Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Romanit haluavat Manne-tv:n hyllylle
13.6.2007 18:03
Suomen romanifoorumi vaatii Yleä hyllyttämään viihdesarja Manne-tv:n. Sarja on foorumin mukaan ihmisarvoa alentava ja rasistinen.

Ylen ohjelmapäällikkö Harri Virtanen toteaa, että toissa lauantaina alkanutta sarjaa ei kielteisen palautteen takia aiota hyllyttää. Virtasen mukaan sarjan painopiste siirtyy kuitenkin pois kliseisestä huumorista. Sarjan sisältöä aiotaan säätää enemmän valtaväestön asenteisiin kohdistuvaksi.

Sarjan muokkaaminen ei romanifoorumille kelpaa. Manne-tv halutaan kokonaan pois ruudusta.

noh mitä tohon vois sanoo, aina haluta saa. Jos ei kelpaa ni menkööt perustamaan romanifooruminsa vaikka Uralille

eli siis manne-tv:ssä pitää olla aika hyvin faktaa/todellisuuspohjaa kun tuohon malliin älähtävät. jos ois ihan järjettömiä väitteet ym niin tuskinpa siitä kukaan jaksaisi/viitsisi älähtää :D

vrt saamelaiset suuttui kallialalle ym nuntsuka - sketsistä. tais siinäkin osua vaan sketsi just asian ytimeen :D

e: joo pääasia että valtaväestö ei arvostele muita väestöryhmiä, valtaväestöä saa kyllä pilkata niin paljon kun tahtoo eikä kukaan älähdä/uskalla älähtää

Ongelma Manne-tv:ssä on se, että romaneilla ei tunnu olevan itsetuntoa tarpeeksi kestääkseen tuon ohjelman. Manne-tv on hirmuista yli-satiiria, mikä kyllä pitäisi olla ihan kestettävissä...

Itse pidin parista sketsistä siinä, muuten aika kökköä.

Uhriposition omaksuneet vähemmistöt (muslimit, romanit) eivät siedä minkäänlaista oman kulttuurinsa kriittistä tarkastelua. He eivät siedä sitä, ettei vain tarvitsisi muuttua ja oikeasti sopeutua ympäröivään yhteiskuntaan. Siksi tämä tämänkertainen savunahkojen purkaus ei ollut mitenkään yllättävä.

Valtaväestöä voi pilkata mielin määrin koska valtaväestö ei ole omaksunut uhripositiota.

Uhriposition omaksuneet vähemmistöt (muslimit, romanit) eivät siedä minkäänlaista oman kulttuurinsa kriittistä tarkastelua. He eivät siedä sitä, ettei vain tarvitsisi muuttua ja oikeasti sopeutua ympäröivään yhteiskuntaan. Siksi tämä tämänkertainen savunahkojen purkaus ei ollut mitenkään yllättävä.

Valtaväestöä voi pilkata mielin määrin koska valtaväestö ei ole omaksunut uhripositiota.

ai niin hitto sehän on meidän vika kun mannet tullu tänne mutta eivät suostu töitä tekemään, varmaankin pitäis rueta aktiivisesti muuttamaan suomalaisten työkulttuuria laiskempaan suuntaan ja voitaisiin samaistua näihin uhreihin joiden kaikki ongelmat on jokaisen meidän alkuperäisväestöön kuuluvan vika :(

eli siis manne-tv:ssä pitää olla aika hyvin faktaa/todellisuuspohjaa kun tuohon malliin älähtävät.

Käsittääkseni tuossa hyllyttämisvaatimuksessa on takana ennen kaikkea se, että romaneihin kohdistuva vittuilu, uhkailu ja muut selkkaukset ovat ohjelman myötä lisääntyneet. Tällaista ainakin kertoili A-Studiossa vieraillut romanivaltuuskuntaa (vai mikä lie) edustanut nainen.

Joka tapauksessa ihmettelen, miksi ohjelman tekijät haluavat kierrättää vanhoja mannekliseitä, joita Petelius ja Kalliala hyödynsivät jo vajaa parikymmentä vuotta sitten. Selvähän se, että (itse)ironia on vaikea taiteenlaji, ja vieläpä näin "arassa" aiheessa. Sinällään minusta on kyllä positiivista, että erilaiset vähemmistöt saavat äänensä valtamediassa kuuluviin omilla ehdoillaan - kuuluuhan se Yleisradion lakisääteisiin tehtäviin.

Käsittääkseni tuossa hyllyttämisvaatimuksessa on takana ennen kaikkea se, että romaneihin kohdistuva vittuilu, uhkailu ja muut selkkaukset ovat ohjelman myötä lisääntyneet. Tällaista ainakin kertoili A-Studiossa vieraillut romanivaltuuskuntaa (vai mikä lie) edustanut nainen.

Joka tapauksessa ihmettelen, miksi ohjelman tekijät haluavat kierrättää vanhoja mannekliseitä, joita Petelius ja Kalliala hyödynsivät jo vajaa parikymmentä vuotta sitten. Selvähän se, että (itse)ironia on vaikea taiteenlaji, ja vieläpä näin "arassa" aiheessa. Sinällään minusta on kyllä positiivista, että erilaiset vähemmistöt saavat äänensä valtamediassa kuuluviin omilla ehdoillaan - kuuluuhan se Yleisradion lakisääteisiin tehtäviin.

naurattaa vaan tuo "vittuilu, uhkailu ja muut selkkaukset lisääntyneet"

olisivat aikanaan sopeutuneet paikalliseen kulttuuriin niin ei tarvitsisi tuollaisista itkeä :D

kyllähän se vituttaa maksaa veroja kun tietää että yks siivu menee manneille.

ei siinä, tiiän pari mannea jotka käyvät ihan päivätöissä, maksavat verot ja ovat muutenkin tosi mukavia. ei mitään vikaa. (eikä edes huomais manneiks ellei tarkemmin kattois)

se kolikon toinen puoli vaan harmittaa kun silittävät valtaväestöä vastakarvaan ja valittavat kun valtaväestö ei tykkää siitä.

mikäköhän pakkomielle ylellä on yrittää jatkuvasti pyörittää jotain väkisin tehtyjä vähemmistöjä käsitteviä muka hauskoja ohjelmia,ensin oli ähläm sähläm ja nyt tämä manne tv.yrittääkö ne profiloitua jotenkin koko kansan ystäviksi tms.noista ohjelmista ei pidä vähemmistöt eikä enemmistöt.

oiskohan tuommoset ohjelmat sallittuja juurikin siksi että tuotantoporukassa suurin osa on manneja ja mitälie imaameja.. sama on esimerkiksi South Parkin suhteen, jossa viljellään aika karua juutalais-läppää! molemmat tekijät ovat itse jutkuja.. menisiköhän läpi jos valkoinen heteromies rupeis tekeen em. väestöryhmiä pilkkaavia ohjelmia?:rolleyes:

oiskohan tuommoset ohjelmat sallittuja juurikin siksi että tuotantoporukassa suurin osa on manneja ja mitälie imaameja.. sama on esimerkiksi South Parkin suhteen, jossa viljellään aika karua juutalais-läppää! molemmat tekijät ovat itse jutkuja.. menisiköhän läpi jos valkoinen heteromies rupeis tekeen em. väestöryhmiä pilkkaavia ohjelmia?:rolleyes:

taitaa southparkin homma olla siinä että se pilkkaa kaikkea. hayesillä kesti pinna siihen asti kun pilkan aiheeksi tuli skientologia(eli oma "uskonto") :D

sinäänsä tyhmää ettei saa pilkata kuin omaa rotuaan, muuten leimataan rasistiksi yms. tai sit joutuu pilkkaamaan ihan kaikkea eli ei muuta kun sanakirja käteen...

olisivat aikanaan sopeutuneet paikalliseen kulttuuriin niin ei tarvitsisi tuollaisista itkeä

Ja mikäs siinä sopeutuessa, kun valtaväestö "kannustaa" sopeutumisessa suhtautumalla manneen epäluuloisesti kehdosta hautaan. Niin minäkin huomaan tekeväni, vaikka en yhtäkään mustalaista edes tunne (eikä välttämättä kiinnosta edes tutustua).

Ei ole romanikulttuurissa aina hurraamista, mutta eipä ole valtaväestön asenteissakaan. Eli tuskinpa pattitilanne laukeaa koskaan. Mustalaiset saavat puolestani ihan rauhassa vaalia perinteitään, mutta jos neljäsosa romaninuorista jättää peruskoulun kesken, niin onhan siinä selvä sopeutumisen paikka. On kuitenkin epärealistista olettaa, että sopeutuminen voisi lähteä yksinomaan mustalaisista ilman samanaikaista valtaväestön asennemuutosta. Muutoin vähemmistökulttuurin edustajalla saattaa nousta varsin järkeenkäypä ajatus, että miksi assimiloitua valtakulttuuriin, kun kuitenkin kohdellaan kuin paskaa?

Ja mikäs siinä sopeutuessa, kun valtaväestö "kannustaa" sopeutumisessa suhtautumalla manneen epäluuloisesti kehdosta hautaan. Niin minäkin huomaan tekeväni, vaikka en yhtäkään mustalaista edes tunne (eikä välttämättä kiinnosta edes tutustua).

Ei ole romanikulttuurissa aina hurraamista, mutta eipä ole valtaväestön asenteissakaan. Eli tuskinpa pattitilanne laukeaa koskaan. Mustalaiset saavat puolestani ihan rauhassa vaalia perinteitään, mutta jos neljäsosa romaninuorista jättää peruskoulun kesken, niin onhan siinä selvä sopeutumisen paikka. On kuitenkin epärealistista olettaa, että sopeutuminen voisi lähteä yksinomaan mustalaisista ilman samanaikaista valtaväestön asennemuutosta. Muutoin vähemmistökulttuurin edustajalla saattaa nousta varsin järkeenkäypä ajatus, että miksi assimiloitua valtakulttuuriin, kun kuitenkin kohdellaan kuin paskaa?

No johan. Kyllä se nyt vaan niin päin menee, että ensin on ollut mustalaisten kyvyttömyys sopeutua, rikollisuus, yms. kiva. Siitä on seurannut valtaväestön asenteet. Ei toisinpäin.

Ai miksi sopeutua? No vaikka sen takia että kun sopeudut niin sulla on mahdollisuus saavuttaa jotain elämässä. Kun sopeudut niin voit hankkia vaikka sellaisen työpaikan jossa viihdyt, ja sitä kautta hankkia sen verran rahaa, jolla voi tehdä asioita joita haluaa tehdä. Ihmiset jotka hankkivat rahaa omalla työllään ovat taatusti tyytyväisempiä elämäänsä kuin sossutuloilla elävät.

Tämä tosin on se, mitä mustalainen ei käsitä. Omaa kulttuuria pitäisi muuttaa, jotta sopeutuminen ja sitä kautta menestyminen olisi mahdollista. Omaan kulttuurinpiiriin lukkiutuminen vie kaikki edellytykset menestyä tässä yhteiskunnassa. Sopeutuvalle ja työtä tekevälle mannelle ei varmasti juurikaan vittuilla. Realismia nimenomaan on se, että muutos tapahtuu mustalaisten OMASSA ASENTEESSA.

Sopeutuvalle ja työtä tekevälle mannelle ei varmasti juurikaan vittuilla.

Jaa. Minä kun olen ollut havaitsevinani, että jo pelkkä kansallispukuun pukeutuminen riittää meille valkolaisille nenän nyrpistelyn aiheeksi. Vaikka emme tietäisi kyseisestä yksilöstä tai hänen ammattiasemastaan hevon vittua.

Jaa. Minä kun olen ollut havaitsevinani, että jo pelkkä kansallispukuun pukeutuminen riittää meille valkolaisille nenän nyrpistelyn aiheeksi.

Niin tämä on sitä yleistämistä joka on väärin ja luonnotonta. Vaikka ihmisellä olisi yhdeksän kokemusta kansallispukuisista manneista ja kaikki huonoja niin hänellä ei ole oikeutta olettaa, että myös kymmenes kokemus olisi huono.

Pari päivää sitten tulin hyvin täydessä metrossa treeneistä himaan ja minua vastapäätä istui nainen lapsen kanssa. Nainen piti skidiään osittain polvellaan ja skidi istui osittain omalla paikallaan eli penkin laidalle jäi noin kymmenen senttiä tilaa. Vähän ajan kuluttua metroon tuli manne ja hän meni suoraan istumaan tuohon pieneen tilaan ja vähän ajan kuluttua nainen ja lapsi olivat ahtautuneina seinää vasten ja manne istui ihan reippaasti penkillä. Nainen koitti olla siinä kuin ei olisikaan ja ei uskaltanut sanoa sanaakaan.

Vaikka ihmisellä olisi yhdeksän kokemusta kansallispukuisista manneista ja kaikki huonoja niin hänellä ei ole oikeutta olettaa, että myös kymmenes kokemus olisi huono.

Nokkelaa sarkasmia.

Kysehän oli maneaterin ajatuksesta, että sopeutuvalle ja töissä käyvälle mustalaiselle ei juurikaan vittuiltaisi. Kummasti silti A-Studiossa esiintyneet, valtiolla virkamiehinä töissä olevat, kansallispukuiset mustalaisnaiset käännytettiin useammankin ravintolan ovelta yksinomaan mustalaisuutensa vuoksi. Samanlaista syrjintää olen kuullut myös opiskelevien ja yhteiskuntaan sopeutuneiden mustalaisten kokeneen.

Eli meidän valkolaisten ennakkoluulojen takia on aivan sama käykö mustalainen töissä vai ei, koska suuri(n?) osa meistä tuntuu joka tapauksessa yleistävän huonojen mustalaiskokemustensa perusteella mustalaiset roskasakiksi. Ja kun negatiivisia kokemuksia on riittävästi (jotka omituisesti jäävät paremmin mieleen kuin neutraalit tai positiiviset), niin yleistäminen on henkisesti laiskalle helpoin tie.

Nokkelaa sarkasmia.

Kysehän oli maneaterin ajatuksesta, että sopeutuvalle ja töissä käyvälle mustalaiselle ei juurikaan vittuiltaisi.

Hommahan on aika pitkälle niin, että sopeutuvat ja töissä käyvät mustalaiset pukeutuvat ihan tavallisiin vaatteisiin ja heille ei vittuilla. He jotka pukeutuvat mustalaiskulttuurin mukaan saavat vittuilua, koska useimmilla ihmisillä on huonoja kokemuksia mustalaiskulttuurin mukaisesti pukeutuvista ihmisistä.
Olen aina joskus maininnut vuoden 2005 Helsingin väkivaltaiset pahoinpitelyt somalien osalta mutta samassa uutisessa oli myös, että mustalaiset tekivät noista pahoinpitelyistä yli 10% vaikka heitä on aika vähän Stadin asukkaista.

Eli meidän valkolaisten ennakkoluulojen takia on aivan sama käykö mustalainen töissä vai ei, koska suuri(n?) osa meistä tuntuu joka tapauksessa yleistävän huonojen mustalaiskokemustensa perusteella mustalaiset roskasakiksi. Ja kun negatiivisia kokemuksia on riittävästi (jotka omituisesti jäävät paremmin mieleen kuin neutraalit tai positiiviset), niin yleistäminen on henkisesti laiskalle helpoin tie.

Olen aika varma siitä, että jos mannet lopettaisivat rikosten teon vaikka viideksi vuodeksi niin asenteet muuttuisivat huomattavasti.
Minulla ainakin on se, että jos tapaan mukavan "laitatähänvähemmistö" tai mannen niin minulle tulee heti mieleen, että "rasistiset" mielipiteeni ovat vääriä ja pahoja mutta aika nopeasti muistan, että nämä hyvät yksilöt ovat kuitenkin vähemmistönä kaikista kokemuksistani ja sitten kumarran taas Aatun julisteen edessä

Jaa. Minä kun olen ollut havaitsevinani, että jo pelkkä kansallispukuun pukeutuminen riittää meille valkolaisille nenän nyrpistelyn aiheeksi. Vaikka emme tietäisi kyseisestä yksilöstä tai hänen ammattiasemastaan hevon vittua.
Mites sun havaintojen mukaan, hevonvittuillaanko Natural Born Killersin jäsenelle enemmän vai vähemmän silloin kun sillä on jengiliivit päällä vai ei?

Kelpaako sulle mustalaisten roolimalliksi tämä Suomen tunnetuimpiin asianajajiin kuuluva mustalainen, jonka viesti omalle "heimolleen" oli suunnilleen, että vähemmän turhaa kitinää ja enemmän yritystä? Ko. jätkä ei muuten pukeudu oikeudenkäyntiä varten kansallispukuun tai ravivalmentajaksi. Hän pukeutuu duunissaan asianajajaksi.

Riittäisikö sinulle nenännyrpistelyn aiheeksi se, että joku seksuaalisesti vähän erikoisempi tapaus pukeutuisi 24/7/365 esim. ravihevoseksi, koska saa siitä ihan uskomattomat eroottiset kiksit. Ja edellyttäisi silti kaikkein muiden kohtelevan häntä aivan normaalina ihmisenä? Missä kulkee sinun suvaitsevaisuutesi raja?

P.S. Minä olen muuten lihava juntti. Joko nyrpistyy?

Mua ei se suomalaisen romanimiehen kansallispuku ole koskaan nyrpistyttänyt nenää. Mun mielestä kun mustia suoria housuja, mustia kenkiä, kauluspaitaa ja slipoveriä ei voi oikein kansallispuvuksi sanoa. Se on mun mielestä lähinnä siistiä pukeutumista, josta moni tuulipukujuntti voisi ottaa mallia. Työkaverina mulla on yksi romaninainen, joka käyttää kansallispukua. Ei ole sekään häirinnyt, koska työnsä hoitaa hyvin. Ei ole kukaan muukaan työkaveri nyrpistellyt hänelle nenäänsä.

Työkaverina mulla on yksi romaninainen

Oikeesti.. :hyper:
Mä en ole rehellisesti koskaan nähny mustalaisen tekevän työtä... tai no onhan se varastelu työtä jos sitä työkseen tekee :D

Back
Ylös Bottom