Pieni tarkennus, nyt kun löytyi kiireiden keskeltä vähän aikaa miettiä. Toisistaan hyvin paljon eroavia kulttuureja voi tietysti olla samalla alueella (suomalaiset ja saamelaiset), kuten kuten saman uskontokunnan alaisuudessa olevia suuntauksia (shiiat ja sunnit, katoliset ja protestantit).Niinpä, sitä en kiistäkään. Pointtini olikin, että on käsittämätöntä lähteä yleistämään koko islamia, aivan kuten "neekereitä", koska se mitä täällä tai muussa Euroopan maassa näemme ei ole koko totuus. Näkisin täällä jo olevat ongelmat sitä paitsi kulttuurista johtuvina, en niinkään uskonnosta. Mutta jos olette sitä mieltä, että syy on uskonnon, olkoon sitten niin. Uskonto on niin laaja käsite, kuten kulttuurikin, mutta kulttuuri on yleensä tietyllä alueella sama, kun taas uskontoja voi olla erilaisia ja eri vahvuisia.
Oman näkemykseni mukaan monet täällä ketjussa ilmaisevat mielipiteensä Suomessa asuvien tai oleskelevien islaminuskoisten pohjalta. Hyvät ihmiset. Kuinkajan moni näistä on pakolaisia, oman hyvinvointinsa turvaamiseksi suomalaisakan naineita räkäkorisijoita? Tähän perään kysymys: Mitä jos nämä kaikki Suomessa jo olevat musulmaanit ja Suomeen pyrkivät käännytettäisiin/kääntyisivät itse kristinuskoon. Muuttuisiko heidän vaatimuksensa tai tapansa. Veikkaan että se on asennekysymys sopeutuuko vai ei, ei niinkään uskonnon asia. Oman islaminuskoisissa maissa saadun kokemuksen perusteella sanoisin, ettei uskonto asettanut minulle tai lähimmäisilleni ongelmia, vaan aivan muun sortin asiat. Suomeen ilmeisesti sitten tulee vain näitä ääriuskovaisia älykääpiöitä, jotka uskonnon verukkeella saavat tahtonsa läpi (uskonto on erinomainen ase), ja näin ollen "vallanhimonsa" tyydytetyksi. Katsokaas kun olen tavannut aivan eri kaliiberin muslimeja täällä ja sitten jossain Suomen ulkopuolella. Minulla on Suomen ulkopuolella islaminuskoisia ystäviä, mutta Suomessa ei ainuttakaan, vaikka muslimeja olen tavannut ylen määrin. Miksi näin? No siksi koska asenteet ja maailmankuvat ei miellytä. Yksinkertaisesti sivistymättömiä ihmisiä. Siksi en omalta osaltani voi mitenkään tuomita koko islaminuskoa sen enempää kuin helluntalaisia. Mutta ymmärrän sen, jos haluatte välttämättä kiistää tämän kaiken, koska kuinka moni teistä loppujen lopuksi kokenut samaa kuin minä. Ja ymmärrän Suomen olevan teille joillekin normaalia tärkeämpi, se on ihan tervettä, mutta pyydän ettei kirjoituksiani enää tulkita kukkahamehyysääjän sepustuksiksi, saati sitten aivan joksikin muuksi jota olen tänne kirjoittanut.