Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Tarkoittanette Jani Toivolaa?

Mukavaa, että ymmärrät ihmisten tarvitsevan samaistumisen kohteita!

Sitä sateenkaarikohtaa en oikein ymmärtänyt. Varsinkaan liitettynä Janin haastatteluun...

Hassua luulin vastanneeni tähän mutta viestiä ei löydy. No uusi yritys. Toivalaa tosiaan tarkoitin ja tuolla sateenkaaripointilla tarkoitan että kuten Janikin totesi ihmiset haluavat olla "omiensa" parissa ja samaistua yhteiseen porukkaan. Tästä syystä maahanmuuttajat varmasti haluavat muodostavat omia aliyhteisöjään yhteiskunnan sisälle.

Jos yhteiskunta koostuisi täysin erilaisista ihmisistä ei heidän välillään olisi sellaista yhteyttä kuin nyt on homogeenisissä yhteiskunnissa. Kulttuurisesti Janilla taas ei varmastikkaan mitään yhteistä maahanmuuttajien kanssa.

Yhteiskunnan kannalta ongelmaksi tulee se että jos nämä aliryhmät ovat vielä kulttuurillisesti erilaisia johtaa se todennäköisesti konflikteihin eri ryhmien kesken ja vähintään näiden eri ryhmien keskittymiseen tietyille omille alueilleen (jota toki tapahtuu vaikkei ryhmillä olisi erilaista kulttuuritaustaakaan).

-Edit- Moniko valkoinen muuten pystyy sanomaan ilman rasistileimaa että haluaisi asua omannäköisten ihmisten kanssa?

-Edit- Moniko valkoinen muuten pystyy sanomaan ilman rasistileimaa että haluaisi asua omannäköisten ihmisten kanssa?

Niinpä. Minä voin häpeilemättä sanoa, että viihdyn paremmin ihmisten kanssa, jotka jakavat kanssani saman kulttuurin, ulkoiset piirteet ja arvomaailman. Kaikesta ei tietysti tarvitse olla samaa mieltä ja kyllähän kaukaasialaisen geeniperimän omaavilla on tiettyjä keskinäisiä eroja. Tämä kauheaksi rasismiksi ja kiihkomielisyydeksi leimattu yhteenkuuluvaisuuden tunne
on ihmiselle täysin luonnollisesta. Kaikkien muiden kohdalla se tuntuukin olevan sallittua, mutta heteroiden, kristittyjen, valkoisten miesten tulee hävetä itseään. Samainen yhteenkuuluvaisuuden tunne on vienyt Suomea eteenpäin ja sen avulla selvittiin 30-40-luvun rettelöistä. Jos Suomessakin pääsee valloilleen Neuvostoliitosta tuttu kansojen tarkoituksellinen sekoittaminen, alkaa tuo yhteenkuuluvaisuus kadota. Ihmisillä ei ole varsinaista omaa identiteettiä. He eivät välttämättä tunnu kuuluvansa mihinkään. Pahimmassa tapauksessa tästä seuraa yhteiskunta, jossa yksilöt ovat välinpitämättömiä kansakunnan selviytymisen suhteen, koska he eivät tunne olevansa velvollisia tekemään työtä Suomen eteen. Monikulttuurisuus ja kansojen sekoittaminen ei siis johda tosiasiassa monikulttuurisuun yhteiskuntaan, vaan harmaan massan muodostumiseen, jolla on vain "maailman kansalaisen" kulttuuriperimä. Tämä harmaa massa ei takuulla tunne olevansa suomalainen, vaikka maantieteellisesti täällä pohjolan pienessä kolkassa asuisikin.

Lain mukaan lapset perivät äidin uskonnon.

Tuolla taas pidetään ensisijaisesti tärkeimpänä, että lapsi kasvatetaan Islamiin. Kai se riippuu tulkinnasta.

http://www.islamtieto.com/viewtopic.php?t=839
"Lasten kasvattamisen a ja o on se että heidän luontaista fitran tilaa ylläpidetään ja ainoata oikeata ajattelutapaa, islamilaista ajattelutapaa ylläpidetään eikä lähdetä liikkeelle lasten halujen ja mielihyvien tyydyttämiseksi. Elämä on kärsimystä joka myös lapsen maailmaan kuuluu osana luonnollista katsontaa."

Minä voin häpeilemättä sanoa, että viihdyn paremmin ihmisten kanssa, jotka jakavat kanssani saman kulttuurin, ulkoiset piirteet ja arvomaailman.
Moniko valkoinen muuten pystyy sanomaan ilman rasistileimaa että haluaisi asua omannäköisten ihmisten kanssa?

Minä voin häpeilemättä sanoa, että jos saan valita, asun mieluummin ihmisten kanssa, jotka jakavat kanssani samat arvot ja kulttuurin. Olenkin valinnut perheelleni asuinpaikaksi alueen, jolla ei ole erityisen paljon maahanmuuttajia. Olen tässä mielessä varsin epäluuloinen, vaikka esimerkiksi töitä teen paljon maahanmuuttajien kanssa ja työelämässä ei ole ollut ongelmia heidän kanssaan. Pikemminkin päinvastoin. Toisaalta voisin erittäin hyvin asua Jani Toivolan naapurissa, joka omaa saman kulttuuritaustan ja arvomaailman kanssani. Eli minulla ei ole tällaisia suoraan ulkoisiin piirteisiin liittyviä ennakkoluuloja.

edit. Mutta selvä rasistihan minä tämän pohjalta olen.

"Lasten kasvattamisen a ja o on se että heidän luontaista fitran tilaa ylläpidetään ja ainoata oikeata ajattelutapaa, islamilaista ajattelutapaa ylläpidetään eikä lähdetä liikkeelle lasten halujen ja mielihyvien tyydyttämiseksi. Elämä on kärsimystä joka myös lapsen maailmaan kuuluu osana luonnollista katsontaa."
Hahhah :D Jumalauta että on tollakin uskonnolla opetukset.... Eipä ole ihme että suurin osa noistakin on täysiä sekopäitä.

Norjassa oli sellainen pikku tuppukylä keskellä ei mitään vuorten ympäröimän laakson sisällä, jossa oli jumalattoman paljon mustia ja ruskeita...mikähän lie kylä ollut, kun kaikki olis niinku eristetty sinne. Autosta vaan näki, että joka toinen oli joku afrikkalainen, tai pakistanilainen tms.

Oslossahan on melkoisen vaarallista liikua mihin päivän aikaan tahansa tietyillä paikoilla, kun siellä on näitä Kauko-idän porukan muodostamia jengejä, ja vitusti huumeongelmia. Olen vaan kuullut eräältä tyypiltä ketä siellä on ollut töissä.

Ja onhan niitä paikkoja joka maassa, mutta sanoinpahan kuitenkin...

Toisaalta voisin erittäin hyvin asua Jani Toivolan naapurissa, joka omaa saman kulttuuritaustan ja arvomaailman kanssani. Eli minulla ei ole tällaisia suoraan ulkoisiin piirteisiin liittyviä ennakkoluuloja.

Tämä on aivan totta että Jani Toivola ja Anu Mylläri ;) varmasti kelpaavat useimpien naapureiksi. Hehän ovat juurikin suomalaisia ja yhteiskuntaan integroituneita vaikka hipiä pikkaisen tummempi onkin.

Erikulttuuriset ovatkin sitte aihe erikseen.

Tämä on aivan totta että Jani Toivola ja Anu Mylläri ;) varmasti kelpaavat useimpien naapureiksi. Hehän ovat juurikin suomalaisia ja yhteiskuntaan integroituneita vaikka hipiä pikkaisen tummempi onkin.

Erikulttuuriset ovatkin sitte aihe erikseen.

Jani Toivola on integroitunut takuulla hyvin yhteiskuntaan, mutta väittäisin silti, että hän ei ole yhtä suomalainen kuin vaikkapa minä tai sinä. Väite herättää takuulla närää keskustelijoiden joukossa, mutta näin se vain on. Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa jokainen suomalainen tulisi perheestä, jossa toinen vanhemmista olisi ulkomaalainen ja vieläpä euroopan ulkopuolelta. Suomalainen kulttuuri ja identiteetti kokisi tällaisessa tilanteessa melkoisen degeneraation.
Jos Jani Toivola sanoo samaistuvansa muihin tummaihoisiin ja hän viihtyy "paremmin" maahanmuuttajien kanssa, on turha kuvitella hänen samaistuvan vaikkapa Mietaan Jussiin tai Aksel Airoon. Armaksen aikaisemmin mainitsemasta ryhmäkoheesiosta ei tuolloin olisi tietoakaan.

Jani Toivola on integroitunut takuulla hyvin yhteiskuntaan, mutta väittäisin silti, että hän ei ole yhtä suomalainen kuin vaikkapa minä tai sinä. Väite herättää takuulla närää keskustelijoiden joukossa, mutta näin se vain on. Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa jokainen suomalainen tulisi perheestä, jossa toinen vanhemmista olisi ulkomaalainen ja vieläpä euroopan ulkopuolelta. Suomalainen kulttuuri ja identiteetti kokisi tällaisessa tilanteessa melkoisen degeneraation.
Jos Jani Toivola sanoo samaistuvansa muihin tummaihoisiin ja hän viihtyy "paremmin" maahanmuuttajien kanssa, on turha kuvitella hänen samaistuvan vaikkapa Mietaan Jussiin tai Aksel Airoon. Armaksen aikaisemmin mainitsemasta ryhmäkoheesiosta ei tuolloin olisi tietoakaan.

Jos toinen vanhemmista tulisikin Euroopan ulkopuolelta ei tarkoita automaattisesti, että suomalainen kulttuuri jollain tavalla "rappeutuisi". Todisteena olen minä itse, jonka mutsi on turkkilainen, ja isoäiti arabi.
Emmä kuitenkaan eroa tavallisesta suomalaisesta heebosta, koska mulla ei ole yhtäkään ulkomaalaista kaveria Suomessa, elämäntavat ei eroa suomalaisesta elämäntavasta, enkä mä näytä tippaakaan tummemmalta kuin esim. Toni "Viikinki" Halme (ok, melko radikaali esimerkki).

Jani Toivola on toki itse valinnut mieltymyksensä, mutta tämä hänen itsensä mainostama "viihdyn paremmin ulkomaalaisten kanssa" kuulostaa monen korvassa turhanpäiväisenä provona. Täytyy sanoa, että kyllä ihonväri ratkaisee hänen tapauksessaan paljon, sillä Jani on tumma kaveri, jolloin hänen on helppo samaistua "omankaltaisiinsa". Mutta ei tarttis erikseen mainostaa, se saa ihmiset :curs:

Onko Jani sanonut viihtyvänsä paremmin maahanmuuttajien kanssa? Paremmin kuin valtaväestön kanssa siis?

H-A:n vieraskirjassa oli linkki aika purevaan analyysiin vihreistä. Laitetaan tännekin. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä.

http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200701045556171_ko.shtml

Luin ton Aarne Laitisen kolumnin lehdestä, ja täytyy kanssa yhtyä mielipiteeseen.
Kyseinen herra on paras iltalehden kolumnisti, sillä muilla, erityisesti niillä akoilla on aina jotain niin älyvapaata juttua (esim. Maria Guzenina).

Vihreistä vielä sen verran, että olen todistanut itsekin lukiotasolla vihreiden kannattajien "älykkyyden". Yks nimeltämainitsematon 2-luokan tyttönen rupesi taannoin yhteiskuntafilosofian tunnilla kehumaan Heidi Hautalaa jumalattoman fiksuksi yms. Ylipäätään tämä kyseinen tytteli letkautteli aina silloin tällöin ts. joka vitun tunti jotain tyyliin "ihmiset raiskaavat luontoa" (ei ehkä sanasta sanaan, mutta tähän tyyliin). Ja vihreät ovat tietysti uberälykkäitä.

Tämä tytteli on myös aivan saatananmoinen opettajien nuoleskelija + hikari. Siis käden täytyy olla vähintään joka toisen kysymyksen jälkeen pystyssä, jonka opettaja esittää, ja niinkin helppoihin kysymyksiin kuten milloin oli "Ranskan suuri vallankumous" piti nanosekunnissa viitata/vastata, eikä olisi ollut edes tarvetta, koska kukaan muu ei viitsinyt vastata, so no hurry bitch!

Mutta pointti on, että vaikka arvosanat oli 9-10 luokkaa, ei pelkkä yleistieto riitä kattamaan ihmisen käytännön elämän älykkyyttä. Eli kyllä näiden "viherpiiperöiden" kannattaisi vähän miettiä, mitä siellä eduskunnassa möläyttelee. Ei täällä pakkotoistossa vielä niin vakavaa ole itseään munata, mutta hei, entäpä mediassa?

Tuossa oli pari sivua juttua, mikä minulle henkilökohtaisesti tässä topiikissa on tärkeintä. Suomalaisten yhteishenki ja yhteen hiileen puhaltaminen. Uskon vakaasti, että se vähenee monikulttuurisuudessa ja tätä minä en suurin surminkaan halua. Tämän naapurin huomioonottamisen voivat kaikki elämässään havaita, mutta havainnoiko sitä, mikäli sitä pitää itsestäänselvyytenä.

Tulin juuri saunasta. Lattiat oli edellisen käynniltä liipattu, löylyvettä oli lisätty saaviin. Voitte uskoa, että jätin sen samaan kuntoon lähtiessäni.

Esim2 salillani on alkanut käymään pitsanpaistajia, jotka jättävät joka vehkeeseen painot jäljiltään. Halukkaita huomauttajia ei löytynyt, joten kävin tekemässä käytännön selväksi. Sen verran napakasti, että asiaan ei varmasti jäänyt epäselvyyttä. Tämän jälkeen painot olivat paikoillaan ja olemme etunimipohjalla.

En haluaisi neuvostoajattelun saavan jalansijaa Suomessa. Ei se ole minun, mitä sen väliä. Tämä on selainen asia, minkä eteen jokainen voi tehdä työtä ja minkä jokainen voi käytöksellään olla mukana tuhoamassa. Kultturinrikastajien kulttuuriin eivät nämä asiat välttämättä kuulu, mutta sitä en hyväksy. Eikä kukaan muukaan suomalainen saa hyväksyä. Mielestäni. "Se kuuluu heidän kulttuuriinsa", ei ole mikään selitys. Nyt ollaan Suomessa ja täällä tehdään asiat näin. Minusta täällä on niin hienosti asiat, etten halua niitä muuttaa kuin samaan suuntaan, vain parempaan.

Tuossa oli pari sivua juttua, mikä minulle henkilökohtaisesti tässä topiikissa on tärkeintä. Suomalaisten yhteishenki ja yhteen hiileen puhaltaminen. Uskon vakaasti, että se vähenee monikulttuurisuudessa ja tätä minä en suurin surminkaan halua. Tämän naapurin huomioonottamisen voivat kaikki elämässään havaita, mutta havainnoiko sitä, mikäli sitä pitää itsestäänselvyytenä.

Tulin juuri saunasta. Lattiat oli edellisen käynniltä liipattu, löylyvettä oli lisätty saaviin. Voitte uskoa, että jätin sen samaan kuntoon lähtiessäni.

Esim2 salillani on alkanut käymään pitsanpaistajia, jotka jättävät joka vehkeeseen painot jäljiltään. Halukkaita huomauttajia ei löytynyt, joten kävin tekemässä käytännön selväksi. Sen verran napakasti, että asiaan ei varmasti jäänyt epäselvyyttä. Tämän jälkeen painot olivat paikoillaan ja olemme etunimipohjalla.

.

Olen huolestuneena huomannut, että tämä yhteen hiileen puhaltaminen on aika huonoissa kantimissa monissa tilanteissa.

Helsingissä julkisia kulkuneuvoja käyttävänä olen joutunut toteamaan, että monissa tilanteissa saa olla aika yksin. Itselläni on yleensä nollatoleranssi häiriökäyttäytyjiä kohtaan, mikä tarkoittaa sitä, että puutun häiriökäyttäytymiseen lähes poikkeuksetta. Yleensä tällaiset häiriökäyttäytyjät ovat humalaisia syntyperäisiä suomalaisia miehiä, jotka purkavat pahaa oloaan muihin matkustajiin huutelemalla loukkauksiaan. Joskus heidän kohteenaan on suomalainen nainen/mies/lapsi, joskus maahanmuuttajalapsi/nuori/nainen/mies. Toisinaan he ovat nuoria, jotka sotkevat julkista kulkuvälinettä. Joka tapauksessa puutun tällaiseen tilanteeseen vähintäänkin sanallisesti ja joskus tilanne on johtanut myös fyysiseen kanssakäymiseen. Mykistävää on ollut huomata, että tilanteet joutuu hoitamaan aina loppuun saakka yksin. Kukaan ei auta. Ainakaan minua ei ole koskaan autettu. Jälkikäteen kyllä sitten kiitellään ja sanotaan, että on hyvä, että joku puuttuu asioihin. Tämä on mielestäni hieman surullista, koska mainittavasta yhteen hiileen puhaltamisesta tilanteet eivät kerro.

Olen huolestuneena huomannut, että tämä yhteen hiileen puhaltaminen on aika huonoissa kantimissa monissa tilanteissa.

Helsingissä julkisia kulkuneuvoja käyttävänä olen joutunut toteamaan, että monissa tilanteissa saa olla aika yksin. Itselläni on yleensä nollatoleranssi häiriökäyttäytyjiä kohtaan, mikä tarkoittaa sitä, että puutun häiriökäyttäytymiseen lähes poikkeuksetta. Yleensä tällaiset häiriökäyttäytyjät ovat humalaisia syntyperäisiä suomalaisia miehiä, jotka purkavat pahaa oloaan muihin matkustajiin huutelemalla loukkauksiaan. Joskus heidän kohteenaan on suomalainen nainen/mies/lapsi, joskus maahanmuuttajalapsi/nuori/nainen/mies. Toisinaan he ovat nuoria, jotka sotkevat julkista kulkuvälinettä. Joka tapauksessa puutun tällaiseen tilanteeseen vähintäänkin sanallisesti ja joskus tilanne on johtanut myös fyysiseen kanssakäymiseen. Mykistävää on ollut huomata, että tilanteet joutuu hoitamaan aina loppuun saakka yksin. Kukaan ei auta. Ainakaan minua ei ole koskaan autettu. Jälkikäteen kyllä sitten kiitellään ja sanotaan, että on hyvä, että joku puuttuu asioihin. Tämä on mielestäni hieman surullista, koska mainittavasta yhteen hiileen puhaltamisesta tilanteet eivät kerro.

En tietääkseni sanonut Janin sanoneen hänen viihtyvänsä paremmin maahanmuuttajien kanssa. Viittasin vain hänen lausuntoonsa:

Teet paljon maahanmuuttajiin liittyviä töitä, vaikka olet suomalainen. Mistä innostus on lähtenyt?

"Se tuli ihonväriini liittyvästä oivalluksesta, kun opiskelin näyttelijäksi New Yorkissa. Muuttaessani yhteiskuntaan, jossa oli paljon omannäköisiä ihmisiä saavuttamassa asioita, huomasin, miten voimaa antavaa se on. Jokainen meistä tarvitsee ihmisiä, joihin voi samaistua."

Tästä voi päätellä, että hän tosiaan viihtyy erittäin hyvin maahanmuuttajien kanssa. Itseltäni oli ehkä turhan rohkeaa päättelyä väittää hänen viihtyvän heidän kanssaan paremmin kuin valtaväestön keskuudessa. Siksi laitoinkin käyttämäni adverbin lainausmerkkeihin. On se Wiio vaan viisas mies...

Niin, liikun harvoin ja vain pakosta pääkaupunkiseudulla. Olen huomannut tismalleen saman ilmiön. Itse asun sen verran syrjemmässä, joskaan en aivan tuppukylässä, että "ison kirkon" meno näyttää välillä hieman oudolta. Lyhyellä kävelyreissulla törmäsin moneen seikkaan, johon omalla paikkakunnallani olisi puututtu sivullisten toimesta. Ihmettelin miksi kukaan ei tee mitään. Syyllistyin sitten itse samaan, koska ulkopaikkakuntalaisena ajattelin olla hämmentämättä soppaa sen enempää. "Kunhan tuo ei vaan nyt minun reviirilleni astu" -ajattelu ja kiireessä kellon vilkuilu on aika huolestuttava toimintamalli. Tämä kuvastaa nimen omaan sitä, että ihmiset eivät enää välitä mistään muusta kuin itsestään. Niin kauan kuin on maha täynnä ruokaa ja salkkarit tulee telkusta, on ympäröivä yhteiskunta kanssaihmisineen samantekevää. Tunnontuskissaan energiaa on tuhlattava sitten johonkin täysin turhanpäiväiseen. Päästetään minkkejä häkeistään tappamaan alueen kaikki metsäkana- ja vesilinnut tai riekutaan "toisinaanajattelijana" kiasman edessä, koska "se tosi fiksu ja humaani rastatukkainen mikko sanoi, että tässä vastustetaan koko maailman pahuutta!" O tempora, o mores!

Aivan samaa mieltä Koipireisipalan kanssa.

Mutta jatkan sen verran, että suomalaisten asenteiden lisäksi (joita niitäkin varmasti vastaan tulee) vielä suurempi este noiden lasten elämän onnistumiselle on tämä monikulttuuriuskonto.

Ennen vanhaan olisi ollut itsestään selvää, että Suomessa asuvista suomalaisen yh-äidin lapsista kasvatetaan suomalaisia. Kaleva, Seitsemän veljestä ja Tuntematon sotilas kouraan, katekismus takataskuun ja noilla eväillä eteenpäin. Kaksi sanaa: Anu Mylläri.
http://reinoblog.blogspot.com/2006/12/anu-myllrin-jumppakerho.html

Nyt on virallisesti lähes kiellettyä opettaa noille lapsille missään (tarhassa, koulussa) mitään suomalaisia arvoja, sillä ovathan he monikulttuurisia lapsia. Vaikka lapset eivät todennäköisesti enää ikinä elämässään tulee tapaamaan isiään, monikulttuuriyhteiskunta asettaa heidän äidilleen velvollisuuden kertoa lapsille heidän isiensä kulttuurista ja muistuttaa koko ajan, että he eivät ole suomalaisia lapsia vaan monikulttuurisia lapsia. Pelkäänpä, että tuossa perheessä vietetään jotain Afrikka-teemapäivää 24/7/365. Koita siinä sitten kasvaa tasapainoiseksi suomalaiseksi.

Ongelmana on nimenomaan se, että kaikki nämä paremman väriset ihmiset pakotetaan omaksumaan etninen rooli ja jonkinlainen uhrin rooli. Sitä vaihtoehtoa ei anneta, että voisit ihonväristä huolimatta elää yhdenvertaisena ja suomalaisena. Vaan sinut pakotetaan koko ajan ajattelemaan sitä, että sinä olet paremman värinen ja etnisesti rikkaampi.

Kumarran reinolle ja hänen mielipiteilleen taas kerran. Tässä juuri on se pointti, että ei sillä värillä yms ole väliä, jos täällä tosiaan haluaa asua ja elää. Aikaisemmin (palttiarallaa ennen vuotta 1990,ei yleistystä)tänne tulleet maahanmuuttajat ja täällä syntyneet eri kulttuureista tulevat on otettu systeemiin mukaan ja opetettu suomalaisille tavoille ja he ovat sitten sopeutuneet yhteiskuntaan vaihtelevin menestyksin. Tähän liittyen minullakin oli intissä jossain vaiheessa metsäleirillä manne kersanttina ja myöhemmin jossain mpk:n leirillä sysimusta merivoimien upseeri tuli metsässä vastaan ja puhui muistaakseni puhdasta savoa. Tällaiset kaverit ovat selkeästi halunneet tulla osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja ovat siinä myös onnistuneet, vaikka ovat varmasti saaneet pilkkaa osakseen. Mutta jos jatketaan tällä nykyisellä tiellä ja ei edes anneta maahanmuuttajien lasten yrittää samaistua suomalaiseen yhteiskuntaan, niin konfliktit ovat väistämättömiä.
Tämä aiemmin mainittu yksinhuoltaja olisi minun mielestäni edelleen tyhmä, vaikka lapset olisivat kaikki vaikka vitivalkoisia pellavapäitä. Ja tällaisia samanlaisia esimerkkejä on tosiaan paljon enemmän valtaväestön keskuudessa ja se myös ottaa päähän, koska tuo tulee todella kalliiksi veronmaksajille eli minulle. Se ei todellakaan ole lasten vika, mutta äidin ansiosta heillä tulee olemaan todella heikot eväät elämälle.

Hienoa, että puutut. Selkääntaputtelijoita löytyy aina, mutta uskon, että esimerkkiä näyttämällä näistä taputtelijoista myöhemmin tulee osallistujia. Kuten sanoin; me voimme jokainen osallistua joko parantamiseen tai tuhoamiseen. Avaan naisille oven, autan vanhuksia mikäli he apua tarvitsevat. Tällaisessa ei voi olla kiire esteenä. Eivätkö nämä ole normaaleja käytöstapoja?

Helsingissä olen asunut Mogadishu Avenuella 2 vuotta ja havainnut PKseudun elämää jälkeenkinpäin. Arvot muuttuvat ajan saatossa ja tiedän näin käyvän jälleen pian. Haistan muutoksen ilmassa.

Kumpaa te haluatte?

Kylmää minä_minä_minä individualismia vai yhtenäistä kansakuntaa? Toimikaa sen mukaan ja yhteiskunta muuttuu sen mukaan. Meistähän se rakentuu.

Esim2 salillani on alkanut käymään pitsanpaistajia, jotka jättävät joka vehkeeseen painot jäljiltään.
No hemmetti! Kyllähän näiden esimerkkien perusteella pitäisi jonkinlainen mamujen kurinpalautus järjestää.

PS:
En liippaa saunan lattiaa, olen myös havainnut sotkuisia saunoja muidenkin suomalaisten jäljiltä.

Kaikki painot-vehkeisiin-jättäjät jotka olen ikinä nähnyt ovat olleet suomalaisia.

Mä kun tykkään turista välillä asian vierestä, niin kerronpa tähänkin väliin pienen tarinan, joka tosin on taas ääriesimerkki ulkomaalaisten osoittamasta lämmöstä suomalaisia kohtaan :D

Yks koulukaveri kertoi ei kovin kauaa sitten stoorin, että kun hän oli perjantai-iltana tuhannen kännissä kavereiden kanssa Turun keskustassa, hänelle tuli eräs suomalaismies pummaamaan röökiä. Kaveri antoi röökin, ja samalla huomasi, että tätä kyseistä herraa oli hieman mukiloitu. Kaveri sitten kysyy, että mitäs helvettiä sulle on tapahtunut? Äijä tähän, että kun hän oli mennyt pummaamaan sitä röökiä joltain teini-ikäisiltä "ählämeiltä", niin vastauksena oli ollut luuvitonen.

Kaveri sitten kysyy, että missä ja milloin, ja kun saa selville, menee paikalle (omat kaverit jää jonnekin, ja tulee myöhemmin perässä). Siellä paikalla (joku bussipysäkki, olisko ollu just joku Halisten), on pari ruskiaa sälliä, joille kaveri sitten menee tyyliin "wtf, mitä te oikein meinaatte" (ja kännissä tietenkin). No, se siitä yhteishengestä, sillä siinä on justiinsa Halisten? bussi pysäkillä seisomassa, ja sieltä ulos hyppää loput ruskiat kaverit :rolleyes:

Ruskiat häiskät rupee sitten piirittää, ja muutamat rupee aukomaan, ja muutamat muksimaan + että yks rupee yrittämään kaatamaan tätä kaveria. Tämä mun koulukaveri on n. 185 cm normaalikokoinen häiskä, ja nää ruskiat jotain ihan kääppiä, joilla kusi noussut päähän. Tilanne loppu äkkiä kun kaveri pistää parin promillen kännissä vastaan, ja kylhän ne kakarat sitten häipyy nopsaan, kun ei hommasta tule mitään. Kaveri herää aamulla vähän naama kipeenä, ja menee peilin eteen: ei juurikaan muuta kuin vähän vihertää, muttei mustelmia varsinaisesti. Tämä kaveri vain sanoi, että probleemina on vain nyt se, että hän ei muista yhtään minkä näköisiä nämä häiskät on...että kiva sitten kaupungilla yrittää vältellä näitä todennäköisesti kostoa hamuavia tyyppejä :rock:

No, pointti on se, että yhteishenkeä on myös tällaisessa muodossa, mikä ei aina ole fiksua. En voi vannoa, että juttu meni juuri näin (second hand information), koska alkoholilla oli osuutta asiaan, ja kyseessä olivat ulkomaalaiset, jolloin usein sorrutaan liioitteluun yms. Kaveri on kyllä suht vilpitön, ja ei ole kertoillut mitään ihan utopistisia juttuja aiemmin. Mutta jos juttu meni edes jotenkin näin, on se silti kummaa, että nämä ruskiat häiskät kaivavat tekosyytä kähyämiseen joka vitun pikkuasiasta, ja vielä selvinpäin (no, ei tämä ollut pienimmästä päästä, mutta anyway). Suomalaiset ovat usein näissä kähyämis-tapauksissa kännissä jonkun baari-illan jälkeen tms. Itse olen kokenut useampaan otteeseen samaa, Turussa kun asutaan, että pienikin väärä sävy, niin äkkiä on se jengi siinä taustalla.

Miksi suomalaiset harvemmin ovat niin saatanan agressiivisia. Tämä jengi-homma on aivan älytöntä, kun mennään porukalla kimppuun ilman syytä, tai ihan sama vaikka olisi, ei saisi. Mutta kun se sossun kukkahametäti ei järjestä tarpeeksi aktiviteettejä, tai ei ainakaan tarpeeksi väkivaltaisia. Kyllä suomalaistenkin osalta tappelut ovat raaistuneet, kun ennen oli silleen, että kun kaveri on luuvitosen jäljiltä maassa, niin se on siinä, eikä mennä enää potkimaan/polkemaan sitä. Ihan liikaa lehdistä lukee näitä "kaks potki maassa olevaa väkijoukon keskellä, eikä kukaan puuttunut". Ja tästä päästäänkin toiseen asiaan, eli juuri tuohon asioihin puuttumiseen. Oli se sitten joku humalaisen häiriökäyttäytyminen, tai pahoinpitely, jotain pitää tehdä, eikä seisoa siinä yleisönä :curs: . Mitä jos teitä hakataan porukassa, ja kukaan ei puutu? Monesti suomalaiset puuttuvat vasta sitten, kun joku omainen kokee vastaavan. Ei tartte itseään tapattaa menemällä puukon eteen, mutta on niitä keinoja: huutaa apua saatana. Se pelottaa härskimmätkin jätkät lipettiin. Ja jos on joku spurgu, niin järjestää rohkeasti kohtauksen. Huutaa sen helvettiin ahdistelemasta, ja usein poliisilla uhkaaminen auttaa.

Anteeksi avautuminen :nolo: , mutta mulla meneillään lievä aamuvitutus...

Back
Ylös Bottom