Siinä vaiheessa kun mennään käyttämään 'tervettä järkeä', jos se tarkoittaa sitä että tieteellisesti validit tutkimukset ovat hömppäpömppää, voidaan haastaa koko argumentin asettelu terveestä järjen käytöstä.
Tiede ei seuraa mitään uskonnollista ideologiaa. Jos se on tärkeää, niin siinä vaiheessa mennään uskontojen välisten ajatusten sotaan, jossa kokeneimmat uskonnon oppineet väittelevät keskenään. Ja mihin väitteet perustuvat? Kyseiesten uskontojen oppikirjoihin jotka on kirjoittanut....... ihminen. Tosin ilman lähdekritiikkiä.
Mitä tiede on meille tuonut, jos näitä herroja sitten pitää uskoa uskonnollisten johtajien sijaan tai rinnalla? Noh. Melkeen kaiken. Esim. veisitkö sairaan lapsen sairaalaan jossa käytetään viimeisimpiä lääketieteen oppeja, vai uskonnon omaan paikkaan esim kirkko/moskeija jne.. ? On terve järki sitä, että viedään se uskonnolliseen paikkaan ja rukoillaan, vai viedään se lääkärille joka on tieteen kärjessä. Kumpi pelastaa lapsen ja oletusarvona keskimäärin paremmat mahdollisuudet on kummassa paikassa? jos tunnustamme, että keskimäärin tiedettä seuraavat, ideologioista riippumattomat tahot hoitavat lapsen paremmin, terve järki siis pakottaa meidät siihen että se viedään sairaalaan.
Ja vaikka emme uskoisikaan lääkäreihin, laivoihin tai lentokoneisiin, saati sitten tietokoneisiin ja internettiin, niin korkeimmatkin uskon oppineet ovat silti ihmisiä. Puhuuko Jumala/Allah suoraan heille? Eikös se ollut hulluudeen merkki?
Ja sitten tulee ongelma, että uskontoja on monta ja oppeja ja uskomuksia paljon erilaisia. Kuka sitten on oikeassa? Meneekö tässäkin terve järki edelle, eli tietty se mitä mulle on sanottu, vai onko varaa objektiivisuuteen?
Mitään uskonnoista ei voi nostaa toisen edelle järjen kanssa, sillä ne ovat.. aivan,, uskontoja. Niihin tarvitaan USKOA. Eli objektiivisesti emme voi asettaa toista toisen edelle. Joten mitens valitaan se selkeästi järkevä?
Ei voida valita. Se on uskosta kiinni. Onko se, että lentokoneet lentävät ilmassa uskon asia? Ei. Ei kukaan uskaltaisi lentää jso se olisi siitä kiinni. Se on tieteellinen tosiasia.
Onko uskon asia, miten ruokaa tuotetaan, miten autot liikkuvat, miten erilaiset lääkkeet ja toimenpiteet parantavat kehon ongelmatiloja uskon asia? Ei.
Siinä vaiheessa kun tiedeyhteisöä aletaan poistamaan ja korvaamaan niitä uskonnollisilla oppineilla olemme tilanteessa jossa kehitysmaatkin ovat. Tiede on yksi asioista joka pitää yhteiskuntaa ns. kehityksen kärjessä.
Tieteen periaatteiden mukaan sen tulee palvella ihmisiä. Toki se ei aina niin tee, mutta tieteen ansiosta on kehitetty paljon asioita jotka palvelee ihmistä ja hyvinvointia.
Voidaanhan tietysti heittää kännykät ja koneet jorpakkoon ja mennä rukoilemaan 24/7, hommata rutto takaisin ja elää pimeässä. Mikä tässä on siis tervettä järkeä ja mikä on loppupeleissä _uskomista_?
Faktat ja uskomukset ovat keskenään eri asioita. En pidä uskontoja itsessään mitenkään huonoina, mutta niilläkin on oma paikkansa. Uskontojenkin olisi syytä kunnioittaa muita yksilöitä. Esim. meikäläiselle on aika turha tuputtaa väkisin jotain mistä en niin välittäisi. Miksi minun pitää kunnioittaa uskontoja jotka eivät kunnioita minua? Miksi minun pitää jättää rauhaan uskonnot jotka eivät jätä rauhaan minua? Miksi minun pitää noudattaa jonkin uskonnon tapoja, jos se ei puolestaan suvaitse minun tapoja? Kumpi on väärässä? Kumpi käyttää tervettä järkeä?