Jakob sanoi:Jos on yöt töissä eikä saa metelissä nukuttua niin sitten voi ostaa korvatulpat tai muuttaa rauhallisempaan paikkaan.
Eli muuttaa pois somalien tieltä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jakob sanoi:Jos on yöt töissä eikä saa metelissä nukuttua niin sitten voi ostaa korvatulpat tai muuttaa rauhallisempaan paikkaan.
osku sanoi:Eli muuttaa pois somalien tieltä?
Hippa sanoi:Tässä viestiketjussa on aika monta asiatonta ja rasistista viestiä.
Wikipedia sanoi:Rasismi eli rotusyrjintä on ideologia tai toiminta, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden, "kansanluonteen", kielen tai kulttuurin erilaisuus oikeuttaa myös eriarvoisen kohtelun eli syrjinnän. Rasismia ovat myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen.
Hippa sanoi:Ei, vaan kerrostalossa on meteliä. Jos sitä ei kestä niin sitten täytyy muuttaa pois. Se on elämää. Se on kerrostaloelämää.
Tähän kommenttiin ei sisälly mitkään ylilyöntimelut. (Se ei tee mistään automaattisesti ylilyöntimelua, että aiheuttaja on erimaalainen.)
rafael sanoi:Ei millään pahalla, mutta mitä olen viime aikoina sun kirjoittelua seurannut, niin sun mielestä mikä tahansa kommentti, jossa mainitaan etninen vähemmistö kielteisessä mielessä, on rasistinen.
Miten määrittelet rasismin? Omasta mielestäni siihen tarvitaan jonkinlaista eriarvoistamista, mutta sinusta ilmeisesti jo esimerkiksi termin "rättipää" käyttäminen on rasismia? Entä jos maahanmuuttaja käyttää suomalaisesta lihavasta miehestä termiä "rytömaha", onko sekin rasismia?
Äläkä nyt heti pillastu. Haluaisin vain tietää, mihin se raja nykyään vedetään. Tuntuu että jo Suomen kielessä vuosikymmeniä esiintyneen sanan "naapuri" käyttäjää pidetään rasistina, vaikka hän ei termiä käyttäessään ei eriarvoistaisi tai sortaisi ketään. Onko näin, että etnisten vähemmistön edustajasta ei voi / saa sanoa mitään negatiivista olematta rasisti?
Ei mua vituta lapset jos ne osaa leikkiä normaalilla volyymilla. Eikä mua vituta somalit ellei ne anna aihetta. Bussissa vituttaa kun joku somali puhuu kännykkään huutaen. Puhuu ne suomalaisetkin mutta ei huutaen. Ja kun ne tapaa kahvilassa toisiaan (työpaikkani on aivan sellaisen kahvilan vieressä) se kuulostaa siltä kun olis 20 ihmisellä hirvee matsi päällä jonka jälkeen vartijat yleensä ryntää paikalle ja toteavat, että ai jaa ne olikin somaleita jotka jakoi tervehdyksiä omilla traditionaalisilla huudoilla ja mölähdyksillä. En mä oo rasisti, nämä kulttuurit vaan ei sovi yhteen.J.Jake sanoi:Joo,on se yhtä helvettiä kun lapset pelaa pihalla palloa ja pitää ääntä! Vituttaako sua se että ne on somaleita vai lapset yleensä? Vai tarkoitatko että onneksi suomalaiset muksut leikkii pihalla vaan kirjanpitäjä leikkejä? Meteliä niistäkin lähtee. Parempi varmaan jos ne olis kaikki sisällä katsomassa videoita tai pelais PS.ää?
Hippa sanoi:"Ei ne kuitenkaan ihan kaikkea voi pölliäkään."
"JA safkakulut ovat sitten sen verran mitä haavi maksaa jolla pyydystää kissoja ja rottia pihalta."
"Mun mielestä Suomessa Suomen tavoilla ja taloyhtiöissä kunnon tarkat säännöt elämöinnistä ja jos ei toteudu, rahtilaivalla takas Mogadishuun! Tai korkeasaareen. Pirun pikku apinat! Onneksi en asu lähiössä, mutta tuttuja asuu ja joka kerta, kun ollaan menossa kylään ja pihan poikki kävellään niin meteli on huumaava. Pikku apinoita melskaamassa jonkun jalkapallon kanssa ja ghälmlähläm-huudot kaikuu."
veijari sanoi:Näistähän ensimmäinen kommentti on lähinnä positiivinen, toinen oli sarkastinen vaikkei asiayhteydestä irrotettuna siltä näytäkkään(ainakin oletettavasti) ja kolmas on vain totta... Oletko asunut lapsena somalien kanssa samassa paikassa? En minäkään onneksi mutta kaverit kylläkin. Se ei ole mukavaa kuulema kun mahdmud 17v hakkaa sut välkällä, ala-asteella.
Hippa sanoi:Eikä taida enää se 1,5k euroa tuntua niin isolta rahalta, kun pitää ruokkia ja pukea sillä iso lauma ihmisiä.
rafael sanoi:Noista kommenteista olen samaa mieltä.
Esimerkkinä täysin omiin havaintoihini perustuva ilmiö liittyen äänenkäyttöön julkisella paikalla. Somalialaisilla maahanmuuttajilla ei ole samanlaista luontaista hillintää äänenkäytössä kuin suomalaisilla, vaan sananvaihto ajautuu osapuolien kiihtyessä usein huutamiseksi. Tämä ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin lainkaan, ja herättää usein närää paikalla olevissa suomalaisissa.
Pitäisikö esimerkiksi tämän asian suhteen vähemmistökulttuuria edustavan ihmisryhmän pyrkiä sopeutumaan valtakulttuurin tapoihin, vaiko valtakulttuurin pyrkiä suvaitsemaan erilaisuutta ja sopeutumaan siihen? Ja kumpi näistä lähestymistavoista on suvaitsemattomampi?
Asiaa nyt ei pitäisi pohtia julkisella, mutta katsotaan josko tästä saisi hillittyä keskustelua aikaiseksi.
Tämä olettaen, että miinukselle ei voida mennä. Oman pikkuvaltion perustaminen toisen sisälle (eli tämä, mitä mukupolitiikka on saanut aikaan muualla Euroopassa ja orastaa hyvää kyytiä kotomaassammekin) ei mielestäni ole kovin kaunis kiitos siitä, että porukkaa pidetään paitsi turvassa myös hengissä.SniffDaddy sanoi:Kyllä se puolitoista kiloeuroa on varsin iso raha suhteutettuna siihen, että oma kontribuutio tälle yhteiskunnalle on pyöreä 0.
Tupla-J sanoi:edit: Taisin just rakastua SerialLoseriin. :haart:
SerialLoser sanoi:
Tässä ketjussa ei ole mitään rasistista, sun pitää erotella rasismi puhtaasta vitutuksesta.Hippa sanoi:Itseasiassa olen asunut. Toiseksi olen ollut maahanmuuttajaluokalla sijaisena useaan otteeseen sekä monilla eri ala-asteilla töissä usean vuoden ajan, jolloin luonnollisestikin on tekemissä kaikenlaisten ja kaikenmaalaisten lasten kanssa.
Ensimmäistä kommenttia lukuunottamatta nuo asiat olisi voinut kertoa asiallisemmin. Joka tapauksessa kaikki kolme ovat asiattomia kommentteja.
SerialLoser sanoi:Mut tyhmä kysymys, eikö se nyt sanomattakin ole selvää, että suomalaisten pitää sopeutua; onhan se nyt rasistista vaatia että pitäis sopeutua sen maan kulttuuriin jonne pakenee asumaan.
Siis jos minä muuttaisin vaikka englantiin, niin kyllä vittu pistäisin kampanjan päälle, että suomenkielistä opetusta on saatava, ja mulle eri lait, esim prosituutio lailliseksi, kun se on Suomessakin.
Tai jos muuttaisin Saudi-Arabiaan niin saatananmoinen älämölö siitä, että naisten on saatava ajaa autolla, ja on jopa toivottavaa, että eivät kulje lakanoissa vaan napapaidoissa ja tissit pystyssä push-upeissa.
Ja se rukouskutsu 5 kertaa päivässä sais perkele loppua, vituttais kristittynä kuunnella sellasta, sille banni.
Jätkä joku ihme oikeistolainen vai, vihjaa että jonkun muun kuin suomalaisen pitäisi antaa periksi ja sopeutua?