Maahanmuutto

Jakob sanoi:
Jos on yöt töissä eikä saa metelissä nukuttua niin sitten voi ostaa korvatulpat tai muuttaa rauhallisempaan paikkaan.

Eli muuttaa pois somalien tieltä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
osku sanoi:
Eli muuttaa pois somalien tieltä?

Ei, vaan kerrostalossa on meteliä. Jos sitä ei kestä niin sitten täytyy muuttaa pois. Se on elämää. Se on kerrostaloelämää.

Tähän kommenttiin ei sisälly mitkään ylilyöntimelut. (Se ei tee mistään automaattisesti ylilyöntimelua, että aiheuttaja on erimaalainen.)

Hippa sanoi:
Tässä viestiketjussa on aika monta asiatonta ja rasistista viestiä.

Ei millään pahalla, mutta mitä olen viime aikoina sun kirjoittelua seurannut, niin sun mielestä mikä tahansa kommentti, jossa mainitaan etninen vähemmistö kielteisessä mielessä, on rasistinen.

Miten määrittelet rasismin? Omasta mielestäni siihen tarvitaan jonkinlaista eriarvoistamista, mutta sinusta ilmeisesti jo esimerkiksi termin "rättipää" käyttäminen on rasismia? Entä jos maahanmuuttaja käyttää suomalaisesta lihavasta miehestä termiä "rytömaha", onko sekin rasismia?

Äläkä nyt heti pillastu. Haluaisin vain tietää, mihin se raja nykyään vedetään. Tuntuu että jo Suomen kielessä vuosikymmeniä esiintyneen sanan "naapuri" käyttäjää pidetään rasistina, vaikka hän ei termiä käyttäessään ei eriarvoistaisi tai sortaisi ketään. Onko näin, että etnisten vähemmistön edustajasta ei voi / saa sanoa mitään negatiivista olematta rasisti?
Wikipedia sanoi:
Rasismi eli rotusyrjintä on ideologia tai toiminta, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden, "kansanluonteen", kielen tai kulttuurin erilaisuus oikeuttaa myös eriarvoisen kohtelun eli syrjinnän. Rasismia ovat myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen.

Hippa sanoi:
Ei, vaan kerrostalossa on meteliä. Jos sitä ei kestä niin sitten täytyy muuttaa pois. Se on elämää. Se on kerrostaloelämää.

Tähän kommenttiin ei sisälly mitkään ylilyöntimelut. (Se ei tee mistään automaattisesti ylilyöntimelua, että aiheuttaja on erimaalainen.)

Mä en jaksa väitellä mutta käsittääkseni harva haluaa asua somali perheen naapurina/talossa missä on monta somali perhettä.Mistäköhän mahtaa johtua?

rafael sanoi:
Ei millään pahalla, mutta mitä olen viime aikoina sun kirjoittelua seurannut, niin sun mielestä mikä tahansa kommentti, jossa mainitaan etninen vähemmistö kielteisessä mielessä, on rasistinen.

Miten määrittelet rasismin? Omasta mielestäni siihen tarvitaan jonkinlaista eriarvoistamista, mutta sinusta ilmeisesti jo esimerkiksi termin "rättipää" käyttäminen on rasismia? Entä jos maahanmuuttaja käyttää suomalaisesta lihavasta miehestä termiä "rytömaha", onko sekin rasismia?

Äläkä nyt heti pillastu. Haluaisin vain tietää, mihin se raja nykyään vedetään. Tuntuu että jo Suomen kielessä vuosikymmeniä esiintyneen sanan "naapuri" käyttäjää pidetään rasistina, vaikka hän ei termiä käyttäessään ei eriarvoistaisi tai sortaisi ketään. Onko näin, että etnisten vähemmistön edustajasta ei voi / saa sanoa mitään negatiivista olematta rasisti?

Nostit esiin ihan hyvän pointin. Mun mielestä rättipää on rasistinen ilmaisu kuin myös on rasismia suomalaista kohtaan, että bussikuskia haukutaan rasistiksi, kun ei anna mennä Helsingin lipulla Vantaalle.

Negatiivisesti voi tottakai puhua, jos se puhe perustuu tosiasioihin eikä ennakkoluuloihin. naapuri on nykyään rasistinen ilmaisu, se taitaa olla ihan virallisesti sitä eikä vain mun korvassa.

Tossa alla on muutama lainaus tästä keskustelusta, jotka katson rasistiseksi. Jokainen niistä on voimakkaasti ennakkoluuloinen ja syrjivä.

"Ei ne kuitenkaan ihan kaikkea voi pölliäkään."

"JA safkakulut ovat sitten sen verran mitä haavi maksaa jolla pyydystää kissoja ja rottia pihalta."

"Mun mielestä Suomessa Suomen tavoilla ja taloyhtiöissä kunnon tarkat säännöt elämöinnistä ja jos ei toteudu, rahtilaivalla takas Mogadishuun! Tai korkeasaareen. Pirun pikku apinat! Onneksi en asu lähiössä, mutta tuttuja asuu ja joka kerta, kun ollaan menossa kylään ja pihan poikki kävellään niin meteli on huumaava. Pikku apinoita melskaamassa jonkun jalkapallon kanssa ja ghälmlähläm-huudot kaikuu."

Noista kommenteista olen samaa mieltä.

Asiasta pitäisi tehdä oma threadinsa jonnekin suljetulle puolelle, kuten VIPille.

Kulttuureiden välillä on olemassa tiettyjä eroavaisuuksia, kuten esimerkiksi vanhempien ihmisten kohtelemiseen, äänen käyttöön, pukeutumiseen, ym. käyttäytymiseen liittyvät normit.

Esimerkkinä täysin omiin havaintoihini perustuva ilmiö liittyen äänenkäyttöön julkisella paikalla. Somalialaisilla maahanmuuttajilla ei ole samanlaista luontaista hillintää äänenkäytössä kuin suomalaisilla, vaan sananvaihto ajautuu osapuolien kiihtyessä usein huutamiseksi. Tämä ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin lainkaan, ja herättää usein närää paikalla olevissa suomalaisissa.

Pitäisikö esimerkiksi tämän asian suhteen vähemmistökulttuuria edustavan ihmisryhmän pyrkiä sopeutumaan valtakulttuurin tapoihin, vaiko valtakulttuurin pyrkiä suvaitsemaan erilaisuutta ja sopeutumaan siihen? Ja kumpi näistä lähestymistavoista on suvaitsemattomampi?

Asiaa nyt ei pitäisi pohtia julkisella, mutta katsotaan josko tästä saisi hillittyä keskustelua aikaiseksi.

J.Jake sanoi:
Joo,on se yhtä helvettiä kun lapset pelaa pihalla palloa ja pitää ääntä! Vituttaako sua se että ne on somaleita vai lapset yleensä? Vai tarkoitatko että onneksi suomalaiset muksut leikkii pihalla vaan kirjanpitäjä leikkejä? Meteliä niistäkin lähtee. Parempi varmaan jos ne olis kaikki sisällä katsomassa videoita tai pelais PS.ää?
Ei mua vituta lapset jos ne osaa leikkiä normaalilla volyymilla. Eikä mua vituta somalit ellei ne anna aihetta. Bussissa vituttaa kun joku somali puhuu kännykkään huutaen. Puhuu ne suomalaisetkin mutta ei huutaen. Ja kun ne tapaa kahvilassa toisiaan (työpaikkani on aivan sellaisen kahvilan vieressä) se kuulostaa siltä kun olis 20 ihmisellä hirvee matsi päällä jonka jälkeen vartijat yleensä ryntää paikalle ja toteavat, että ai jaa ne olikin somaleita jotka jakoi tervehdyksiä omilla traditionaalisilla huudoilla ja mölähdyksillä. En mä oo rasisti, nämä kulttuurit vaan ei sovi yhteen.

Ja lisäisin tähän että löytyy niitä ihan fiksuja ja asiallisia ei-huutavia somaleitakin, olen jopa tavannut sellaisia.

Tähän loppuun vitsi ettei menisi niin vakavaksi:;) ;) ;)

Somali tuli Suomeen ja käveli onnellisena kadulla. Vastaan tulevalle somali sitten iloisesti tokaisi:
-Oi kiitos hyvä herra Suomi, että minä saada tulla kauniiseen maahanne.
-Anteeksi nyt te erehtyä minä virolainen.
Somali jatkoi matkaansa, kunnes seuraava ihminen tuli vastaan.
-Kiitos teille, suomalainen. Teillä kaunis maa. Kiitos että minä saada asua täällä!
-Ei, nyt te erehtyä minä olla vietnamilainen.
Somali jatkoi matkaansa ja tapasi kauniin naisen, jolle tokaisi:
-Oi te kaunis nainen, kiitos suomimaasta, kiitos että saada olla täällä.
Siihen nainen vastasi:
-Njet te njyt erehtyä, mjinä olen vjennäläinen.
Siihen ymmällään oleva somali kysyi:
-Missä sitten kaikki suomalaiset olla?
-Njo kello on njyt kaksi eli nje ovat kaikki töissä!!

:hyper: :hyper: :hyper: :hyper: :hyper: :hyper:

Heh...Osuvaa?

Hippa sanoi:
"Ei ne kuitenkaan ihan kaikkea voi pölliäkään."

"JA safkakulut ovat sitten sen verran mitä haavi maksaa jolla pyydystää kissoja ja rottia pihalta."

"Mun mielestä Suomessa Suomen tavoilla ja taloyhtiöissä kunnon tarkat säännöt elämöinnistä ja jos ei toteudu, rahtilaivalla takas Mogadishuun! Tai korkeasaareen. Pirun pikku apinat! Onneksi en asu lähiössä, mutta tuttuja asuu ja joka kerta, kun ollaan menossa kylään ja pihan poikki kävellään niin meteli on huumaava. Pikku apinoita melskaamassa jonkun jalkapallon kanssa ja ghälmlähläm-huudot kaikuu."

Näistähän ensimmäinen kommentti on lähinnä positiivinen, toinen oli sarkastinen vaikkei asiayhteydestä irrotettuna siltä näytäkkään(ainakin oletettavasti) ja kolmas on vain totta... Oletko asunut lapsena somalien kanssa samassa paikassa? En minäkään onneksi mutta kaverit kylläkin. Se ei ole mukavaa kuulema kun mahdmud 17v hakkaa sut välkällä, ala-asteella. :rolleyes:

veijari sanoi:
Näistähän ensimmäinen kommentti on lähinnä positiivinen, toinen oli sarkastinen vaikkei asiayhteydestä irrotettuna siltä näytäkkään(ainakin oletettavasti) ja kolmas on vain totta... Oletko asunut lapsena somalien kanssa samassa paikassa? En minäkään onneksi mutta kaverit kylläkin. Se ei ole mukavaa kuulema kun mahdmud 17v hakkaa sut välkällä, ala-asteella. :rolleyes:

Itseasiassa olen asunut. Toiseksi olen ollut maahanmuuttajaluokalla sijaisena useaan otteeseen sekä monilla eri ala-asteilla töissä usean vuoden ajan, jolloin luonnollisestikin on tekemissä kaikenlaisten ja kaikenmaalaisten lasten kanssa.

Ensimmäistä kommenttia lukuunottamatta nuo asiat olisi voinut kertoa asiallisemmin. Joka tapauksessa kaikki kolme ovat asiattomia kommentteja.

Hippa sanoi:
Eikä taida enää se 1,5k euroa tuntua niin isolta rahalta, kun pitää ruokkia ja pukea sillä iso lauma ihmisiä.

Kyllä se puolitoista kiloeuroa on varsin iso raha suhteutettuna siihen, että oma kontribuutio tälle yhteiskunnalle on pyöreä 0.

rafael sanoi:
Noista kommenteista olen samaa mieltä.

Esimerkkinä täysin omiin havaintoihini perustuva ilmiö liittyen äänenkäyttöön julkisella paikalla. Somalialaisilla maahanmuuttajilla ei ole samanlaista luontaista hillintää äänenkäytössä kuin suomalaisilla, vaan sananvaihto ajautuu osapuolien kiihtyessä usein huutamiseksi. Tämä ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin lainkaan, ja herättää usein närää paikalla olevissa suomalaisissa.

Pitäisikö esimerkiksi tämän asian suhteen vähemmistökulttuuria edustavan ihmisryhmän pyrkiä sopeutumaan valtakulttuurin tapoihin, vaiko valtakulttuurin pyrkiä suvaitsemaan erilaisuutta ja sopeutumaan siihen? Ja kumpi näistä lähestymistavoista on suvaitsemattomampi?

Asiaa nyt ei pitäisi pohtia julkisella, mutta katsotaan josko tästä saisi hillittyä keskustelua aikaiseksi.

Itse kyllä allekirjoitan sen Takaisin Mogadishuun -osuuden.

Mut tyhmä kysymys, eikö se nyt sanomattakin ole selvää, että suomalaisten pitää sopeutua; onhan se nyt rasistista vaatia että pitäis sopeutua sen maan kulttuuriin jonne pakenee asumaan.
Siis jos minä muuttaisin vaikka englantiin, niin kyllä vittu pistäisin kampanjan päälle, että suomenkielistä opetusta on saatava, ja mulle eri lait, esim prosituutio lailliseksi, kun se on Suomessakin.
Tai jos muuttaisin Saudi-Arabiaan niin saatananmoinen älämölö siitä, että naisten on saatava ajaa autolla, ja on jopa toivottavaa, että eivät kulje lakanoissa vaan napapaidoissa ja tissit pystyssä push-upeissa.
Ja se rukouskutsu 5 kertaa päivässä sais perkele loppua, vituttais kristittynä kuunnella sellasta, sille banni.
Jätkä joku ihme oikeistolainen vai, vihjaa että jonkun muun kuin suomalaisen pitäisi antaa periksi ja sopeutua?

Kohta sanot että suomalaisten ei pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa ja syvää häpeää siitä kun ovat niin rasisteja ja tekevät esim somppujen täälläolosta niin hankalaa.

Ei tosin ihan yhtä hankalaa kuin itse Somaliassa, jossa paikalliset tappaa toisiaan noin ihan ilman rasistisia nyansseja...ellei nyt sitten tää klaanien välinen taistelu ole rasistista...no ei kai kun kaikki on mustia ja vain valkoiset voi olla rasisteja...but I digress, no, tässähän tää tuli.

SniffDaddy sanoi:
Kyllä se puolitoista kiloeuroa on varsin iso raha suhteutettuna siihen, että oma kontribuutio tälle yhteiskunnalle on pyöreä 0.
Tämä olettaen, että miinukselle ei voida mennä. Oman pikkuvaltion perustaminen toisen sisälle (eli tämä, mitä mukupolitiikka on saanut aikaan muualla Euroopassa ja orastaa hyvää kyytiä kotomaassammekin) ei mielestäni ole kovin kaunis kiitos siitä, että porukkaa pidetään paitsi turvassa myös hengissä.

edit: Taisin just rakastua SerialLoseriin. :haart:

Mulla ei ole mitään näitä vastaan, kunhan suurimmasta osasta näistä 6-10 lapsesta kasvaa kunnollisia työssäkäyviä kansalaisia, eikä niin että me maksetaan heidän kulunsa myöhemminkin ja he saavat kaikki 6-10 lasta...

SerialLoser sanoi:

Sulla on vähän väärä käsitys siitä, mikä mun henkilökohtainen asenteeni asian suhteen on, mutta jos alan kirjoittamaan tähän asenteella, mut leimataan luultavasti saman tien uusnatsiksi ja thread menee lukkoon.

Ihmettelen vain sitä, että rasismin "raja" on tullut niin järjettömästi alaspäin. Nykyään pitäisi sietää suurinpiirtein millaista tahansa käytöstä etnisten vähemmistöjen osalta, ettei leimautuisi rasistiksi tiettyjen ihmistyhmien silmissä. Kaikkea sanomistaan pitää töissäkin varoa.

Rasismin käsite on lähtenyt käsistä. Useimmiten maahanmuuttajat ovat itse näitä pahimpia rasisteja. Esimerkiksi seuraavanlaisista tapauksista itseäni on haukuttu / olen ollut todistamassa kun jotakuta muuta haukutaan rasistiksi:

- En anna puhelintani lainaan
- En tarjoa tupakkaa
- En anna rahaa bussilippuun
- En päästä ilmaiseksi yleisötilaisuuteen (työskentelen järjestyksenvalvojana)
- Otan kiinni pahoinpitelijän
- Otan kiinni näpistelijän
- Tyttö ei suostu lähtemään kahville
- Tyttö ei suostu lähtemään tuntemattoman miehen asunnolle
- Tyttö ei pidä väkisin suutelemisesta
- Bussikuski ei anna kulkea bussissa ilamiseksi ostoksia täynnä olevan lastenvaunun kanssa
- HKL:n lipuntarkastaja kirjoittaa tarkastusmaksun pummille
- Poliisi ottaa vahingontekijän kiinni

Tässä nyt muutama esimerkki. Kenen mielestä nämä ovat rasismia? Entä onko minulla oikeus omien edellämainittujen kokemuksieni perusteella muodostaa mielipide ihmisryhmästä?

Hippa sanoi:
Itseasiassa olen asunut. Toiseksi olen ollut maahanmuuttajaluokalla sijaisena useaan otteeseen sekä monilla eri ala-asteilla töissä usean vuoden ajan, jolloin luonnollisestikin on tekemissä kaikenlaisten ja kaikenmaalaisten lasten kanssa.

Ensimmäistä kommenttia lukuunottamatta nuo asiat olisi voinut kertoa asiallisemmin. Joka tapauksessa kaikki kolme ovat asiattomia kommentteja.
Tässä ketjussa ei ole mitään rasistista, sun pitää erotella rasismi puhtaasta vitutuksesta.

SerialLoser sanoi:
Mut tyhmä kysymys, eikö se nyt sanomattakin ole selvää, että suomalaisten pitää sopeutua; onhan se nyt rasistista vaatia että pitäis sopeutua sen maan kulttuuriin jonne pakenee asumaan.
Siis jos minä muuttaisin vaikka englantiin, niin kyllä vittu pistäisin kampanjan päälle, että suomenkielistä opetusta on saatava, ja mulle eri lait, esim prosituutio lailliseksi, kun se on Suomessakin.
Tai jos muuttaisin Saudi-Arabiaan niin saatananmoinen älämölö siitä, että naisten on saatava ajaa autolla, ja on jopa toivottavaa, että eivät kulje lakanoissa vaan napapaidoissa ja tissit pystyssä push-upeissa.
Ja se rukouskutsu 5 kertaa päivässä sais perkele loppua, vituttais kristittynä kuunnella sellasta, sille banni.
Jätkä joku ihme oikeistolainen vai, vihjaa että jonkun muun kuin suomalaisen pitäisi antaa periksi ja sopeutua?

Siis ihan samaa mieltä.

Maassa maan tavalla. Maassa noudatetaan maan lakeja ja myös tapakoodistoa mahdollisimman pitkälle. Ellei tahdo sopeutua, niin se ei ole valtaväestön vika. Herää väkisinkin kysymys, eikö tämä järjestelmä ole melko rasistinen? Ovatko päättäjien mielestä maahanmuuttajat niin helkutin tyhmiä, etteivät muka kykene oppimaan paikallisia tapoja ja menemään töihin!

Ja turha syyttää rasistiksi, tunnen paljon ulkkareita, jotka ovat sopeutuneet Suomeen ihan hyvin, käyneet koulut, käyvät työssä, eivät iske alaikäisiä mäkkärin kulmalla, eivät huutele rivoja... Kaikin puolin mukavia ihmisiä, hyvin ahkeria ja asuinmaataan kunnioittavia. Joten en ymmärrä, miksi osalta ulkkareista pitäisi sallia maahan kuulumaton, monista loukkaava ja osin jopa laiton käytös, kun sitä ei suomalaiselta kuitenkaan sallita?

EDIT: ja jos minä alkaisin suurperheen työttömäksi mutsiksi, ukko kävisi päivällä hillumassa kaverien kanssa ostarilla ja mukulat kiljuisivat yöt pitkät pihalla ja sossu maksaisi kaiken, kaikki haukkuisivat minua pummiksi, käskisivät kakaroiden olla hiljaa ja ukon mennä töihin ja syystä. Jos joku maahanmuuttaja tekee samoin ja asia otetaan esiin vaikka taloyhtiön kokouksessa, olet rasisti.

vaikka kuin yrittää olla ei-rasistinen niin kyl ne aika saatanan äänekkäitä ne somput on...lapset ja vanhemmat.. :D

:offtopic: olin kesäl 2000 kaverin luona espoos lomal ja saman talon somppuperhe päätti pistää sisustuksen asunnos uusiks ilta kahdeksan aikaan.. ensin tuli 5. kerroksesta ikkunan läpi televisio, sit nojatuoli ja pari ruokapöydän tuolia.. ja lopuksi kolmen hengen sohva.. :lol2:
joku suomalainen (ihminen) pihalta huusi somppuja hulluiks johon he vastasivat "sossu osta uusi sohva".. :curs:

pari päivää tän jälkeen ikkunat oli korjattu ja rauha palannut pihaan.. tuli Askon kuorma-auto pihaan ja alkoivat sohvakalustoa raahata sisään.. :wall:
sanoivat ohimennen vaan et abdullahin kolmas sohva puolen vuoden sisään..
kyl niil sompuil on hankalaa suomes.. :rolleyes:

ps. mistäs sitä tietää vaik naapuri olis ite tienannu rahat ja makso niillä uudet sohvat aina.. nooooot!! :lol2:

Jos itse vertaan kaikkia niitä kertoja kun on ollut hankaluuksia ihan suomalaisten viinan kanssa läträäjien vs. somalien kanssa niin suomalaiset kännikalat vievät kyllä määrässä, hankaluudessa, yleisessä vituttavuudessa, yms. voiton sata - nolla.

Mitä tuohon rasismin määritteen täyttymiseen tulee niin sen määrää lainsäädäntö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom