"Poliisin tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen, paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen."
Kuka tuon homman tekisi, jos ei olisi poliisia? Miksi poliisi ei saa kysellä tai tutkia, jos kokevat sen tarpeelliseksi?
Kyllä, poliisissa on olemassa myös mätiä omenia, jotka eivät toimi vannomansa valan mukaisesti, mutta sen ei pitäisi viedä muilta oikeuksia, joilla suorittaa työtään.
Itse mieluusti olen yhteistyökykyinen poliisin kanssa, jotta jokin mahdollinen rikos saataisiin selvitettyä. Vaikka joutuisinkin paljastamaan nimeni tai aikeeni, vaikka se pakollista ei olisikaan.
Joillain on pelko, että poliisin saadessa lisää valtuuksia toimiinsa, kuten juuri ruotsissa tapahtui, se aiheuttaisi rotuprofilointia. Sille on syynsä, että tiettyjä ryhmiä epäillään muita enemmän. Esimerkkinä vaikka romanit.
Romanien henkirikostilastoista nousi häly vasta nyt, vaikka tilastointia on tehty jo kymmenen vuotta.
yle.fi
Jos se romaneita häiritsee, niin hehän voivat itse luoda myönteistä mielikuvaa itsestään olemalla yhteistyökykyisiä virkavallan kanssa jä välttämällä rikollista toimintaa, jos mahdollisesti sellaista harrastavat. Simppeliä eikö?
Ruotsin valtiopäivät äänesti niin sanottujen turvavyöhykkeiden käyttöönotosta keskiviikkona.
www.hs.fi