Tuo bussikeissi on kuohuttanut tunteita muutamankin kaverin FB-seinällä. Ilta-Pulun uutisen perusteella on tietysti mahdotonta arvailla miten tilanne on oikeasti mennyt, mutta yleisesti sanoisin että jokaisella joka ei ole lapsi on velvollisuus puuttua jollain tavalla jos väkivallalla uhataan ja/tai omaisuutta varastetaan. Minimissään käy vaivihkaa kuiskaamassa kuskille että on tällainen tilanne päällä, heillä lienee yhtiön määräämä vastuu ratkaista tilanne.
Ensimmäisenä mieleen tulee, että miksi neljä 14v-poikaa antautuu ehdoitta kahdelle 16v-pojalle? Tuon ikäisillä pitäisi olla jo jonkinlainen kyky varjella itseään, edes nostamalla äläkkä asiasta.
Toisekseen, pidän tätä "Suomessa ei voi puolustaa itseään tai heti on itse linnassa tai 8 somalia kimpussa"-argumenttia aika laiskana. Aina voi tehdä jotain omien kykyjen ja uskalluksen mukaan, ja lievimmän haitan keinot ovat jopa lain mukaan suositeltavia. Jos tyksi reagoi jotenkin näkyvästi tilanteeseen, sivustaseuraajaefekti murtuu ja sieltä löytyy todennäköisesti muutama auttaja lisää.
Edit:
Olisko kellään täällä kertoa rohkaisevaa tarinaa missä olette itse tai joku muu on toiminut vastaavassa tilanteessa ja ratkaissut ongelman?
No en tiedä miten tuossa tilanteessa olisin toiminut koska noita kulttuurimme rikastajia oli useampia ja jotain teräviä juttuja noilla vissiin oli ja tietysti onkin völjyssä.
Itseni tuntien olisin kyllä jompaankumpaan kuseen joutunut eli joutunut puukotetuksi tai sitten rasistiseksi pahoinpitelijäksi leimatuksi
Olen aikoinaan harrastanut muutamia näitä nykyaikaisia rsld lajeja joissa kyllä on aina kysyttäessä vetäjät todenneet ( huom useat tällaisia lajeja opettaneen) : Älkää missään tapauksessa joutuko tilanteeseen jossa vastustajalla on teräase.
Siitä tilanteesta pitää pyrkiä mahdollisimman äkkiä pois tai hankkia itselle nopeasti jotain kättä pitempää.
Olen myös luonnollisesti joskus harjoitellut näissä lajeissa sellaista jossa vastustajalla on olevinaan teräase ja sen hallitaan saaminen on kyllä käytännössä melko mahdotonta jos vastustajalla on todella täysi tarkoitus käyttää.
Kaverillani oli musta vyö kahdessakin karaten tyylisuunnassa
Hän sanoi että kokeiltiin merkkaavalla harjoituspuukolla toisen mustavöisen kanssa miten onnistuu veitsi hyökkäysten torjunta ja hän totesi ettei se kyllä onnistu.
Aina tulee osumia.
Tiedän kyllä tapauksia että puukolla uhkailleelta on onnistuneesti otettu puukko pois joko treenaneen kamppailu/ip kaverin toimesta tai muuten rivakan ja rohkean henkilön toimesta.
Kuitenkin nämä tilanteet ovat saattaneet olla sellaisia joissa puukolla varustautunut henkilö on vain halunnut saada enemmän huomiota ja pelkoa kuin että olis ollut tarkoitus käyttää sitä oikeasti.
Tietysti ehkä Auvo Niiniketo tai Risto Väntar esim. todennäköisesti saisivat teräaseella riehuvan yksittäisen henkilön aisoihin.
Tuossa nuorten ja näiden katujengien kyseessä ollessa vain on todennäköisesti useampi teräasein varustautunut vastustaja ja jos heillä on matala kynnys käyttää niitä niin kyseessä on silloin paljain käsin tilanne impossiple.
Tuosta puukosta väkivallan välineenä vielä sen verran että jos vastustajalla on halu sitä käyttää niin huomaat joutuneesi puukkohyökkäyksen uhriksi yleensä vasta sitten kun sinua on puukotettu.
Eli enpä osaa sanoa mitä olisin tehnyt tai miten käyttäytynyt.
Kuitenkin ihan velvollisuus on puuttua vaikka ääntä pitämällä
Minun isäni oli vielä sodat käynyt mies.
Nyt olisimme Venäjän federaation joukoissa Ukrainan pelloilla jos silloin olisivat miehet todenneet että vastustaja ylivoimainen ( Niinkuin oli )
Ei meidän kannata tähän puuttua
Lähetään vaan pois ettei meitä tulevaisuudessa leimata neuvostovastaisiksi.
Kyllä meidän perkele Suomalaisten on pystyttävä ihan itse pitämään tämä maa turvallisena etenkin lapsille ja nuorille vaikka jouduttaisiin sen takia itse vaarantamaan jotain.
Tietty ajatellaan kun on omat lapset ja vaimot nii ei uskalla riskeerata
Ne saattaa vaan olla ne omat lapset ja vaimot jotka on seuraavana vaarassa. Helvetti vieköön
On jokaisen meidän velvollisuus, ei oikeus, pitää tämä maa turvallisena!
Joo itsestä vielä sen verran.
Aikoinaan kun nuorempana alaikäisenä vedeltiin keskiolutta jätkäsakissa johon kuului vähän monenlaista tyyppiä
Niin yksi ei kaikilla kynttiöillä käyvä tyyppi oli varastanut joltain kriminaali kaveriltaan stiletin ( Ei sellaista lelua jota on yleensä markkinoilla vaan sellaisen josta se terä tulee suoraan ylös oli terävä ja muuta eli oikea tappoväline)
Jostain hän minuun kimmastui ja veti sen esiin ja pongautti terän auki ja ryhtyi tulemaan kohti.
Mulla oli sattumalta ( No ei ihan sattuma) kaljapullo kädessäni
Vedin täyden kaljapullon ( Mitä haaskausta)rikki läheisen kaupan seinään ja suuntasin näin saamani rikkonaisen pullon häntä kohti.
Kyllä hän perääntyi ja homma jäi siihen.
Myöhemmin sama kaveri tappoi ( Ei teräaseella vaan ihan pieksämällä)
vuokra isäntänsä Tosin aika pitkä aika myöhemmin.
Eli kyllä kaveri oli sen verran vinksahtanut että vaara saattoi olla ihan todellinen.
Toinen kerta kävi kuin käveltiin kaverin kanssa joku vuosi takaperin baarista kaverin kämpille Oulun yössä.
Ihan sattumalta osuttiin tappelun kohdalle.
Helvetin isokokoinen nuori raamikas kaveri löi toisen maahan ja rupesi säestämään tekoaan potkimalla tätä täysillä päähän.
En oikein ehtinyt ajatellakaan vaan huusin vaistomaisesti:
"Älä saatana potki maassaolevaa!"
Tästäkös kaveri riemastui ja lähti tulemaan kohti huutaen :
"Älä vaari puutu tähän!" "Painu vaari vittuun täältä!"
Kaverini naputteli kauhuissaan puhelimesta poliisin numeroa
Huonosti mulle olisi varmaan nuoremman ja isomman raivopään kanssa käynyt mutta samalla siihen kaahasi poliisiauto renkaat viheltäen pillit päällä.
Joku oli varmaan aiemmin soittanut.
No ei onneksi tarvinnut kokeilla olisiko joskus harrastetuista taidoista ollut hyötyä tilanteessa Pelkäänpä että ei.
No on valitettavan huonompikin tapaus joka vaivaa yhä mieltäni
Kerran pyöräilin aamuvuoroon tuhatta ja sataa niin kaupunkiin alamäessä tullessani näin kaatunen pyörän ja kaverin sen alla.
No äkkivilkaisulla kaveri näytti olevan laitapuolen kulkijan näköinen ja ilmekkin oli sekavan näköinen.
Lisäsin vaan vauhtia ja ajoin ohi.
Oli kyllä itseltä helvetin tökerö teko
Olisi ehdottomasti pitänyt pysähtyä ja selvittää onko kaikki ok.
Olipa henkilö sitten ihan millainen tahansa.
Lähimmäinen hänkin kuitenkin oli.
Eli ei minusta kyllä ole Laupiaaksi Samarialaiseksi.
Eikä todellakaan täyttä varmuutta miten ehkä sittenkin käyttäytyisin
Asia kyllä vaivaa mieltäni vieläkin kuten huomaatte.
Sinällään tähän väkivaltaisuuteen ja terä aseilla varustautuneisiin katujengeihin.
Kai se on itse ruvettava kantamaan tiettyjä turvallisuusvälineitä mukanaan jos tällaiset tapaukset yleistäytyvät.
Antaa ainaki pienen mahdollisuuden puuttua asioihin jos sellaisia näkee tai ehkä kohteeksikin joutuu.
Onhan siinä sitten varmaan itse leivättömän pöydän edessä jälkimainingeissa mutta mitä muutakaan tässä kohta keksii?