Sokeudesta ja "minä olen oikeassa" -asenteesta heittää tommi hyvin ja osuvasti, tässä metrolla pummilla matkustaneesta sandaalinläpsyttelijästä, ja häntä sokeasti puolustavista.
Tommi Pälve:
Kuinka olla aina oikeassa?
Kun muutama vuosi sitten luin MV-lehdestä, että Ikean puukottaja oli muka muslimi, niin tsekkasin artikkelin lähteet ja ajattelin, että on varmaan legit. Hölmönä jaoin artikkelin tajuamatta, että kaikki lähteetkin olivat samanlaisia amatöörimediasivuja, kuin MV-lehtikin, ja kaikissa niissä oli faktat pielessä. Puukottaja oli oikeasti kristitty.
Ärsytti. Pidin vittumaisena, että nämä pilipali-toimittajat tarkoituksella valehtelevat, ja minä pöljä vielä menin halpaan.
Rasismin vastaiseen Rasmus -ryhmään on nyt jaettu artikkeli tuosta pummilla matkustaneesta nuorukaisesta, joka päätti henkilötietojen antamisen sijaan ryhtyä rettelöimään metrossa, mikä - "yllättäen" - johti siihen, että nullikoiva ja agressiivinen hiphop-gangsteri lyötiin rautoihin.
Oliko rasmuslaiset ärsyyntyneitä, että olivat uskoneet tämän nuoren herrasmiehen version, jota myös hänen äitinsä jakoi mielin määrin pitkin internettiä, nyt kun artikkelista tuli ilmiselvästi esille, että poika ja äiti ovat vähän husuttaneet? Tässä ovat kuitenkin kundi ja hänen mammansa käyttäneet törkeästi hyväkseen suomalaisten hyväuskoisuutta ja tehneet täysin valheellisia rasismi-syytöksiä.
Ovatko rasmuslaiset suivaantuneita heidän toimintaan?
No eipä tietenkään.
Usea rasmuslainen taas uskoi, että journalistit, lipuntarkastajat, silminnäkijät, vartijat, poliisit ja valvontakamerat valehtelevat, mutta tuo tummaihoinen nuori jätkä ainoana puhuu totta.
Siltä varalta, jos tätä lukee joku rasmuslainen, tehdäänpä verrannollinen (ja täysin mielikuvitukseeni perustuva) esimerkkitapaus.
Olisi uutisartikkeli uusnatsista, joka on hakannut junassa tummaihoisen miehen.
Silminnäkijät, kondiktöörit, vartijat, poliisit, tietenkin uhri itse ja valvontakamera kertoisi uusnatsin hyökänneen kimppuun ja hakanneen tämän kanssamatkustajan. Uusnatsi taas sanoisi, "en minä häntä hakannut. Hänen naamansa on tohjona, koska tota hän liukastui."
Kuinka idioottina pitäisit henkilöä, joka tuon luettuaan toteasi: "On selvää, että nuo kaikki muut jauhavat täyttä paskaa, mutta uusnatsi puhuu totta"?
Tämän liputta matkustaneen ja lipuntarkastajia paenneen tummaihoisen kundin rasismi -satuiluihin halutaan uskoa, koska Rasmus -ryhmän rasismin vastaiset aktiivit tarvitsevat Suomeen rasismia, jota vastustaa.
- Muuten hommalta menee vähän niin kuin pointti alta.
Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun vastaavanlainen husutus menee läpi ja myöhemmin paljastuu valheeksi. Esimerkkejä riittää. On melkein muodostunut jo säännöksi, että jos mediassa on jokin "yhyy, koin rasismia" -tarina, niin se on täyttä paskapuhetta.
Kun tämä toistuu tarpeeksi usein, tulee mielikuva, että Suomessa on niin vähän rasismia, että rasismin uhri -tarinoita saadaan aikaiseksi vain keksimällä niitä omasta päästä. Näin syntyy helposti käsitys, että aina kun kerrotaan syrjinnästä Suomessa, kertoja on epärehellinen.
Suvaitsevaisten kannattaisi ymmärtää, kuinka haitallista tuo on rasismia vastustaessa, ja etenkin heidän tulisi suivaantua, kun perättömiä rasismi-tarinoita levitellään, eikä toimia kuten nykyään: Väittää kiven kovaan tarinoiden olevan totta ja käydä taisteluun, kuin Don Quijote tuulimyllyä vastaan.
Jos ihmisellä on tapana etukäteen päättää miten joku asia on tapahtunut ilman, että hänellä on asiasta varmaa tietoa, hän on todennäköisesti aika usein väärässä.
Jos taas ihmisellä on kyky myöntää erheensä ja korjata näkemystään, hän on aina jatkossa asioista oikeassa.
Tätä tekniikkaa noudattaen ihminen on lopulta aina oikeassa. - Ihan vain myöntämällä olleensa ennen väärässä.