Toivoisin, etteivät mene puurot ja vellit sekaisin sen suhteen, että kenen kuuluu omaksua ja mitä. Tietenkin tänne muuttavan ihmisen tulee ensisijaisesti omaksua niitä tapoja, jotka Suomessa ovat "ookoo". Mun mielestä tämä on oikeasti ihan perusoletus, eikä siinä ole tietenkään mitään rasistista (vasta-argumentteja otan mieluusti vastaan).
Ei tällainen ajattelu tietenkään tarkoita sitä, että tänne tulevan ihmisen pitäisi hylätä kokonaan oma kulttuurinsa tai että kaikki johonkin tiettyyn kulttuuriin liityvät asiat olisivat automaattisesti hyviä tai huonoja. Joidenkin kulttuurien yhteensopivuus/sopeutuminen toisiinsa on vain väistämättä helpompaa ja luontevampaa kuin toisten. Sehän on päivänselvä totuus, eikä siinäkään ole kyse rasismista.
Ja suurin osa kaikista kulttuurillisista asioista sulautuu keskimäärin kyllä hyvin esimerkiksi ihan meidän suomalaiseenkin kulttuuriin, kuten esim. ruokaan ja taiteeseen liittyvä kulttuuri. Mutta silloin kun puhutaan yhtä lailla ihan perus käytöstavoista kuin kulttuurista, niin mielestäni pitäisi olla ihan selvää, että tänne saapuvan ihmisen pitää omaksua, eikä toisinpäin. Eikä tämä nyt koske mitään yksittäistä kulttuuria.
Samalla tavalla ihan vain lomareissullakin on omaksuttava kunkin maan käytösnormeja. Tai ainakin se on mielestäni asiallista ja fiksua toimintaa. En itse ainakaan oleta, että kaikissa kulttuureissa/maissa voisin toimia kaikissa asioissa ja tilanteissa samalla tavalla kuin Suomessa. En tietenkään.
Ajoittain olen etenkin nuorempana miettinyt ulkomaille muuttoa ja olen aina melko aikaisessa vaiheessa lukenut nimenomaan ko.maan kulttuuriin liittyvistä normeista ja ihan perus olemiseen ja käytöstapoihin liittyvistä asioista.
Noh, kaipa tämänkin asian voi nähdä toisinpäin. Eli niin, että kaikkien kulttuurien kaikkiin toimintamalleihin ja ideologiseen käytökseen/ajatteluun on kunkin maan "kantisten" aina itse sopeuduttava. Mielestäni tämä on vain todella nurinkurinen ajattelutapa.