Olet sen verran hakoteillä ajatusmaailmastani, joko vahingossa tai tarkoituksellisesti, etten oikein tiedä miten tätä lähtisi purkamaan. Totta hitossa tuomitsen väkivaltaan ja vahingontekoihin syyllistyneet ihmiset, mutta teen sen heidän tekojensa vuoksi, en sen takia, että he kuuluisivat johonkin tiettyyn viiteryhmään. Ihmisiä kohdellaan yksilöinä. Koko länsimainen yhteiskunta perustuu yksilön oikeuksien, velvollisuuksien ja vapauksien tunnustamiselle. Jos pitää edellämainittuja pahoina asioina, niin siinä tapauksessa rasismi on varmastikin ihan ok. Ehkä sinäkään et halua tulla kohdelluksi yksilönä. Itse taas haluan.
Puhut ikäänkuin Ruotsin maahanmuuttopolitiikan pitäminen epäonnistuneena olisi rasismia. Minä ainakin pidän sitä pahasti epäonnistuneena, ilman minkäänlaista rasismia. Maahanmuutosta aiheutuu ongelmia, aivan kuten mainitsitkin. Itse kykenen kuitenkin esittämään useitakin ratkaisumalleja, jotka eivät ole millään tavoin rasistisia tai länsimaisten arvojen vastaisia. Ne liittyvät sosiaaliturvan uudelleenjärjestelyihin, rikoslain uudistamiseen, pisteytysjärjestelmiin jne.
Pahoja asioita joita näen rasismissa ovat ainakin yksilön arvon hylkääminen sekä älyllisen laiskuuden käsitellä oikeita ongelmia (mm. maamme sosiaaliturvaa ja oikeusjärjestelmä).
Edit: Kun nyt ehdin vaivaa näkemään, niin vastataan seuraavaankin viestiisi. Maahanmuutto voi olla oikein toteutettuna todella suuri voimavara. Erilaisten ajatustapojen ja kulttuurien yhteensulautuminen mahdollistaa valtavan määrän uusia innovaatioita, vaurautta ja työteliäisyyttä. Esimerkkiä kannattaa kuitenkin silloin hakea ennemmin Yhdysvalloista kuin Ruotsista. Täysin ongelmatonta maahanmuutto ei toki sielläkään ole, mutta hyödyt voittavat haitat.