Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.


Miten niin on vastuunpakoilua poliisilta? Kyllähän "kunniaväkivaltaan liittyvät ihmisoikeusrikkomukset" ovat ihmisoikeusrikkomuksia, mksi yrität vähätellä vakavaa asiaa?

Jaa a... En osaa sanoa, onko näin vaiko eikö. Tuolla tavalla ilmaistuna kyse on kuitenkin kehäpäätelmästä.

Ihmisoikeurikkomus on mediassa esiintyvä termi, jolle ei (tietääkseni) ole olemassa objektiivista määritelmää. Ihmisoikeussopimuksissa ja perustuslaissa ihmisoikeuksien turvaaminen on asetettu valtion velvollisuudeksi. Joissakin tapauksissa ihmisoikeuksrikkomuksella tarkoitettanee valtion laiminlyöntiä ihmisoikeuksien toteutumisen varmistamisessa. Toisinaan taas ihmisoikeusrikkomuksella viitataan yksittäisten ihmisten (yleensä rikolliseksi säädettyihin) tekoihin, jotka "rikkovat ihmisoikeuksia".

Kieltämättä Packalenin tekstin viesti jää itselleni epäselväksi: Onko Packalen sitä mieltä, että Suomen lainsäädäntö ei täytä ihmisoikeussopimusten ja perustuslain vaatimuksia, ja ministeri on tästä vastuussa? Vai onko Packalenin väite se, että kunniaväkivaltaan ei ole reagoitu ns. käytännön tasolla (eli lainsäädäntö mahdollistaa rikollisiin tekoihin puuttumisen, mutta esim. resursseja tai muita edellytyksiä ei ole tarjolla)?

Ihmisoikeusrikkomus sellaisenaan on todella huono termi, jos kirjoittaja ei avaa sen merkitystä tekstissään.
 
Ihmisoikeusrikkomus sellaisenaan on todella huono termi, jos kirjoittaja ei avaa sen merkitystä tekstissään.

Erittäin samaa mieltä. Kun parhaimmillaan ihmisoikeusrikkomus katsotaan, ainakin Virheiden toimesta, tapahtuneeksi jos Abdi ei heti saa oleskelulupaa ja kasvattilapset joutuu lentään Suomeen economy-luokassa.

Tai jos valtio ei maksa lesboparin tai yksineläjän keinohedelmöitystä.

Tai jos vaikka ei saa mitä haluaa.
 
Mun mielestäni kunniaväkivallan nimittäminen ihmisoikeusrikkomukseksi on vähän sama kuin seksuaalirikoksen nimittäminen tasa-arvorikkomukseksi. Se vähättelee teon luonnetta, ja aivan selvästi Packalenin tapauksessa nimityksellä oli tarkoitus kohdistaa syy johonkin muualle (kulttuuriasioista vastaaviin ministereihin) kuin minne se kuuluisi (rikosasioista vastaaville tahoille, kuten sisäministeriö ja poliisi).
 
Mun mielestäni kunniaväkivallan nimittäminen ihmisoikeusrikkomukseksi on vähän sama kuin seksuaalirikoksen nimittäminen tasa-arvorikkomukseksi. Se vähättelee teon luonnetta, ja aivan selvästi Packalenin tapauksessa nimityksellä oli tarkoitus kohdistaa syy johonkin muualle (kulttuuriasioista vastaaviin ministereihin) kuin minne se kuuluisi (rikosasioista vastaaville tahoille, kuten sisäministeriö ja poliisi).

Mitä keinoja nykylainsäädäntö antaa poliisille kunniaväkivaltaan puuttumiseen?
 
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2011/03/1283086/isa-yritti-tappaa-puolitoistavuotiaan-lapsensa---sai-35-vuotta-vankeutta

Saatanan eläimet! Ei ole kauaa kun raisiossa oli vastaava tapaus...
Ja tuomio on taas vailla minkään näköistä järkeä! Vertaa vaikka toiseen kultamunien tehtailemaan rikokseen (ryöstö) http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011030213286835_uu.shtml.

Riippumatta siitä mitä rotua tällaisen teon tekijä edustaa, ei mielestäni näin säälimättömiin ja raakoihin tekoihin kykenevälle "ihmiselle" ole kuin kaksi vaihtoehtoa... Se v***n kallis ja se huomattavasti halvempi... Jokainen miettiköön itse mitä nämä ovat.
 
Mitä keinoja nykylainsäädäntö antaa poliisille kunniaväkivaltaan puuttumiseen?

Ja kun tässä asiassa tarvittaisiin nimenomaan ennaltaehkäiseviä keinoja. Poliisin on käytännössä mahdotonta ennaltaehkäistä rikoksia, jotka tapahtuvat tiiviissä yhteisöissä ja pääosin jopa ns. suljettujen ovien takana. Esimerkiksi liikenteeseen ja järjestyshäiriöihin poliisilla on ennaltaehkäiseviä keinoja, mutta ei tämänkaltaisiin rikoksiin.

Mun mielestä tässä kunniaväkivalta-kysymyksessä korostuu se sama ongelma mikä liittyy erityisesti euroopan ulkopuolelta, ja miksei osin myös euroopasta, tulevien muslimitaustaisten mamujen kotoutumiseen. Vanhemman mamu-väestön asenteet.

Lapsethan on siitä hienoja olentoja, että heiltä puuttuu ennakkoluulot, ellei niitä ole heille kotona opetettu. Länsimaisen kulttuurin ulkopuolelta tuleva lapsi sopeutuu kyllä muuttuneisiin elinoloihin ja täysin uuteen kulttuuriin. Tästä voidaan pitää todisteena esimerkiksi länsimaihin adoptoituja lapsia. Se mikä erottaa länsimaahan adoptoidun lapsen ja länsimaahan perheensä kanssa tulevan lapsen on kotiolot.

Tähän perustuen on oma mielipiteeni se, että pahin ongelma mamujen kotoutumisessa on tämä vanhempi mamuväestö, jotka eivät suvaitse mitään länsimaisia tapoja, pitävät kynsinhampain kiinni omasta kulttuuristaan ja joiden elämässä suurta roolia näyttelee enemmän tai vähemmän fundamentalistinen islaminusko. Tämä sama porukka sitten kimpassa peittelee ja jopa suunnittelee näitä väkivallantekoja ja pyrkii kaikin keinoin ehkäisemään lasten ja nuorten "liittymisen vääräuskoisten leiriin".

Siksi ihmettelenkin suuresti väitteitä siitä, että mamujen kotoutumista vaikeuttaa kantaväestön rasismi ja syrjintä. Ihmettelen myös kuinka edes rajattomat resurssit tai pohjaton kaivo täynnä rahaa voisi auttaa kotouttamisessa, kun osa tästä muslimitaustaisesta aikuisväestöstä ei A) halua integroitua edes osittain länsimaalaiseen kulttuuriin, B) oppia kieltä, C) muuttaa asenteitaan ja jättää vihamielisyyttä länsimaalaisia ihmisiä ja länsimaalaista kulttuuria kohtaan, D) hyväksyä naisten tasa-arvoisuutta ja E) elättää itseään työnteolla? Vain nyt muutamia mainitakseni. Väitän, niin surullista kuin se onkin, että useissa tapauksissa noista vaihtoehdoista osuu useampi kuin yksi.
 
Mun mielestä tässä kunniaväkivalta-kysymyksessä korostuu se sama ongelma mikä liittyy erityisesti euroopan ulkopuolelta, ja miksei osin myös euroopasta, tulevien muslimitaustaisten mamujen kotoutumiseen. Vanhemman mamu-väestön asenteet.

http://www.youtube.com/watch?v=y-SowWl_Oyk

Videolla kohdassa 3:55 toteaa göteborgilainen Fatmi Assar saman. Nimestä päätellen kaveri on vähintään mamu-taustainen. Kannattaa katsoa toi video muutenkin. Ei ole mitään propagandaa, vaan ihan asiallinen uutisvideo.
 
En kannata näiden luku- ja kirjoitustaidottomien "moniosaajien" massatuontia maahan, joten siitä ei sen enempää. Mutta täytyy sanoa, että työpaikan saaminen on tehty täällä äärimmäisen vaikeaksi EU-alueen ulkopuolelta tulevalle ulkomaalaiselle, vaikka kyseessä olisi koulutettu länsimaisen valtion kansalainen. Kanadalainen miesystäväni muutti Suomeen viime kesänä. Lukuisia paikkoja hänen alallaan (elektroniikka, automaatio) on avoinna ja niitä on haettu koko ajan. Hän olisi saanut esimiespaikan eräästä suurehkosta yrityksestä, yrityksen mukaan hän oli papereiden perusteella paras hakija, mutta kun he ottivat yhteyttä maahanmuuttovirastoon työlupa-asiassa, koko juttu peruuntui ja he pahoittelivat, etteivät voi lähteä siihen prosessiin. Muissakin paikoissa on oltu kiinnostuneita siihen saakka, kunnes ovat kuulleet, että työlupaa ei vielä ole.

Työluvan saamiseksi pitäisi olla työnantajan sitoumus työllistämisestä. Työnantajat tietävät, että kyseessä on vähintään 2,5 kuukautta kestävä prosessi, jossa täytyy perustella, miksi palkataan ulkomaalainen suomalaisen sijasta ja tarvitaan työvoimaviranomaisen lausunto siitä, saako alalle ylipäänsä työllistää ulkomaalaisen työntekijän (ymmärrettävää kyllä sinänsä). Sitten tarvitaan Maahanmuuttoviraston päätös, saako sittenkään vielä työluvan vai ei, tähän en ole vieläkään löytänyt perusteita, millä päätös tehdään. Useimpien virkailijoiden asenteen perusteella tekisi mieli veikata, että täysin mielivaltaisesti. Lisäksi sieltä saa jopa harhaanjohtavaa tietoa, riippuen aivan siitä, kuka vastaa puhelimeen. Harva työnantaja lähtee siihen paperisotaan, kun kiitos Maahanmuuttoviraston on vähintäänkin epävarmaa saako henkilö tulla töihin kuitenkaan, vaikka toimialakohtaista estettä ei olisikaan.

Toki on mahdollista hakea oleskelu-/työlupaa yrittäjäperusteisena, esimerkiksi toiminimellä. Siinä vain kestää vielä kauemmin, ELY-keskuksessa vähintään kuusi kuukautta ja sen jälkeen vielä Maahanmuuttoviraston päätökseen menevä aika. Pitäisi myös olla mielellään paperilla jonkunlaisia sitoumuksia asiakkailta niin että on näyttöä siitä, että pystyy elättämään itsensä yrittäjänä. Miten moni yritys haluaa sitoutua kirjallisesti odottamaan tekijää johonkin projektiin vähintään 7-8 kuukauden päähän, jos ei ole edes varmaa, että lupa myönnetään?

Kanadassa on käytössä "skilled worker" -status, jossa katsotaan koulutus, työkokemus, kielitaito ja sopeutumiskyky maahan. Tällainen järjestelmä tarvittaisiin ehdottomasti Suomeenkin (eikä kuten nyt, että samat virkailijat käsittelevät sekä Afrikasta, Pohjois-Amerikasta että Australiasta tulevia oleskelulupahakemuksia saapumisjärjestyksessä). Olen tehnyt ko. testin ja sen perusteella saisin sekä oleskelu- että työluvan Kanadaan. Mieluummin asuisimme Suomessa, mutta alkaa näyttää siltä, että tänne emme voi jäädä, jos hän ei saa pian täältä töitä (ei kukaan sattuisi tarvitsemaan robottiohjelmoijaa? :rolleyes: ). Omien tähänastisten kokemusten perusteella päättäjien "me tarvitsemme tänne koulutettua ulkomaalaista työvoimaa" -mantra tuntuu lähinnä naurettavalta.
 
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...jalaiset_tarvitsevat_oman/?ref=tf_iOKboksi_p1 Kukas sit maksaa tän "mannejen majatalon" ? Toivottavasti ei menis läpi toi ehdotus, saa taas veronmaksajat maksaa muuten. Mitäs mieltä te Helsingissä asuvat olette romanikerjäläisistä?

Tässähän mennään taas metsään siinä mielessä, että tarjotaan erityiskohtelua tietylle ryhmälle. Menköön maksullisille leirintäalueille niin kuin kaikki muutkin "matkailijat". Nämä tulevat kuitenkin EU-alueelta. Ja jos leiriytyvät muualle kuin näille virallisille leiriytymispaikoille niin leirit häädettävä välittömästi.

En henk.koht. ymmärrä yhtään joidenkin aktiivien vaatimuksia siitä, että romanian ja bulgarian mustalaisille pitäisi tarjota täällä asunnot ja toimeentulot. He ovat kuitenkin EU-kansalaisia, eivätkä mitään pakolaisia. Jos EU-alueen sisällä alkaa olla tarvetta johonkin EU-maasta toiseen tapahtuvaan turvapaikanhakuun tai siihen rinnastettavaan touhuun, on kyllä vakavan tutkiskelun ja keskustelun paikka. Tälle mustalaisväelle annettiin jopa rahat kotimatkaa varten ennen talventuloa ja siitäkin jotkut kehtasivat kuorossa huutaa, että "TÖRKEÄÄ!"
Tästä päästäänkin siihen, että en voi ymmärtää miten EU:ssa voi olla mukana maita, joiden omien kansalaisten elinolot on niin huonot, että heidän täytyy lähteä toiseen EU-maahan kerjäämään. Miten tämä on mahdollista? Myöskään näitä ns. dublintapauksia ei palauteta Kreikkaan, koska heillä olisi siellä niin huonot olot. Tässäkin kyseessä kuitenkin toinen EU-maa.
 
En kannata näiden luku- ja kirjoitustaidottomien "moniosaajien" massatuontia maahan, joten siitä ei sen enempää. Mutta täytyy sanoa, että työpaikan saaminen on tehty täällä äärimmäisen vaikeaksi EU-alueen ulkopuolelta tulevalle ulkomaalaiselle, vaikka kyseessä olisi koulutettu länsimaisen valtion kansalainen. Kanadalainen miesystäväni muutti Suomeen viime kesänä. Lukuisia paikkoja hänen alallaan (elektroniikka, automaatio) on avoinna ja niitä on haettu koko ajan. Hän olisi saanut esimiespaikan eräästä suurehkosta yrityksestä, yrityksen mukaan hän oli papereiden perusteella paras hakija, mutta kun he ottivat yhteyttä maahanmuuttovirastoon työlupa-asiassa, koko juttu peruuntui ja he pahoittelivat, etteivät voi lähteä siihen prosessiin. Muissakin paikoissa on oltu kiinnostuneita siihen saakka, kunnes ovat kuulleet, että työlupaa ei vielä ole.

Työluvan saamiseksi pitäisi olla työnantajan sitoumus työllistämisestä. Työnantajat tietävät, että kyseessä on vähintään 2,5 kuukautta kestävä prosessi, jossa täytyy perustella, miksi palkataan ulkomaalainen suomalaisen sijasta ja tarvitaan työvoimaviranomaisen lausunto siitä, saako alalle ylipäänsä työllistää ulkomaalaisen työntekijän (ymmärrettävää kyllä sinänsä). Sitten tarvitaan Maahanmuuttoviraston päätös, saako sittenkään vielä työluvan vai ei, tähän en ole vieläkään löytänyt perusteita, millä päätös tehdään. Useimpien virkailijoiden asenteen perusteella tekisi mieli veikata, että täysin mielivaltaisesti. Lisäksi sieltä saa jopa harhaanjohtavaa tietoa, riippuen aivan siitä, kuka vastaa puhelimeen. Harva työnantaja lähtee siihen paperisotaan, kun kiitos Maahanmuuttoviraston on vähintäänkin epävarmaa saako henkilö tulla töihin kuitenkaan, vaikka toimialakohtaista estettä ei olisikaan.

Toki on mahdollista hakea oleskelu-/työlupaa yrittäjäperusteisena, esimerkiksi toiminimellä. Siinä vain kestää vielä kauemmin, ELY-keskuksessa vähintään kuusi kuukautta ja sen jälkeen vielä Maahanmuuttoviraston päätökseen menevä aika. Pitäisi myös olla mielellään paperilla jonkunlaisia sitoumuksia asiakkailta niin että on näyttöä siitä, että pystyy elättämään itsensä yrittäjänä. Miten moni yritys haluaa sitoutua kirjallisesti odottamaan tekijää johonkin projektiin vähintään 7-8 kuukauden päähän, jos ei ole edes varmaa, että lupa myönnetään?

Kanadassa on käytössä "skilled worker" -status, jossa katsotaan koulutus, työkokemus, kielitaito ja sopeutumiskyky maahan. Tällainen järjestelmä tarvittaisiin ehdottomasti Suomeenkin (eikä kuten nyt, että samat virkailijat käsittelevät sekä Afrikasta, Pohjois-Amerikasta että Australiasta tulevia oleskelulupahakemuksia saapumisjärjestyksessä). Olen tehnyt ko. testin ja sen perusteella saisin sekä oleskelu- että työluvan Kanadaan. Mieluummin asuisimme Suomessa, mutta alkaa näyttää siltä, että tänne emme voi jäädä, jos hän ei saa pian täältä töitä (ei kukaan sattuisi tarvitsemaan robottiohjelmoijaa? :rolleyes: ). Omien tähänastisten kokemusten perusteella päättäjien "me tarvitsemme tänne koulutettua ulkomaalaista työvoimaa" -mantra tuntuu lähinnä naurettavalta.
Juurikin näin, tuo töihintulo on niin vaikeaksi tehty ettei paljoa houkuttele työt Suomessa. Lisäksi kun sen luvan saa, se on vielä ammattialakohtainen. Ja kun luvan haku vielä maksaa 400e, homma on aika valmis. Tuohon hintaan olisi jo kohtuullista odottaa että käsittely olisi max 2-3 viikkoa, poikkeuksena ehkä sit ne hämärät Afrikan tapaukset ja vastaavat.

Jos länsimaisen korkeakoulutetunkin on vaikea päästä töihin, mitkä mahdollisuudet lukutaidottomalla afrikkalaisella on?
 
Vanhoja raihnaisia mammoja istumassa kuppi kädessä. Eipä noista mitään haittaa ole. Senkun kerjäävät. Kuka antaa antakoon..

Toista se eräs Hesalainen poliisi-setä mulle viime kesänä haasteli, sanoi että noista ei ole mitään muuta kuin haittaa ja harmia.
 
Vanhoja raihnaisia mammoja istumassa kuppi kädessä. Eipä noista mitään haittaa ole. Senkun kerjäävät. Kuka antaa antakoon.. Et kai Disgust ole oikeasti noin naiivi yksilö? Jos olet ni please älä käy äänestämässä. Vähän järkeä sinne päähän ja pinkit lasit pois päästä.
 
Vanhoja raihnaisia mammoja istumassa kuppi kädessä. Eipä noista mitään haittaa ole. Senkun kerjäävät. Kuka antaa antakoon..

Jaa niin vai? Kirjoitin aikoinaan:
Romanialaiset tekivät vuonna 2009 Suomessa 2378 omaisuusrikosta ja yhteensä heitä epäiltiin 2634 rikoslakirikoksesta. Vertailuksi samana vuonna Viron kansalaisten epäiltiin syyllistyneen 3010 omaisuusrikokseen ja Venäjän kansalaisten syyllistyneen 2225 omaisuusrikokseen. Vuonna 2009 Romanian kansalaisia tuli maahamme 1183 henkilöä ja Bulgarian kansalaisia 714 henkilöä. Bulgarian kansalaiset tekivät tuolloin 739 turvapaikkahakemusta, vaikka EU:maan kansalaisina heidän hakemuksensa olivat ilmeisen perusteettomia. Vuonna 2009 käsittelyaika kaikkien hakemusten osalta oli 149 vuorokautta ja nopeutetussa menettelyssä 95 vuorokautta. Bulgarian kansalaisten hakemukset käsiteltiin käsittääkseni nopeutetusti 3 viikossa jonka jälkeen he saivat vielä kuukauden ajan toimentulotukea. Yhteensä siis bulgarialaiset olivat vastaanottokeskuksissa 15519 vuorokautta ja 22170 vuorokautta toimeentulotuella. Esimerkiksi Parikkalan vastaanottokeskuksen päivittäiset kustannukset per paikka ovat 71,26 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että bulgarialaisten perusteeton turvapaikanhaku tuli maksamaan valtiolle ainakin 1414379 euroa. Melkeen puolitoista miljoonaa euroa.
Vaaralliset (ja kalliit) turistit.

Lähdeviitteet löytyy tekstistä.
 
Vanhoja raihnaisia mammoja istumassa kuppi kädessä. Eipä noista mitään haittaa ole. Senkun kerjäävät. Kuka antaa antakoon.. Et kai Disgust ole oikeasti noin naiivi yksilö? Jos olet ni please älä käy äänestämässä. Vähän järkeä sinne päähän ja pinkit lasit pois päästä.

Onks sul kaikki hyvin siellä? Sä itse kysyit: "Mitäs mieltä te Helsingissä asuvat olette romanikerjäläisistä?"

Mä olen helsinkiläinen ja mä kerroin mielipiteeni. Miksi sä kysyt kysymyksen, johon sä odotat vaan yhtä vastausta?
Ja miten se tekee musta naiivin, jos noista hissukseen istuvista mummoista ei ole mulle mitään haittaa? Siitä tuleeko heidän mukanaan nuoria rötösteleviä miehiä, en osaa ottaa kantaa. Nyt puhuinkin näistä yksilöistä, jotka istuu kerjäämässä. En mä niitä tosin millään tavalla puolustakaan, mutta kukin tekee elantonsa miten haluaa, kunhan ei häiritä kanssaeläjiä. Tässä tapauksessa kerjäävät.. joten sen kun kerjäävät. Vieläkö pitää vääntää metalliputkesta sulle?

Itse asiassa just mietin, että jos joku menettää päiväunet niiden takia, ni johan on aihetta käydä ostamassa elämä.

Kyllä kiitos ajattelin käydä äänestämässä ja voit olla varman ettei se ole PS
 
Back
Ylös Bottom