Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Oli pakko kommentoida tota lestadiolais asiaa. Itse tunnen muutamia lestadiolaisperheitä ja voin sanoa että ei ole taakaksi yhteiskunnalle, ihan helvetin kovia tekemään töitä. Mutta en tiedä yhtään somalia tai muslimia kuka ois kova tekemään töitä, ja vielä rehellistä työtä. Kebabin pyörittäjät eivät ole rehellisiä, veroviranomaisilla on kielto tehdä etniseen ravintolaan tarkastus.
Mä tunnen niin Suomessa kuin ulkomaillakin muslimeja, jotka on kovia tekee töitä. Ne on varmaan jotain tilastollisia poikkeamia. Sen sijaan en tunne yhtään ainutta lestadiolaista, josta voisi samaa sanoa. Sedän emännän suvussa löytyy/löytyi joitain pimeitä yksilöitä kotoisin Suomen perähikiästä, joista osa on jo tappanu itsensä tavalla tai toisella. Oliskohan sosiaalisella kerrostumalla jotain tekemistä asian kanssa? Paskasakki on paskasakkia, rotuun, etnisyyteen tai uskontoon katsomatta. Mutta ymmärrän toki, jos on eräillä vaikea sisäistää näitä seikkoja johtuen tilastollisista yliedustuksista määrättyjen ihmisryhmien kohdalla. Mutta se ei poista sitä faktaa, että eräillä on lapsellinen taipumus yleistää tiettyjä piirteitä kaikissa maailman 1.3 mrd. muslimissa esimerkiksi. Suomen maahanmuuttopolitiikka on perseestä, mutta niin on suomalaisten junttien ylimielinen asennekin.

...suomalaisten junttien ylimielinen asennekin.

Epävarmuus ja itseluottamuksen puute aiheuttaa ennakkoluuloja kaikkea erilaista kohtaan. SirMax tuossa aiemmin sano, ettei tunne yhtään somalia, joka tekee duunia. Mietin vaan, että kuinkahan monta somalia kaveri edes tuntee. Joskus yhden turkkilaisen taksikuskin kanssa juttelin. Kuulemma ulkomaalaisilla on täällä todella vaikea elää. Ei välttämättä talouden puolesta vaan yleisen joka päiväisen kanssa käymisen puolesta. Moni kärsii masennuksesta ja jatkuva ulkopuoliseksi leimaaminen joka paikassa tekee täällä olemisen vaikeaksi. On moni perhe hänen mukaansa muuttanut takaisin esim Saksaan tai Ruotsiin vain siksi että siellä on parempi olla.

Epävarmuus ja itseluottamuksen puute aiheuttaa ennakkoluuloja kaikkea erilaista kohtaan. SirMax tuossa aiemmin sano, ettei tunne yhtään somalia, joka tekee duunia. Mietin vaan, että kuinkahan monta somalia kaveri edes tuntee. Joskus yhden turkkilaisen taksikuskin kanssa juttelin. Kuulemma ulkomaalaisilla on täällä todella vaikea elää. Ei välttämättä talouden puolesta vaan yleisen joka päiväisen kanssa käymisen puolesta. Moni kärsii masennuksesta ja jatkuva ulkopuoliseksi leimaaminen joka paikassa tekee täällä olemisen vaikeaksi. On moni perhe hänen mukaansa muuttanut takaisin esim Saksaan tai Ruotsiin vain siksi että siellä on parempi olla.

Kysyt suomalaiselta työmieheltä että saako hän liian vähän palkkaa, niin vastaus lienee kyllä. Kysyt mustalaisilta romanien rehellisyydestä, niin luultavasti sen rehellisempää väkeä ei olekaan. Ei sen turkkilaisen taksikuskin puheita minään objektiivisena mittarina voi pitää, kun oma lehmä on ojassa.

Sikäli esim. juuri Ruotsi tai Saksa on muslimille helpompi elää, että niissä muslimienemmistöisiä alueita. Niillä alueilla ei ilmeisesti sen kantaruotsalaisen tai -saksalaisen taas sitten välttämättä olekaan kovin helppo elää, ainakin jos mittarina pitää kantaväestön poismuuttoa näiltä alueilta.

On omallakin työpaikalla jopa paljon puhuttuja somaleita töissä, myös paljon lähi-idästä ja muualta afrikasta. Kunnon väkeä kaikki olleet tähän mennessä, todella mukavia jamppoja. Maahanmuuton negatiivisia puolia omakohtaisina kokemuksina olen saanut kokea vain romanien toimesta. Silti olen nuiva, wou! Pitäisikö noiden takia ummistaa silmänsä tilastollisilta faktoilta ja siitä, mitä oikeasti Suomessa ja muualla tapahtuu ja tulee tapahtumaan? Ei minun mielestäni.

E: En tiedä tunnenko suomalaisia juntteja, mitä ne on? Minunlaisia jotka eivät puolla humanitaarista maahanmuuttoa?

En tiedä tunnenko suomalaisia juntteja, mitä ne on? Minunlaisia jotka eivät puolla humanitaarista maahanmuuttoa?
Kuten jo tuossa toin esille varsin selvästi, että "Suomen maahanmuuttopolitiikka on perseestä, mutta niin on suomalaisten junttien ylimielinen asennekin". En minäkään erityisemmin puolla humanitaarista maahanmuuttoa, ainakaan tämän hetkisten rakenteiden ja vaikutusten valossa, mutta en myöskään näe muita kansallisuuksia automaattisesti hyödyttöminä pohjasakkoina, kuten useimmat muslimit on täällä kategorisoitu eräiden toimesta. Ei siinä mitään, on kiva kuvitella olevansa muiden yläpuolella kaikessa laajuudessa.

Kun kaikki suomalaiset ovat niin ennakkoluuloisia ja rasistisia varsinkin muslimeja kohtaan, niin mikä juttu tämä on: http://www.egypttoday.com/article.aspx?ArticleID=8708

Nimenomaan, olen maahanmuuttajien kuullut sanovan, etteivät ole koskaan kuulleet mitään muuta, kuin jotain random "naapuri" heittoja ala-asteella. Mitenhän olisi tilanne esimerkiksi Venäjällä?

Kuten jo tuossa toin esille varsin selvästi, että "Suomen maahanmuuttopolitiikka on perseestä, mutta niin on suomalaisten junttien ylimielinen asennekin". En minäkään erityisemmin puolla humanitaarista maahanmuuttoa, ainakaan tämän hetkisten rakenteiden ja vaikutusten valossa, mutta en myöskään näe muita kansallisuuksia automaattisesti hyödyttöminä pohjasakkoina, kuten useimmat muslimit on täällä kategorisoitu eräiden toimesta. Ei siinä mitään, on kiva kuvitella olevansa muiden yläpuolella kaikessa laajuudessa.

Olen kanssasi samaa mieltä, ihmisiähän me kaikki olemme. Ajattelin vain kysästä tuosta junttiudesta ;) On muslimeitakin monenlaisia ja monen värisiä. Esimerkiksi juuri Venäjä, siellä on paljon valkoisia muslimeita ja osa tietämistäni ainakin ihan oikeasti rasisteja. Mutta uskontosyrjinnästä en ole kuullut.

Sen verran Marcus Corvinus meissä on eroa että minä olen asunut viidessä eri maassa ja matkustellut varmaan viisikymmentä eri maata läpi ja nähnyt maailmaa, kaikissa maissa missä olen asunut ni aina on ollut muslimit ongelma tapauksia. Eräässä maassa olin varaamassa linja-auto lippuja ja mietin että mikä päivä matkustan ja päätin ottaa maanantaiksi liput, sunnuntaina muslimit pysäytti linja-auton tielle ja teloitti kaikki matkustajat katuun, oli leikkaamassa jokaiselta vielä päätä irti mutta ei ehtinyt koska armeijan yksikkö sai hälytyksen paikalle. Ei noitten muslimien kaa onnistu puhumaan rationaalisesti, suurin osa elää niistä pimeää keskiaikaa.

Sen verran Marcus Corvinus meissä on eroa että minä olen asunut viidessä eri maassa ja matkustellut varmaan viisikymmentä eri maata läpi ja nähnyt maailmaa, kaikissa maissa missä olen asunut ni aina on ollut muslimit ongelma tapauksia. Eräässä maassa olin varaamassa linja-auto lippuja ja mietin että mikä päivä matkustan ja päätin ottaa maanantaiksi liput, sunnuntaina muslimit pysäytti linja-auton tielle ja teloitti kaikki matkustajat katuun, oli leikkaamassa jokaiselta vielä päätä irti mutta ei ehtinyt koska armeijan yksikkö sai hälytyksen paikalle. Ei noitten muslimien kaa onnistu puhumaan rationaalisesti, suurin osa elää niistä pimeää keskiaikaa.
Sun tekstisi ja juttusi niin täällä kuin portsariketjussa eivät anna mulle sellaista kuvaa, että näyttöpäätteen takana kirjoittaisi joku kovin tasapainoinen ihminen. Ilmeisesti oletat myöskin mun olevan jotenkin vähemmän kokeneempi maailman matkaaja ja kultuurin tuntija. Ja tuo viimeinen lause kruunaa kaiken, voi mahoton.

Meikäisenkin on muslimi yrittänyt listiä, mutta toisaalta eräs toinen on pyrkinyt edistämään mun terveyttä. On ne muslimit jänniä, mitä ne oikein haluaa meistä?

Jahas, ketjussa on taas heitetty "luonnollista ihanaa koska tunnen muutaman mukavan"- kortti pöytään. Tämä kortti kumoaa kaikki tilastolliset faktat, ja julistaa vastaväittäjät epävarmoiksi tuntematonta pelkääviksi suomalaisiksi.

Heitänkin saman kortin mukaan peliin. Tiedän pari mustalaista jotka käyvät säännöllisesti töissä. Näin ollen jätän huomioimatta sen, että monikaan mustalainen ei käy töissä eikä koulussa. Sivuutan myös sen, että kaverini isä sai mustalaiselta puukosta sillä tavalla että henki lähti. Yksittäistapauksia koska muutama mukava.

Epävarmuus ja itseluottamuksen puute aiheuttaa ennakkoluuloja kaikkea erilaista kohtaan. SirMax tuossa aiemmin sano, ettei tunne yhtään somalia, joka tekee duunia. Mietin vaan, että kuinkahan monta somalia kaveri edes tuntee. Joskus yhden turkkilaisen taksikuskin kanssa juttelin. Kuulemma ulkomaalaisilla on täällä todella vaikea elää. Ei välttämättä talouden puolesta vaan yleisen jokapäiväisen kanssakäymisen puolesta. Moni kärsii masennuksesta ja jatkuva ulkopuoliseksi leimaaminen joka paikassa tekee täällä olemisen vaikeaksi. On moni perhe hänen mukaansa muuttanut takaisin esim Saksaan tai Ruotsiin vain siksi että siellä on parempi olla.

No tuohan tarkoittaa vain sitä, että he eivät ole sopeutuneet elämään täällä. Siitä on turha syyttää suomalaisia, sillä en usko hetkeäkään, että tässä maassa olisi minkäänlaista rakenteellista rasismia. Ulkopuoliseksi leimaamisesta päästäisiin varsin helposti eroon kun kukkahattutädit muistaisivat olla joka välissä mainitsematta heidän erilaisuuttaan. Monikulttuurisuuden huutaminen siis toimii maahanmuuttajia vastaan, kuten oli nähtävissä.

Jahas, ketjussa on taas heitetty "luonnollista ihanaa koska tunnen muutaman mukavan"- kortti pöytään. Tämä kortti kumoaa kaikki tilastolliset faktat, ja julistaa vastaväittäjät epävarmoiksi tuntematonta pelkääviksi suomalaisiksi.

Jos vaivautuisit lukemaan yhtään tarkemmin toisten viestejä, tajuaisit, ettei se nyt ihan noin ole... Esim. Marcus toi vain esille sen, että liian rankka yleistäminen ei toimi. Ei voi yleistää, että kaikki ovat ihania, mutta ei myöskään sitä, että kaikki ovat perseestä. Tämä on IMO se asia, mitä monen on vaikea tajuta. Vihataan ja halveksutaan vain sokeasti jotain ihmisryhmää.

Mä tunnen niin Suomessa kuin ulkomaillakin muslimeja, jotka on kovia tekee töitä. Ne on varmaan jotain tilastollisia poikkeamia. Sen sijaan en tunne yhtään ainutta lestadiolaista, josta voisi samaa sanoa. Sedän emännän suvussa löytyy/löytyi joitain pimeitä yksilöitä kotoisin Suomen perähikiästä, joista osa on jo tappanu itsensä tavalla tai toisella. Oliskohan sosiaalisella kerrostumalla jotain tekemistä asian kanssa? Paskasakki on paskasakkia, rotuun, etnisyyteen tai uskontoon katsomatta. Mutta ymmärrän toki, jos on eräillä vaikea sisäistää näitä seikkoja johtuen tilastollisista yliedustuksista määrättyjen ihmisryhmien kohdalla. Mutta se ei poista sitä faktaa, että eräillä on lapsellinen taipumus yleistää tiettyjä piirteitä kaikissa maailman 1.3 mrd. muslimissa esimerkiksi. Suomen maahanmuuttopolitiikka on perseestä, mutta niin on suomalaisten junttien ylimielinen asennekin.

Sun tuntemat kovasti työtä tekevät muslimit eivät liene minkäänlainen perustelu ulkomaisen paskasakin maahantuonnille.

Pitäis varmaan suvaita vähän lisää ni sit ois kaikilla hyvä mieli.

Ei. Mutta jokainen lukutaitoinen osaa varmasti poimia mun pointin suoralta kädeltä.
Jep. Kriittinen saa olla, mutta ei juntti esittämällä kriittisiä mielipiteitä. Pitää muistaa aina ilmaista syvä halveksuntansa rasistijuntteja kohtaan ja irtisanoutua kaikista ennakkoluuloista ennenkuin lausuu yhtäkään kriittistä mielipidettä.

Kritiikillä ja halventamisella on eronsa. Ei voi kieltää, etteikö täällä threadissä olisi varsinkin jälkimmäiselle suuri sija. Kyllä noita rahvaanomaisia ilmaisuja nousee esille ajoittain täällä, kun parempaan ei kyetä. Ei tarvitse olla kirjanoppinut kritisoidakseen, mutta joillain on mitä ihmeellisempi käsitys kritiikistä. Se on ikään kuin free for all -loan heittoa suuntaan tai toiseen.

Yksi syy miksi paskasakki tulee "pakolaisina" Suomeen esimerkiksi Somaliasta on varmasti se että sieltähän ei työtä tekevät, rehdit ja reippaat lähde/pääse minnekään. Paskasakista he varmasti tahtovatkin eroon, on siis syytä edesauttaa heidän ajamistaan pakolaisiksi muiden riesaksi, vankiloissakin on kallista pitää paskasakkia. Sieltä päästäkseen on käytettävä epärehellisiä keinoja, lahjottava oikeita ihmisiä ja tiedettävä kaikki alamaailman kieroudet. Vain päästäkseen pois sieltä. Poispääseminen myös maksaa rahaa ja se hankitaan rikollisesti. Tästä ehkä uusi rikollinen huomaa miten helposti sen rahan sai epärehellisin keinoin ja jatkaa tuota valitsemaansa tietä vaikkapa nyt täällä Suomessa.

Hommahan jatkuu sitten Suomen rajalla: Saisiko joku maahan oleskeluluvan jos somali kertoisi rajalla että "Ihan hyvin siellä meni, aurinko paistoi ja chillattiin vaan ja poltettiin Ganjaa" Ei, Somali (pakotetaan) valehtelemaan miten paskasti siellä meni, on vaarallista, luoteja väistellään, perhe on kuollut ja itsekin on tappolistalla, jotta maahantuloa ei evätä. Ohjeet lähtevät sitten kotimaahan muidenkin neuvoksi ja niiden mukaan pakolaisvirta kasvaa. Huomataan myös pätevänä valehtelijana että miten helppoa Suomessa on elää valheessa ja valehdellaan parhaat kaverit tänne "Perheenjäseninä" jne.

Ihmisellä pitäisi olla sananvapaus, mitä Suomessa ei tällä hetkellä ole. 15 vuotta on nyt ollut vain ja ainoastaan vihervasemmistolla sananvapaus ja kaikki "kriittiset" mielipiteet on yritetty vaimentaa, esim Halla-Aho tai Seppo Lehto. Kuitenkin Suomen pitäisi olla kaikilla mittareilla mallimaa maailmassa mutta jopa paljon haukuttu Amerikka on Suomea kilometrin edellä( viittaan tässä first amendment). Lehdistö on erittäin puolueellinen Suomessa, johtuu varmaan toimittajien taustoista ja poliittisista mielipiteistä. Palatakseni vielä tohon "pimeään keskiaikaan" ni Marcus voisitko asua rahvaan parissa Syyriassa tai Irakissa tai Iranissa tai Indonesiassa tai Yemenissä tai Afganistanissa tai Pakistanissa? Tunnut puolustavan niitä niin kovin ni sieltä löytyisi sinulle intellektuellista seuraa:)

Palatakseni vielä tohon "pimeään keskiaikaan" ni Marcus voisitko asua rahvaan parissa Syyriassa tai Irakissa tai Iranissa tai Indonesiassa tai Yemenissä tai Afganistanissa tai Pakistanissa? Tunnut puolustavan niitä niin kovin ni sieltä löytyisi sinulle intellektuellista seuraa:)
Riippuu monesta tekijästä. Mikäli yksilö tai yhteisö on samalla aaltopituudella ja omaa nyt vaikkapa koulutustaustaansa ja matkustuskokemuksiin nähden avaran maailmankatsomuksen, niin miksei. Kaiken edellytys on vastavuoroinen kunnioitus. Ihminen voi olla ihminen toiselle sosiaalisiin lähtökohtiin katsomatta. Kyllä mä näitä ihmisiä olen tavannut odottamattomissakin olosuhteissa.

Esitänpä nyt vastakysymyksen siihen, että millä perusteella kuvittelet mun puolustavan koko muslimikuntaa? Jos olet perskoulua käynyt, sen verran pitäisi sunkin kyetä lukemaan aiemmista postauksista, ettei missään kohtaan ole suoraan mainittu mitään siihen viittaavaa. Lähinnä siitä on ollut kyse, ettei kannattaisi sortua heikkomieliseen ajatteluun ja turhaan yleistämiseen huomattavan suuren väestönosan kanssa.

Back
Ylös Bottom