Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Muut maat tehkööt niinkuin parhaaksi näkee. Suomen ei tulisi ottaa yhtäkään turvapaikanhakijaa vastaan ennenku maassa jo olevat on "kotoutettu". Millä tasolla ehdotus on epärealistinen? Kun on poliittista tahtoa, asian toteuttaminen käy yhtä helposti kuin vuoden 2009 alussa tehty ulkomaalaislain löysennys (miinus kansalaisten vastustus).

Ehdotus on epärealistinen ainakin sillä tasolla, että Suomella on kansainväliseen oikeuteen ja sopimuksiin perustuvia velvoitteita ottaa maahan myös turvapaikanhakijoita. Lisäksi poliittista tahtoa turvapaikanhakijoiden vastaanottamisen lopettamiseen kokonaan ei ole muilla kuin hyvin pienellä vähemmistöllä, joten siinäkin mielessä on täysin epärealistista kuvitella, että sellainen muutos voisi tapahtua. Tätä tarkoitan sillä, että ehdotuksesi eivät olleet rakentavia.

Rakentavampaa ja realistisempaa olisi ehdottaa esimerkiksi turvapaikan saamisen kriteerien tiukentamista, hakijoiden nopeampaa käännyttämistä, jos turvapaikkaa ei myönnetä, rikoksiin syyllistyneiden karkottamista ynnä muuta sellaista. Kyllähän näistäkin on täällä puhuttu, mutta tuollaiset yliampuvat "rajat kiinni heti" -tyyppiset provoilut tuppaa valitettavasti viemään huomion pois realistisemmasta keskustelusta.

Pakolaisten auttamisessa on kyse maailman heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamisesta. Se, että suomalaisille on avautunut mahdollisuus olla tässä työssä mukana, on meille rikkaus.

Thomas Wallgren puheenjohtaja
Anna-Stiina Lundqvist tiedotuspäällikkö

Suomen Pakolaisapu ry

Ihmeellistä kun ajattelee miten paljon edellä somalialaiset ovat olleet jo tuhansia vuosia sitten ja nyt on tällaiset kuviot. wikipediasta "Ancient pyramidical structures, tombs, ruined cities and stone walls such as the Wargaade Wall littered in Somalia are evidence of an ancient sophisticated civilization that once thrived in the Somali peninsula". Sama tarinahan on nyt esimerkiksi Irakissakin mutta silti.

Itse odottaisin että vielä joskus mm. Afganistanista, Somaliasta ja Irakista tulee vielä erittäin rikkaita maita maaperän käyttämättömien rikkauksien takia (varmasti löytyy). Sitten avuntarve loppuu ja loogisesti ajateltuna avunanto alkaa.

Maahanmuutolla on pitkäaikaisia seurauksia josta ei nyt tiedetä vielä mitään. Nimittäin ennen sitä ei ollut.

Pakolaisten auttamisessa on kyse maailman heikoimmassa asemassa olevien ihmisten auttamisesta. Se, että suomalaisille on avautunut mahdollisuus olla tässä työssä mukana, on meille rikkaus.

Thomas Wallgren puheenjohtaja
Anna-Stiina Lundqvist tiedotuspäällikkö

Suomen Pakolaisapu ry

ihan vaan vittuilakseni googletin tomaksen naamarin ja ekana sattu silmiin tämmöne. http://www.ulkopolitiikka.fi/article/39/ Jotenkin toi thomaksen lausunto "mamut on rikkaus" ja tuo mitä se on toho artikkeliin kirjotellut on jokseenkin huvittava. Miten voi puhua tuommosia eikä nähdä sitä mikä on tuon arvojen menetyksen takana oleva syy?

Meitsi luki tuossa eilen halmeen toisen kirjan tuomiopäivä, ja mies osas jo vuonna 2001 kertoa siitä miten maahanmuuttajia hyysätään ja kuinka paljon ne maksaa yhteiskunnalle ja veronmaksajille. Vaikka kirjoitusasu ei välttämättä ollut ihan korrekti, niin asia oli silti täysin totta. Tuli vaan semmonen olo että miksi vitussa ollaan herätty vasta vuonna 2010 todellisuuteen kansalaisten (valtavirran) osalta. Millä vitulla eduskuntaan sais järkeä, tai mikä parasta, miten sinne pääsis ite? Melko moni asia kaipaa muutosta, mutta maahanmuuttopolitiikka kaikista kipeimmin. Joku sinne pitäs saada joka uskaltais sanoa vastaan niille kaikille pelleille ketä siellä tällä hetkellä istuu. Tai edes sellaisia jotka uskaltaa isoon ääneen puhua Thorsia vastaan.

Ehdotus on epärealistinen ainakin sillä tasolla, että Suomella on kansainväliseen oikeuteen ja sopimuksiin perustuvia velvoitteita ottaa maahan myös turvapaikanhakijoita.

Mitähän nämä kansainväliset oikeudet ja sopimukset oikein ovat, jotka velvoittaa ottamaan turvapaikanhakijoita maahan? Geneven sopimusko? Siinä puhutaan pakolaisista ei turvapaikanhakijoista. Ja sekään sopimus ei ole mikään edellytys, koska sitä noudattaa vain noin 20 maata maailmassa.

Lisäksi poliittista tahtoa turvapaikanhakijoiden vastaanottamisen lopettamiseen kokonaan ei ole muilla kuin hyvin pienellä vähemmistöllä, joten siinäkin mielessä on täysin epärealistista kuvitella, että sellainen muutos voisi tapahtua. Tätä tarkoitan sillä, että ehdotuksesi eivät olleet rakentavia.

Rakentavampaa ja realistisempaa olisi ehdottaa esimerkiksi turvapaikan saamisen kriteerien tiukentamista, hakijoiden nopeampaa käännyttämistä, jos turvapaikkaa ei myönnetä, rikoksiin syyllistyneiden karkottamista ynnä muuta sellaista. Kyllähän näistäkin on täällä puhuttu, mutta tuollaiset yliampuvat "rajat kiinni heti" -tyyppiset provoilut tuppaa valitettavasti viemään huomion pois realistisemmasta keskustelusta.

Ja näitä yllä olevia ehdotuksiahan en ole tässä ketjussa esittänyt noin sata kertaa vai mitä? Ei ne silloinkaan oo noteerattu miksikään muuksi kuin rasismiksi ja vihapuheeksi...Minä sanoin, että mun puolesta ei tarvitsisi ottaa yhtään turvapaikahakijaa vastaan NIIN KAUAN kuin edelliset on saatu "kotoutettua"...tämä ei ollut siis rakentavaa, josta voimme siis päätellä että sinun mielestäsi on rakentavaa jatkaa nykyisellä kestämättömällä linjalla ja toivoa parasta. JA nuo sun viimeisen kappaleen ehdotukset on tällä hetkellä ihan yhtä epärealistisia kuin "rajat kiinni"-mentaliteetti ja ihan samoin perustein vai kuinka realistisena pidät noiden toteutumista?

Miten toi Dave voi puolustaa koko ajan näitä??:hyper:

Tälläkään kertaa en tainnut puolustaa ketään vai puolustinko?

Kuten olen aikaisemminkin sanonut, minun on ihan turha edes yrittää selittää omia mielipiteitäni näille sankareille, siksi en sitä tehnyt tälläkään kertaa. Ei nämä klanipäät minun sanomisiani ole aikaisemminkaan ymmärtäneet, joten miten he nytkään niitä voisivat ymmärtää? Viestin perille saaminen on vähän sama kuin päätä seinään hakkaisi; kun ei mene läpi, niin ei mene läpi.

Tälläkään kertaa en tainnut puolustaa ketään vai puolustinko?

Kuten olen aikaisemminkin sanonut, minun on ihan turha edes yrittää selittää omia mielipiteitäni näille sankareille, siksi en sitä tehnyt tälläkään kertaa. Ei nämä klanipäät minun sanomisiani ole aikaisemminkaan ymmärtäneet, joten miten he nytkään niitä voisivat ymmärtää? Viestin perille saaminen on vähän sama kuin päätä seinään hakkaisi; kun ei mene läpi, niin ei mene läpi.

Jaa että klanipäät? Tää on just tätä mistä kirjoitin aiemmassa postissani. Jos kaikki ei halua riemumielin maksella loisien ylläpitoa ja näkee maahanmuuton enemmän huonona kuin hyvänä juttuna, niin heti ollaan "klanipäitä"? Mene vaikka Astridin kanssa johonkin päiväkahveille niin voitte hiukan solidarisoida keskenänne ja kokea ylemmyyden tunnetta, kun TE ymmärrätte, mutta muut eivät.

Jaa että klanipäät? Tää on just tätä mistä kirjoitin aiemmassa postissani. Jos kaikki ei halua riemumielin maksella loisien ylläpitoa ja näkee maahanmuuton enemmän huonona kuin hyvänä juttuna, niin heti ollaan "klanipäitä"? Mene vaikka Astridin kanssa johonkin päiväkahveille niin voitte hiukan solidarisoida keskenänne ja kokea ylemmyyden tunnetta, kun TE ymmärrätte, mutta muut eivät.

Lue enemmän minun postejani, älä Rankkurin kiihoittuneita tulkintoja niistä. Postauksia löytyy varmasti tästäkin ketjusta. Ja mitä ymmärtämiseen tulee, niin Homma-aktiivit täällä ovat keuhkonneet sitä, miten muut eivät ymmärrä, mutta he itse ovat suorastaan maahanmuuttoasioiden erikoisasiantuntijoita. Koraanikin osataan ulkoa ja kaikkien muslimien mielipiteet tiedetään paremmin kuin muslimit itse. Ovat siis todellisia "tiedostajia".

Eikä minulla ole mitään tarvetta kahvitella Astridin kanssa. Emme jaa ideologiaa, eikä meillä olisi mitään puhuttavaa. Minulle hän on yhtä yhdentekevä henkilö kuin vaikkapa Mauri Pekkarinen.

Jatkakaa...

No nyt on Dave lyöty sulle numerot pöytään. Löytyykö kommenttia tai mielipidettä?

Ei nämä klanipäät minun sanomisiani ole aikaisemminkaan ymmärtäneet, joten miten he nytkään niitä voisivat ymmärtää? Viestin perille saaminen on vähän sama kuin päätä seinään hakkaisi; kun ei mene läpi, niin ei mene läpi.

Et varmaan jaksa kommentoida tuota yllä olevaa tälläkään kertaa...ei kannata vaivautua, ku ei täällä sua ymmärretä...

Lue enemmän minun postejani, älä Rankkurin kiihoittuneita tulkintoja niistä. Postauksia löytyy varmasti tästäkin ketjusta.

Ehkä kaikkien muiden mielipiteet todellakin perustuvat niihin sun postauksiin, onko käynyt mielessä? Ei suinkaan mun kiihottumiseen.

Ja mitä ymmärtämiseen tulee, niin Homma-aktiivit täällä ovat keuhkonneet sitä, miten muut eivät ymmärrä, mutta he itse ovat suorastaan maahanmuuttoasioiden erikoisasiantuntijoita.

Jos ny lukee sun, El Menacen, Poro72:n ja vaikka No-1:n postauksia niin kaikki täällä näkee kuka keuhkoaa ja kuka ei. Ja teistä ei tosiaan voi sanoa, että olisitte minkäänlaisia asiantuntijoita maahanmuuttoasioissa.

Koraanikin osataan ulkoa ja kaikkien muslimien mielipiteet tiedetään paremmin kuin muslimit itse. Ovat siis todellisia "tiedostajia".

Tutustu sellaseen asiaan ku taqqiya.

Eikä minulla ole mitään tarvetta kahvitella Astridin kanssa. Emme jaa ideologiaa, eikä meillä olisi mitään puhuttavaa. Minulle hän on yhtä yhdentekevä henkilö kuin vaikkapa Mauri Pekkarinen.

Jatkakaa...
Tehän nimenomaan jaatte ideologian, se on käynyt selväksi. Molempien mielestä Ruotsinmaallakaan ei ole mitään ongelmaa.

Yks mua huolestuttava asia on hyssyttelyilmapiiri mikä maahanmuuttokeskustelun ympärillä on. Joskus tuntuu jopa ettei Suomessa oo sittenkään sananvapautta. Mediassa ei uskalleta ottaa mamu-asiaa esiin, koska pelätään rasisteiksi leimaamista. Päämediassa näkee korkeintaan pieniä mielipidekirjoituksia, joissa todellisista kustannuksista kerrotaan, vahingossakaan niistä ei tehdä koko sivun juttuja. Suomessa kahdesta asiasta ei saa puhua olematta huono ihminen, maahanmuuttajista tai asevelvollisuudesta. Hauskaa kyllä et ne jotka huutaa avoimuutta maahanmuuttajista aiheutuvien kulujen selvittämiseen on ensimmäisinä puolustamassa asevelvollisuuden todellisten kustannusten salailua ja vähättelyä.

Oma kanta on ollu jo pitkään se, että sillä rahalla millä täällä autetaan yhtä ihmistä voitais kohdemaissa auttaa kymmeniä ehkä jopa satoja. Yhden maahanmuuttajan/pakolaisen vuosikustannuksella rakennettais aika monta kaivoa, palkattais monia opettajia tai päällystettäis koko Afrikka kortsuilla.

Yks mua huolestuttava asia on hyssyttelyilmapiiri mikä maahanmuuttokeskustelun ympärillä on. Joskus tuntuu jopa ettei Suomessa oo sittenkään sananvapautta. Mediassa ei uskalleta ottaa mamu-asiaa esiin, koska pelätään rasisteiksi leimaamista. Päämediassa näkee korkeintaan pieniä mielipidekirjoituksia, joissa todellisista kustannuksista kerrotaan, vahingossakaan niistä ei tehdä koko sivun juttuja. Suomessa kahdesta asiasta ei saa puhua olematta huono ihminen, maahanmuuttajista tai asevelvollisuudesta. Hauskaa kyllä et ne jotka huutaa avoimuutta maahanmuuttajista aiheutuvien kulujen selvittämiseen on ensimmäisinä puolustamassa asevelvollisuuden todellisten kustannusten salailua ja vähättelyä.

Tämä huomiion ottaen se viime viikkoinen (vai koska se tuli) MOT oli todella kovaa tavaraa. Lehtien yleisönosastot ovat sen jälkeen julkaisseet aika paljon ihmettelyä maahanmuuttajien saamista tukiaisista. Jos joku kaupallinen kanava olis lähettänyt samanlaisen dokumentin, niin se olisi nostattanut hirvittävät rasisimisyytökset yms., mutta YLEllä on onneksi viellä jotain uskottavuutta.

Oma kanta on ollu jo pitkään se, että sillä rahalla millä täällä autetaan yhtä ihmistä voitais kohdemaissa auttaa kymmeniä ehkä jopa satoja. Yhden maahanmuuttajan/pakolaisen vuosikustannuksella rakennettais aika monta kaivoa, palkattais monia opettajia tai päällystettäis koko Afrikka kortsuilla.

Ei niissä kohdemaissa (kuten Somaliassa) voi meidän rahoilla auttaa yhtään ketään, kun niissä se päälimmäinen syy hätään ja kurjuteen on sisällissota ja totaalinen yhteiskuntajärjestyksen puute yhdistettynä täydelliseen kyvyttömyyteen ja haluttomuuteen järjestää oman maan kansalaisille minkäänlaisia elinmahdollisuuksia.

...Joskus tuntuu jopa ettei Suomessa oo sittenkään sananvapautta...

Tästä syystä on tärkeää että Halla-ahot ja muut "rasistit" pitävät asiaa esillä jatkuvasti. Tarpeeksi kun hakataan OIKEALLA TIEDOLLA JA FAKTOILLA päähän niin pikkuhiljaa se tietämättömämpikin osa kansasta tajuaa asian oikean laidan. Ja mediahan myy lopulta sitten sitä mitä kansa haluaa, eikä leimaile enää suinpäin kriittisiä rasisteiksi.

Näin ainakin haluan uskoa, ja mielestäni tällä hetkellä ei enää ihan yhtä suoraan leimata juntiksi rotuennakkoluuloiseksi, jos asiallisesti kritisoi. Liian paljon vielä silti.

Eli jatketaan myös tätä nettikeskusteluakin. Davet ja kumppanit tekevät meille kriittisille palveluksen, sillä JOKAINEN LOOGISESTI AJATTELEVA JÄRKEVÄ IHMINEN näkee toiselta puolelta esitetyt faktat linkkeineen, ja toiselta puolelta taas lähinnä kysymysten kiertelyä, ja tekee oikean johtopäätöksen asiasta.

Nyt joku voi kysyä minulta "tarkoitatko siis että rajat kiinni ja kaikki takaisin sinne mistä on tullutkin?". Se olisi hyvin tyypillistä käytöstä.

Onhan slämyn ajatuksessa pointtia, onhan muitakin maita kun Somalia, sellasia joissa kurjuus perustuu muuhun kun sotaan. Vai onko nälkään tai aidsiin kuoleminen jotenkin vähemmän ikävää? Sillä rahalla millä yks somali elää herroiks Suomessa, vois kouluttaa vitun monta afrikanneekeriä ja kustantaa edes jotenkuten inhimilliset asuinolot niille. Kaikenlisäks tällanen systeemi ei sisältäis epäselvyyttä siitä, paljonko sitä rahaa syydetään, kun rahaa menis se tietty määrä.

Lue enemmän minun postejani, älä Rankkurin kiihoittuneita tulkintoja niistä. Postauksia löytyy varmasti tästäkin ketjusta. Ja mitä ymmärtämiseen tulee, niin Homma-aktiivit täällä ovat keuhkonneet sitä, miten muut eivät ymmärrä, mutta he itse ovat suorastaan maahanmuuttoasioiden erikoisasiantuntijoita. Koraanikin osataan ulkoa ja kaikkien muslimien mielipiteet tiedetään paremmin kuin muslimit itse. Ovat siis todellisia "tiedostajia".
Kirjoitit että nämä klanipäät eivät ymmärrä sinun ajatuksiasi. Syyllistyt juuri siihen samaan syntiin mikä nykysuomea vaivaa. Kun joku on eri mieltä maahanmuuttoasioista, niin tulee rinnastus rasismiin.

Kirjoitin noin sivu aiemmin, kuinka noilla taulukoilla tai maahanmuuttajien sielunelämän ymmärtämisillä ei ole mitään merkitystä. Yksinkertaisesti nykyinen maahanmuuttopolitiikka on uusittava, pistettävä täysremonttiin. Turha kenenkään on miettiä mitä siellä koraanissa lukee, ja onko ne oikeasti kivoja vai ei. Meillä on Suomessa muitakin rahareikiä, ja HUOMATTAVASTI tärkeämpiä sellaisia. Katsotaan tilannetta uudestaan kun saadaan korjattua oman maan kansalaisten asiat, jos vaikka saataisikin Yussufille uudet värikuoret kännyyn.

Back
Ylös Bottom