Oiskohan näillä forumeilla kenties mönkijä-ekspertti joka osaisi kertoa vähän asioita tuosta vehkeestä ja sen käytöstä tieliikenteessä.
Suunitelmissa oli hankkia semmoinen 300-500cc, 4x4, ja mielellään kunnolla istumatilaa toisellekkin henkilölle.
Elikkäs päällimäisenä minulle on herännyt seuraavanlaisia kysymyksiä:
1) Verot?
2) Kulutus?
3) Rajoittimen poisto/poistovehkeet ja niiden laillisuus?
4) Huippunopeuden nousu rajoittimen poiston jälkeen?
5) Nopeusrajoitukset mönkijöille?
6) Käyttöikä (jos ei rääkkää)?
Edes hiukan suuntaa antavat tiedot ovat tervetulleita!
Kavereilla on erimerkkisiä tieliikennemönkkäreitä 260cc-500cc joten vastaan mitä itse tiedän.
Perus vakuutusmaksu n120-130e vuodessa, kaskon kanssa voi olla 500-600e helposti mut pikkuraha silti jos mönkkäri menee nurin tai puuta päin niin se voi maksaa pari tonnia helposti.
Kulutus riippuu aika paljon koneen koosta ja merkistä. 10l/100km voi olla ihan vakioarvo maantie ajossa mut revittelyssä enemmän. Myös vähemmän voi olla pienemmällä koneella.
Rajoittimen saa helposti pois ja takas monessa merkissä. Varsinaisia nopeusrajoituksia ei ole eli ajetaan pikemminkin nopeusrajoituksen mukaan.
Käyttöikä voi olla monia vuosia merkkikoneilla kuten Polaris.
260-300cc huippunopeus voi jäädä 70-75kmh tuntumaan eli jää hieman jalkoihin 80 alueella ja muutenkin aika lussu vehje revittelyyn. 500cc on ihan eri meno kun ottaa rajoittimen pois.
En tiedä mikä on budjettisi mut idänihmeistä 6000-7500e kannattaa tutustua
http://www.badtoys.fi/index.php?page=monkijat&pid=hunter_500cc_4x4_L toi on 2 paikkanen eli kankea metsässä pituuden takia.
Vastaava kuin hunter
http://www.elamyscenter.fi/tuote1c.php suosittu 500cc koko luokassa
Rajoitin pois niin huiput n90kmh, pikkuvikoja ollu pari, ihan hyvä hintalaatu/suhde, suosittelen.
Linhai 260goon, en suosittele, kytkin kuluu nopeaa, pikkuvikoja, kulkupuoli surkea ja 2 päällä vielä surkeampi, hyvää ei ole kuin hinta.
Jos haluaa hieman kalliimpaa niin Linhai 520 n8000e ja Can-Am renegade 400 yli 8000e ja Polaris sportman 500cc, vähänkäytettynä yli 9000e mut kestävyys on ihan planeelta, laatupeli USA:sta kovaan käyttöön. Ei tarvi paljoa korjaamolla viettää aikaa.
Sitte on olemassa TGB, Rallya yms muita mut niistä ei ole tietoa enkä itse niitä ostaisi.