Mönkijöistä tietoa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
25.10.2008
Viestejä
5
Oiskohan näillä forumeilla kenties mönkijä-ekspertti joka osaisi kertoa vähän asioita tuosta vehkeestä ja sen käytöstä tieliikenteessä.

Suunitelmissa oli hankkia semmoinen 300-500cc, 4x4, ja mielellään kunnolla istumatilaa toisellekkin henkilölle.

Elikkäs päällimäisenä minulle on herännyt seuraavanlaisia kysymyksiä:
1) Verot?
2) Kulutus?
3) Rajoittimen poisto/poistovehkeet ja niiden laillisuus?
4) Huippunopeuden nousu rajoittimen poiston jälkeen?
5) Nopeusrajoitukset mönkijöille?
6) Käyttöikä (jos ei rääkkää)?

Edes hiukan suuntaa antavat tiedot ovat tervetulleita!
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Oiskohan näillä forumeilla kenties mönkijä-ekspertti joka osaisi kertoa vähän asioita tuosta vehkeestä ja sen käytöstä tieliikenteessä.

Suunitelmissa oli hankkia semmoinen 300-500cc, 4x4, ja mielellään kunnolla istumatilaa toisellekkin henkilölle.

Elikkäs päällimäisenä minulle on herännyt seuraavanlaisia kysymyksiä:
1) Verot?
2) Kulutus?
3) Rajoittimen poisto/poistovehkeet ja niiden laillisuus?
4) Huippunopeuden nousu rajoittimen poiston jälkeen?
5) Nopeusrajoitukset mönkijöille?
6) Käyttöikä (jos ei rääkkää)?

Edes hiukan suuntaa antavat tiedot ovat tervetulleita!
kokeile edes itse etsiä
http://keskustelu.sammysatv.com/
 
Zone-sarja -42%
Kokeilin kyllä omaa etsintääkin. Mutta kun aikaa on vähän, ja tuo tiedon etsintä on suht aikaa vievää kaiken maailman forumeitten syvennyksistä. Siksi toivoinkin että joku harrastaja, joka näihin juttuihin on jo tutustunut, voisi lyhyesti vastauksia antaa... Mutta eipä auta itku, pitänee syventyä näihin linkkeihin ja vinkkeihin joita pistitte :). Kiitoksia!
 
Oiskohan näillä forumeilla kenties mönkijä-ekspertti joka osaisi kertoa vähän asioita tuosta vehkeestä ja sen käytöstä tieliikenteessä.

Suunitelmissa oli hankkia semmoinen 300-500cc, 4x4, ja mielellään kunnolla istumatilaa toisellekkin henkilölle.

Elikkäs päällimäisenä minulle on herännyt seuraavanlaisia kysymyksiä:
1) Verot?
2) Kulutus?
3) Rajoittimen poisto/poistovehkeet ja niiden laillisuus?
4) Huippunopeuden nousu rajoittimen poiston jälkeen?
5) Nopeusrajoitukset mönkijöille?
6) Käyttöikä (jos ei rääkkää)?

Edes hiukan suuntaa antavat tiedot ovat tervetulleita!

Kavereilla on erimerkkisiä tieliikennemönkkäreitä 260cc-500cc joten vastaan mitä itse tiedän.
Perus vakuutusmaksu n120-130e vuodessa, kaskon kanssa voi olla 500-600e helposti mut pikkuraha silti jos mönkkäri menee nurin tai puuta päin niin se voi maksaa pari tonnia helposti.
Kulutus riippuu aika paljon koneen koosta ja merkistä. 10l/100km voi olla ihan vakioarvo maantie ajossa mut revittelyssä enemmän. Myös vähemmän voi olla pienemmällä koneella.
Rajoittimen saa helposti pois ja takas monessa merkissä. Varsinaisia nopeusrajoituksia ei ole eli ajetaan pikemminkin nopeusrajoituksen mukaan.
Käyttöikä voi olla monia vuosia merkkikoneilla kuten Polaris.
260-300cc huippunopeus voi jäädä 70-75kmh tuntumaan eli jää hieman jalkoihin 80 alueella ja muutenkin aika lussu vehje revittelyyn. 500cc on ihan eri meno kun ottaa rajoittimen pois.
En tiedä mikä on budjettisi mut idänihmeistä 6000-7500e kannattaa tutustua http://www.badtoys.fi/index.php?page=monkijat&pid=hunter_500cc_4x4_L toi on 2 paikkanen eli kankea metsässä pituuden takia.
Vastaava kuin hunter http://www.elamyscenter.fi/tuote1c.php suosittu 500cc koko luokassa

Rajoitin pois niin huiput n90kmh, pikkuvikoja ollu pari, ihan hyvä hintalaatu/suhde, suosittelen.

Linhai 260goon, en suosittele, kytkin kuluu nopeaa, pikkuvikoja, kulkupuoli surkea ja 2 päällä vielä surkeampi, hyvää ei ole kuin hinta.

Jos haluaa hieman kalliimpaa niin Linhai 520 n8000e ja Can-Am renegade 400 yli 8000e ja Polaris sportman 500cc, vähänkäytettynä yli 9000e mut kestävyys on ihan planeelta, laatupeli USA:sta kovaan käyttöön. Ei tarvi paljoa korjaamolla viettää aikaa.

Sitte on olemassa TGB, Rallya yms muita mut niistä ei ole tietoa enkä itse niitä ostaisi.
 
Juuri tuommoista vastausta toivoinkin :).
Tuota CF-Motoa olenkin tässä jo vähän tutkiskellut, ja kiinnostustahan se herätti... Ja nyt kun sai varmistusta sen toimivuudesta niin varmaankin semmosen sitten hankinkin, jos nyt olen jonkinmoista mönkijää hankkimaan lähdössä. Pitää tässä vielä sumplia että onko se hupi mikä tuosta irtoaa muutamiksi vuosiksi tuon hinnan arvoinen :kuola: . Vaikka kyllähän osan tuosta hinnasta työllä saa kuitattua.
Tuo vastaus ansaitsisi muuten jonkin sortin erityismaininnnan. Oli sen verran tiivis ja kattava tietopaketti. Kiitos paljon!
 
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on myös testi 500cc tieliikennemönkijöistä.
Joo piti käydä lukemassa toi testi, Can-am 400 voitti testin, Polle 2. ja Arctic cat 3. NFM hunter 500 4. ja paras halpis mönkkäreistä 5. ja 6. sija meni CF-motolle, tosin noissa taisi olla rajoittimet paikoillaan joten ilman rajoittajaa kulkupuoli paranee huomattavasti.
Hunterista on kai tulossa 2009 vuoden malli ja siitä syystä 2008 mallia myydään alle 6000e ja takuu taisi olla 1v+1v( jälkimmäinen kattaa kai osat mut ei työn osuutta).

Suosittelen kyllä lukemaan TM testin ennen ostoa, paljoa tietoa ja testiä kiihtyvyyksistä ym.
Mut ainakin kaverin NFM hunter 500 tieliikenne malli (ilman rajointinta) on ihan pirteä peli ja pysyy rekan perässä aika helposti. Tähän mennessä ilmi tulleet viat, takapäässä toisen puolen vetonivel lähti irti, ilmeisesti ollu huonosti kiinni tehtaalta lähtiesssään, meni takuuseen ja toiminu sen jälkeen ok. Pakoputki joutunu kovaan rasitukseen tärinän takia ja pientä vuotoa sen takia tullu ja äänet koventunu ja pakarin kurkku menossa vaihtolistalle ja nelivedon kytkimessä kai oli pientä vikaa(takuuseen) mut kaiken kaikkiaan hinta/laatu suhde oikein hyvä.

Renkaat kuluu aika paljon maantieajossa (3000km jälkeen todella huomattavaa kulumista), varsinkin kesäisin asfaltilla ei kannata käyttää nelivetoa turhaan.
Ainakin kaverit on ihan hurahtaneita mönkkäreihin, yksikin mietti pitkään ostoa et kannattaako mut sillä tulee nykyään eniten kilsoja mittariin ja se ajaa vain viikonloppuisin.
GPS nuvi on aika näppärä apu kun alkaa maastopolkuja etsimään ettei tarvi ihan sokkona ajaa metsässä ja jopa pidemmät reitit >100km sis paljon maantie ajoa menee mönkkärillä helposti mut ajovarusteisiin kannattaa myös sijoittaa.

Edellisesä tekstissä pieni virhe eli Can-Am renegade 400 = Can-Am outlander 400
 

Suositut

Back
Ylös Bottom