Mönkijät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tononen
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Oon pienestä asti ajanu crossilla, kelkalla ja vesi skootterilla mutta mönkiä on jääny kokonaan välistä. Ja varsinkin auton ostosta johtuvaan rahatilanteeseen tuo Fude kuulostaa tosi hyvälle. Vaan mitä kavereilla on ollu näitä ns. kiina mopedeja niin hauskoja pelejä siihen asti kunnes joku hajoaa. Omia vara osia ei nimeksikään ja mm. pyörän laakeri pesät niin paskaa valua että kuluu herkästi väljäksi.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
tuo Fude kuulostaa tosi hyvälle. Vaan mitä kavereilla on ollu näitä ns. kiina mopedeja niin hauskoja pelejä siihen asti kunnes joku hajoaa. Omia vara osia ei nimeksikään.

Älä puhu sontaa... Jos vähän viitsit lukea aiheeseen kuuluvia palstoja, niin kyllähän noihin kiinan-ihmeisiin (fude, baotian, qinqki,...) skoottereihin löytyy ainakin vaikka kuinka paljon varaosia myyviä liikkeitä ja nettikauppoja. Ja osat ovat todella edullisia. Ja mistäkö tiedän... Ostin itse juuri hetki sitten fude-merkkisen moposkootterin ja tutkin sitä ennen kaiken mahdollisen noihin liittyen netistä, ettei löisi ihan kättä sontaan.

Käytännössä merkistä riippumatta noissa kinkki skoottereissa on melkein kaikissa sama kone ja käy samat osat. Kone on joko 139QMA tai 139QMB

Varaosia löytyy niin suomesta kuin saksasta. Esim.
http://www.jm-racing.fi/product_catalog.php?c=2

http://www.mc-scatter.com/catalog/index.php?cPath=23_50_813

http://www.easyparts.nl/index.php3

http://www.motorpower.fi/cat/product_catalog.php?c=73

http://www.baotian-scooters.com/-c-2.html?osCsid=4d5ad38810355ad0d8f0b7a30e1c81ca

Tuossa nyt muutama.... Ja enemmänkin varmasti löytyy...
Tosiaan nämä kiinan-ihme skoottereihin. Mönkijöistä en tiedä. Varmaan samoista linkeistä voi löytyä ratkaisua niihinkin.
 
kappas kappas mutta jos ajettelee että vaikkapa omasta suzuki rm: ästä takapyörän laakeri on hajonnut eikä sitä huomaisi heti. Ajaisin sillä vaikka n.1 tunnin ja kahtosin että ohhoh onpas hajonnu laakeri ja laitan uuden, mutta jos on joku halpis *(fude,yongsauhing ym) mopedin/mönkijän niin on hyvin toden näköistä että uusiks menee ainakin koko vanne koska kuten mainittua valut mm. juuri vanteessa on kuraa. Ei sillä että mollaisin suoraan näitä vehkeitä, ja varmasti hyviä pelejä, mutta jos ruvetaan vertaamaan esimerkiksi just fudea ja yamahaa ( jota ei esimerkiksi jo hinta eron takia pitäisi koskaan verrata) niin yamaha on hyvinkin varmasti vahvempi peli.
 
Varmasti ns. Merkkivalmistajat tekevät laadukkaampaa jälkeä. Melko selväähän tuo on. Mutta nämä kiinan ihmeet valtaavat markkinoita jatkuvalla syötöllä, joten takuu ja huolto-osat näyttelevät yhä enemmän suurempaa roolia.

Juuri luin aamulla, kuinka yli puolet viimevuonna myydyistä skoottereista oli kiinassa valmistettuja ja miten Baotian (joka suurimman osan näiden moottoreista ilmeisesti valmistaa) oli ykkösenä suomen myynnissä.

Suomessa kun on laatutietoista kansaa ja vaaditaan tavaralta kestävyyttä, niin varmasti näiden kinkki-laitteiden elinkaareen ruvetaan panostamaan suuremmalla syötöllä.

Mutta joo... Jos rahasta ei olisi kiinni ja pitäisi valita 2000e kinkki mönkkäri tai 6000e yamahan mönkkäri, niin kyllä se jammuun menisi itselläkin.
 
Ei sillä että mollaisin suoraan näitä vehkeitä, ja varmasti hyviä pelejä, mutta jos ruvetaan vertaamaan esimerkiksi just fudea ja yamahaa ( jota ei esimerkiksi jo hinta eron takia pitäisi koskaan verrata) niin yamaha on hyvinkin varmasti vahvempi peli.
Älä, eikö 1500 € sakkaan 10 000 € peliä?
 
Onko kenelläkään kokemuksia yamahan, suzukin, hondan, polariksen.. ym. "laatumerkin" mönkijöistä? Kiinnostuksena olisi n. 450 kuutioinen grossimallinen mönkijä tieliikennekäyttöön, huvi/työmatkaajoon. Mahdollisesti pienimuotoiseen huvigrossailuun montturadalle.
Onko mönkijäharrastajille missään muuten keskustelupalstaa tai muuten motoaiheinen keskustelu palsta, jossa osio mönkijöille???

Edit: löysinkin jo kattavan keskustelupalstan..
 
Onko kenelläkään kokemuksia yamahan, suzukin, hondan, polariksen.. ym. "laatumerkin" mönkijöistä? Kiinnostuksena olisi n. 450 kuutioinen grossimallinen mönkijä tieliikennekäyttöön, huvi/työmatkaajoon. Mahdollisesti pienimuotoiseen huvigrossailuun montturadalle.
Onko mönkijäharrastajille missään muuten keskustelupalstaa tai muuten motoaiheinen keskustelu palsta, jossa osio mönkijöille???

Edit: löysinkin jo kattavan keskustelupalstan..

ja se on tässä http://atvasiaa.foorumit.fi/
 
Onko kellään kokemusta Shinerayn mönkijöistä. Olis sairaan halvalla tarjolla 2006 vuoden malli. Huollettu ja katsastettu peli. Tuollainen suunnilleen : http://www.nettimoto.com/821189 Mutta taitaa olla 200cc muistaakseni.

Miten noi kinkkimönkijät pelittää talvella jos säilyttää kylmässä paikassa?? Ja minkälainen bensan kulutus noissa on?
 
Oon ostamassa mönkijää. Paljonko maksaa verot ja muut maksut? Löytyykö varaosia? Ajaako noilla talvella?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuli ostettua 2007 vuosimallin 450cc dinli tieliikenneversiona. Tänään soittelin vakuutusyhtiöt läpi ja Jyväskylässä lähivakuutuksesta sain vakuutuksen tollaseen hintaan:

Liikennevakuutus + osakasko (palo,varkaus) = 280,04e

AIka edullista on ajo, kun ei vuotuista ajoneuvoveroakaan tarvitse maksaa. Vähän on ollut fiksailua tässä vkl aikana, keskiviikkona pitäisi tulla viimeinen osa, jotta saa tuon pelaamaan täydellisesti. Mukavasti löytyy kiukkua. Mukaan tuli kahdet vanteet ja kolme sarjaa renkaita (katu,nappula,piikki).
 
Nyt saa antaa vinkkejä. Mönkijässä oli hieman käyntivikaa, pientä pätkimistä. Pystyy ajamaan ok jne, mutta se vain hiukan pätkii tyhjäkäynnillä ja hieman jälkikäyntiä. No, moottori paukahti totaalisen paskaksi, mäntä paloina ulos alakerrasta ja sylinterin takaosasta. Ostin toisen, kyseessä siis Yamahan Raptor 350cc, ensimmäinen vuosimallia 2007 ja toinen 2006. 07 vuosimallissa viripalikkaa oli putkisto, sytytinboxi, vapaavirtasuodatin & suutinsarja.

2006 vm on ei tieliikennekäyttöinen, josta oli vain tarkoitus ottaa moottori. Kävi nätisti ja kaikinpuolin ok.

Vaihdoin moottorin toiseen, samalla kaasarin, jonne vaihdoin suuttimet toisesta kaasarista. Sähköt pidin vakiona ja jätin ottamatta siirretystä moottorista. Viriputkisto ja ilmansuodatin kiinni. Edelleen sama käyntivika. Kokeilin toisella sytytinboxilla, siis Yamahan vakiolla ja poltti putkessa aivan helvetisti, muutamassa sekunnissa putkesta tuli tulipunainen, siinä missä viriboxillakin se alkaa hehkua paikallaan seistessä, mutta aikaa menee paljon kauemmin.

Puola jäi vaihtamatta ja joku musta möllykkä, joka on keskellä etuhaarukkaa, sellainen pieni ja litteä musta laatta. En tiedä mikä se on, joku rajoitin? Siis tyhjäkäynnillä päästelee sellaisia "tsuh tsuh" ääniä ja puuskuttaa kaasarista bensaa pölähdyksinä. Välillä muutaman kerran minuutissa ja välillä lähes kokoajan.

Pikku pari kuvaa projektista viellä ->

1.webp2.webp
 
Tjaa, vika taisi olla tankissa, eli siis vettä. Vaihdoin tankinkin, niin loppui röpinä, tai sitten johdoissa joku kosketushäikkä ja sitten alkaa taas jossain vaiheessa, mutta nyt loppui. Kasaanhan sen sitten sain, vielä ketjujen kiristys, takajarrun ilmaus ja öljyjen vaihto jäljellä <3 Toisesta rungosta aletaankin rakentamaan sitten jotain hauskaa, kunhan löydetään sinne sopiva moottori.
 
Onko pakkiksella mönkkäriharrastajia? Nykypäivän kovasana on kuulemma traktorimönkijät joissa ohjaustehostin!

Polaris:
SPORTSMAN 570 EFI Forest EPS 4x4 EUT - Traktorimönkijät - Mönkijät 2015 - Mönkijät - Polaris - Brandt

Can-Am:
Outlander MAX DPS -mönkijä: Räätälöidyt ajokit dynaamisella ohjaustehostimella | Can-Am-mönkijät

Hondalta on tulossa kesän aikana traktorimönkijä:
Honda-mönkijät

Trapper (kiinalainen halpamerkki):
500 T3 EFI EPS - TRAPPER ATV- ja UTV -traktorimönkijät

Sitten tietty Yamahan tekemää ja muuta päälle.

Vois olla ihan hupaisa harrastus?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Löytyy kiinamönkkäri. Ihan hirveä ajaa kovemmalla nopeudella ja kannattaa harjoitella siihen, että vaikka meinaa kipata niin ei ota jalkoja pois tapeilta. Terveisin oma jalka jäi takapyörän alle tipuin kyydistä.
 
Mulla oli myös 250 kuutioinen kiinanpaska. Annoin pois, oon mieluummin ilman kuin pidän semmosta riesana.
 
Zone-sarja -42%
Mulla oli myös 250 kuutioinen kiinanpaska. Annoin pois, oon mieluummin ilman kuin pidän semmosta riesana.

Olihan se talvella ihan kiva leikkikalu viriputkella :D Hyvin meni sladissa joka mutkaan. Voi että kun pääsisi sillä vielä leikkimään liukkaille niin tuntisi itsensä taas nuoreksi.
 
Ostin muutama kuukausi sitten vahingossa tuon Polariksen 570 EFI EPS:n. Mukana tuli aura, jolla olen työnnellyt pihalta tämän talven (vähät) lumet.
Toimii aurauksessa ihan jees, jopa märkä lumi liikkuu sillä yllättävän vaivattomasti. Alle kannattaa laittaa kunnon renkaat niin etenemiskyky lisääntyy huomattavasti.

13762915.jpg


Vinssiin vaihdoin vaijerin tilalle dyneemaköyden, on mukavampi käsitellä ja se vaijeri ei oikein lumiaurakäytössä tahdo kestää. Vaikka on rullakita niin katkeaa jossain vaiheessa.
 
Faija siirtyi aikoinaan maastoauto-hommista mönkijöihin, niin sen peleillä tuli nuorempana räpättyä ympäri mantuja ja lapissa mökillä. Parhaimmillaan oli kolme peliä, mutta nykyään kaksi.
Bombardierin Traxter 500, vanha peli ja faijan ensimmäinen, tieliikenne rekisteröity. Jäykkä peli, mutta menee kun osaa käskyttää. Seuraavaksi faija meni ostamaan Yamahan Rhino 660 kun tuli tieliikenne malli myyntiin. Loisto peli ollut. Meni vakiona joku 70km/h. Mutta variaattoriin kun tilattiin jenkeistä uudet rullat ja putkista ja kaasarista kaikki ylimääräiset prikat pois, niin saatiin se satanen about menemään. Ja ohjaustehostimen tilasin kanssa siihen ebaysta, kun faija on aika huonossa hapessa niin jaksaa kääntää. Tuolla Rhinolla faija frendeineen ajoi Helsingistä Nordkappiin, hyvin meni. Renkaathan oli ihan sliksit sen jälkeen. Ja muutenkin kestävä peli on ollut, muutaman kerran tullut pyöriteltyä se alas hiekkamontulta, mutta ei muuta kuin katteisiin kauheat naarmut. Painohan noissa vierekkäin istuttavissa on huono homma. Totakin persettä parhaimmillaan puol päivää kaivettu suosta lankkujen ja parin vinssin kanssa.

Broidilla on Bombardierin 400 outlander. Hyvä ja halpa peli ollut, kevyt ja nopee liikkeinen. Tehojahan ei pahemmin oo, mutta mitäs niillä.

Helvetin hauska harrastushan se on jos perse kestää.
 
Eipä taida kovin suosittu pakkislais-harrastus olla tämä?

Käyköhän tuo kuntoilusta, niinku vaikka moottorikelkkailu, eli irtoaako hommassa edes hiki?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom