Möller kalanmaksaöljykapselin annostus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Disabled
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
"Annostus: Aikuiset 3-4 kapselia 2-3 kertaa päivässä"

Mitä helvettiä? Pitäskö mun ottaa noita 12 kapselia päivässä, niitähän joutuis kokoajan tunkemaan kitaansa? Purkki maksaa 20e ja kapselit kuluu viikossa?

Ootteko muutkin tunkeneet noita suuhun kymmeniä päivässä? Vai onko tää joku humpuukituote, ja kannattais a) syödä sitä itse öljyä orastavasta oksennuksesta riippumatta b) vaihtaa tuotetta.

En kaupassa huomannut tota annostusta ja pistää oikein vihaksi näin opiskelijan budjetilla, että kuukaudessa menis 80e kalanmaksaöljykapseleihin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli joku ton tapanen ja siinä luki 1-2 kapselia päivässä.

Disabled sanoi:
Ootteko muutkin tunkeneet noita suuhun kymmeniä päivässä? Vai onko tää joku humpuukituote, ja kannattais a) syödä sitä itse öljyä orastavasta oksennuksesta riippumatta b) vaihtaa tuotetta.

Paras vaikuttava aine/määrä -suhde on apteekeissa siinä Möllerin vieressä olevassa Lysi tai Lymi tjsp. öljyssä. Möllerissä on reilusti brändilisää hinnassa. Lysiä saa myös appelsiini, sitruuna yms. maustettuna, mutta mielestäni tuo lisämaku saa öljyn maistumaan vieläkin pahemmalle.

Eli lusikalla öljyt naamaan ja mehua perään niin pääsee helpoimmalla ja halvimmalla.

Kalanmaksaöljyissä muuten vaihtelevat annostussuositukset aika lailla, esim. vahvemmassa öljyssä voidaan suositella aikuisille 10-15ml vuorokaudessa, kun laihemmassa taas vannotetaan että 6ml on ehdoton maksimi.

tiny_tinman sanoi:
Mitä apua tuosta kalanmaksaöljystä muuten on?
Kalanmaksaöljy on oikeastaan hämäränajan lisäravinne, johtuen D-vitamiinistä.

Ensinnäkin kalanmaksaöljyssä on äärimmäisen hyviä omega-3 sarjaan kuuluvia rasvahappoja.
Nämä ovat niitä välttämättömiä rasvahappoja joita ihmisen elimistö ei itse kykene valmistamaan, mutta kuitenkin niitä välttämättä tarvitsee, jotta kykenisi toimimaan kunnolla.
Näillä omega-3 rasvahapoilla on myös positiivinen vaikutus sydän ja verisuonisairauksien ehkäisyssä, sekä lisäksi nämä rasvahapot hillitsevät ja rauhoittavat tulehduksia.

Toisena tekijänä kalanmaksaöljyssä ovat rasvaliukoiset A- ja D-vitamiinit.

A-vitamiini mm. pitää limakalvot ja ihon kunnossa, sekä on hämäränäössä olennainen tekijä. Lisäksi se tehostaa immuunijärjstelmän toimintaa.

D-vitamiini taasen on tärkeä luuston kehittymisen ja vahvistumisen kannalta.
Ilman sitä luusto haurastu.

D-vitamiiniä ihminen saa kesäaikaan riittävästi auringonvalon vaikuttaessa iholle. Eli tämän takia kalanmaksaöljy ei välttämättä ole kesäaikaan kovin hyvä vaihtoehto. (vaikkakin sen tuotanto iholla taisi olla tarpeen mukainen..jos en väärin muista)

Parempi vaihtoehto kesäksi ovatkin kalaöljyvalmisteet, joissa on hyvät rasvahapot tallella, mutta rasvaliukoisten vitamiinien määrä on paljon pienempi eikä yliannostuksen vaaraa ole.

Kalanmaksaöljyn nautiskelun itse aloittelen aina marras- joulukuun kieppeillä jatkuen tuonne huhti- toukokuun hujakoille.

Minua on pitkään mietityttänyt tuo lause:"Ei suositella henkilöille,joiden veren hyytyminen on heikentynyt".Tietääkseni ainakin tulehduskipulääkkeet vaikuttavat veren hyytymiseen,ja runsaasti käytettynä saattavat aiheuttaa suolistossa jopa hengenvaarallista verenvuotoa.Eli jos syö kalaöljyä,ilmeisesti ei kannata pahemmin särkylääkkeitä popsia?Onko jollain muutakin kuin mutu-tietoa?

eetvartti sanoi:
Minua on pitkään mietityttänyt tuo lause:"Ei suositella henkilöille,joiden veren hyytyminen on heikentynyt".Tietääkseni ainakin tulehduskipulääkkeet vaikuttavat veren hyytymiseen,ja runsaasti käytettynä saattavat aiheuttaa suolistossa jopa hengenvaarallista verenvuotoa.Eli jos syö kalaöljyä,ilmeisesti ei kannata pahemmin särkylääkkeitä popsia?Onko jollain muutakin kuin mutu-tietoa?

Mutuna tulee :).

Mä tosiaan huomasin, että haavat ei mene umpeen kunnolla, kun ottaa kalaöljytabletteja. Syynä taitaa olla nuo omega kolmoset. Aina on ollut hiukan ongelmia verenhyytymisen kanssa, joten kalaöljytabut piti jättää pois.

Tuo mitä särkylääkkeisiin tulee niin tuskimpa aspiriinin popsiminen vaikuttaa kovinkaan paljoa. Olettaen ettei niitä rouskuta jatkuvasti (mahahaava saattaa tossa kohtaa tulla ennen ongelmaksi). Jos on kovalla lääkekuurilla niin totta kai kannattaa lekurin kanssa konsultoida asiasta.

Kannattaa suosia kalaöljyä kalanmaksaöljyn sijasta. Maksa kun tuppaa keräämään ympäristömyrkyt itseensä myös kaloilla.
Tuo vaikutus veren hyytymiseen on ilmeisesti melko marginaalinen eikä siitä ole haittaa terveelle ihmiselle. Jos hyytymisen kanssa on ollut ongelmia, kannattaa käytöstä keskustella oman lääkärin kanssa.
Itse syön kalaöljyn öljynä, en kapseleina. Ei se maku nyt niin kamala oikeasti ole. Lisäksi syön öljyn iltapalalla ennen rahkaa, joten rahka huuhtelee maun joka tapauksessa pois.

Willie sanoi:
Kannattaa suosia kalaöljyä kalanmaksaöljyn sijasta. Maksa kun tuppaa keräämään ympäristömyrkyt itseensä myös kaloilla.

Mun käsittääkseni nuo epäpuhtaudet saadaan kyllä pois kalanmaksaöljystä. Menetelmiä en muista, mutta palstalla on ollut juttua aiheesta.

oho, editti o kadonnu tai sitten aikaa on lyhennetty.

No tässä toisesta threadista

sakuraba sanoi:
Kalanmaksaöljystä voidaan raskasmetallit ja muut epäpuhtaudet poistaa höyrytislauksella, aktiivihiilisuodatuksella ja molekyylitislauksella. Tässä suhteessa Möllerin tuotteet ovat varma valinta. Muiden valmistajien käyttämiä menetelmiä en tunne, mutta todennäköisesti ainoa ero tässä suhteessa on se, etteivät kaikki valmistajat ole onnistuneet poistamaan kalan proteiineja täysin. Eli kalalle allergisten ihmisten kannattaa olla tässä suhteessa tarkkana.

Lähinnä kalanmaksaöljyn suuri A-vitamiinipitoisuus ja pienempi EPA/DHA-määrä
puoltavat kalaöljyn käyttöä kalanmaksaöljyn sijaan, eivät epäpuhtaudet.

thread

Willie sanoi:
Kalanmaksaöljyt ovat rohdosvalmisteita ja kalaöljyt ravintolisiä.

Rohdosvalmisteiden myynti on luvanvaraista. Lisäksi ne ovat lääkelain alaisia tuotteita.
Ravintolisät taasen kuuluvat normaaliin elintarvike kastiin ja näiden valvonta kuuluukin elintarvikevirastolle.

Eli näistä kahdesta tuoteryhmästä kalanmaksaöljy on kontrolloidumpi tuote ja luulempa että se myös on paljon puhtaampaa erinäisistä ympäristömyrkyistä kuten vaikkapa raskasmetalleista.

Tässäpä vielä pari linkkiä: yksi ja kaksi

Loppu kaneettina todettakoon, että eivät ne kalaöjytuotteetkaan mitään myrkkykapseleita ole vaan turvallisia ja terveellisiä tuotteita.

Ei kumpaakaan tuotetta voi vaaralliseksi sanoa, hyödyt ovat varmasti suuremmat kuin haitat. Montaakaan kalaruokaa ei voi kutsua myöskään vaaralliseksi, silti niistä voi kuitenkin päivittäin nautittuna saada haitallisia määriä raskasmetalleja. Kyse on annostuksista.
Tuon tiedon ravintolisistä/rohdosvalmisteista voi kääntää myös tarkasteltavaksi seuraavasta näkövinkkelistä: miksi kalanmaksaöljy on katsottu tarkempaa säätelyä vaativaksi tuotteeksi? Valvontaa kun tiukennetaan yleensä tuotteen mahdollisten haittavaikutusten kasvaessa.
En ole löytänyt mistään tietoa eri kalaöljyvalmisteiden sisältämistä pitoisuuksista esimerkiksi elohopean suhteen ja haluaisinkin päästä käsiksi johonkin tutkimukseen. Täysin varmaa tietoa kuitenkin on että ympäristömyrkyt kasaantuvat ensisijaisesti eläinten maksaan, enkä tiedä millä prosessilla ne öljystä poistettaisiin. Kalaproteiinihan kyllä poistetaan tuotteista lähes täysin.
Möllerin tuplat, Möllerin omega 3 ja Möllerin Basic sisältävät kai muuten juuri kalaöljyä eivätkä kalanmaksaöljyä.

WTF? Olen käyttänyt jonkin aikaa Möllerin kalanmaksaöljyä. Mutta annostus on aina ollut sama 2 nappia/vrk. Purkissa on 100 nappia ja hinta on n. 15 euroa.
En kyl tiedä mitä nappeja sulla on, mutta kuulostaa aika rahastukselta...

Mä käytän pirkan kalaöljykapseleita,kolme kertaa halvempaa ja ajaa ihan saman asian.niitä on kahta erilaista,vähä reilu 4 euroo maksavaa jossa on E,D ja A vitamiinia,euron kalliimmassa ei ole kuin E vitamiinia mutta siinä on rasvahappoja vähän enemmän.

Willie sanoi:
Tuon tiedon ravintolisistä/rohdosvalmisteista voi kääntää myös tarkasteltavaksi seuraavasta näkövinkkelistä: miksi kalanmaksaöljy on katsottu tarkempaa säätelyä vaativaksi tuotteeksi? Valvontaa kun tiukennetaan yleensä tuotteen mahdollisten haittavaikutusten kasvaessa.
Kalanmaksaöljystä saat suurina annoksina liikaa A- ja D-vitamiinia.
Eli se on niiden mahdollinen haittavaikutus.
Mutta jos noudatat annettuja ohjeita ei yliannoksen vaaraa ole.

Kummatkin vitamiinit sopivasti annosteltuina ovat erittäin tärkeitä treenaamisen kannalta.

Suositut

Back
Ylös Bottom