Mäkistä reittiä vai pakertamista?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Hieno otsikko tuli :)...

On tässä treeneihin panostaminen välillä hiipunut aika paljon, ja viimeisen puolen vuoden aikana ei ole paljonkaan kehitystä tullut, enemmänkin ylä- ja alamäkiä. Lihasta ehkä korkeintaan kilo, jaloista hävinnyt massaa kun ne on aina ne jotka ekana yleensä jää pois jos ei ehdi treenaamaan ja sitten jos kierto venyy johonkin 10-12 päivään ei siinäkään ole mitään järkeä.
Ja suuria muutoksia ei enää kahteen vuoteen ole tullut.

Olen tässä miettinyt että loppujen lopuksi onkohan tämä edes yhtään huono juttu? Kun kuitenkin kohta 10 vuotta on salitreeniä takana, ja vain itse kehonrakennukseen keskittymistä jotain n. 5 vuotta, niin onhan kehitysmahdollisuudet aika vähissä (vaikka pyrkimys kehittyä tietenkin on tuonne 40-45v asti ja pitäisi olla ihan mahdollistakin). Tuntuu että parempi olla rassaamatta hermoja ja vittuuntua siitä kun tulokset ei nouse tai massa kasva vaikka kuinka vaihtaisi ohjelmia ja ravintopuolta jne. Itse asiasse ravintopuolta en ole pahemmini vuoden sisällä vaihtanut ollenkaan koska sen pitäisi olla 110%:sen varmasti kunnossa. Tuntuu että parempi ois jos ei liikaa välitä siitä että mikä millonkin kasvaa, keskittyy välillä johonkin toiseen lihakseen enemmän treeneissä ja muihin asioihin elämässä :). Minulla kuitenkin on suurin tavoite tässä harrastuksessa se että voisin treenata hautaan asti :D.

Mitäs mieltä olette onko väärä asenne? Pari vuotta sitten jaksoi vielä pakertaa ja säätää ja vääntää joka pilkkua, tosin nykyään niin moni asia sujuu jo itsestään pään sisällä että vaikka pidänkin edelleen treenipäiväkirjaa (kolmas 100-sivuinen vihko menossa..) niin senkin pitäminen tuntuu välillä turhalta. Olen ajatellut sitäkin että voisi alkaa vaihtelemaan enemmän voimaan keskittyviä jaksoja pumppauksen kanssa ja miksei kolmansia ja neljänsiäkin eri tyylisiä treenitapoja. Eli en puhu vain ohjelmarungon muuttamisesta tai ohjelman hiomisesta/muuttamisesta vaan kokonaan tavoitteiden vaihtamisesta eri ajanjaksoihin.

Hullu threaddi.. Mutta mäkistä reittiä vaiko rankkaa pakertamista teillä, joilla treenivuosia on kertynyt jo muutama?

Originally posted by Sakkeus
Olen ajatellut sitäkin että voisi alkaa vaihtelemaan enemmän voimaan keskittyviä jaksoja pumppauksen kanssa ja miksei kolmansia ja neljänsiäkin eri tyylisiä treenitapoja.Mutta mäkistä reittiä vaiko rankkaa pakertamista teillä, joilla treenivuosia on kertynyt jo muutama?

No ensinnäkin, sehän on sun aivan oma asias, tee niinku parhaaksi näät.

Suosittelen kokeilemaan kunnon voimapainotteista reeniä, saatat yllättyä iloisesti. Ei kait siinä, hae vaihtelua fyys. reeniin monesta eri paikasta, kokeile jotain uutta urheilulajia tai reenityyliä. Eti jostain kunnon old-school reenimetodeja ja liikkeitä ja kokeile niitä tai ihan mitä vaan, kunhan saat vaihtelua kehiin ja itelles sopivaa menoa. Tsemppiä kokeiluihin!

Kyllä puolet tästä lajista on siinä, että voi treenata kovaa monta kymmentä vuotta, mutta itse kuitenkin pidän tärkeämpänä sitä, että kehitystä tapahtuu vähintään hiukan koko ajan. Näin sitten 10-15 vuoden päästä alkaa vuosittaiset pieniltä tuntuneet parannukset tuloksissa näyttämään kokonaisuudessaan aika hyvältä.

Mäkin yritän jo nyt koko ajan sorvata ohjelmaa sellaiseksi että se toimii pitkälläkin aikavälillä: ei paikkoja rikkovaa treeniä (ei esim hackia tai niskantakaa punnerrusta), ei (enää) sikabulkkia koska kuolen pitkällä aikavälillä verisuonitauteihin, ei anabolisia koska kroppa ei kestä liian suuria painoja, ei thermogeenejä koska ei niillekään voi ohjelmaa perustaa pitkällä aikavälillä jne.
Siis näin hieman kärjistettynä.

Mulla ois kanssa tavoitteena treenata hautaan asti ja mulle kyllä riittäisi sellainen medium-lihaksikas kroppa ja hyvä kestävyys ja yleiskunto. Sitten kun olen saanut hankittua lihaksia edes jonkinverran lisää niin vois panostaa myös aerobiseen puoleen. Koitan ajatella elämääni pitkällä aikavälillä, tavoitteena terve ja mahdollisimman pitkä elämä ja siksi steroidit ja muun elämän uhraus pelkälle treenaukselle ei tunnu oikealta. Välillä tietysti on mieli maassa kun tuloksia ei tahdo tulla, mutta kyllä se tästä. Mennään eteenpäin aina treenipäivä kerrallaan :cool:

Hmmmm - jos tuolta "mittoja"-thredista katsoo, olet Sakkeus vasta 23v. eli taatusti on vielä kovasti kehitystä luvassa vuosien mittaan, olkoonkin että se nyt on jonkin aikaa ollut hitaampaa, ja että olet jo kunnioitettavat 10 vuotta treenaillut (huh, aloitit siis ala-aste/ylä-aste -iässä...). Ja toisaalta, olet treenannut jo niin kauan, että olet luultavasti melko lailla "sokeutunut" omalle kehityksellesi vuosien mittaan, eihän se enää noin pitkään treenanneella monestikaan ole vasta-alkajan huimaa kehitystahtia lähelläkään, pakostikin kehitys tasaantuu ajan mittaan.

Ehkäpä tosiaan voisit väliin kokeilla jotain/joitain uuttakin harrastusta(-ksia) punttipuuhien oheen - niistä voisi saada kivasti uutta potkua salitreeneihinkin!

Originally posted by Brunetti
Hmmmm - jos tuolta "mittoja"-thredista katsoo, olet Sakkeus vasta 23v. eli taatusti on vielä kovasti kehitystä luvassa vuosien mittaan, olkoonkin että se nyt on jonkin aikaa ollut hitaampaa, ja että olet jo kunnioitettavat 10 vuotta treenaillut (huh, aloitit siis ala-aste/ylä-aste -iässä...). Ja toisaalta, olet treenannut jo niin kauan, että olet luultavasti melko lailla "sokeutunut" omalle kehityksellesi vuosien mittaan, eihän se enää noin pitkään treenanneella monestikaan ole vasta-alkajan huimaa kehitystahtia lähelläkään, pakostikin kehitys tasaantuu ajan mittaan.

Ehkäpä tosiaan voisit väliin kokeilla jotain/joitain uuttakin harrastusta(-ksia) punttipuuhien oheen - niistä voisi saada kivasti uutta potkua salitreeneihinkin!

Jep seiskaluokan syksyllä alettiin tekee ihan kunnon ohjelmaa aina ennen uimaseuraa ja välipäivinäkin välillä.. Sillon olikin hullusti harrastuksia monen vuoden ajan (miks ei salitreeneissä hirveesti kehittynytkään). Oonkin tosiaan miettiny että vois alkaa uimaan taas ja pelaan sulista kun niitä tuli monta monta vuotta harrastettua, tai sitten keksiä jotain uutta. Kun vain olisi aikaa enemmän :).

Suositut

Back
Ylös Bottom