Määrittele sana "aloittelija"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Medium
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt tunnustan heti alkuun, että ei, en lukenut koko osiota läpi nähdäkseni onko kysymykseeni jo vastattu (hyi minua, piiskaan itseäni peilin edessä seuraavan tunnin tai pari).
Mutta asiaan: sanaa aloittelija käytetään täällä jatkuvasti erinäisissä yhteyksissä. Milloin on kyse lihasmassan lisäämisestä dieetillä tai aloittelijan kehittymisellä, ohjelmien jakamisella osiin yms. Mistä sitten tietää, milloin tuo aloittelija vaihe on ohitettu, koska mielestäni sitä ei voi ajallisesti oikein jakaa esim. vuoden treenattuaan aloittelija siirtyy vaiheeseen x ja on täten ohittanut tuon maagisen lihaskasvun ja kehittymisen vaiheen. Päättyykö aloittelija vaihe sitten silloin, kun treenaamisen tulokset hidastuvat vai mihin se raja vedetään? Itsehän siis olen ilmeisesti täysi noppa, koska tätäkin pitää nyt kysyä. :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Se on ihan miltä tuntuu. Omassa päässäni tunnen olevani jossain määrin aina aloittelija (vihjeenä siitä nimimerkki), vaikka jonkin verran uskon jo tietäväni. Mitä tuloksiin tulee, niin ihminen voi olla täysin tietämätön toimintansa perusteista vaikka olisi tuloksissa edistynyt (valmennettavat, lahjakkaat yms). Tätä siis voi tarkastella sekä tulos- että tietopohjalta. Jos esim. teet omat treeni- ja ravintoratkaisusi ja pääset niitä muuttamalla yli taantumavaiheesta, niin voit katsoa kehittyneesi molemmilla osa-alueilla.

Rippetoen mukaan SS-tyyppisissä 1-jakosissa treeneissä aloittelija pystyy palautumaan seuraavaan treeniin (~48h) mennessä olettaen ettei palautuminen ole kiinni puutteellisesta ruoasta, unesta tms.
Nuo EXRX:n taulukot ovat Ripeltä ja kumppaneilta peräisin ja ovatkin jees, mutta eivät tietenkään ota huomioon esim. iän tuomia muutoksia.

Ku nostaa sata penkistä, ei oo enää aloittelija!

Tuohon pääsin jo 23v sitten, olin silloin aloittelija.
Saliharrastuksen olen aloittanut ja lopettanut lukemattomia kertoja.
Nyt on menossa pisin "putki" reilu 2v, olen vieläkin aloittelija vaikka tuo mainittu raja ylittyykin.

Nyt on menossa pisin "putki" reilu 2v, olen vieläkin aloittelija vaikka tuo mainittu raja ylittyykin.

Ja eikö tuo taulukon tarkotus ole, että kaikissa/suurimassa osassa noista liikkeistä on jo intermediate niin sitten ei ole enää aloittelija.

Se on ihan miltä tuntuu. Omassa päässäni tunnen olevani jossain määrin aina aloittelija (vihjeenä siitä nimimerkki), vaikka jonkin verran uskon jo tietäväni. Mitä tuloksiin tulee, niin ihminen voi olla täysin tietämätön toimintansa perusteista vaikka olisi tuloksissa edistynyt (valmennettavat, lahjakkaat yms). Tätä siis voi tarkastella sekä tulos- että tietopohjalta. Jos esim. teet omat treeni- ja ravintoratkaisusi ja pääset niitä muuttamalla yli taantumavaiheesta, niin voit katsoa kehittyneesi molemmilla osa-alueilla.

Ton EXRX:n taulukon mukaan olisin jo melki advanced-tasolla, mutta tunnen itseni kyllä niin nöösiksi kuin olla ja voi. Tuntuukin, että jonkun pulman tullessa eteen joudunkin tekemään vielä kovasti töitä etsiessäni tietoa ja mutustellessani ja arvioidessani mikäköhän minulle olisi se parhain ratkaisu. Helpoin ratkaisu olisi hommata valmentaja, mutta tässä vaiheessa pidän vielä jatkuvasta puntaroinnista ja pohdinnasta (sisäistämisestä) mikä oppimiseen liittyy. Aloittelija on ainakin silloin, kun ei pysty vielä rakentamaan minkäänlaista kokonaiskuvaa esim. treenimetodeista ja vertailemaan näitä keskenään perustellen. Sama esimerkiksi ruoan suhteen. Miltei kuka tahansa voi treenata jonkin metodin mukaan niin että tapahtuu kehitystä (kuten beginner sanoitkin), mutta jos taustalla ei ole minkäänlaista ajatusta tai perustetta toiminnalle ollaan vielä aloittelijoita.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Juu en mää ihan tosissani ollut. Monelle se tuntuu vaan olevan sellanen maaginen luku. Ja nimenomaan maaginen liike.

Tarkottaako tuo kaikkia ihmisiä joiden kanssa rippetoe on joskus keskustellut?
Tärkeä kysymys...
Mutta miksipä ei, Kilgorehan nuo on julkaissut mutta kovasti se on tainnut tehdä yhteistyötä Rippetoen ja Pendlayn kanssa - ainakin muutaman kirjan pyöräyttänyt. Practical Programmingissa on nuo taulukot, joskin mukana olevat selitykset kokemustasoista (ovat myös EXRX:ssä) eivät juuri liity tuohon palautumisnäkökulmaan.

Juu en mää ihan tosissani ollut. Monelle se tuntuu vaan olevan sellanen maaginen luku. Ja nimenomaan maaginen liike.

No en minäkään tosissani tuota ottanut..ja on se 100 tullut vieriteltyä päältä monia kertoja:)

Vaikka intermediate tasolle on menty, niin silti olen aloittelija omasta mielestä ja satanen on vitusti :puntti:

Satkun penkki nyt menee isolta jätkältä ekalla kerralla. Eiköhän se treenikokemus ja tietotaito sen kerro aika pitkälle kuka on aloittelija. Eli osaa treenata niin että siitä on jotain hyötyä.

Mua kiinostaa lähinnä mitä ollaan aloittelijan jälkeen, amatöörejäkö? Ja amatöörin jälkeen tulee ammattilainen?

Ja se kuinka nopeesti nää tavotetaan on täysin kiini siitä kuinka paljon tehdään töitä sen eteen.

Mitäs jos aloittelijan ja amatöörin väliin laittais jonkinlaisen noviisin joka luulee tietävänsä kaiken? Besserwisseri?

Back
Ylös Bottom