Meinasin jo siivota threadia kovalla kädellä, mutta antaa olla. Onhan tämä kumminkin yleinen osio, joten
vaan, kunhan ei mene tulitaisteluksi. ;)
Minä kävin intin 24-vuotiaana, eikä vituttanut juurikaan. Lykkäystä hain siis useitakin kertoja opiskeluiden takia ja aina sain helposti, ilman mitään sählinkejä. Ne "pennut" (eli n.18-20-v alikeisarit) kohtelivat minua asiallisesti, koska särmäsin P-kaudella ja muutenkin jäi semmoinen fiilis, etteivät paljoa viitsineet vanhemmalleen ja kokeneemmalleen huudella. Samoin joukkueen kouluttajana oli nuori vänrikki, muistaakseni minun ikäinen (vai olikohan vuoden vanhempi), enkä hänenkään taholtaan mitään ylimääräistä pompotusta kokenut, vain asiallista kohtelua ja koulutusta. Sitäpaitsi nykyään on varusmiesjohtajien valta ja sitä kautta simputusmahdollisuudet kuristettu niin minimiinsä, että vaikka jollakulla olisikin joitain typeriä haluja alaisiaan pompottaa, niin se ei ihan helposti onnistu enää. Tässäpä hyvin asioiden nykytilan (=intin löysyyden/helppouden) tiivistävä pilapiirros:
http://www.kaleva.fi/cf/jari.cfm?kuva=19179 :D
Mielestäni tekisi monelle hyvää asua omillaan (ehkä myös ulkomailla 6-12kk tai jopa enemmän), siis MYÖS ilman tyttökaveria/vaimoa vähintään vuosi tai pari ennen inttiä. Sinä aikana oppisi elämään omillaan, pitämään itsestään ja huushollistaan huolta ja voisi miettiä TODELLA, onko sitä maanpuolustusmotivaatiota/asennetta vai ei. Itse tein niin ja menin inttiin loppujen lopuksi siten, että minulla oli voimakas ja perusteltu maanpuolustusasenne. Se varmasti auttoi intin suorittamista paljon. Jos taas huomaa tuon miettimisen tuloksena, ettei ole valmis sellaisen tilanteen sattuessa Suomen valtion puolesta tappamaan ja ehkä tulemaan tapetuksi, niin sivari on hyvä vaihtoehto.
Yhteiskunnallisesti olen samaa mieltä Cthulhun kommentin kanssa. Lusmuja kyllä riittää, vastuunkantajia valitettavan vähän. Siinäkin mielessä tekisi jokaiselle hyvää mahdollisimman ajoissa olla todella yksin, ehkä myös vieraassa maassa ja nähdä millaista on, kun ei ole suojaverkkoa holhoamassa, vaan joutuu todella järjestämään KAIKEN itse.
Oletko tomppa82 todella sitä mieltä, ettet yhtikäs mitään intissä oppinut? Mietipä tarkkaan, ennenkuin vastaat, äläkä turvaudu intin aiheuttamiin kaunoihin (joita mielestäni on jokaisella, joka väittää, että intti on 100% turha eikä oppinut siellä mitään), vaan mieti järjellä. Myös on itsestään kiinni osittain, mitä intissä oppii ja mitä ei. Jos jää peruskiväärimieheksi tai tykkimieheksi, niin ei varmasti opi paljoakaan siviilin kannalta hyödyllistä. Mutta jos taas menee esim. lääkintätehtäviin, johtajaksi, spolleksi, kuskiksi tms. erikoistehtäviin, niin on ainakin mahdollista oppia edes jotain siviilielämänkin kannalta hyödyllistä. Normaalina kivääri- tai tykkimiehenäkin oppii varmasti sodan kannalta hyödyllisiä taitoja, se on päivänselvää.