Lykkäystä, eversti Palmu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja grawier
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Mulla ois armeijaan lähtö ensi heinäkuussa, mutta en henkilökohtaisista syistä sinne silloin millään haluaisi mennä.
Kyse ei ole kuitenkaan armeija-vihamielisyydestä, mielelläni menen, mutta vasta ensivuoden tammikuussa.

Onko kaikkitietävällä pakkotoiston väellä kokemuksia lykkäyksen hausta?
Onko työsopimukset päteviä syitä hakea lykkäystä? Jos hankin määräaikaisen tyosopimuksen joka ylettyy ensi talveen ja liitteenä työnantajan anovan kirjeen jossa kerrotaan että olen korvaamaton nyt mutta vapaa puolivuotta myöhemmin, niin onko mahkuja?
Onko muita tapoja saada lykkäystä, siis ilman että murskaa jalkansa ja ampuu itseään mahaan yms?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten lykkäystä haetaan
Lykkäystä voi hakea eräsiirtohakemuksella tai lykkäyshakemuksella.

Eräsiirtohakemuksella haetaan saapumiserän siirtoa puoli vuotta eteen- tai taaksepäin. Eli jos on aiemmin määrätty, että varusmiespalvelus tulisi aloittaa esimerkiksi heinäkuussa, voi eräsiirtohakemuksella hakea lykkäystä niin, että palvelus alkaisi tammikuussa. Samalla hakemuksella voi myös hakea siirtoa toiseen joukko-osastoon.

Lykkäyshakemuksella haetaan 1-3 vuotta lykkäystä. Lykkäystä voidaan hakemuksesta myöntää esimerkiksi ammattiin valmistumista tai opiskelua varten, taloudellisten olojen järjestämistä varten tai näihin verrattavista muista erityisistä henkilökohtaisista syistä.

Lykkäyshakemus jätetään kirjallisena sen sotilasläänin esikuntaan minkä valvontaan asevelvollinen kuuluu. Hakemus on perusteltava ja sen mukaan on liitettävä todiste lykkäyksen tarpeellisuudesta. Lykkäys- ja eräsiirtohakemuksia saa sotilasläänien esikunnista tai tulostettua internetistä.

Kuinka keskeytän lykkäyksen
Lykkäyksen voi saada keskeytetyksi ilmoittamalla siitä lykkäyksen keskeyttämislomakkeella noin 3 kuukautta ennen palvelukseenastumispäivää sotilasläänin esikunnalle.

Lähde: mil.fi

Itse en henkilökohtaisesti suosittele kyllä lykkäystä, vituttaahan se aikamiehenä mennä "pentujen" komennettaviksi.

Originally posted by grawier
Mulla ois armeijaan lähtö ensi heinäkuussa, mutta en henkilökohtaisista syistä sinne silloin millään haluaisi mennä.
Kyse ei ole kuitenkaan armeija-vihamielisyydestä, mielelläni menen, mutta vasta ensivuoden tammikuussa.

Onko kaikkitietävällä pakkotoiston väellä kokemuksia lykkäyksen hausta?
Onko työsopimukset päteviä syitä hakea lykkäystä? Jos hankin määräaikaisen tyosopimuksen joka ylettyy ensi talveen ja liitteenä työnantajan anovan kirjeen jossa kerrotaan että olen korvaamaton nyt mutta vapaa puolivuotta myöhemmin, niin onko mahkuja?
Onko muita tapoja saada lykkäystä, siis ilman että murskaa jalkansa ja ampuu itseään mahaan yms?

Itse suosittelen, että haet vapautusta...
Miksi sinne inttiin tarttee mennä elämäänsä pilaamaan.

...niin mutta jos ei ole elämää niin sitten vaan "harmaisiin".

Re: Re: Lykkäystä, eversti Palmu!

Originally posted by tomppa82
Itse suosittelen, että haet vapautusta...
Miksi sinne inttiin tarttee mennä elämäänsä pilaamaan.

...niin mutta jos ei ole elämää niin sitten vaan "harmaisiin".

Siksi, että kriisitilanteessa on valmius puolustaa kotimaataan. Tällaiset Tompat varmaan kieltäytyy myös ilmaisesta koulutuksesta, terveydenhoidosta, kirjastoista, jne...

Re: Re: Re: Lykkäystä, eversti Palmu!

Originally posted by Repe Sorsa
Siksi, että kriisitilanteessa on valmius puolustaa kotimaataan. Tällaiset Tompat varmaan kieltäytyy myös ilmaisesta koulutuksesta, terveydenhoidosta, kirjastoista, jne...

Intissä en oppinut mitään...
ja tuskin kannattaa täällä mitään sotaa ylläpitää.

Koulutus, terveydenhuolto ja kirjasto ei mielestäni liity tähän mitenkään.

Taida olla niitä kavereita, jotka haastaa riitaa kadulla...

Re: Re: Re: Re: Lykkäystä, eversti Palmu!

Uskon hyvin ettet oppinut intissä mitään.

Ei Suomessa ylläpidetä sotaa, vaan rauhaa. Siksi PUOLUSTUSvoimat :thumbs:

Re: Re: Re: Re: Lykkäystä, eversti Palmu!

Ikinä en ole riitaa haastanut kadulla, enkä sen puoleen muuallakaan. Mistähän ton keksit?

Koulutus ym. liittyy kyllä vahvasti asiaan, koska puhuit, että turha pilata elämäänsä armeijaan menemällä. Olet luultavasti niitä, jotka ottaa ilomielin kaiken mitä yhteiskunta tarjoaa sinulle, mutta et koe, että itse olisit yhteiskunnalle mitään velkaa.

Välillä itseäkin kyllästyttää, kun sotaveteraanit vedetään aina mukaan keskusteluihin, mutta kannattaa silti miettiä millaista elämä olisi täällä, jos veteraanit olisivat ajatelleet vuonna -39 kuten sinä. Eikö ole aika jännää, että sotaveteraanien uhrausten vuoksi täällä on edes mahdollisuus harkita siviilipalvelusta...

Re: Re: Re: Re: Re: Lykkäystä, eversti Palmu!

Ikinä en ole riitaa haastanut kadulla, enkä sen puoleen muuallakaan. Mistähän ton keksit?

Koulutus ym. liittyy kyllä vahvasti asiaan, koska puhuit, että turha pilata elämäänsä armeijaan menemällä. Olet luultavasti niitä, jotka ottaa ilomielin kaiken mitä yhteiskunta tarjoaa sinulle, mutta et koe, että itse olisit yhteiskunnalle mitään velkaa.

Välillä itseäkin kyllästyttää, kun sotaveteraanit vedetään aina mukaan keskusteluihin, mutta kannattaa silti miettiä millaista elämä olisi täällä, jos veteraanit olisivat ajatelleet vuonna -39 kuten sinä. Eikö ole aika jännää, että sotaveteraanien uhrausten vuoksi täällä on edes mahdollisuus harkita siviilipalvelusta...

Intti ei ole ns. vapaaehtoinen vaan meet joko sinne tai sivariin...ellet sitten vapautusta saa..
Nää sun koulu ja kirjasto esimerkit niin ovat kaukaa haettuja.

Minä maksan niin paljon veroja ja käytän niin vähän "yhteiskunnan tarjontaa", joten tuntuu, että joku on tässä mulle velkaa...

On muuten inhottavan yleinen asia nykyään, että kaikki mikä yhteiskunnalta tulee otetaan vastaan mutta kaikista velvoitteista koitetaan luistaa niin hyvin kuin pystytään.

Ongelmana on vain se, että kun tuollaisia ihmisiä tulee tarpeeksi niin yhteiskunta romahtaa.

Armeija ja poliisit joita kyseiset ihmiset halveksivat ovat kuitenkin olemassa myös heidän henkensä ja omaisuutensa turvaamiseksi.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lykkäystä, eversti Palmu!

Intti ei ole ns. vapaaehtoinen vaan meet joko sinne tai sivariin...ellet sitten vapautusta saa..
Nää sun koulu ja kirjasto esimerkit niin ovat kaukaa haettuja.

Minä maksan niin paljon veroja ja käytän niin vähän "yhteiskunnan tarjontaa", joten tuntuu, että joku on tässä mulle velkaa...

Ei se ihan noin yksinkertaista matematiikkaa ole. Käytät varmaankin myös esim. teitä? Ja entäs sen kerran, kun tarvitset poliisia, palokuntaa tai ambulanssia? Paljon on kaikkea mitä yhteiskunta kustantaa, mutta et välttämättä tarvitse koko elämäsi aikana. Silti siitä kannattaa maksaa. En sitä paitsi ymmärrä miksi koulut ja kirjastot ovat niin kaukaa haettuja esimerkkejä? Miksei valtiokin saisi vapaasti valita kannattaako sen tarjota palveluita sinun käyttöösi? Miksi vain sinulla pitäisi olla valinnanvapaus?

Meinasin jo siivota threadia kovalla kädellä, mutta antaa olla. Onhan tämä kumminkin yleinen osio, joten :offtopic: vaan, kunhan ei mene tulitaisteluksi. ;)

Minä kävin intin 24-vuotiaana, eikä vituttanut juurikaan. Lykkäystä hain siis useitakin kertoja opiskeluiden takia ja aina sain helposti, ilman mitään sählinkejä. Ne "pennut" (eli n.18-20-v alikeisarit) kohtelivat minua asiallisesti, koska särmäsin P-kaudella ja muutenkin jäi semmoinen fiilis, etteivät paljoa viitsineet vanhemmalleen ja kokeneemmalleen huudella. Samoin joukkueen kouluttajana oli nuori vänrikki, muistaakseni minun ikäinen (vai olikohan vuoden vanhempi), enkä hänenkään taholtaan mitään ylimääräistä pompotusta kokenut, vain asiallista kohtelua ja koulutusta. Sitäpaitsi nykyään on varusmiesjohtajien valta ja sitä kautta simputusmahdollisuudet kuristettu niin minimiinsä, että vaikka jollakulla olisikin joitain typeriä haluja alaisiaan pompottaa, niin se ei ihan helposti onnistu enää. Tässäpä hyvin asioiden nykytilan (=intin löysyyden/helppouden) tiivistävä pilapiirros: http://www.kaleva.fi/cf/jari.cfm?kuva=19179 :D

Mielestäni tekisi monelle hyvää asua omillaan (ehkä myös ulkomailla 6-12kk tai jopa enemmän), siis MYÖS ilman tyttökaveria/vaimoa vähintään vuosi tai pari ennen inttiä. Sinä aikana oppisi elämään omillaan, pitämään itsestään ja huushollistaan huolta ja voisi miettiä TODELLA, onko sitä maanpuolustusmotivaatiota/asennetta vai ei. Itse tein niin ja menin inttiin loppujen lopuksi siten, että minulla oli voimakas ja perusteltu maanpuolustusasenne. Se varmasti auttoi intin suorittamista paljon. Jos taas huomaa tuon miettimisen tuloksena, ettei ole valmis sellaisen tilanteen sattuessa Suomen valtion puolesta tappamaan ja ehkä tulemaan tapetuksi, niin sivari on hyvä vaihtoehto.

Yhteiskunnallisesti olen samaa mieltä Cthulhun kommentin kanssa. Lusmuja kyllä riittää, vastuunkantajia valitettavan vähän. Siinäkin mielessä tekisi jokaiselle hyvää mahdollisimman ajoissa olla todella yksin, ehkä myös vieraassa maassa ja nähdä millaista on, kun ei ole suojaverkkoa holhoamassa, vaan joutuu todella järjestämään KAIKEN itse.

Oletko tomppa82 todella sitä mieltä, ettet yhtikäs mitään intissä oppinut? Mietipä tarkkaan, ennenkuin vastaat, äläkä turvaudu intin aiheuttamiin kaunoihin (joita mielestäni on jokaisella, joka väittää, että intti on 100% turha eikä oppinut siellä mitään), vaan mieti järjellä. Myös on itsestään kiinni osittain, mitä intissä oppii ja mitä ei. Jos jää peruskiväärimieheksi tai tykkimieheksi, niin ei varmasti opi paljoakaan siviilin kannalta hyödyllistä. Mutta jos taas menee esim. lääkintätehtäviin, johtajaksi, spolleksi, kuskiksi tms. erikoistehtäviin, niin on ainakin mahdollista oppia edes jotain siviilielämänkin kannalta hyödyllistä. Normaalina kivääri- tai tykkimiehenäkin oppii varmasti sodan kannalta hyödyllisiä taitoja, se on päivänselvää.

no eiks tällänen vitun tappelu ole jo käyty muutaman kerran täällä palstalla...:down:
oisit siivonnu vaan...:wall:

Mitä hyödyin armeijasta:
- Kuntoni parani, koska läski pantiin juoksemaan.
- Käytöstavat parani (muistaa koputtaa oveen ennen sisään astumista, ottaa lakin päästä sisätiloissa, katsoa silmiin, seistä suorassa).. nykyään monilla skedepojilla on pipo päässä joka paikassa.
- Vaikka intin jälkeen en ole tavannut tupakavereitani, niin intin aikana oli hyvä henki ja vapaa-ajalla hauskaa sekoilua. Ryhmähenki ihan kympissä.
- Opin taistelutaitoja; ampumista, miinan kaivamista, radion käyttöä. Mikään ihmisen oppima ei ole turhaa. Näitä taitoja en ehkä tule tarvitsemaan, mutta eivät ne ainakaan haitaksi ole.
- Sain oppia, mitä ovat velvollisuudet, esimerkkinä ammuntojen valvontatehtävät. Jos itse laiminlyö työnsä, usein se kostautuu muille. Tätä eivät monet nykynuoret tajua.

Sanokoot kuka haluaa, ettei oppinut mitään intissä. Mutta antakaa ihmisten tehdä omat valintansa.

Tomppa82: Itse suosittelen, ettet käy terveyskeskuksissa, jos nyt itsesi satut loukkaamaan..... Siellä on kuitenkin joku epäkelpo hoitsu, joka ei osaa mitään. Ja sairaala laskuttaa ihan liikaa. Halvemmalla ja helpommalla saat, kun itse parsit vaikka jalkasi kasaan.

Originally posted by Supaman
tosi upeeta MIxu!!!onneks olkoon!!:kuvia:
I love you. :haart: :haart: :haart:

Originally posted by Mixu
Mitä hyödyin armeijasta:
- Kuntoni parani, koska läski pantiin juoksemaan.
- Käytöstavat parani (muistaa koputtaa oveen ennen sisään astumista, ottaa lakin päästä sisätiloissa, katsoa silmiin, seistä suorassa).. nykyään monilla skedepojilla on pipo päässä joka paikassa.
- Vaikka intin jälkeen en ole tavannut tupakavereitani, niin intin aikana oli hyvä henki ja vapaa-ajalla hauskaa sekoilua. Ryhmähenki ihan kympissä.
- Opin taistelutaitoja; ampumista, miinan kaivamista, radion käyttöä. Mikään ihmisen oppima ei ole turhaa. Näitä taitoja en ehkä tule tarvitsemaan, mutta eivät ne ainakaan haitaksi ole.
- Sain oppia, mitä ovat velvollisuudet, esimerkkinä ammuntojen valvontatehtävät. Jos itse laiminlyö työnsä, usein se kostautuu muille. Tätä eivät monet nykynuoret tajua.

Sanokoot kuka haluaa, ettei oppinut mitään intissä. Mutta antakaa ihmisten tehdä omat valintansa.

Tomppa82: Itse suosittelen, ettet käy terveyskeskuksissa, jos nyt itsesi satut loukkaamaan..... Siellä on kuitenkin joku epäkelpo hoitsu, joka ei osaa mitään. Ja sairaala laskuttaa ihan liikaa. Halvemmalla ja helpommalla saat, kun itse parsit vaikka jalkasi kasaan.
Olen kanssa samaa mieltä. Itse ( ja varmaankin 12 muuta alijohtajaa samasta yksiköstä)varsinkin opin ottamaan enemmän vastuuta ja selviämään kiireellisistä ja itsenäistä päätöksentekoa vaativista tehtävistä. Varsinkin noista yksinkertaisista käytöstavoista monilla olisi paljon oppimista.

Joo, ja älkää tosiaan hyvät ihmiset menkö ARVAUSkeskukseen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lykkäystä, eversti Palmu!

Ei se ihan noin yksinkertaista matematiikkaa ole. Käytät varmaankin myös esim. teitä? Ja entäs sen kerran, kun tarvitset poliisia, palokuntaa tai ambulanssia? Paljon on kaikkea mitä yhteiskunta kustantaa, mutta et välttämättä tarvitse koko elämäsi aikana.

Onpa muuten siinä mielessä huono esimerkki nuo mainitsemasi instanssit, että eipä niille ole olemassa paljon vaihtoehtoja. Vai oletko kokeillut, esim. jättää maksamatta veroja ja hoitaa itse itsesi suojelemisen? Saattaa kohta valtion poliisi napottaa oven takana ja kun pistät kampoihin, niin ne ampuu singolla sun talon tuleen ja katon pellolle ja sitten ne ajaa sut valtion moottoritietä pitkin valtion ambulanssilla valtion sairaalan kautta valtion vankilaan. Ai niijoo, yksi juttu vielä, se palokunta sammuttaa sun talon, jos ehtii.

Miksi vain sinulla pitäisi olla valinnanvapaus?

Sarjassamme "Ihmisoikeusrikkomuksia" käsittelimme ensimmäisessä osassa kysymystä: "Mitä vikaa on enemmistöpäätöksissä?"....:D

Sinne inttiin kantsii mennä sen takia, että pääsee helpommalla, jos nimittäin se sota joskus syttyy. On helpompi puolustaa itseään porukalla ja harjoiteltuna kuin yksin sekoillen. Paitsi jos on :david: .

Älkää ny isot miehet viittikö! Ei täällä kenenkään pakko ole asua, maksaa veroja, käydä armeijaa jne.

Ne joita maamme yhteiskuntajärjestys kohtuuttomasti ahdistaa voivat vapaasti valita itselleen uuden kotimaan.

Suosittelen lämpimästi vaikkapa Somaliaa:

Pinta-ala: 637 657 km2
Asukasluku: 9,64 milj. (1996)
Asukastiheys: 15,1 as/km2

Auton maatunnus: SP
Pääkaupunki: Mogadishu

Valtiomuoto: tasavalta, ei keskushallintoa
Rahayksikkö: Somalian shillinki, 1 SOS = 0,002 mk

Rajanaapurit: Kenia, Etiopia, Djibouti
Aikaero Suomeen: 1
Viralliset kielet: somali
Muita kieliä: arabia, swahili
Uskonnot: 100 % islamilaisia

BKT: 150 USD/asukas (1993)
Valtion velka/BKT, %: 97,5 (1999)

Imeväiskuolleisuus: 121%% (1996)
Lukutaitoisuus: 24%

Lähde: www.maailmanympari.net

Siinä teille maa jossa ei varmasti verot paina ja reservin aurinko paistaa aina. Puolustus- ja pelastuslaitoksesta sekö terveydenhuollosta vastaatte parhaaksi katsomallanne tavalla.

Oman puolustuslaitoksen ylläpito ja toiminta vain saattaa olla Somaliassa hankalaa kun ei edes tuo kaikkivoipa vapahtaja USA kyennyt maassa toimimaan...

edit: Ajatuksena esim. suomalaisvoimin pyöritettävä Mogadishun VPK olisi mielenkiintoinen.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom