Lyhyt vai pitkä liikerata?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No niin, luin Mega Dutyn ekan painoksen kannesta kanteen ja ajatuksen kanssa. Olen sitä aikaisemminkin selaillut, nyt vaan luin sen ihan sana sanalta. Yksi asia, joka erityisesti herätti ajatuksia, oli kohta liikeradoista ja niiden pituuksista.

"Ainoa asia mikä ratkaisee lihaksen kasvussa on kuormitus, ei mikään muu."
"Ei ole missään tieteellisissä tutkimuksissa todettu, että lihasta venyttämällä saisi aikaan lihaskasvua."
"Lihas aktivoituu kokonaan, jos sitä tarvitaan käyttää."
"Jos kerran lihas aktivoituu pienemmälläkin liikeradalla, niin miksi venyttää raskaiden painojen kanssa lihaksia, kun venyttelyn voi hoitaa ilman painoja harjoituksen jälkeen?"

Eli siis jalkakyykyssä ei pitäisi mennä alle 90 asteen kulman ja pystypunnerruksissa käsipainot tulisi laskea korkeintaan korvien tasalle jne.

Mitä tuumaatte asiasta, onko siis fiksua välttää "ylipitkiä"/venyttäviä liikeratoja ja hoitaa lihasten venyttely erikseen? Olen ymmärtänyt niin, että osa porukasta täälläkin tekee kyykyt, prässit, pystypunnerrukset käsipainoilla jne. "niin syvälle kuin vaan menee".

Itse teen kyllä penkin ja kyykyn aina loppuun asti jo senkin takia, että jos joskus päättäsin kilpailla, niin tekniikka olisi heti kunnossa. Suoralla tangolla suoritettavissa punnerrusliikkeissä mitään hirvittävää venytystähän ei edes saa aikaiseksi.

Käsipainoilla tehdyissä punnerruksissa en kuitenkaan pyri mihinkään maksimaaliseen venytykseen, vaikka moni suosii sellaista tapaa. Itse keskityn mielummin isoihin painoihin ja kohtuullisen pitkään liikerataan hyvällä tekniikalla. Kyllä mielestäni esim. pystypunnerrus käsipainoilla laskettuna siten, että kädet ovat ala-asennossa korvien tasalla aikaansaa riittävän pitkän liikeradan ja hyvän tuntuman.

Originally posted by Hannibal
Eli siis jalkakyykyssä ei pitäisi mennä alle 90 asteen kulman

Toivottavasti et puhu polvikulmasta, jolloin kyseessä olisi puolikyykky. Tee nyt sentään voimanostosyvyydelle, eli etureidet parallel to the floor.

Re: Re: Lyhyt vai pitkä liikerata?

Originally posted by Hulkki
Toivottavasti et puhu polvikulmasta, jolloin kyseessä olisi puolikyykky. Tee nyt sentään voimanostosyvyydelle, eli etureidet parallel to the floor.

Juuri sitä tarkoitin, reidet lattian tasossa, eli teksasin murteella parallel to the floor.

Mitä mieltä itse olet; parallel to the floor vai perse lattiaan ja oksennukset rinnuksille?

"Ei ole missään tieteellisissä tutkimuksissa todettu, että lihasta venyttämällä saisi aikaan lihaskasvua."
"Jos kerran lihas aktivoituu pienemmälläkin liikeradalla, niin miksi venyttää raskaiden painojen kanssa lihaksia, kun venyttelyn voi hoitaa ilman painoja harjoituksen jälkeen?"

Nämä on juuri MD:n suurimmat lapsukset:
yksinkertaistetaan asioita, mikä ei ole välttämättä paha asia, mutta MD on vetänyt sen aivan överiksi.
Kaikki tällaiset "Ainoa", "ei mikään muu" "vain tällä on merkitystä" jne jne ovat lähes poikkeuksetta tuhoon tuomittuja kommentteja.

MD:ssa on hyviäkin ideoita (nekin on jo esitetty kauan ennen KP:ta), mutta aivan liikaa idioottimaisuuksia ja vääriä väitteitä.

Anyway, maximiliikeradat on usein hyvä asia, mutta monessa liikkeessä on kohta, jonka jälkeen teho pienenee oleellisesti., eikä sitä välttämättä kannata ohittaa.
Näitä asioita ei kuitenkaan kannata lukea KP:n kirjasta vaan oppia oman fysiikan rajoitusten/preferenssien/tutumaan ohjaamana.

Kyllä mun mielestä kannattaa tehdä suht pitkillä liikeradoilla, mutta kuitenkin siten ettei hajota itseään! Esim. kyykyn teen hieman tuota kilpailunormia syvempään, koska polvetkaan eivät siitä vihastu. Toki sit "opetellaan" sitä kisakyykkyä välillä, että mahdollisen kisaamisen tapahtuessa sekin puoli on kunnossa.

Pystypunnerruksessa tangolla olen pitänyt linjan siinä ettei tanko mene alle leuan, koska minulle siitä alemmas lasketut toistot tuovat olkapäihin kipua. Mitä vaikkapa kulmasoutuun ja penkkipunnerrukseen tulee, niin niissä lasken tangon alas saakka, en tee mitään osatoistoja. Elikkä mitä opimme: teen liikkeet "pitkällä" liikeradalla, mutta kuitenkin siten ettei paikat laukeaisi.

Itse olen aina tehny mahdollisimman pitkällä liikeradalla, jos nyt jatketaan tämän pystypunnerruksen linjoilla, niin jos en laske käsipainoja kaulan tasalle, en saa samaa tuntumaa.
Mun mielestä tommoset väitteet menee samaan gategoriaan, kuin esimerkiksi, että toistonopeudella ei ole väliä, tärkeintä on, että nostetaan rauta ja sitten heilutaan ja vatkataan, sen sijaan, että tehtäisiin kunnollisia, hitaita, raskaita toistoja...

Re: Re: Re: Lyhyt vai pitkä liikerata?

Mitä mieltä itse olet; parallel to the floor vai perse lattiaan ja oksennukset rinnuksille?

Hulkki haistaa provoa... :evil:

Itse tykkään tehdä perse takareisiin -kyykkyä, mutta en näe pahana myöskään tuota parallelisyvyyttä. Parallelista saisi enemmän rautaa ylös mutta mun tapauksessa ne olisi kuitenkin niin naurettavia painoja että parempi selittää pienet treenipainot täydellä liikeradalla ja kyykyn syvyydellä ;)

Ja mitäs muuta koko MD-kirja oli kuin Heavy Dutyn suomenkielinen painos ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by JackOfAllTrades
Ja mitäs muuta koko MD-kirja oli kuin Heavy Dutyn suomenkielinen painos ?

Onhan niissä nyt helvetinmoinen ero.
Mitään uutta ja mullistavaa MD:ssa ei ole kuten jo totesin, mutta ei sillä Mentzerin treeniohjeiden kanssa paljonkaan tekemistä ole muuta kuin yleinen training to failure and beyond -ohjenuora.

Ja toinen ero: HD oli hyvä ja mullistava kirja aikanaan. MD on teknisesti huonolaatuinen, amatöörimäisesti tehty ja heikosti perusteltu kirja.

Kyllähän tuo MD upposi luettuani sen. Olihan se ensimmäinen kehonrakennusaiheinen tietopaketti minkä luin pari vuotta sitten. Sarjojen epäonnistumiseen asti veto oli ihan selvä juttu ja se, että lihaksen voi korkeintaan treenata kerran viikossa. Ja kaikki fysiologiset, syvällisemmät, perustelut puuttuvat täysin, eli mm. mitä tapahtuu, kun sarja vedetään loppuun: lihasten JA hermoston palautumisen kannalta jne.
MD vetoaa ovelasti juuri siihen miehiseen "ttu mähän vedän to the failure, im no wuss"-mentaliteettiin joka peittää "turhan" kyseenalaistamisen.

Kannattaa muistaa että liikkeet parantaa parhaiten lihasten voimantuottoa niillä nivelkulmilla joilla treenaat. Pieni venytys liikkeen ääriasennossa lisää vieläpä liikkuvuuttakin. Toisissa liikkeissä kannattaa muistaa että liian laaja liikerata voi olla niveliä rikkova, esim. syväkyykky vaati aika paljon notkeuttta oikein tehtynä (ilman pyöreää alaselkää). Pitkät liikeradat on mun valinta.

Re: Re: Re: Lyhyt vai pitkä liikerata?

Juuri sitä tarkoitin, reidet lattian tasossa, eli teksasin murteella parallel to the floor.

Mä henk. koht. diggailen tätä perseet olalle ja oksennukset lattialle tyyliä..:cool:

Minun vastauksia:

Sen verran epäselvästi sanottu, ettei tätä voi oikein kommentoida.

Kyllä on. Lihas kasvaa ihan oikeasti pituutta kun sitä venyttää.

Öh.. tätä en oikein ymmärrä..

Otetaan kyykky esimerkiksi: kumpi on turvallisempaa, tehdä syvältä 150 kilolla kuin nitkuttaa 10 sentin liikerataa reilulla 250 kilolla? Kummassakin tapauksessa lihas joutuu käyttämään likimain samaa voimaa liikuttaakseen rautaa. Ainoastaan kyykyn yläosassa luuston ja jänteiden muodostamat vipuvarret ovat edullisemmassa asennossa ja liikutettava rauta voi olla suurempi vaikka vaikka lihakseen tulisi sama jännitys. Nivelille tuleva rasitus on puolestaan suoraan verrannollinen painojen määrään. Ja toisaalta tiedetään myös se että lihas sopeutuu siihen rasitukseen ja olotilaan jossa sitä käytetään. Lyhyillä liikeradoilla lihaksesta ei saada tehoa ulos kuin lyhyellä matkalla ja samoin lihas alkaa lyhenemään, jos unohtaa venyttelyn. Pitkillä liikeradoilla venyttelyä ei välttämättä edes tarvitse ja myöskin lihaksesta saa voiman ulos paljon pitemmällä liikepituudella.

Se vielä loppuun, että aika monesti on tullut sellaista käsitystä vastaan, että lyhyellä liikeradalla kun voi käyttää isompia painoja, niin ne myös rasittaa enemmän lihasta. Kuten jo edellä sanoin, niin asia ei ole noin. Yleensä vaan joko liikeen alku tai loppuosassa nivelten kulmat on on toisiinsa nähden edullisempia ja saadaan enemmän painoa käytöön. Lihas kuitenkin vääntää samalla voimalla. Tämä on vähän sama asia, kuin jos väittäisi että ristikkäistalja kehittää paremmin käsitreenissä ojentajia kuin ylätalja, kun siinä voi käyttää enemmän painoja. Ristikkäistaljoissahan todellakin yleensä pystyy laittamaan enemmän painoja, koska niissä on voimapyörät jotka puolittavat painojen liikuttamiseen tarvittavan voiman. Kädet kuitenkin tekevät molemmissa saman työn jos täysillä tekee molemmat, ristikkäistaljassa täysiä tekeminen vaatii vain n. 2x isommat painot. Toinen esimerkki vipuvarsien vaikutuksesta: roikota käsiä suoraan alaspäin ja tee ikään kuin hauiskääntöä mutta vain 15 asteen kulman verran (eli koukista käsiä vain vähän). Tuosta voi helposti silmämääräisesti arvioidan kuinka paljon kämmen ja siinä oleva paino liikkuu _ylöspäin_. Pääosinhan liike tapahtuu vaakasuoraan. Itse olin katsovinani että noin paino nousisi ehkä 1-2 cm ylöspäin. Seuraavaksi anna olkavarsien roikkua suoraan alaspäin ja taita käsi vajaan 90 asteen kulmaan kyynerpäästä. Liikuta nyt sama 15 astetta eteenpäin ja katso kuinka paljon kämmen nousee ylöspäin. Silmämääräisesti arvioiden minulla käsi nousi sellaiset 15 cm. Eli _karkeasti_ arvioiden hauislihakseen tulee 10x jännitys käden kyynärvarren ollessa likimain lattian suuntainen kuin silloin kun käsi on taivutettu vain 15 astetta pystysuorasta.

äh.. jos tuli sanottua epäselvästi, niin se on voi voi.. mä meen nukkuun :)

Eikös tuo ollut motorinen yksikkö ?

Back
Ylös Bottom