Lyhyet vatsasarjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOMS man
  • Aloitettu Aloitettu
Miten on, ovatko lyhyet vatsasarjat välttämättömiä vatsalihaksen koon kasvattamiselle. Yleisestihän jos jaksaa jotakin liikettä useita kymmeniä toistoja niin se kehittää vain kestävyyttä, mutta ovatko vatsat omien kokemustenne mukaan poikkeus.

Ongelmahan on myös siinä, että kun on vähänkin läskiä mahassa, niin vatsalihasten kehittymistä on vaikeaa seurata.

Vatsalihaksia on kahta tyyppiä, pinnalla olevat sexpack-lihakset ja syvät vatsalihakset. Sexpack-lihaksia saa parhaiten treenattua lyhyemmillä sarjoilla, kun taas syvät vatsalihakset vaativat pitkiä sarjoja.

Useasti täällä on todettu, että vatsat ovat lihasryhmä muiden joukossa, eikä niitä kannata treenata mitenkään poikkeavasti.

:thumbs:

Istumaan nousuja 4x12, 2x viikossa ? (sopiva paino niskan takana) ... oisko tossa sexpäkin "massan" kannalta hyvä juttu ?

Ei oo kotona laitteita.

Vai miten mä saisin kotona tehtyä semmosta vatta reeniä että peilistä näkis tuloksia ?

Originally posted by Nahka
Istumaan nousuja 4x12, 2x viikossa? (sopiva paino niskan takana)

muuten hyvä, mutta toi paino kannattaa siirtää tohon rinnalle.
kun se on niskassa tuppaa turhaan "vätämään" käsillä.

IMO anyway.

Miks ihmees sä haluut vatsast isomman?
Ite oon huomannu, et tekemäl vatsoja laajoilla liikeradoilla ja hitaasti saan niitä isommaks ja pienillä liikeradoilla, nopeasti suoritettuna kiinteyttävää treeniä. Yksilöllistähä se kuiteski on!

muuten hyvä, mutta toi paino kannattaa siirtää tohon rinnalle.

Mä olen niskan takana-koulukuntaa, koska rinnan päälle kertyy helposti valtava läjä malmia. Sen sijaan niskan takana painoa pitäessä se pysyy paljon pienempänä. Oli paino niskassa tai rinnalla niin istumaannousut on silti helppo tehdä jaloilla, jolloin koko liike menee vatsan kannalta ihan hukkaan. Kannattaa kaitenkin keskittyä vatsalla rutistamiseen ja pyrkiä pitämään reiden ja alaselän välinen kulma samana liikkeen läpi.

Itse arvostan jalkojen nostoja vatsalaudalla, koska saan niillä ensimmäisissä sarjoissa paremman poltteen. Vasta viimeiset pumppisarjat teen istumaannousupenkissä. Harvemmalla vaan on kotona vatsalautaa, jollaisella minä ne teen. Normaali vatsatreenini kerran viikossa on:
Vatsalauta 8-12 toist 4 sarjaa
Istumaannousu härvelissä 15-20 toist 2 sarjaa

Minä olen taasen tehnyt rutistuksia 4 x 15-20 sopivalla painolla...ja yrittänty mitottaa painoa niin et ei menis kun toi 15 toistoa...ja paremmin saa vatsoille tuntumaan kun istunmaannousussa jalat tuettuna...kun vatsat väsyy niin ei yksinkertasesti pysty rutistamaan enempää...

Rutistuksissa vatsat on hyvin eristettynä -> treeni kohdistuu hyvin vatsalihaksille. Välillä on kuitenkin hyvä treenata istumaannousuja ja muita liikkeitä, joissa vatsat tekevät yhteistyötä muiden lihasten esim lonkankoukistajien kanssa. Kokonaisvaltainen keskivartalon treenaus on hyvästä ja palkitsee kyllä sitten kyykky treeneissä jne.

Vai että muutama sarja istumaannousuja tai jotain muuta vatsaliikettä pari kertaa viikossa riittää... Ottakaa tavoitteellisuutta ja tiedettä mukaan jumppaan niin johan alkaa kehitystä tapahtua. Koittakaa vaikka jotain näistä urheilijoille tarkoitetuista vatsalihasohjelmista:

Ab Training for Athletes and Babehounds, 2K3

tai

Awesome Abs — Stage 4

Tossa jälkimmäisessä ohjelmassa on neljä osaa. Laitoin tähän sen viimeisen osan, koska siinä on linkit niihin aiempiin osiin. Tää jälkimmäinen ohjelma toimii. Kokemusta on!

rutistuksia tehdessä kannattaa huomioida miten hengittää, sinne ylhäällä liikkeen lopussa pitäisi puhaltaa kaikki ilma ulos, että suorat vatsat pääsee supistumaan kokonaan. Ilman että puhaltaa ylhäällä ilmoja pihalle, ei saa itseään lähellekkään niin "kerälle" kuin tolla puhallus hommalla. Itellä toimii pirun hyvin.

Edit: rutistuksia 3-4X15-8
Sivutaivutuksia kp. 2-3X15-10

Originally posted by Riibond
Miks ihmees sä haluut vatsast isomman?
Ite oon huomannu, et tekemäl vatsoja laajoilla liikeradoilla ja hitaasti saan niitä isommaks ja pienillä liikeradoilla, nopeasti suoritettuna kiinteyttävää treeniä. Yksilöllistähä se kuiteski on!

Jaa-a. Tämä on näitä "toning vs mass building" huttujuttuja... Anyway, oli minulla asiaakin. Tässä myös eräs oiva linkki:

The Thinking Man's Guide to Ab training

Back
Ylös Bottom