Lyhyet n. 15-25 minuutin lenkit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu
Tosi erikoista, että kukaan voisi laihduttaa noin lyhyillä lenkeillä.

Kehohan ehtii just vasta lämmetä ja saada aineenvaihdunnan käyntiin tollasella lenkillä.

Luulis, että tunnin sauvakävely olis paljon tehokkaampaa, koska kokonais kulutus on paljon suurempi.

Ettei vain esimerkki henkilöillä olis ruokavalio ollut laihtumisen syy?!?!?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tosi erikoista, että kukaan voisi laihduttaa noin lyhyillä lenkeillä.

Aloitin tämän projektin koska 14 vuotiaana (hieman läskinä) pudotin heinäkuussa yhdessä viikossa ehkä jonkun 3 kiloa siten että juoksin ainoastaan yhden 4-5 minuutin ylämäen joka päivä oksennus kurkussa. Tämän jälkeen lopetin juoksun kokonaan. :) Oma äiti oli tuon viikon matkalla ja ihmetteli palattuaan että miten sä olet noin laihtunu.

Seuraavana syksynä liikunnanopettaja kummasteli kun jaksoin juosta 2000 metrin juoksun ekaa kertaa kävelemättä välillä. Kun kerroin että juoksin kesälomalla ainoastaan yhden viikon, opettaja pudisti päätään "kyllä enemmän pitäis juosta".

En ole eri mieltä vanhan liikunnanmaikan kanssa mutta kyllä kaikella liikunnan lisäämisellä on huonokuntoiseen/ylipainoiseen jonkinlainen vaikutus.

Kun viime kevättalvella aloitin noiden lyhyiden lenkkien juoksemisen, oli edellisestä lenkistä noin kaksi vuotta aikaa ja 15-20 minuuttia todellakin oli aika raskas suoritus. Salilla kävin entiseen malliin 3 kertaa viikossa. Ehkä kunnon parantuminen lisää hieman aktiivisuustasoa ja sitä kautta laihtuu?

Mitään tiukkaa muutosta en ruokailuun tehnyt. Ehkä ajoittaiset mässäilyt jäi vähemmälle.

Jossain yhteydessä olen kuullut, että keho alkaisi polttaa rasvaa vasta puolen tunnin rasituksen jälkeen. Onko mitään perää?

Kyllä on ihme juttua. Miksi ihmeessä pitäisi juosta vain lyhyitä lenkkejä? Jos on niin paska kunto, ettei jaksa juosta pidempään niin sitten kai. Itse kyllä sittenkin kävelisin siihen päälle vaikka kolme varttia.

Ainakin itse pidän kaikessa urheilussa tärkeänä kehittymistä. Ihan peruslenkkeilijänkin kannattaa koko ajan koventaa lenkkejä pikku hiljaa. Välillä sittten pidempää ja välillä nopeampaa. Pysyy motivaatiokin yllä paremmin.

Itse juoksen lenkkiä noin 3 tai 4 kertaa viikossa noin 10 - 25 km kerralla. Lyhyemmillä lenkeillä juoksen sitten osan lenkistä selvästi korkeammalla sykkeellä (varmaan siellä 160-180 en juokse sykemittarin kanssa) ja pitkät lenkit sitten ihan hölkkäämällä.

Kyllä on ihme juttua. Miksi ihmeessä pitäisi juosta vain lyhyitä lenkkejä? Jos on niin paska kunto, ettei jaksa juosta pidempään niin sitten kai. Itse kyllä sittenkin kävelisin siihen päälle vaikka kolme varttia.

Eihän kyse ollut vain lyiden lenkkien juoksemisesta vaan siitä mikä näiden lyhyiden lenkkien hyötyvaikutus on. Joskus vaan on aikaa ja tarvetta juosta 15min. Parempi 15 min kuin ei mitään. Itse juoksen niitä joskus vain herätäkseni pirteästi tai saamaan lisää energiaa päivään. Kunnonkohotusmielessä juoksen tietty pidempiä lenkkejä näiden lyhyiden lisäksi.

Tietenkin kiinnostaa mikä niiden hyöty vaikka minulla ainakin niiden kuntoa kohottava/laihdutus vaikutus on sekundääristä.

Kaikki varmasti tietää ja ymmärtää pidempikestoisen juoksun/liikunnan hyödyt.

4 * 15 min per viikko
3 * puntiitreeni per viikko. mun mielesta tossa on jo ihan hyva runko kuntoilijalle, 6 kuukaudessa paasee jo jonkinlaiseen kuntoon.
Aika moni tallakin saitilla vaan nostelee painoja 3 - 4 kertaa viikossa. Tuo jouksumaara kuintenkin saattaa olla tuntuva lisays aineen vaihduntaan, peruskuntoon.

bumppaampa tällaisen vanhan threadin täältä... Olen juossut lenkkejä tässä puolisentoista kuukautta. Alussa 4km meni päälle 20min olisko ollut 20.24 tjsp. Alkutasotestin jälkeen olen juossut 4km lenkkejä keskimäärin 4 kertaa viikossa 90-100 % suoritusteholla. Tänään kokeilin 100%, ajaksi tuli 18.12

Väitän siis, että kovalla asenteella juostut lyhyet lenkit kohottavat kuntoa erittäin paljon, ainakin oma VO2 max on paljon kovempi, kuin silloin kun aloitin.

bumppaampa tällaisen vanhan threadin täältä... Olen juossut lenkkejä tässä puolisentoista kuukautta. Alussa 4km meni päälle 20min olisko ollut 20.24 tjsp. Alkutasotestin jälkeen olen juossut 4km lenkkejä keskimäärin 4 kertaa viikossa 90-100 % suoritusteholla. Tänään kokeilin 100%, ajaksi tuli 18.12

Väitän siis, että kovalla asenteella juostut lyhyet lenkit kohottavat kuntoa erittäin paljon, ainakin oma VO2 max on paljon kovempi, kuin silloin kun aloitin.

Kyllähän sitä voi poimia pieniä omenoit puusta aikasin, mutta jos haluaa isoja, niin pitää maltaa vähän...

Tai jos haluu tosi ison talon, niin perustoista tehdää isot ja työ on hidasta, mutta lopulta se talo on korkeempi, kuin sillä, joka alko suoraan tekemään niitä seiniä suohon ilman perustuksia...

Siinäpä vähän kryptisempää pohdiskelua aiheesta ;)

Mielenkiintoista, juuri tällaista halusinkin kuulla... "ammattilaisen" mielipiteen. Näin on monet muutkin väittäneet vaan enpä ole uskonut. Olen kylläkin miettinyt kilometrimäärän nostoa lenkeissä, mutta aina lyhyen jälkeen endorfiineja puskee kovasti ja hikeä pukkaa kunnolla.

Noista "perustuksista", olen luonnostani hyvärakenteinen, kroppani rakenne soveltuu tällaiseen harjoitteluun hyvin, joten olen edelleen skeptinen asian suhteen. Tavoitteena on nostaa vain ja ainoastaan Cooperin tulosta ja eikös juuri anaerobinen harjoittelu toimi siihen parhaiten? Ei siis todellakaan mikään maratooni yms. tähtäimessä.

Lyhytkestoisilla intensiivisillä harjoitteilla minäkin sain itseni elämäni kuntoon. Toki pohjat on kunnossa nuoruusvuosien rääkin ansiosta. Kuntosaliharjoittelu pääasiassa crossfit tyyliin ja soutu/uinti pääasiassa intervallimeiningillä tuottaa takuuvarmasti tulosta. Tärkeätä mielestäni tämmöisen reenin soveltamisessa on pitempikestoiset aerobiset ja matalatehoiset kuntosalireenit, joita ei kannata unohtaa mikäli arvostaa palautumista. Samalla saa lepuuttaa päätä, kun ei tarvi niin täysillä keskittyä kovaan reeniin. Kannattaa muistaa, että harva yksitoikkoinen asia on ihmiselle hyväksi. Monipuolisuus kunniaan!

Kävin just 40minuutin kävelylenkillä. Syke hyppi 120:stä joskus 150:n paikkeille. Jos tommosen lenkin vetäis 2-3 kertaa viikkoon, oisko laihtumisen kannalta mitään hyötyä? Tiedän myös että ruokavaliota pitää muuttaa jos tiukkaan kuntoon haluaa. Kokista juon nykyään enää lightina ja mäkkärin kierrän kaukaa. :D Koulussa aamupala on muutettu kahviin ja sämpylään, kun ennen vetäsin majoneesilla täytetyn patongin ja limpparipullon.

Kävin just 40minuutin kävelylenkillä. Syke hyppi 120:stä joskus 150:n paikkeille. Jos tommosen lenkin vetäis 2-3 kertaa viikkoon, oisko laihtumisen kannalta mitään hyötyä? Tiedän myös että ruokavaliota pitää muuttaa jos tiukkaan kuntoon haluaa. Kokista juon nykyään enää lightina ja mäkkärin kierrän kaukaa. :D Koulussa aamupala on muutettu kahviin ja sämpylään, kun ennen vetäsin majoneesilla täytetyn patongin ja limpparipullon.

No herran jestas, tietysti on hyötyä. Lihaksistoa rasitetaan --> lihastyö vaatii energiaa --> energiaa kuluu --> energia otetaan joko maksasta, lihaksista (näissä energia glukoosin muodossa) tai rasvavarastoista (ääritapauksissa puretaan kropan aminohappoja). Ensiksi käytetään maksan ja lihasten energiavarannot, nämä kun loppuvat, niin aletaan hyödyntämään kehon rasvahappoja. Toki taas luonnollisesti volyymia lisäämällä saadaan maksimoitua rasvan palaminen, mutta voin vakuuttaa, että nämä harjoittamasti lenkit ovat hyödyllisiä.

Lyhykäisesti: kaikki lihastyö on eteenpäin ja näillä pienillä perusaineenvaihdunnan buustauksilla on suuri rooli pidemmällä aikavälillä. Laihdutuksessa ei tule nähdä vain ja ainoastaan niitä kovia räkäposkella-repäisyjä ainoana painonpudotusinstrumenttina (joskin niilläkin paikkansa on).

No herran jestas, tietysti on hyötyä. Lihaksistoa rasitetaan --> lihastyö vaatii energiaa --> energiaa kuluu --> energia otetaan joko maksasta, lihaksista (näissä energia glukoosin muodossa) tai rasvavarastoista (ääritapauksissa puretaan kropan aminohappoja). Ensiksi käytetään maksan ja lihasten energiavarannot, nämä kun loppuvat, niin aletaan hyödyntämään kehon rasvahappoja. Toki taas luonnollisesti volyymia lisäämällä saadaan maksimoitua rasvan palaminen, mutta voin vakuuttaa, että nämä harjoittamasti lenkit ovat hyödyllisiä.

Lyhykäisesti: kaikki lihastyö on eteenpäin ja näillä pienillä perusaineenvaihdunnan buustauksilla on suuri rooli pidemmällä aikavälillä. Laihdutuksessa ei tule nähdä vain ja ainoastaan niitä kovia räkäposkella-repäisyjä ainoana painonpudotusinstrumenttina (joskin niilläkin paikkansa on).

No hyvä että tulee positiivista sanomista jostain mihin oon ryhtynyt :D Helposti voisin vetää tunnin-puolentoista lenkin... uimassa ajattelin käydä aina kerran pari kahen viikon aikana ja puntilla aloitan taas käymään 1. joulukuuta kun koulussa jakso vaihtuu työmaalta koulunpenkeille. :rolleyes:

Itse teen lyhyitä lenkkejä sillä kunto vain on käsittämättömän huono.

Harrastin 12 vuotta futista, jaksoin hölkätä noin 4km pysähtymättä. Entä nyt? Noin 200 metriä. Vituttaahan tällainen ankarasti. Eli kuntoa oon nyt takasin yrittämässä nostaa, eli joudun tällaisia minilenkkejä vetämään.

Tässä kuvaus: Kävelyä hetki (50 metriä), hölkkää sen verran kun jaksaa, kävelyä että hengitys tasaantuu ja pari min yli, nyt lenkkiä noin 100 metriä jonka jälkeen täysillä niin kauan kuin jaksaa, taas kävelyä pari-kolme-neljä-viisi minuuttia, jonka jälkeen taas hölkkää ja kävellen kotiin. Pitäisikö muuttaa? Salilla käyn nyt 2 x viikossa, ja uudenvuoden jälkeen taas 3 x viikossa.

Itse suosittelisin intervallitreenejä! Itse kävin eilen vetääs 15 repäisyy suht jyrkkään ylämäkeen. Eli esim 60sec rasitusta/120sec lepoa. Kyllä meinaan hapottaa kunnolla ja ei tarvii kauaa lenkkeillä..:rock:

Intervallireeni on itseasiassa käsittääkseni todettu hyväksi keinoksi polttaa rasvaa. Homman nimihän on se, että annetaan shokkihoitoa sydämmelle, jonka jälkeen aineenvaihdunta kiihtyy useiksi tunneiksi nimenomaan rasvan palamisen muodossa.

Ja VO2max nousee tietty kohisten.

Itse vihaan pitkiä lenkkejä joten juoksen mieluummin lyhyempiä. Oon tuossa takametsän mäkisessä maastossa olevalla pururadalla vetänyt tuntuman mukaan ilman sykemittaria yleensä kevät/kesä aikana. Mitäs mieltä jengi on semmoisesta että vedän lähes aina kohtuu reipasta vauhtia ja viimesen 0.5-1km aikalailla täysillä? juoksen siis n. 3-4km lenkin

Aamulenkkeinä toimivat nuo lyhyet varmasti! Keho, aineenvaihdunta ja mieli heräävät. Juoksuharjoitteina ne ovat tasapuolisia eivätkä optimaalisesti kehittäviä. Yleensä ongelma on tasainen ja liian kova vauhti (eli lenkit tehdään kokonaan tai osin anaerobisella sykealueella).

Happivelallinen harjoittelu on nyt muotia rasvanpoltossa koska se on ajallisesti tehokasta. Kuitenkin peruskestävyyssykkeillä tehty harjoittelu kehittää myös rasva-aineenvaihduntaa. Tätä ei intervalliharjoittelu tee, koska energia otetaan suurilta osin hiilihyrdaateista.

Eli ts. kehon kyky käyttää rasvaa energiana paranee => rasvan osuus kehon käyttämästä energiasta kasvaa.

Säännöllisen harjoittelun kannalta lihaksisto palautuu nopeammin kevyestä 40min kuin kovasta 15-20min lenkistä tai intervalleista.

Itse ajattelen että lyhyitä lenkkejä/intervalleja on hyvä säilyttää ohjelmassa, mutta myös pari 40-60min peruskestävyystason harjoitusta tulisi tehdä viikkotasolla ihan vaikka rasva-aineenvaihdunnan kehittämisen takia.

Kuntovaikutuksesta voi olla montaa mieltä. Yleisesti ottaen eri sykealueita monipuolisesti viikkotasolla rasittaen päästään optimaaliseen kuntovaikutukseen. Tasavauhtiset 15-20min lenkit 5-8krt viikossa nostavat kyllä rapakunnosta, mutta kehitys ei tuolla harjoittelulla tietenkään ole optimaalista. Käytetyn 2-3h voisi jakaa tehokkaamminkin :).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom