Lyhyet n. 15-25 minuutin lenkit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

JFG

Onko tuollaisista 15-25 minuutin mittaisista juoksulenkeistä mitään iloa laihtumiseen ja kunnon kohotukseen?

Juoksentelen joskus tuollaisia lyhyitä lenkkejä ihan vaan vireystason parantamiseen ja ylläpitämiseen. Siihen nuo ainakin auttaa. Kummasti alkaa pää leikkaamaan, kun ruokatunnilla juoksee 20 minuuttia sen sijaan, että söisi rasvaisen pihvin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No parempiahan tuollaiset lyhyet lenkit ovat painonhallinnan ja kuntoilun kannalta, kun että ei tekisi mitään liikuntaa. Harjoituksien hyöty on kuitenkin melkoisen minimaalinen noin fyysisessä mielessä. Jos haluaa tosissaan laihduttaa ja kuntoa nostaa, niin silloin kannattaisi lisätä lenkkien pituutta.

Kuitenkin nuo lyhyet lenkit todellakin pitävät vireystilaa hyvinkin korkealla. Itse juoksen oikeastaan joka arkiaamu sellaisen puolen tunnin kevyehkön hölkän. Toki sillä on vaikutusta yleiseen kuntoiluun, mutta itselleni se on myös ehdottoman tärkeä apu jaksaa päivä läpi. Olen oikeastaan koko päivän lähes rättiväsynyt, jos en ole lenkkiäni aamulla tehnyt.

Kuitenkin nuo lyhyet lenkit todellakin pitävät vireystilaa hyvinkin korkealla. Olen oikeastaan koko päivän lähes rättiväsynyt, jos en ole lenkkiäni aamulla tehnyt.

Tuollainen aamujumppailu laittaa myös hyvin koneet käyntiin heti aamusta. Tämä on hyödyllistä myös painonhallinnassa, kun aineenvaihdunta on tehokasta heti aamusta lähtien.

Lyhyet lenkit eivät ainakaan kyllästytä. Monille on vaikea pitää motivaatiota yllä jos vaatii itseltään aina sen 10-20 km juoksua. Sitä voi pistää itselleen tavoitteen, että päivässä kerran tai kaksi 15min-20min juoksua. Tämä ei kuulosta mahdottomalta, mutta nostaa perusaineenvaihduntaasi ja hapenottokykyä. Itse olen pysynyt juoksunsyrjässä kiinni ilman pahoja motivaatio-ongelmia jo useamman vuoden. Alkuajatukseni on AINA juosta vaan 20 minuuttia, mutta usein käy niin että tuntuu niin hyvältä juostakin tunti.....

Tuo on totta, että on helpompi saada itsensä lähtemään sille lyhyelle lenkille. Usein kun on itsensä sinne lenkille saanut "huijattua", niin voikin löytyä intoa lenkkeillä hieman suunniteltua enemmän.

Säännöllisyys on myös hyvin tärkeää. On kuntoilun kannalta huomattavasti parempi juosta säännöllisesti noita lyhyitä lenkkejä, kuin juosta vain harvoin pitempiä lenkkejä. Säännöllisyys on tärkein asia tavallisen ihmisen kuntoilussa.

Itse harjoittelen about 6-7 kertaa viikossa joista pari lenkkiä on usein selkeästi "oikeita" harjoituksia kevyempiä. Esim jonkin kovan puolimaratonin jälkeen seuraavana päivänä käyn 15-30 minuutin lenkin juoksemassa. Olen huomannut että toi ikään kuin aukaisee paikkoja. Jos jättää tollasen turhan tuntuisen lenkin väliin niin seuraava kovempi lenkki ei sujukkaan yhtä hyvin - tuntuu ikään kuin paikat olis vähän jämähtäny. Tuo lenkki menee sillei verrytellässä ja hyppiessä. Siihen muutama pieni pyrähdys päälle ja jalat on auki huomennakin :) Eli tuntuisi että noilla pienillä lenkeillä sää pidettyä kuonat liikenteessä eikä ne jämähdä sinne jalkoihin raskaampien lenkkien jälkeen. Suosittelen.

Lyhyet lenkit eivät ainakaan kyllästytä. Monille on vaikea pitää motivaatiota yllä jos vaatii itseltään aina sen 10-20 km juoksua. Sitä voi pistää itselleen tavoitteen, että päivässä kerran tai kaksi 15min-20min juoksua. Tämä ei kuulosta mahdottomalta, mutta nostaa perusaineenvaihduntaasi ja hapenottokykyä. Itse olen pysynyt juoksunsyrjässä kiinni ilman pahoja motivaatio-ongelmia jo useamman vuoden. Alkuajatukseni on AINA juosta vaan 20 minuuttia, mutta usein käy niin että tuntuu niin hyvältä juostakin tunti.....
jos tavoitteena on suuri määrä kilometreja, kannattaa hankkia tollanen matkamittauksella varustettu kello/sykemittari. lenkit on huomattavasti helpompia kun voi juoksennella improvisoiden reittiä kuin että jatkuvasti jauhaisi samoja mitattuja lenkkejä. ainakin itselle tuolla on merkittävä psykologinen vaikutus. myös musiikin kuuntelu tekee pitkästä lenkistä vähemmän tylsän.

Onko tuollaisista 15-25 minuutin mittaisista juoksulenkeistä mitään iloa laihtumiseen ja kunnon kohotukseen?

Juoksentelen joskus tuollaisia lyhyitä lenkkejä ihan vaan vireystason parantamiseen ja ylläpitämiseen. Siihen nuo ainakin auttaa. Kummasti alkaa pää leikkaamaan, kun ruokatunnilla juoksee 20 minuuttia sen sijaan, että söisi rasvaisen pihvin.

Kunnon kannalta olisi varmaan parempi syödä se pihvi.

Juoksin äsken 122 keskisykkeellä 10 minuuttia. Suunto T6:sen mukaan energiaa kului 83 kcal.

Alkuviikon jalkapallopeli keski 78 minuuttia, keskisykkeen ollessa 128. Sykemittarin mukaan energiaa kului 659 kcal.

10 minuutin lenkin energian kulutuksella keskimääräinen energian kulutus olisi siis 8,3 kcal/min. Noin samaan energian kulutukseen päästään myös jalkapallopelissäkin = 659kcal/78min = 8,4 kcal. Luonnollisesti, kun syketasokin oli samaa tasoa.

ELI. Voidaanko tästä päätellä, jos juoksen viikossa esim 4 kertaa 15 minuutin lenkin kaiken muun urheilun päälle, kulutan energiaa viikossa noiden 15 minuutin lenkkien avulla vastaavan määrän energiaa, kun kuluu yhden tunnin lenkillä?

Jos homma menee näin, niin otan laihdutusohjelmaani todellakin nuo lyhkäiset lenkit, sillä niistä palautuminen on huomattavasti nopeampaa, kuin jos lisäisin juoksuohjelmaani vielä yhden tunnin mittaisen lenkin! (15 minuutin lenkeistä kun ei tarvitsae lainkaan palautumisaikaa - ne eivät rasita lainkaan!!!)

kyllä noin voidaan päätellä. palautumiseen vaikuttaa paljon juoksunopeus. todella hitaalla vauhdilla voi vetää pitkiäkin lenkkejä ja palautua kohtuu nopeasti. palautumiseen vaikuttaa myös voimakkaasti syödyt kalorit. niukalla dietillä tehokas harjoittelu tulee erittäin vaikeaksi.

Kyllä mun mielestä lyhyistäkin lenkeistä on hyötyä. Pääasia että yleensä lähtee lenkille. Omalla kohdalla viime syksynä leikkauksen jälkeen oltiin siinä kuosissa että pakki oikeen istuessa tuntui edessä. Se ei oo todellakaan mukava tunne. Sit mä aloin pikkuhiljaa vetään aamulenkkejä sitten että hölkkäsin todellla kevyesti 2,5min, sit kävelyä 2,5 min... eka kerrat oli alta 20min jokainen. pikkuhiljaa kunto koheni mutta lopullisen kärpäsen tähän lenkkeilyyn sain maaliskuun lopulla. johtuen lähinnä ajan ja motivaation puutteesta.

nyt on huhtikuun alusta paino pudonnut ~7kg. (74-67kg). Tällä hetkellä oon käynyt juokseen ~40min settejä aamusta keskisykkeellä 135-145, sit toinen vaihtoehto on mennä pyörällä töihin 9km päähän, samaan syssyyn kuntopyörällä reilu 30min päälle jolloin tulee sitten tasan tunti sitä aerobista aamusta ja vielä 25-30min takastullessa.

Pääpointti tässä jutussa oli se että jos mä en olis niillä aamulenkeillä aloittanut niin ei olis tästäkään tullut mitään. =) Oli kunto miten hyvä tahansa, mun mielestä aamulenkki tyhjällä vatsalla on ihan ykkönen aamulla. Tuntuu ainakin että kroppa herää heti ja mies on virkeempi koko päivän. Mun mielestä ehkä parasta kuitenkin on se FIILIS lenkin jälkeen...

Riippuu täysin vauhdista.

Läskit lähtevät paremminkin, jos juokset reippaalla vauhdilla muutaman kilometrin, kuin että vetäisit matala-askelista nylkkyhölkkää kymmeniä kilometrejä.

Mitä järkeä muuten on ajatella lenkkeilyä minuuteissa? Ihan kuin olisi automaattisesti kovempi suoritus, mitä kauemman juoksee...sehän on yleensä täysin päinvastoin.

Esim. Kenenisa Bekele vetäisee 10 kilometriä 26 minuuttiin ja naapurin Jaska 46 minuuttiin. Onko Jaska siis kovemmassa kunnossa, kun se jaksaa juosta 20 minuuttia kauemman kuin Kenenisa? :rolleyes:

täytyy vaan sanoa, että sitä on todella puhki ja hiessä, kun on vetänyt tehokkaan semi- intervalli juoksun vajaassa 30 min. kun vertaa sitä esim. 1h hölkkään

Läskit lähtevät paremminkin, jos juokset reippaalla vauhdilla muutaman kilometrin, kuin että vetäisit matala-askelista nylkkyhölkkää kymmeniä kilometrejä.

Mitä järkeä muuten on ajatella lenkkeilyä minuuteissa? Ihan kuin olisi automaattisesti kovempi suoritus, mitä kauemman juoksee...sehän on yleensä täysin päinvastoin.

Esim. Kenenisa Bekele vetäisee 10 kilometriä 26 minuuttiin ja naapurin Jaska 46 minuuttiin. Onko Jaska siis kovemmassa kunnossa, kun se jaksaa juosta 20 minuuttia kauemman kuin Kenenisa? :rolleyes:

Oletko sä vähän kahveella tai jotain?

Jos kuntoilija X juoksee 30 minuuttia tai 45 minuuttia, niin kyllä se 45 minuuttia on kovempi suoritus, koska yleensä kuntoilija juoksee kaikki lenkkinsä alle aerobisen kynnyksen ja suht samalla vauhdilla. Eli jos juoksee kuitenkin samaa vauhtia, niin pidempi juoksu aika on "kovempi" suoristus. Lyhyet ja kovat lenkit ei ole kuntoilijan kannalta yhtä mielekkäitä, kuin korkeintaan vaihtelun kannalta.

Esimerkkisi Jaska on kuntoilija ja Bekele kilpaurheilija. Heidän treeninsä ovat ja niiden tuleekin olla aika erilaisia.

Jos homma menee näin, niin otan laihdutusohjelmaani todellakin nuo lyhkäiset lenkit, sillä niistä palautuminen on huomattavasti nopeampaa, kuin jos lisäisin juoksuohjelmaani vielä yhden tunnin mittaisen lenkin! (15 minuutin lenkeistä kun ei tarvitsae lainkaan palautumisaikaa - ne eivät rasita lainkaan!!!)

Energiaa kuluu tosiaankin suunnilleen sama määrä mikäli juokset sykkeellä 125 50min tai 2x25min, joten sinänsä se on hyödyllistä laihduttamisen kannalta, ja vielä hyödyllisempää jos lyhyemmän ajan käyttää korkeammalla sykkeellä juoksemiseen.

Huomata kannattaa kuitenkin että jo palautumisprosessi itsessään syö energiaa kun korvataan tyhjentyneitä varastoja ja parannellaan lihaksia. Samasta syystä laihduttajalle on saliharjoittelu erittäin kannattava juttu, sillä paitsi että lihakset pysyvät paremmin kuosissa niin painoilla rääkätyn kropan palautuminen pitää aineenvaihduntaa koholla erittäin pitkään.

Tuommoiset 15-20min lenkit ovat aamulenkeiksi juuri passeleita. Sellaisen kun nykäisee 5x viikossa aamun aluksi niin päivä lähtee heti energisemmin käyntiin ja pienikin miinuskalorilisä alkaa viikkojen mittaan muodostaa tuntuvan potin :)

Kyllä minä suosittelen että jos haluaa sitä läskiä poltella niin juaksee 60-120 min pituisia lenkkejä matalalla sykkeellä. Itse olen tiputellut läskiä n. 90 minuttin lenkeillä sykkeen ollessa 120-130. Ja läskille on ihan sama käveletkö reippaasti vai hölkkäätkö. Itse ainakin saan sykkeeni reippaalla kävelyllä 115-120 joka vielä on ihan hyvä syke. Ja sanoisin vielä että kilometrit ei merkkaa mitään vaan se lenkkiin käytetty aika oiekalla sykkeellä. Tuo naapurin jaska vertaus oli aika turha IMO.

E: Ja tosiaan nuo 10-25 min lenkit tyhjään vatsaan on pirun tehokkaita aamulla. Itse en vaan saa raahauduttua ulos sateeseen ennen töihinmenoa kellon ollessa puoli 5.

Kyllä minä olen saanu laihdutettua kymmenen kiloa muutamassa kuukaudessa juoksemalla sellaisia 15-20 minuutin lenkkejä joka toinen päivä. Silloin oli niin huono kunto että tuon mittaiset lenkit tuntui kyllä aika työläiltä.

T-Nationissa alkoi tänään mielenkiintoinen artikkelisarja, jossa mietitään tuota harjoittelun laadun ja määrän sekä laihtumisen suhdetta. Artikkelin kirjoittaja alkoi laihduttaa hölkkäämällä lyhyttä matkaa ollessaan melkein 300-paunainen ja laihtuikin kovalla vuositahdilla.

Nyt laihana, kovakuntoisena ukkona kokeilee että jatkuuko laihtuminen samalla tasolla (kuin lihavana) kun pukee itsensä painoliiveillä vanhaan painoonsa ja siirtyy taas lyhyisiin lenkkeihin.

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=2030CAD0A8C09F5629841B46A2D8D975.hydra?id=1393948

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom