Luut epäkunnossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja apuvaa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka. Olen 17-vuotias poika, jolla on nyt viikon ajan lapaluun alueella alkanut luut naksua hirvittävästi. Naksuttelu on saattanut johtua väärin tehtyjen liikkeiden vuoksi. Olen koittanut venytellä ja pitää viikon taukoa salilta yms. Toissa päivänäkin kävin terveyskeskuksen vastaanotolla, jossa minulle kehotettiin hankkimaan Mobilattia (emulsiovoide ulkoisesti lihas- ja nivelsäryn paikallishoitoon), jota olen sen jälkeen käyttänyt pari päivää. Naksuttelu ei näytä kuitenkaan loppuvan loppuvan. Onko kellään kokemuksia samankaltaisista ongelmista?

Tuskin ne luut nyt sentään naksuvat. Eiköhän se ääni tule nivelistä. Kannattaa venytellä varovaisesti niska-hartiaseudun alueen lihaksia. Mitä niveltä liikuteltaessa särky tuntuu, kohdistuuko särky tiettyyn lihakseen tai alueeseen? Jumissa oleva lihas saattaa olla turvonnut ja ahtauttaa jonkun jänteen, mistä lähtee sitten naksumista niveltä liikuteltaessa.

On mulla hiukan vasen rinta edempänä kuin oikea. Mutta joo pitää kokeilla tuota suihkuhoitoa!

- - - Updated - - -

Tuskin ne luut nyt sentään naksuvat. Eiköhän se ääni tule nivelistä. Kannattaa venytellä varovaisesti niska-hartiaseudun alueen lihaksia. Mitä niveltä liikuteltaessa särky tuntuu, kohdistuuko särky tiettyyn lihakseen tai alueeseen? Jumissa oleva lihas saattaa olla turvonnut ja ahtauttaa jonkun jänteen, mistä lähtee sitten naksumista niveltä liikuteltaessa.
No tuota lapaluun alueella se naksuminen tapahtuu, joten lapaluuniveltä liikutellessa :D? Musta tuntuu, että mulla on sittenkin jokin revähtänyt tolla alueella.
kayratorvi-2b.jpg

Huono ryhti?

Jos kunnon venytykset ei auta, niin kiropraktiko tai osteopaatti tai vastaava voisi olla sopiva osaaja.

Tosin kertakäynti maksaa lähes 100€ ja taatusti tarjoavat monta käyntiä.

Elä mee hierojalle jos kipuakin alkanut tuntumaan, luultavasti tulehtunut lavan lähentäjä ja lepoa/tulehduskipu lääkettä ettei pahene. Teetkö selkä liikkeet mahdollisimman kovalla venytyksellä?

Kyllä itse saan tarpeeksi venyttämällä naksuu lapaluun kohdalta. En aina, mutta joskus ja silloinkin jokusen päivän ajan. Huomasin ihan vain siksi että hieman jumin tuntua, niin sen tekee melkein automaattisesti.

Moikka. Olen 17-vuotias poika, jolla on nyt viikon ajan lapaluun alueella alkanut luut naksua hirvittävästi. Naksuttelu on saattanut johtua väärin tehtyjen liikkeiden vuoksi. Olen koittanut venytellä ja pitää viikon taukoa salilta yms. Toissa päivänäkin kävin terveyskeskuksen vastaanotolla, jossa minulle kehotettiin hankkimaan Mobilattia (emulsiovoide ulkoisesti lihas- ja nivelsäryn paikallishoitoon), jota olen sen jälkeen käyttänyt pari päivää. Naksuttelu ei näytä kuitenkaan loppuvan loppuvan. Onko kellään kokemuksia samankaltaisista ongelmista?

Jos naksuminen tulee tosiaan lavan alta, niin kolme selitystä sille olen kuullut:
1) Kireä lavanaluslihaksen (subscapularis) jänne.
2) Synnynnäinen korkea luuharjanne.
3) Kalkkeentunut lavan alla oleva limapussi eli bursa.

Kohdallasi ensimmäinen vaihtoehto vaikuttaa todennäköisimmältä. Subscapularis on voimakkain olkanivelen sisäkiertäjä joten ulkokierroilla voi yrittää venyttää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näyttää, että lapasi siirrottaa hieman. Löytyy googlettamalla esim. scapular winging ym. Ainakin tuo alakulma törröttää hieman, voi johtua lukuisista syistä. Esimerkiksi pieni rintalihas ollessaan kireänä voi vetää lapaluun yläkulmaa, jolloin alkakulma pongahtaa helposti "ulos". Tämä taas puolestaan venyttää scapulan alakulmaan kiinnittyviä lihaksia, joista saattaa lähteä kipusignaalia etiäppäin. Myöskin kireä subscapularis (edellä mainittu jo) voi olla yhtälailla kireänä. Ulkorotatoimalla olkavartta sen voi saada venymään. En myöskään poissulkisi huonosti aktivoituvaa serratus anterioria tai vaikka hengityksen heikkoutta (liian pinnallista hengitystä), jolloin pallea ei oikein ole mukana touhussa ja hengityksen apuna käytetään mm. juuri tätä pientä rintalihasta. Jos ei levolla ja buranalla mene ohi, itse saattaisin hakeutua fysioterapiaan.

Fysioterapeutti ja osteopaatti ovat hyviä vaihtoehtoja. Luultavasti tässä vaiheessa vielä fysioterapia parempi, sillä monet vaivat johtuvat virheellisistä liikeradoista ja lihasepätasapainosta.

Lääkäri pyys vaan lepää rauhassa. Levätty on jo kohta 3 viikkoa eikä parantumista näy. Sano kans et kuukauden jälkee pitäs ottaa hänee yhteyt jos ei oo parantunu.

Back
Ylös Bottom