Luulotautia vai ylikuntoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cockton
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
44
Ensinnäkin sanottakoon että olen nyt 2 päivää selannu pakkiksen ylikuntojuttuja läpi, mutta pakko on pistää tämä nyt.

Yleisesti ottaen salitreenauksen kanssa olen noviisi (aloitin viime vuoden syksyllä). Vähitellen olen tässä oppinut treenaamaan kovaa. Kesällä oli taukoa, mutta nyt olen 2 kuukautta treenannut 3 kertaa viikossa 3-jakoisella ohjelmalla. Jossain vaiheessa sarjapainot nousivat, nyt ei ole nousua tullut viikkoihin. Joka treenissä vedän loppuun asti jos en nyt kaikkia sarjoja niin suurimman osan. Kevyttä viikkoa tai taukoa salilta en ole pitänyt syksyn aikana ollenkaan. Sen sijaan viikko-pari on nyt ollu tämmöstä epämääräisen pösilöä oloa.

Nyt on sitten ollu useampi treeni niin että tuntuu että olis voinu vielä jossain sarjassa ottaa vielä toiston pari mutta ei ole ns. napannut ja jättäny sitten tekemättä (ja vittuuntunu tietysti saman tien...)

Periaatteessa kai flunssassa tuntuu tältä, mutta sitä lihassärkyä ei ole mikä flunssassa usein on. Muuten tuntuu vähän ku pää olis pumpulissa, ja jossain ketjussa mainittu "zombiemainen olo" kuulostaa aika sopivalta.

Verenpaine tuntuu olevan koholla, mikä tietysti tekee päähän tätä oloa myös. Pulssi tuntuu selkeämmin kuin ennen, lepopulssia en ole tajunnut mitata aikaisemmin, mutta mitä muistelen sen joskus olleen niin voi olla vähän koholla. (Joskus ollut alle 50, nyt oli 60-65 kun jonkin aikaa istuttuani mittasin pari kertaa.)

Jotenkin vaan tuntuu niin oudolta että olisin osannut treenata niin kovaa että olisin saanut orasvan ylikunnon aikaiseksi. Tietysti se mikä tuli mieleen, niin olen tässä samalla ollut reippaasti miinuskaloreilla, eli PSMF:llä tullut syötyä se ~1200 kcal päivässä (pituutta 190, paino 105, LBM taulukoista arvioituna 81-82 kg.)

Ajattelin hoitotoimenpiteiksi:

- kalorit ylös, vähintään kulutuksen tasolle
- viikko taukoa kaikesta urheilusta (vituttaa jo nyt)
- normaalit berocat, magnesiumit ja kalsiumit

Saisko jotain uskonvahvistusta tai muita vinkkejä?

:itku:

Hyvin tuo jotain ylikuntoa voi olla, aloittelijalla se tulee huomattavasti vähemmällä treenillä mitä kokeneemmalla. Eli pidä nyt se viikko tai pari kevyttä palauttavaa treeni, syö hyvin ja käy vaikka hierojalla ja sitten taas uudelleen puskemaan sinne salille täysillä.

Cockton sanoi:
Tietysti se mikä tuli mieleen, niin olen tässä samalla ollut reippaasti miinuskaloreilla, eli PSMF:llä tullut syötyä se ~1200 kcal päivässä (pituutta 190, paino 105, LBM taulukoista arvioituna 81-82 kg.)

:itku:

JA sitten ihmettelet kun ei homma oikein suju:rolleyes: Syö hyvä mies syö!

Kai se pitää uskoa...

otan tän viikon ilman mitään, ens viikolla kevyttä. Tää viikko korkeammilla kaloreilla, ens viikolla normaalimpaa low carbia. Ilmeisesti kävi liian rankaksi tämä dieetti. Tai voisin kuvitella että tämä reilu kalorivaje aiheuttas näitä oireita nopeammin tälläkin treenillä.

Huh, en edes huomannut noita kaloreita, ne on todellakin todella vähissä. Eli ei ihme jos kroppa vähän "kapinoi" vastaan, tauoko vaan peliin.

Äikä härski dietti, mutta oot ilmeisesti jonku aikaa vetäny tuota systeemiä? Ota nyt joku viikko vapaata reenistä ja syö about kulutuksen verran, että alkaa taas tuntua ihmiseltä.

Muutama viikonloppu välissä sotkenut tahtia, mutta periaatteessa tota grammat 220/20/20 -linjaa tullu vedettyä pari kuukautta putkeen... Now, do I feel like :david:

Eli varmaankin tulen joskus tätä käyttämään 2 viikon kiristelyyn, mutta ei kyllä kovin pitkiä settejä lähde vetämään... (Toivottavasti ei ole tarviskaan :) )

Mut juu... Syön täs pari päivää reilusti yli, loppuviikon ylläpidolla ja sitten dieetti jatkuu hieman maltillisemmin.

Noiden aiemmin mainittujen apujen lisäksi voisin mainita yhden: otapas muuten B-vitamiinilisä (B-complex ja B12) mukaan jos sulla ei vielä ole, voivat helpottaa tuota vetämätöntä oloa.

Mulla lääkäri totesi ylikunnon kun oireina oli kohonnut lepopulssi, jonkinlaiset rytmihäiriöt, unettomuus ja uupumus. Tähän mennessä hoitona on ollut pian 4 viikkoa melkeinpä totaalista lepoa ja b-vitamiinirokote. Nyt alkaa olo olla normaali ja salillekin ois jo kova hinku. :) Välillä oon käynyt tekemässä jotain ihan kevyttä jumppaa, mutta ei se oo hauskaa kun pitää vinyylipainoja vaan heilutella. Toivottavasti sulla homma ei vaadi näin pitkää lepoa!

Ja tosiaan, jos kyseessä on ylikunto niin sitä ei varmaan miinuskaloreilla kovin nopsaan parannella. Mitä jos söisit ihan normaalisti ruuasta stressaamatta, kunnes olo on normalisoitunut?

Oho. No luulen että tästä kyllä selvitään alle 4 viikossa. Beroccaa olen ottanut yhden päivässä. On kyllä miedompi valmiste kuin tuo B-complex, mutta kun noita nyt on kaapissa, niin voishan noita ottaa vaikka useamman päivässä.

Faidra sanoi:
Ja tosiaan, jos kyseessä on ylikunto niin sitä ei varmaan miinuskaloreilla kovin nopsaan parannella. Mitä jos söisit ihan normaalisti ruuasta stressaamatta, kunnes olo on normalisoitunut?

Juu näin mäkin tän ajattelin. Käytin juuri tilaisuutta hyväkseni ja kiskasin pizzan, herra ties miten pitkään aikaan. :kuola: Mut joo, suunnilleen ylläpidolla täs kuitenkin tarkotus pysyä, ettei ihan lähde mopo lapasesta.

edit: muistinkin tässä juuri että McDonald suosittelee taukoviikkoja, mulle niitä pitäs olla olikohan 6-10 viikon välein. Eipä tullu pidettyä. Samoten suosittelee kevyttä treeniä tän dieetin aikana... :wall:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom