Lupa syödä (varo: sh-asiaa)

Mitä sun painolle siis tapahtui hiilarimuutoksen myötä? Ehkä luin vain huonosti, enkä ymmärtänyt siksi. :(

Et ymmärtänyt, koska en selittänyt asiaa.

Kituutin liian pitkän aikaa liian vähällä ravinnolla ja etenkin liian vähillä hiilareilla, mikä aluksi tietenkin auttoi pudottamaankin painoa - sen jälkeen paino vain jumittui ja nousi hyvin vähästäkin. Viimeisten liian alhaisessa sarjassa otellun matsin jälkeen paino nousi äkisti melkein 10 kiloa parissa viikossa. (Turvotusta, tietenkin.) Pahin laski nopeasti, mutta tosiaan se kropan normalisoituminen kesti melkein kaksi vuotta. Ottelen nyt seitsemän kiloa isommassa sarjassa, ja olen kisapainossani aika hoikkakin.

Tämä ei kyllä ole varsinaisesti syömishäiriöasiaa - tosin sitäkin on mukana - vaan enemmänkin ylikuntohässäkkää ja sen sellaista.

Mäkin nyt pitkästytän teitä omalla häiriöasialla, pitkästä aikaa kirjottelen pakkikselle =)

Mun häikät alko jo reilu 10 vuotiaana, olin tanakka lapsi ja sit vaan päätin laihduttaa. Se meni heti yli, söin jotain 700 kcal/pvä ja hulluja 3 h uinti/lenkki/pyöräily sessioita. Sit jossain vaiheessa menkat jäi pois melkein vuodeksi. Siinä sitten muutaman vuoden kituuttamisen jälkeen mukaan tuli ahmiminen, laksatiivit ja väleihin tiukat kuurit. Sitten joskus 17 vuotiaana ei syöminen enää ollut aina mielessä, pysyin kohtuu hoikkana muutenkin. Häiriöt pysyi taustalla/ei-aktiivisena. Ja sitten aloin paisua, ihan itseltä huomaamatta. Viime talvena tajusin tilanteen, olin ihan plösö, painoa 67. Päätin taas laihduttaa, kuntoillut nyt olen aika lailla koko ajan. Laihdutin kesään asti . 1400 kcal dieetillä ja olin onneni kukkuloilla kun kesällä painoin 54 kg ja näytin mielestäni tosi hyvältä, pitkästä aikaa. Projektin alussa vannoin olevani tyytyväinen jos paino alkas vitosella.

Sitten minä typerys lähdin mukaan mallitouhuihin, ja ekä pikkunäytös sai häiriökäyttäytymisen puhkeaan. Varsinkin kun mallipomolta tuli kommenttia, että muuten tosi hyvä mutta lantiolta pitäis saada pois ja taputteli mun lanteita. Sit mun henk.koht helvetti alko taas rullata: pidin supertiukkoja dieettipätkiä aina jotain kuvausta tai näytöstä varten, homman jälkeen alkoi järjettömät ahmimiset kun oli pitäny itseään nälässä. Ainahan se pari kiloa/senttiä tuli saman tien takasin, ja hullujen morkkiksien kanssa. Viimeksi olin testikuvauksessa 3 vkoa sitten ja sen jälkeen on taas syömiset riistäytyny käsistä. Kun järjellä itselleni selitän asiat, niin todellakin tajuan, että se pari senttiä ei oikeesti näy missään ja että tää jojoilu vahingoittaa mua ja aiheuttaa nimenomaan sen että normaaliruoka nostaa aina painoa. Mulla ei tunnu olevan mitään kontrollia asiassa. Mun mitat on 87-66-89 ja mallikeikkoihin vedän aina mitat 86-64-88. Siis ei paljon mitään eroa, mutta mä muka tunnen sen back-fattina kun makaan selälläni illalla sängyssä jne. Tällä hetkellä mun päässä ei juuri muuta pyöri kuin ruoka, ruoka ja ruoka, treeni. Ja jumankekka, kesällä rakastin itseäni tälläisenä, nyt vihaan..

Toivon taas, että parempi kausi tulisi..Mä en ole hakenu apua, koska mä en jotenkin usko siihen. Kai mä vaan pelkään jollain lailla paranemista, tapojen muuttamista tai jotain. Jotenkin tyhmältähän se tuntuu, että fiksu tyttö miettii päätoimisesti "läskejään". Tsemppiä kaikille muille tässä ketjussa, toivottavasti muiden pää pelaa paremmin.

Voi että... Nyt se on sitten todellisuutta. Sairaalasta soitettiin ja 26 päivä menen syömistestiin mikä kestää 4 tuntia. Lounaan syön siellä jos haluan ja otetaan kokeita ja kysellään paljon. Sitten kaksi päivää siitä on lääkärin vastaanotto ja sitten hoito alkaa.
Haluan parantua ja pakko minun on tämä tehdä, kun painoindeksi on 15 ja ei ole elämää, mutta en uskalla päästää otetta tästä syömishäiriöstä. 2000 kcal pitää siellä kuulemma syödä ja nyt syön vajaata 900 kcal päivässä. Ei herranen aika, millä niin paljoo voi syödä. Nyt vasta hukassa olen. =)

Sindy - mikä on syömistesti? 4 tuntia tuntuu aika pitkältä... Mitä siinä tapahtuu? Ihan uteliaisuuttani vaan kyselen. Ymmärrän kyllä tilanteesi, itsekin olen elämästäni yli 7 vuotta sairastanut syömishäiriötä. Nyt olen kyllä ollut parantuneena jo melkein pari vuotta, joten voin sanoa senkin että kyllä se 2000 kaloria vielä menee, vaikka se nyt paljolta tuntuukin. Mä päädyin ravitsemusterapeutille jostain syystä vasta ihan sairauden loppupuolella (kenties se olikin psykoterapiaa suurempi sysäys paranemiseen), ja mähän aikunen ihminen porasin siellä kun se laittoi mun eteen ensimmäisellä kerralla 1200kcal ruokavalion jolla mun piti aloittaa. Tuntu aivan järkyttävältä, saati sitten nyt mikään 2000... Liikuin siinä vaiheessa 3-5tuntia päivässä ja kyllä, olin normaalipainossa (alarajoilla tosin) vaikka söin 400-800 päivässä koostuen pääasiassa vihanneksista ja kevyimmästä mahdollisesta jugurtista. Aineenvaihdunta kohtalaisen jumissa sanoisin. (Kyllä niihin vuosiin mahtui alipainoakin, aluksi paino kyllä tippui helposti, ja vaikka mitä muuta mutta ei niistä sen enempää)

No, joka tapauksessa. Sain kun sainkin sitten sen 1200 vaivoin syötyä ja uskaltauduin taas ottamaan hiukan rasvaakin (melkein nollissa sitä ennen), kuukauden päästä nostettiin 1400 kaloriin ja sitten taas 1600, 1800 ja 2000. Nykyään en enää laske kaloreita, mutta suunnilleen niitä ropisee päivässä semmoinen 2500. No, on se paino noussut niistä nälkäpäivistä, mutta ihan tarkoituksella ja siitä on lihaa kuitenkin aika paljon ja normaali bmissä ollaan edelleen. Ja vaikken silti missään kireässä kunnossa ole lainkaan, ei se sureta minua. Olen ihan tyytyväinen nykyiseen ulkomuotooni enkä sitä ihmeemmin stressaa.

ELI, kaikki tämä paasaus vain tsemppauksen yrityksenä teille jotka kamppailette näiden juttujen kanssa: Siitä helvetistä voi selvitä elävänä. Ei se helppoa ole, mutta yrittäminen ehdottomasti kannattaa, ihan vain oman itsensä takia. Mäkin ehdin jo olemaan ihan varma että vittu tätä tämä sitten on koko loppuelämä, eletään omenilla, porkkanoilla, kaalilla, kurkulla ja jugurtilla ja urheillaan verenmaku suussa, aina palellen ja kuollaan joku kaunis päivä sydäninfarktiin johonki lenkkipolulle. Mutta eipä siinä vaan käynyt niin. Tässä ollaan, ihan terveen papereilla ja syöminen on ihan normaalia ja tuskatonta. Elämä on kivaa.

tsemppiä ja voimia!

Omaan kokemukseen peilaten voisin sanoa, että ekaks pitää hoitaa päätä kuntoon. Harvemmin onnistuu, että samalla hoitaa psyykettä ja treenaa vakavissaan. Voi treenata fiiliksen mukaan ilman turhia paineita. Tällä hetkellä mulla ei oo mitää salipäivii, ns. pakkoaerobisii tai kiveen hakattuja ruokasääntöjä. Yritän ottaa mahd. rennosti. Vaa'asta koitan päästä eroon. Ja pitää muistaa, että paino vaihtelee luonnostaan eli pienistä heilahduksista ei kannata saada slaagia.

Mulla alkaa olla ihan hyvällä mallilla nää asiat. On mennyt aikaa, on työstetty ihan helvetisti ja oltu pitkäjänteisii. Koen, että kauhia kalorien kyttäily paranemisvaiheessa ei ole hyvästä. Mua pelotti päästää irti syömishäiriöstä, mutta se kannatti. Täysin ei olla irti, mutta fiilikset on parhaita viiteen vuoteen tai jotain. Taistelu irti sh:sta on sen kovan taistelunarvoinen. En halua itse enää takas siihen suohon ja kyl näine lisukkeineen voi elää ihan hyvin tai oikeastaan hemmetin hyvin. Ei se elämänilo oo vaa'an lukemasta kii :)

Niin siis se menee niin, että menen sinne sairaalaan ja he ottavat verikokeet ja kyselevät kaikkea ja täyttelen lomakkeita. Se menee nimellä syömistesti, vaikka se syöminen ei todellisuudessa ole kun pieni osa testiä. Eli antavat minulle lounaan eteen ja sanovat että syöt sen minkä syöt tai olet syömättä. Jos syön jotakin, he näkevät mitä ja miten syön ruokani.
Kyllä mullakin nyt jo on positiivisia ajatuksia koko hoidosta. Mietin jo, että sitten kun pää antaa periksi syödä, mitä söisin ensimmäiseksi, voisin joskus tulevaisuudessa mennä taas poikaystäväni kanssa ravintolaan syömään jne... =)

Voi apua. Paino on mulla nyt 44 kiloa ja kaksi viikkoa on ollut samana eli energiamäärää nostetaan ensi viikon tiistaina. Nyt se on ollut alle 2000 ja vajaa 2200 per päivä. Liikuntaa en saa harrastaa eli kävelyt junalle ja junalta kotiin on melkeinpä ainoa aktiviteetti tällä hetkellä. Olen pikkasen lipsunut tästä eli olen kävellyt myös kauppaan jne, aina nopeesti kun en osaa kävellä hitaasti madellen. Viikonlopuisin kotona lipsun myös eli en syö kun n. 2000 kcal päivä, vaikka ruokasuunnitelma on suunniteltu niin että korkein kalorimäärä minkä siitä voi saada (riippuu miten valitsee), on n. 2250 kcal päivä.

Nyt kun en ole siis seurannut ruokasuunnitelmaa pilkulleen niin mitäköhän se energian nostaminen mun kropalle taas tekee... ?? Kalorit tulevaisuudessa tulee olemaan luultavasti siinä 2500 per päivä, riippunee taas siitä mitä valitsee. Eikös se ole ihan älyttömästi, vaikka painoa pitäisikin saada ylöspäin? Ja kun aktiivisuustaso on melkein nolla.

Kirjoittakaa joku mielipiteitänne asiasta... kiitos. Pelottaa...

Heip,
Ehkä sopivin ketju, minne postata linkki tähän kiinnostavaan juttuun. Liz on ollut "aina" anorektinen ja söi ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin useamman viikon lähes normaalisti.

http://www.dailymail.co.uk/femail/a...ed-anorexic-Liz-Jones-eat-normally-weeks.html

Kliseisesti voisin sanoa, että herätti ajatuksia. Muun muassa tämä kohta "Mostly, though, I find to my chagrin that I'm in a better mood, pretty much all day. I snap at people less, I smile more. I have found that if I eat eggs or some other form of protein in the morning, I'm much less depressed. " Kuinka paljon onnellisempia ihmiset olisivatkaan jos söisivät kunnolla? :)

Heip,
Ehkä sopivin ketju, minne postata linkki tähän kiinnostavaan juttuun. Liz on ollut "aina" anorektinen ja söi ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin useamman viikon lähes normaalisti.

http://www.dailymail.co.uk/femail/a...ed-anorexic-Liz-Jones-eat-normally-weeks.html

Kliseisesti voisin sanoa, että herätti ajatuksia. Muun muassa tämä kohta "Mostly, though, I find to my chagrin that I'm in a better mood, pretty much all day. I snap at people less, I smile more. I have found that if I eat eggs or some other form of protein in the morning, I'm much less depressed. " Kuinka paljon onnellisempia ihmiset olisivatkaan jos söisivät kunnolla? :)
Näinhän sen on. Minulla laukaiseva tekijä parantumiseen oli laivaristeily jolloin annoin itseni pitkästä aikaa syödä mitä haluan. Lopulta kun palasin, en enää ollut sama ihminen. Henkisesti minulla oli enemmän voimaa kun fyysinen puoleni oli kunnossa. Kun oli energiaa ajatella, pystyi tekemään järkeviä päätöksiä.

Halusin joka aamu syödä kunnon aamiaisen, kunnon lounaan, halusin syödä mihin aikaan haluan. Halusin vapaaksi syömishäiriöstä ja olinkin tullut kahden ja puolen vuoden jälkeen siihen pisteeseen etten enää jaksanut sitä. Koko parantumisprosessi oli pelottava ja en enää edes tuntenut itseäni, kun kaikki ne vuodet olin elänyt sairaudelle. Vähitellen opin kuitenkin tuntemaan itseni uudelleen, löytämään näläntunteen ja elämäniloni.

Fyysisesti oireilen vieläkin, sillä parantumiseni alkamisesta on n. 9 kuukautta. Tammikuuhun asti nostin vähitellen energiamääriä, hikoilin öisin lakanat märiksi. Tuntui etten olisi ikinä kylläinen ja jouduin edelleen rajoittamaan asioita. Aloitin elokuussa myös juoksemaan tosissani pitkästä aikaa, auttaakseni itseä hyväksymään ruokahaluni. Liikkuvan ihmisen keho tarvitsee ravintoa, sillä muuten kaikki työ menee hukkaan. Juoksu piti minut monesta syystä järjissäni parantumisvaiheessa.

Vasta lähiaikoina asiat ovat alkaneet tasoittumaan. Hormoonitoiminta on palannut muutamia kuukausia sitten ja koen ulkoisesti olevani aivan kuten muutkin. Sisäisesti on tietenkin vielä joitakin asioita jotka hakevat tasapainoa. Kuten liikunnan määrän kohtuullistaminen, ja se että treenin ja ruokavalion ulkopuolellakin täytyy olla elämää jota jaksaa elää. Ja että tunteita ei saa turruttaa tekemiseen. Mutta se varmasti sujuu itsestään kun pääsen töihin. Parantuminen oli yksi raskaimpia elämänvaiheitani mutta nyt olen kaikesta kiitollinen.

Heip,

Olipa kiinnostava artikkeli. Mutta kiva, että tässä tapauksessa "normaali" ruokavalio tarkoitti "kuten ylipainoiset ihmiset syövät". Lizhän tossa valitteli raskasta ja huonoa oloa, ja tuleehan se huono olo, jos syö 3000 kcal päivässä pelkkiä huonoja hiilareita ja rasvaa. Oliskohan tulos ollut toinen, jos ruoka olisi ollut vähän erilaista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom