Lupa syödä (varo: sh-asiaa)

Hei!

Päätin aloittaa uuden topicin, toivon mukaan en kaikkien mielestä turhaan. Tiedän, että olen yksi "tiukimmista" sh-höpisijöistä täällä. Kuitenkin olen sairastanut nyt noin 9 vuotta enemmän tai vähemmän "aktiivisesti" anoreksiaa yms. Tässä talven aikana on mennyt ruokavalio aivan päin helvettiä. Tuli kokeiltua VHH-juttuja, hankittua hiilarikammo ja lopulta syömiskammo. Vetelin 3 krt päivässä ruokavaliolla kasvispainotteisesti ja sapuskalistan sallittujen ruokien osaston kärjessä olivat pakastevihannekset, jotka muuten saavat sellaisina 600-800 gramman kerta-annoksina pakin totaalisesti sekaisin. Kaiken lisäksi en ole tajunnut, kuinka suuri lihomisenriski tässä piilee. Aineenvaihduntahan jumittaa kuitenkin aina aikamonta tuntia, kun ei saa polttoainetta ja laittaa "hanat" kiinni. Järjetöntä, että tulee pelko oikeita ruoka-aineita kohtaan. Eivätkös ne herkut ja roskaruoka olleet suurimpia kaloriansoja? Saihan sitä ennen vielä syödä perusruokaa - ihminen elää perusruualla.

Muutin niin, että syön neljä kertaa päivässä, mutta edelleen kasviksia paljon ja prodelähdettä siihen rinnalle. Tänään aion kuitenkin syödä moniviljariisiä lohen kanssa ja ainakin puoli lautasellista salaattia - siis pääruualla. Pääpointtina se, että tulee monipuolisuutta. Luulisi sen tehostavan myös kehon aineenvaihduntaa. Ajatus viisi kertaa päivässä syömisestäkään ei ole enää vieras. Ajattelin, että voisin oikeasti syödä aamupalan, lounaan, välipalan, iltaruuan ja iltapalan. Ideana olisi koostaa ateria nälkää kuunnellen, mutta järkevistä ruoka-aineista - olisi itsellä vapaampi olo.

Eniten pohdin hiilarilähteitä. Kannattaa täysjyvää syödä sekä lounaalla että päivällisellä? Aamupalalle mietin, että söisin puuroa, jonka sekaan laittaisin rahkaa. Ehkä hedelmän paloja tai salaattia lisukkeena? Mulla on tuo kuitujen saanti nyt vain kasvisten varassa ja tekisi mahalle hyvää syödä täysjyväviljaa. En ole noin kolmeen kuukauteen syönyt leipää, puuroa (muutamia kertaruokalusikallisia lukuunottamatta) tms. Lisäksi olen välttänyt hedelmiä, marjoja...ja oikeastaan kaikkea hyvää. Hiilareiden jakaminen tasaisesti pitkin päivää on varmaan järkevintä verensokerin kannalta. Iltapalalle kaavailen "perussettiä": raejuustoa & muuta proteiinilähdettä ja kasviksia sopivassa suhteessa.

Tulipas purkaus, mutta pakko oli jotain privajuttua saada laitettua. :)

Muista myös ne hyvät rasvat! :) Siitä lohestahan niitä nyt ainakin saat, mutta myös muita lähteitä olisi hyvä olla. Mulla oli jossain vaiheessa ihme hiilaripelkoa myös, ja kun rupesin vaan syömään sitä täysjyväleipää ja puuroa nii johan parani suolentoimintakin :D Tsemppiä nyt paremman ruokavalion laatimiseen! :thumbs:

Itse noudatin kans aikoinaan tuollaista vhh-diettiä...ei toiminut ainakaan mulle :rolleyes: . lopputulos oli että paino nousi n.5kg ja olo oli jotenkin kokoajan tunkkainen ja vetämätön.
ps. söin varmaan liikaa pähkinöitä :D

Täysjyvää syön nykyään ihan huoletta(ei edes pelkkää ruista vaan täysjyvää ja jopa vähän hötönpääkin leipää) ja iltaisin olisi hyvä jättää hiilarit pois, mutta silti sorrun usein syömään leipää tmv.

Tulipas hyvään saumaan luettua tää viestiketju :)

Vähän on tässä pieni nälkä, mutta ajattelin taas "fiksusti" kituutella tonne johonkin seiskan kieppeille, että "saan" syödä.. Päätin sitten ottaa itteäni niskasta kiinni ja menin tekemään itelleni yhen leivän ja seuraksi otin ompun!

Pakko myös vähän purkaa, kun nyt tällanen ketju taas on, ja vielä kaikenlisäksi otsikossa varoitettu, että tämä sisältää sh-asiaa, niin ehkä uskaltaa kirjoittaakin:rolleyes:

Piiiiitkä saikku loppui tossa vuoden vaihteessa ja pääsin takas töihin. Ei ne syömiset nyt ihan normaaliin korjaantunut, noin 1000kcal/pv vedeltiin edelleen.. mutta sitten reillun kahen viikon jälkeen yt-neuvottelujen tuloksena tuli kenkää.. (tai siis ainakin tämä virallinen syy; todellinen syy taitaa olla mun käsi, mikä on pariin kertaan leikattu, mutta piäisi nyt olla kunnossa). Lomailu alkoi siis taas. Syömisethän siinä sitten muuttui taas huonompaan suuntaan.. "aamupalat" venyy jonnekin klo 14 tietämille, sillon leipä + jugurtti, sitten joskus kuuden kieppeillä rahkaa ja leipä ja illalla sitten taas leipä ja jugurtti/hedelmä.. Aika ykspuolista ja vähästä.. Nyt tosin sitten yksi välipala sinne lisää tänään!

Mitenhän sitä taas sais itteensä niskasta kiinni, että vaikka sitä päivät joutuukin olemaan kotona ja ainoa aktiivisuus on päivän jumppa/salitreeni, niin että silti saisi syötyä vähän enemmän..

Hohhoijaa, että ihminen voikin olla tyhmä.. Vaikkei se sh-nyt tyhmyydestä johdukaan, niin silti kun on sieltä pahimmasta suosta päässyt pois jo jonkin aikaa sitten, niin nytten tää tuntuu yksinkertaisesti vaan niin helvetin tyhmältä, että teen näin.. :jahas:

Syokaa tytot syokaa!

Joskus minakin karsin hiilarikammosta vhh-viritysten seurauksena ja se on kurjaa, jos hiilareista muodostuu peikko. Kylla se vaan on niin, etta kun keho alkaa luottaa siihen, etta se saa ravintoa saannollisesti ja tarpeeksi, keho toimii paremmin. Vatsa toimii, mieli on kirkas, ei tarvitse ajatella ruokaa koko ajan (niin kuin silloin jos jatkuvasti kieltaa itseltaan jotain). Treeni kulkee, on parempi mieli, saattaapa jopa paino pudota.

Minusta tuntuu, etta kokojyvatuotteet tuovat jotenkin kyllaisen ja tyytyvaisen olon. Esimerkiksi puurolautasellisen jalkeen on ihanan onnellinen ja mukava olo, ei taysi, mutta kyllainen. Samaa ei kylla saa pelkalla salaatilla.

Lusikka kateen! :thumbs:

Sh-toipilas ilmoittautuu! Musta tuntuu, että mulla on nyt menossa luonnollinen bulkki eli on nälkä paljon. Tosin on mulla osa selvää stressisyömistä, mutta nyt kolmen kuukauden aikana (Kolme kuukautta sitten aloin tsempata ihan mielettömästi.) mulla on ollut pari kertaa parin viikon pätkiä tiedostamaton bulkki. Näiden "bulkkien" aikana on tullut pientä inhoa itseään kohtaan, mutta salilla on näiden aika mennyt tosi putkeen. Nimim. "Tänän penkkienkka"

Mä oon itse kokenut, että pääkopan lukkojen kanssa työstäminen on tärkeetä. Mä muuten luulin, että tää topiikki kertoo kirjasta Lupa syödä ja käsittelee siihen liittyviä pohdintoja. g., luepa tuo kirja! On hyvä sekoitus psyykkistä puolta ja ravintojuttua. Tosin ne ravintojutut eivät kaikilta osin välttis sovi treenaamiseen, mutta suosittelen, että ekaks hoidat pääs kuntoon ja sen jälkeen siirryt tavoitteellisempaan treenaamiseen, jos siltä tuntuu. Mä ite treenaan fiilispohjalta. Tää viikko on ollut aika tehoviikko! :D En ainakaan pitkään aikaan itse voi ottaa treenaamista tuhannen vakavasti tai miettiä dieettejä. Jos haluan kiinteytyä, ainut, mikä mun on turvallista tehdä, on oikeestaan HIIT. Ehkä olen liian varovainen, mutta mä en lähtis vielä aikoihin kokeileen dieettiä. Ja se, miten loppusyksystä hommat lähtivät hitonmoiseen nousuun, on aika jännää eli kaks viikkoo ilman liikuntaa ja sen kaks viikkoo söin päivittäin herkkuja kohtuudella ja opettelin syömään kaikkea hyvällä omallatunnolla. Sen jälkeen oon pitänyt kiinni yhdestä sopimuksesta, jonka tein itteni kans. Eli jos en syö hyvin, en saa treenata. Tajusin, että ei oo turvallista treenata, jos ei syö. Emmä mitään tonnin painoja käytä harjoituksissa, mutta pienikin paino tekee pahaa jälkeä, jos se tipahtaa päälle. Nää kolme kuukautta on menny tosi kivasti. Oon syönyt, treenannu ja nauttinu elämästä. En nyt kovin hifistele sen kans, mitä syön. Ehtii myöhemminkin. Okei, koitan kattoa, että massu toimis okei ja että ei koko päivää mitää karkkia, mutta nämähän kulkevat käsi kädessä. Ja nykyisin kyllä maittaa enemmän perusruoka kuin lisäainepommit. Sopivasti ja monipuolisesti kaikkia makroravinteita ni hyvin menee :) Niitä kaikkia tarttetaan - myös usein moitittuja hiilareita ja rasvaa. Jo rasva ällöttää, sotke sitä puuroon tai syö vaiks avokadoa ja pähkinöitä. Ainakin mun mielestä avokadoja ja pähkinöitä oli aika helppo lähtee syömään. Tärkee askel on, että oppii, että rasvaakin tarttetaan :) Nuku myös ja pidä välipäiviä.

Mulla on ongelmana masu. Eilen söin lohta, hedelmäsalaattia, rahkaa, kasviksia, riisiä yms. erilaista kuin yleensä ja näin ollen masu turposi järjettömästi. No, samat oireet ovat olleet myös järkyttävien pakastevihannesmäärien kanssa, joten yritetään säännöllisellä syömisellä saada tasaiseksi tämä mahan toiminta.

Tänä aamuna söin lenkin jälkeen raejuustoa purkillisen, rahkaa, hedelmäpaloja ja puuroa satsin. Milloinkohan viimeksi olisin syönyt aamiaisen? Lisäksi laitoin puuroon sekaan kasvirasvavalmistetta. Olo on nyt aika hyvä, vaikka maha kettuilee edelleen ja vieläkin tuntuu vähän nälkäiseltä. Tuntuu, että ei sitä "real"-kylläisyyttä olekaan: vain "ikinälkä" tai täysi olo.

Olen silti päättänyt, että tämä on ohjenuora:
1) Syö säännöllisesti.
2) Syö monipuolisesti.

Toisin sanoen yritän käydä päälle kaikkia hulluja esimerkkimallejani. Kuitenkin nuo ovat perusohjeet pysyvään painonhallintaan: säännöllinen ruokailurytmi (polttoainetta moottoriin 3-4 tunnin välein 5 krt päivässä) ja jokaisella aterialla kaikkia ravintoaineita. Ainakin voin perustella tämän päivän aamupalani olleen siinä suhteessa hyvä: täysjyväviljaa, vitamiineja, kuituja, proteiinia, rasvaa ja pitkäketjuisia hiilareita. Pointtini on tässä, että haluan tehdä itselleni uuden hallitun ruokamallin. Tietenkin se pitkän ajan tavoite on antaa itselleen lupa syödä suurin piirtein kaikkea, mutta nyt siis käännän anorektiset mallini terveiksi, jotta voin tuntea ylpeyttä, kun teen itselleni hyvin. En tehnyt itselleni hyvin syödessäni kolme kertaa päivässä rehuja.

Lisäksi olen ajatellut (ajattelen liikaa aina ;)), että periaatteessa aineenvaihduntani on ollut aivan minimissään. Voi vain kuvitella, mikä oikea lihomisenriski on, jos elimistö ei saa kaipaamiaan ravintoaineita. Aamupalaksi kahvia ja kasviksia, ehkä muutama puuroa ruokalusikallinen. Keho ei lähde käyntiin, kun ei saa proteiinia ja rasvaa, eikä edes tarpeeksi mitään. Sitten koko päivän on keho jumissa (kylmyys kertoo jo tämän) saadessaan vain vichya ja kahvia. Ateriaväli (välissä siis voi olla muutama napostelu light-limun kanssa, mutta käytännössä ei mitään) noin 8-10 h ja sitten koneeseen kukkakaalia, parsakaalia, herkkusieniä, kasviksia, kasviksia... ja ehkäpä hyvällä tuurilla 50-100 g lihaa tai muutama kalkkunaleikesiivu. Tuostakaan ateriasta ei ole oikeastaan merkitystä, koska tulee vain kuituja, hiilaria jne., mutta proteiinia & rasvaa ei nimeksikään. Kyse ei ole mun mielestä vain energiansaannista, vaan sitä, että kone edes toimisi ts. käyttäisi energiaa. Iltapalaksi noin 2-3 tunnin jälkeen purkillinen raejuustoa, kalkkunaleikettä/jotain lihaa ja KASVIKSIA. Tuloksena vain lisäturvotusta.

Olen jauhanut aina nestekertymästä, turvotuksesta ja mahani paskasta kunnosta. Syypää kaikkeen on ihan vain sairauteni. Tottakai mulla kerää nestettä mahaan, kun syön vain illalla. Silloin vedän suurimmat annokset ja nekin järkyttävinä kasvissatseina. Ja neste kertyy senkin takia, ettei ruuansulatus toimi. Kehoni on sekaisin. Ei toimi.

Summa summarum: Kumpi malli oikeasti on suurempi riski - ihan kaikkeen? Ensinnäkin, niukkaenerginen "anorektinen malli":
- ahmimisenriski kasvaa (liian pitkät ruokailuvälit, niukkuus)
- yksipuolisuus/ravintoaineiden puute: kynnet, hiukset, lihaksisto yms. heikkenevät
- lämmöntuotanto ei pelaa
- ei jaksa mitään (ts. luulee jaksavansa kaikkea, mutta onkin "psyykkisessa sairaushumalassa")
- lopputuloksena romahdus jossain vaiheessa --> realismia
- lihomisenriski ahmimisriskin takia
- kroppa ei toimi, ei kuluta energiaa, ei kehity

monipuolinen "terve malli"
- ahmimisenriski pienenee (nälkiintymistä ei ole ts. nälkä ei kasva säännöllisyyden ansiosta liian suureksi)
- monipuolisuus: yleinen hyvinvointi
- lämpöä riittää
- treeni kulkee paremmin
- jaksaa paremmin IHAN OIKEASTI
- sairausriski vähenee

Olen aina vain ajatellut lapsellisesti, että mä kestän ja kestän. Olen yhdeksän vuotta kestänyt tätä kaikkea ja olen edelleen hengissä. Se vain todella lapsellista ajattelua, sillä yleensähän maailma muuttuukin hetkessä. Yhtäkkiä aamulla et jaksakaan nousta sängystä, mennä kouluun tms. Syksyllä muutan pois kotoa ja alkavat korkeakouluopinnot. Miten ajattelin rehuilla elää opiskelijaelämää? Pakastevihannekset ovat oikeasti kalliita. Miten jaksan opiskella tällaisellä ruokavaliolla? Tai onko musta syksyllä edes opiskelemaan, jos jatkain näin? Saatan olla osastolla. Jokainen anorektinen päivä on kuitenkin pudotus syvemmälle, koska se ruokkii itseään. Syön viikon niukasti, paino laskee ja mulla on "hyvä olo". Sitten taas tsemppaan pari päivää ja jatkan paskasti. Näin voin sinnitellä jonkin aikaa, mutta pitkällä tähtäimellä olen vain syvemmällä montussa. Siispä, ei ole aikaa tuhlattavana.

Kai se jonkin heräämisen sai aikaan, kun perjantaina sydämeni tykytti siihen tahtiin, että normaalius oli kaukana. Ihmisbiologiaa en ole nyt aikoihin lukenut, joten etsin tiedot: sydän sijaitsee vasemmalla puolella ja kuvasta piti katsoa paikka. Kolme kertaa iltapippaloissa sydämeni tykytti järkyttävän nopeasti. Sitten pieni tauko ja sama toistui, siis yhteensä kolme "kohtausta". Ensin luulin kyseessä olevan vain jokin mahani turpoamisesta johtuva huonous, mutta ei tuo oikein siltä tuntunut. Typerä olisin, jos sanoisin, että onpa kumma. Ei ole kumma tämän ruokavalion & elämäntavan seurauksena, ei todellakaan.

Tiedän anoreksiani syyt: perfektionismi, "todellisuuden pelko", aikuiseksi kasvamisen kauhut ja ennen kaikkea tunne-elämän ongelmat. Olen siis tunnevammainen: en voi käsitellä tunteitani ja yritän pitää sh-hallinnalla maailmani kasassa. Terapiassa tosiaan olen, mutta itsestä tämän homman on pakko lähdettävä. Välillä on ollut masentuneita ajatuksia ja tyytymättömyyttä omaan elämään: "Ei mun elämä syömällä parane." Entä jos se ihan oikeasti paranisikin? Jaksaisin varmasti tehdä kaikkea paremmin. Lisäksi mahdollistaisin elämäni muuttumisen, tulevaisuuteni, jota niin kovasti odotan. Pikkuhiljaa opin myös käsittelemään tunteita - hyviä ja huonoja - mutta nyt olen vain siinä vaiheessa, että en voi odotella oppivani tunnehallintaa sataprosenttisesti. Nyt on kyse fyysisestä terveydestä. No, ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, mutta on erotettava järki ja tunteet - tässä tapauksessa. Mun on ajateltava järjellä: kuolen, jos en ala muuttamaan ruokavaliota. Tuntuu pahalle, olisi helpompi syödä niukasti ja hymyillä. Nallekarkit eivät vain aina mene tasan: on pakko kärsiä oman fyysisen kuntonsa parantamisen takia. Eikä kyse ole ääripäistä: nälkiintynyt - lihava, vaan tasapainosta. En ole lihottamassa itseäni, heittämässä hallintaa hukkaan yms., vaan rakentamassa kaikkea terveemmälle pohjalle. Ja mä tiedän ravitsemusjutut hyvin, kunhan vain käytän niitä oikein.

Huh, vuodatus.

EDIT: Oon kokenut parhaaksi skipata täysin oikeat sh-foorumit, koska mulle ne eivät ole koskaan tehneet hyvää. Siellä on liikaa tietynlaista "väärää" yhteisöllisyyttä. Viiteryhmä "TERVEET" on parempi vaihtoehto :)

Mua ei enää syömishäiriöt ole vaivanneet, kun on tullut niin paljon kaikkia muita ongelmia ettei juurikaan jaksa miettiä syömisiään...ei nyt kovin hyvältä tunnu tämäkään :(. tosin helposti vieläkin harrastan ns.lohtusyömistä.

kannattaa syödä maitohappobakteereja jos on ongelmia mahan kanssa ja mun vatsa ei ainakaan kestä raakaa maitoa, vaikka muita maitotuotteita kylläkin. se turvotus kyllä menee ohi jos jaksat syödä säännöllisesti ja tarpeeksi hyvin...siihen voi tosin mennä kuukausiakin.

Mä sain aikoinaan "anoreksiavatsani" toimimaan, kun opin syömään mitä huvitti, milloin huvitti. Voi oikeasti sitä fiilistä, kun sai käydä ulosteella joka päivä ongelmitta, aikasemmin kun oli hätä ehkä tsägällä kerran viikkoon ja tottakai mahaan sattui 24/7 :D

Nykyisellään iso määrä hiilareita saattaa saada minut turvoksiin ja mahan vaivaamaan, elelen pääasiassa vhh:lla mitään laskematta, ja ongelma on kurissa.

Sydämen tykytyksestä sen verran, että se on niitä viimeisiä hälymerkkejä, ainakin itselleni oli. Mulla on rytmihäiriöitä muutenkin, ja ano-aikoina toi ajoi mut pari kertaa todella pahaan jamaan.

Hienoa Guerlainn, että oot saanut noin paljon asioita sisäistettyä, tossa on hyvät lähtökohdat paranemiselle.

Mä en tiiä miten pääsisin tästä eteenpäin. Nää päivät taas kotona pistää koko syömisrytmin muutenkin ihan sekasin ja tuntuu, ettei oikeesti tarvis syödä mitään, kun ei edes sitä perustoimistohommaakaan tee. Kulutus minimaalista.

Kaveri tossa just sanoi, että on alkamassa tekemään ruokaa: jauhelihapihvejä ja perunamuussia - eli ihan tavallista kotiruokaa. Ja voi että mä oon kateellinen, kun itekin haluasin voida syödä sellasta. Mutta joku helvetin juttu pistää täällä päässä taas niin paljon vastaan.. Saati sitten, että joskus voisi syödä jotain herkkuja, muutamaa karkkia /suklaapalaa lukuunottamatta.

Tossa terapian aikana (viime keväänä ja kesällä) opettelin syömään enemmän sellasta normiruokaa, mutta paino nousi aika reippaasti. Ja ihan normipainoinen olin terapian aloittaessakin. Se pelästytti niin paljon, että sitten jäi taas kaikki tavallinen kotiruoka ja ne muutamat herkutkin.. Varmaan olisi pitänyt jatkaa sitä, niin ehkä se aineenvaihdunta olis sitten taas alkanut toimimaan ja paino olis saattanut laskeakin.. mutta kun ei vaan uskaltanut..

Nyt alkaa ottaa päähän kun ei oikein voi syödä muuta kun ruisleipää, kaurapuuroa, rahkaa, raejuustoa, rasvattomia&sokerittomia jugurtteja, vihanneksia, hedelmiä (ja niitäkin aika vähän) ja ihan vaan muutamia tiettyjä valmisruokia, mistä näkee koko annoksen kalorit (=käytännössä siis pelkkä bolognan spaghetti mikä sisältää sen mahtavat 225kcal/annos).
Olis vaan niin ihanaa taas voida syödä sitä peruskotiruokaa sen enempää miettimättä.. ja joskus sitten vaikka niitä herkkujakin..

Nyt kaipaisin kipeästi punttimimmien tsemppiä ja realismia. Yö meni vähän pohtiessa tätä sairautta ja lihomisenpelkoa tarkkaillessa. Tulipa pari ajatusta, että pitäisiköhän paastota, mutta toisaalta nämä sivuoireet tulevat ennemmin tai myöhemmin, jos aion parantua ylipäätään.

1. Onkohan mitään faktapohjaista selitystä tuolle yöhikoilulle, joka tulee, jos syön enemmän proteiinia, rasvaa & hiilareita? Ruokia en punnitse. Eilisen ruokailu suurin piirtein tällaista:

Aamupalaksi raejuustoa 200 g, rahkaa noin 50 g, kaurapuuroa ~2 dl, pieni omena, klementiini, pala banaania, kahvia & vettä, puuron sekaan 50%-kasvirasvavalmistetta

Miksi tällainen valinta? Ensinnäkin lenkin jälkeen palautukseen hyvää hiilaria kaurapuurosta (masulle hyvää), vitamiineja hedelmistä, proteiinia rahkasta & raejuustoa, omega-3-ja omega-6-rasvahappoja kasvirasvasta.

Tästä noin 3,5 tunnin päästä ateria:
uunikypsennettyä lohta (painosta ei hajuakaan, mutta siis ihan reilusti), moniviljariisiä ~1dl, salaattia, kurkkua, kaksi tomaattia, kesäkurpitsaa, porkkanaraastetta, jälkkäriksi omena

Välipalaksi noin kolmen tunnin kuluttua:
~25 g pähkinäsekoitusta, rahkaa 200 g, ½ omena, hirvenlihapala 10 g, kaksi kalkkunaleikettä, tomaatti, salaattia, kurkkua, kaurahiutaleita rahkaan 15 g (masulle taas hyvää), 2 ruisleipäpalaa levitteellä, kasvirasvavalmistetta rahkaan

Iltapalaksi noin 2,5 tunnin kuluttua:
noin 10-15 kuivattua luumua/muuta sekahedelmää (mitä mieltä näistä), pähkinöitä 10 g, raejuustoa-rahkaa ~120 g, vettä, ripaus kasvirasvavalmistetta

Mitä mieltä olette? Mun mielestä rasvaa pitää uskaltaa käyttää, koska se varmaan auttaa aineenvaihduntaani ja tietenkin kaikkeen muuhunkin.

Maha voi järkyttävän huonosti edelleen: turpoaa koko ajan. Vaa'alle en tänä aamuna mennyt - parempi niin. :)

Yö meni vähän pohtiessa tätä sairautta ja lihomisenpelkoa tarkkaillessa. Tulipa pari ajatusta, että pitäisiköhän paastota...

Mitä mieltä olette? Mun mielestä rasvaa pitää uskaltaa käyttää, koska se varmaan auttaa aineenvaihduntaani ja tietenkin kaikkeen muuhunkin.

ÄLÄ PAASTOA!!! Itsellänikin se kävi taas tänä aamuna mielessä, mutta söinpäs sen aamupalan!
Lihomisen pelko on täälläkin suuri, koska tiedän, että kun alan syömään vähänkin normaalimmin, niin se paino nousee.. siksi tässä kamppaillaankin vähän kahen vaiheilla, yrittääkkö syödä paremmin vai ei.. koska se painon nousu pelottaa niin saakelisti, varsinkaan kun siihen ei todellakaan ole tarvetta. Mitat 154cm ja paino ehkä jossain 55kg hujakoilla, vaakaa en omista..

Mä oon kanssa miettinyt tota rasvahommaa. Tiedän, että sitä pitää saada (tähän asti rajoittunut aika pitkälti 1tl lesitiiniä rahkaan /pv + minilätta leivän päällä).
Voiko se oikeesti auttaa aineenvaihduntaa pelaamaan normaalimmin, jos yritän sitä rasvaa lisäillä vielä vähän enemmän ruokiini? Öljy puurossa ei mene alas, mutta lesitiini varmaan ajaa saman asian.. ehkä vähän manteleita tms.. ja mitähän muuta?!?! Vai lisääkö se rasvan lisääminen sitä painon nousua näin alkuun entisestään??

On tää niin hajottavaa. Haluasin tästä eroon, mutta nyt tosiaan tuli töisäkin kenkää (tuotannolliset ja taloudelliset syyt - kuten aika monella suomalaisella tällä hetkellä), niin senkin asia painaa mieltä jo ihan kiitettävästi.. ei oikein riitä mun aivokapasitettii näiden kahden asian kanssa painiskeluun...

Tutustukaapa syömishäiriöiset ihmisbiologiaan tarkemmin, niin ymmärrätte miten hirmuisen haitallista terveydelle paastoaminen ja nälkiintyminen on. Luulisi saavan vähän motivaatiota parantumiseen ja syömiseen kun tajuaa miten ruuan kanssa temppuilemalla ihan oikeasti lyhentää elämäänsä!

Hyvät tytöt!
Ensinnäkin, kun syömishäiriö alkaa (anoreksia), laihdutus aloitetaan, jotta elämä muuttuisi paremmaksi. " SITTEN KUN OLEN LAIHA... olen onnellinen/ täydellinen/ kaunis..." No oletteko?? Muuttuiko elämä ihanaksi?? Jos ei, niin eikö olisi ihan fiksua kokeilla toista lähestymistapaa? Reilusti (siis sopivasti ja monipuolisesti) ruokaa ja liikuntaa. Ahmimisongelmat (jotka aiheutuvat nälkiintymisestä/ ravintoaineiden puutteesta) pysyvät kurissa ja mieli pirteänä. Säännöllinen liikunta on yhtä tehokas masennuslääke kuin "oikeat lääkkeetkin". Itse sairastin anoreksian yli 20 vuotta sitten, sen jälkeen enemmän ja vähemmän syömisongelmia (bulimiaa...) elämäntilanteen mukaan. Sen verran olen voiton puolella (nyt jo ;)) että mieleeni ei tulisi enää ikinä paastota tai jättää puuroa syömättä. Jos päivässä syö aamiaisen, pari lämmintä ruokaa ja pari välipalaa, kaikki fiksusti koostettuina eli hiilareita, protskuja ja rasvaa, ei kerta kaikkiaan voi lihota! Lihominen siis tarkoittaa sitä, että kylkiisi hyökkäisi yhtäkkiä rasvapaakut. Paino voi nousta, etenkin aluksi kun kroppa korjaa vaurioitaan. Silloin kohonnut paino koostuu korjaantuneista kudoksista ja lihaksista! Ja lopuksi tahdon muistuttaa, että tasapainoinen mieli on helpompi saavuttaa kun kroppa on tyytyväinen :D

Rasvaa vaan reilusti lisää ruokavalioon. Vaikuttaa mm. tukan kasvuun tuo. Luulis että jokasella sh-tytöllä on ikävä kiiltävää tukkaansa... Rasvaa ja proteiinia ja fiksusti niitä hiilareita. Voisitte alottaa syömällä rasvaa 1g per painokilo.

Rasvaa vaan reilusti lisää ruokavalioon. Vaikuttaa mm. tukan kasvuun tuo. Luulis että jokasella sh-tytöllä on ikävä kiiltävää tukkaansa... Rasvaa ja proteiinia ja fiksusti niitä hiilareita. Voisitte alottaa syömällä rasvaa 1g per painokilo.

Oliko ok tuo mun eilinen esimerkkipäivä?

Tänään olen syönyt taas monipuolisesti: neljä ateriaa jo takana. Äsken tuli syötyä oikeasti hyvällä ruokahalulla makaronilaatikkoa. Pointtina siis se, että syön monipuolisesti myös "kiellettyjä" juttuja: perusruokaa, hedelmiä, pähkinöitä jne. Perusruuan/kunnon aterioiden skippaaminen ei ole missään nimessä järkevää - näin olen järkeillyt. :)

Guerlainn, mielestäni nuo ruokalistaukset ovat jo hyvä alku! :) Heti ei voi olettaakaan, että lisäät ruokamääriä heti siihen normaaliin. Pikku hiljaa. Suosittelen sulle kirjaa Lupa syödä. Se on hyvä sekoitus psykaa ja ravitsemusjuttuja. Toki kaikki ravitsemusjutut eivät ehkä ole treenajalle, mutta paljon on perusjuttuja ja kerrotaan, mihin tarvitset rasvaa ja miksi turpoilet jne.

Ai niin ja jos tilanne vaatii, pidä pientä taukoa liikunnasta tai vähennä sitä ainakin rutkasti. Itselleni kävi syksyllä niin, että pidin kaksi viikkoa liikuntataukoa. Tuona aikana opettelin syömään herkkuja ilman syyllisyyttä ja oksentelua. Sitten palasin taas liikunnan pariin.

Täällä yksi entinen anorektikko, olen aloittanut punttaamisen aivan nollasta, sairaalan letkuista. Ja en voi sanoa oikein muuta kuin että joka kerta kun pää sanoo että nyt ei saa syödä ettei liho niin muitutan itselleni että jos ei syö niin saa unohtaa ne lihakset ja timmin kropan. Mulla just liikunta auttaa kaikkeen, siitä saa hyvän olon niin henkisesti kuin fyysisesti, ja kun saa positiivista palautetta lihaksikkaasta kropasta niin tulee aina onnellinen olo ja mietin että ei enää ikinä luurangoksi :)

Toistan ehkä itseäni, mutta siis mulle helpointa on painottaa monipuolisuutta & säännöllisyyttä. Ymmärrän täysin esim. VHH-ruokavalion noudattajia, jos he kokevat saavansa siitä avun ongelmiinsa. Sen sijaan sh-parantuvalle luulen - puhun vain itsestäni - keskittymisen monipuoliseen perusruokaan olevan kaiken a ja o. Tunne siitä, ettei oikea ruoka lihota opitaan pikkuhiljaa.

Muistaakseni yleisesti ylipaino-ongelmaa (myös BED-häiriöt) ja syömishäiriöitä tutkinut Pia Charpentier juuri puhui siitä, että kiellot ja rajoitukset ovat sekä terveille että sairalle suurin riski ylipainoon. Jos esim. kieltää rasvaisen ruuan ja vaihtaa kaiken kevyttuotteisiin, tekee usein vain karhunpalveluksen itselleen. Elimistö huutaa rasvaa, ja riski ahmimiseen kasvaa. Sama juttu aterioiden skippailujen kanssa.

Miten sitten eilen söin? Ja mitä erilaista siinä oli entiseen malliin? Huonoja puolia?

MAANANTAI 26.1.

aamupala klo 8.20
raejuusto-rahkasekoitusta ~100 g, ~1,5 dl kaurapuuroa, pakastemansikoita ~1 dl, kahvia & vettä

lounas klo 11.45
kasvislaatikkoa ruokalassa ~200 g, kiinankaali-ananas-porkkanasalaattia reilu annos

salitreeni alakropalle ~1,5 h (kulkipa hyvin!)

välipala klo 15.15
rahka-raejuustosekoitusta (ei järkevämpää nimitystä ;)) ~150 g, porkkanaraastetta, tomaatti, 3 tl kaurahiutaleita

päivällinen klo 17.50
makaronilaatikkoa (tumma proteiinipasta, hirvenjauheliha, porkkanaa, kesäkurpitsaa, päällä Polar 15 %-juustoraaste) reilu annos --> uskalsin ottaa lisääkin, salaattia, kurkkusiivuja, kaksi tomaattia, porkkanaraastetta, omena

iltapala klo 21
~10-15 g manteleita, rahkaa & raejuustoa yht. 250 g (arvioita edelleen), omenapaloja (suurin piirtein ½ omena), mansikoita, 1 tl kasvirasvavalmistetta

Uskallan jopa väittää, että jos tämäntyyppisellä ruokavaliolla ne rasvapallot saan kylkiini, niin on se kumma. ;) Ruuan pureskelen kunnolla, juon vettä ja nälkä/kylläisyys alkavat toimia. :)

Tänä aamuna söin reippaasti kaurapuuroa, raejuustoa, rahkaa, mansikoita ja sekaan laitoin kasvirasvalevitettä. Edelleen siis levitteissä kevytosastoa, mutta käytän RASVAA! ;) Lounaana olikin aivan ihanaa kaali-porkkana-hernesalaattia, jossa oli vähän öljyä tms. kastiketta, lisukkeena broileri-kasviskastiketta ja raejuustoa sekä vähäsen vielä porkkana-kiinankaali-persikkasalaattia. Söin kunnon annokset ja hain lisää, jotta nälkä meni ohi. Voisi olettaa illan salitreenin menevän ihan jees.

Ennen mulla on painon kertyminen ja so-called lihominen johtunut:
a) rajoitukset/eläminen välipaloilla: omenoita, rahkaa, jogurttia, kaurahiutaleita --> pääateriat puuttuneet kokonaan
b) säännöllisyys puuttunut: huono ateriarytmi, liian pitkät välit yms.
c) kaloreiden laskeminen: stressiä, ei kylläisyyssignaalin kuuntelemista
d) yksipuolinen ruokavalio, liian vähän rasvaa ja täysjyväviljaa

Voin suoraan sanoa, että en varmaan vuosiin ole syönyt näin tai kenties en ikinä. Olen aian sanonut, etten pidä perusruuasta - en vain ole uskaltanut syödä sitä. Mielestäni se on ollut aina kaloripitoisempaa, lihottavampaa ja jotenkin "saastaista". Mieluummin olen vetänyt rahkaa joillain hiutaleilla satoja grammoja, ostanut järkyttävän kalliita "erikoisjogurtteja" ja kärsinyt heikotuksesta yms. Samalla valittelen painoni nousevan ja olon olevan huono.

Okei, neljäs päivä menossa uudempaa ruokavaliota. Kaksi yötä kärsin yöhikoilusta. Viime yönä juoksin kolme kertaa vessassa ja juomassa vettä, mutta hikoilu oli aika minimaalista. Masu voi todella huonosti: turpoaa yms. Viikonloppuna oli vielä pahempana, jospa pikkuhiljaa tasoittuisi. Säännöllisyys tekee hyvää ja esim. nyt ei ole älyttömän kipeä maha.Yritän juoda vettä runsaasti, kahvia kohtuullisesti ja tsempata. Ei muuten palella enää niin paljon, kun on syönyt nälän mukaan. :) No, tänä aamuna en näyttänyt yhtään lihavalta tai turvonneelta. ;) Masu ehkä oli edelleen turvoksissa (oli siis eilen illalla pallo), mutta muuten ihan ok tilanne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom