Luotto/maksukortit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän tuo katevaraus tehdä kuin sirukortinlukijalla. Miten muuten edes pankkikortin vois höylätä överiksi?

Alle 50€ ostoksissa ei ainakaan ennen tehty mitään tarkistusta, en tiedä tehdäänkö sirukorteilla.
Eli ostaa useita alle 50€ ostoksia, vaikka tilillä ei ole rahaa niin saahan sen miinukselle :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sirukorteilla just tehdään varaus kaikille summille.

Mä en kyllä ole huomannut ainakaan verkkopankissa katsoessa, että katevarauksia tulisi muuten kuin isommille summille. Tosin, aika nopeastihan nuo nykyään menee maksuunkin (pois lukien viikonloput) eli ehkäpä on vaan jäänyt huomioimatta.

edit: ja mulla siis sirukortti käytössä.

edit2:
kaikissa paikoissa ei ole vielä sitä varsinaista sirukortin lukijaa käytössä, oiskohan niin, että sellaisista paikoista ostetut, pienemmät ostokset, eivät näy katevarauksena...?
 
Tiedossani on, että rajattomat luotot ovat aika legendaa suomessa. Jos sellaisen johonkin korttiin saisi, niin ei sitä kelle tahansa myönnettäisi.

Yrityksillä saattaa korteilla olla korkeita luottorajoja korttikohtaisestikin, mutta aina siitäkin löytyy se raja. Monilla on näistä Businessa cardeista se käsitys, että on rajaton. Niin ei todellisuudessa ole.

Pankkikorttiostoissa ei aina tehdä varmennusta näillä vanhan mallisilla pankkikorteilla. Näinhän tilin ylityskin on mahdollinen. Electron korteilla varmennus puolestaan on pakollinen, muuten tapahtumaa ei voi hyväksyä.

Euroopan Unionihan on kieltänyt suljetut maksualueet. Vanhan malliset pankkikortit, jotka käyvät vain suomen rajojen sisällä, tulee poistumaan. Tilalle tulee uuden mallisia debit-kortteja. Electronit + luottokortithan käy jo valmiiksi muuallakin.
 
Ei sillä ole mitään väliä jos se limiitti olisi vaikkapa 20 000€, jos se ei tavallisessa käytössä tule vastaan. Ainakaan korttia haettaessa ei rajaa määritellä, jos joku raja on niin se on kortin myöntäneen firman oma raja.

Jos joutuu työssään reissamaan niin olisi ihan hirveätä ilman korttia. Hotellit vaatii rahapantin jos ei ole korttia, yms.

Onko edes mitään käytännöneroa business cardilla ja tavallisella.
 
Mua aina alkaa huvittamaan jos joku maksaa Visalla lähikaupassa, vaikka siitä ei ylimääräisiä kuluja tulisikaan. Voi vaan helposti käydä niin, että Visalaskun jälkeen ei käteen hirveästi jääkään ja sitten eletään taas kuukausi seuraavan kuukauden palkalla.

Kiva kun naurattaa esim. mun köyhyys.

Mulla on opiskelija-Visa, eli mulla on ns. kiinteä limiitti siinä (vai mikä lienee). Eli luottoraja on tonnin, ja jos vedän tappiin niin en voi ostaa mitään ennen kuin on ainakin osa maksettu. Normikortissa ilmeisesti saa joka kuukausi sen tietyn määrän luottoa?

Joskus tulee käytettyä ruokakaupassa kuun lopussa, tai jos tulee vaikka yllättävä sairastuminen tai muu, joka on pakko maksaa heti. Muuten käytän netissä, ja pankkipuolta sellaisissa paikoissa missä ei Electron käy. Ja ulkomailla silloin harvoin kun edes tulee käytyä ja käteinen loppuu kesken (tapahtunut kerran). Ja kyllä, mulla on myös käyttötilillä pieni koroton luotto, opiskelijaetu tämäkin.

edit. Visaa hakiessa kysyivät, paljonko haluan siihen luottoa. Olisin ottanut vähemmän, mutta tuo tonni on pienin mitä saa. Ei ole vielä tullut katto vastaan. Kuriositeettina mainittakoon, että kortti on myönnetty mulle vanhentuneilla henkkareilla; avasin samalla tilin ja menin konttorista nostamaan rahaa ennen kortin saapumista, eivät antaneet kun henkkari ei kelvannut. Arvatkaas missä pankissa.

Tuskin tulee siinä vaiheessa käytettyä muuten kuin nettiostoksiin kun tulot ovat sellaiset että säästöön jää enemmän kuin se satunnainen kymppi. Ihmisillä on kuitenkin eri syitä käyttää sitä Visaa, ainoat vaihtoehdot eivät ole yli varojen eläminen, shoppailuaddiktio tai halu levennellä kassalla että on sen kortin saanut.
 
Mua aina alkaa huvittamaan jos joku maksaa Visalla lähikaupassa, vaikka siitä ei ylimääräisiä kuluja tulisikaan. Voi vaan helposti käydä niin, että Visalaskun jälkeen ei käteen hirveästi jääkään ja sitten eletään taas kuukausi seuraavan kuukauden palkalla.

Jotkut maksaa kaikki ostoksensa luottokortilla, koska korttiostoksista saa bonuspisteitä. Dinersillä muistaakseni ainakin on noita pisteitä, joilla saa sitten kaikenlaista krääsää vähän edullisemmin.
 
Jotkut maksaa kaikki ostoksensa luottokortilla, koska korttiostoksista saa bonuspisteitä. Dinersillä muistaakseni ainakin on noita pisteitä, joilla saa sitten kaikenlaista krääsää vähän edullisemmin.

Tämän lisäksi saa korotonta maksuaikaa keskimäärin kuukauden. Voit pitää rahoja tilillä kasvamassa korkoa, sen jälkeen maksat koko homman pois kun tulee uusi palkka. En usko että hirveästi tolla pelailulla voittaa, mutta esim amexin ja dinersin bonuspisteillä saa varmaan vuodessa aina matkalaukut tai jotain muuta hienoa krääsää. Finnair plus mastercardilla saa lentopiisteitä kaikista ostoista. Siinähän kerää aikojen saatossa lomamatkan. Ei se aina tarkoita jos maksaa luotolla, että elelee ensikuun palkalla.
 
Electronilla en kyllä uskaltaisi matkustaa. Se kun ei usein toimi kotimaassakaan.

Ulkomaillapa on mulla aina toiminut. Tosin en tiedä jos käy jossain kehitysmaissa missä ei puhelimiakaan tunneta :P Noh automaatista sillä kyllä yleensä aina saa rahaa.
 
Menojen seuraaminen olisi vain aika paljon hankalampaa jos maksaisi kaikki kortilla. Tietenkin sitä voisi tehdä niin, että maksaa laskun pois jo edellisen kuun palkalla, mutta pitäisi aina vahtia, että tilillä on sen verran rahaa, että se riittää laskuun.

Eikä niitä pisteitä nyt niin paljon saa ellei tuhlaa vuodessa 20 000€, eikä ainakaan Dinersilla 10 000 pisteellä saa juuri mitään.
 
Mä en kyllä ole huomannut ainakaan verkkopankissa katsoessa, että katevarauksia tulisi muuten kuin isommille summille. Tosin, aika nopeastihan nuo nykyään menee maksuunkin (pois lukien viikonloput) eli ehkäpä on vaan jäänyt huomioimatta.

edit: ja mulla siis sirukortti käytössä.

edit2:
kaikissa paikoissa ei ole vielä sitä varsinaista sirukortin lukijaa käytössä, oiskohan niin, että sellaisista paikoista ostetut, pienemmät ostokset, eivät näy katevarauksena...?
Ainakin Nordean Visa Electronilla varmennus tehdään kaikenkokoisille summille ja mikäli varmentavaa sirukortin lukijaa ei ole käytössä tai varmennusyhteys ei toimi, kortilla ei sitten osteta.
 
Mua aina alkaa huvittamaan jos joku maksaa Visalla lähikaupassa, vaikka siitä ei ylimääräisiä kuluja tulisikaan.
Mikäs siinä naurattaa? Mun mutsi esimerkiksi käyttää Visaa (vai liekö nykyään Finnair Mastercard) kaupassa yllättävän paljon vaikka tulojen puolesta minkäänlaista tarvetta ei olisi. Olen itsekin ihmetellyt monesti että miksi, mutta en ole tohtinut syitä kysellä.
 
Ulkomaillapa on mulla aina toiminut. Tosin en tiedä jos käy jossain kehitysmaissa missä ei puhelimiakaan tunneta :P Noh automaatista sillä kyllä yleensä aina saa rahaa.

Totta, sellaiset kehitysmaat kuten Espanja, Tsekki, Saksa, Yhdysvallat ja moni muu ei lämpene Electronille, melkoisia takapajuloita kai sitten ovat :rolleyes:

Itsellä pankkikortti + Visa vapaa-aikana käytössä. Visalla nettiostokset ja silloin tällöin joku isompi ostos jos paljon roinaa samalle kuulle tulee hommattua, muuten vingutan pankki-puolta. Työmatkoilla sitten mukana Diners(yleensä vaan siksi, että pääsee kentällä loungeen) ja Mastercard työn puolesta.
 
Eikä niitä pisteitä nyt niin paljon saa ellei tuhlaa vuodessa 20 000€, eikä ainakaan Dinersilla 10 000 pisteellä saa juuri mitään.

Joo en kyllä tiedä yhtään paljon niistä saa rahaa, mutta kyllähän toi 20 000€ vuodessa on aika realistinen jos kaiken maksaa sitä kautta. (olettaen että tulot on vähän päälle 20 000€). Mutta tosiaan, en tiedä miten paljon ne noita pisteitä jakaa, ja paljonko niillä saa, mutta toisille on tollaset irtopinnatkin aika tärkeitä :)
 
Modified, korteissa on joko luottoraja tai käyttöraja. Luottoraja tarkoittaa, että pankki tarvittaessa lainaa sinulle rahaa ja käyttöraja sitä, että saat käyttää korttia kuukauden ja sitten maksat laskun kokonaisuudessaan. Luottokortit, kuten VISA tai Master Card ovat aika usein näiden sekoituksia. Pankkikortti ei ole luottokortti. Kun maksat pk:lla, raha lähtee tililtä heti tai tehdään katevaraus.

http://www.visa.fi/fi/kysymyksia/visa-kortin_kaytto.html
 
Kun maksat pk:lla, raha lähtee tililtä heti tai tehdään katevaraus.
Perinteistä sirutonta pankkikorttia käytettäessä aika harva paikka tekee mitään katevarauksia, äkkiseltään tulee mieleen vaan ABC-automaatit, jotka tekee pankkikorttia käytettäessä katevarauksen 1 eurolle.
 
Back
Ylös Bottom