Luotto/maksukortit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
Kummallista ettei näistä ole täällä ketjua. Mua aina alkaa huvittamaan jos joku maksaa Visalla lähikaupassa, vaikka siitä ei ylimääräisiä kuluja tulisikaan. Voi vaan helposti käydä niin, että Visalaskun jälkeen ei käteen hirveästi jääkään ja sitten eletään taas kuukausi seuraavan kuukauden palkalla.

Mitä noita nyt suurempia on:

Visa
Mastercard
AMEX
Diners club


Oliko se nyt Eurocard tai vastaava mitä SEB yrittää mainostaa Euroopassa.

Omaan käyttöön riittää maksukortti, en luotto-ominaisuudella tee mitään. Maksukorteissa on sekin hyvä puoli, ettei niissä ole Visan tyylistä limiittiä. Kortilla voin ostaa vaikka 10 000€:n arvosta kunhan maksan laskun seuraavassa kuussa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luottokortti on kätevä matkustaessa ja ulkomailta tavaraa tilatessa. Muutoin ei tule käytettyä.
 
Maksukorteissa on sekin hyvä puoli, ettei niissä ole Visan tyylistä limiittiä. Kortilla voin ostaa vaikka 10 000€:n arvosta kunhan maksan laskun seuraavassa kuussa.

Minä olen ollut siinä uskossa, että pankkikortin lukulaite soittaa pankille ja varmistaa saldon riittävyyden.
 
Yhdistelmäkortti täällä käytössä, eli visa/pankki. Visaa käytän vain nettiostoksissa ulkomailta sekä iTunes palvelussa. Niin ja ming innissä ei käy pankkikortti, joten siellä on vingutettava visaa. Tai enpäs ole muuten kysynyt käykö normi pankkikortti, Esa Vilectron ei käy.
 
Mulla on Visa+Pankkikortti yhdistelmä henkilökohtaisena korttina, pankkikortti normaaliostoksissa, Visa nettiostoissa.

Lisäksi Mastercard ja Diners Club firman kortteina, nuo käytössä työreissuilla.
 
Millaisen limiitin edes Visaan voi saada?

Jos joutuisi tekemään jonkun 2kk ulkomaanreissun niin ei enää parilla tonnilla tee hirveästi.

Maksukorteilla on työkäytössä se huono puoli, että vaikka on reissussa niin laskut täytyy tietenkin maksaa. Eli yli kuukauden ja allekin reissuilla joutuu hieman säätämään jos ei omilla säästöillä halua laskuja maksaa.
 
Millaisen limiitin edes Visaan voi saada?

Jos joutuisi tekemään jonkun 2kk ulkomaanreissun niin ei enää parilla tonnilla tee hirveästi.

Maksukorteilla on työkäytössä se huono puoli, että vaikka on reissussa niin laskut täytyy tietenkin maksaa. Eli yli kuukauden ja allekin reissuilla joutuu hieman säätämään jos ei omilla säästöillä halua laskuja maksaa.

Kyllä noihin melko korkeat rajat halutessaan saa. Mulla ei siinä henk.koht. Visassa ole kuin 3k€, mutta Mastercardissa ja Dinersissä ei sitten ole rajaa lainkaan. En tosin tiedä, että saako tuollaisia rajattomia kortteja yksityishenkilönä hankittua, luultavasti ei :D

edit:
osuuspankin sivuilla näyttäisi olevan Visan raja 1000-6000€.
 
Mulla on Masterin Gold ja pankkikortti -yhdistelmäkortti. Pankkikorttia käytän 99%:sesti ja harvoilla ulkomaanreissuilla ja jossain muussa erikoistilanteessa luottoa. Erikoistilanne voi olla vaikka sellainen, että olen päättänyt ostaa telkkarin ja siihen on rahat jemmassa esim. toisella tilillä tai lyhyen koron rahastossa. Maksan telkkarin luottokortilla ja maksen sen laskun kokonaan sitten eräpäivään mennessä. Ei korkoja, eikä tartte etukäteen kikkailla rahaa pankkikorttitilille.

Lisäksi Masterin Goldissa (Nordea pankkina) on käytännössä rajoittamaton matkavakuutus saman katon alla asuville. Ja nykyään tuo on avainasiakkaalle vielä maksutonkin, eli miksi en tota pitäisi?
 
Luottokortit on ihan saatanasta (itsellä Master Gold), mutta pakko niitä on käyttää. Viimeisen sähläyksen jälkeen oli jo mielessä luopua kortista, mutta ei onnistu kun työmatkoilla sitä käytännössä tarvitaan. Vaikka veisi muuten käteistä ulkomaille, niin esimerkiksi hotellivarauksissa on pakko antaa oman kortin numero. :rolleyes:
 
Mulla on Visa + Master. Masteria ei kyllä tule edes käytettyä. Visalla sitten nettiostokset (myös lentoliput, hotellit, vuokra-autot jne.) sekä lomalla seinästä massia. Normiostoksiin käytän pankkikorttia. Luottokorteissa ei ole edes luotto-ominaisuutta koska en sitä tahtonut. Eli sen minkä olet tuhlannut sen joudut maksamaan eräpäivänä 100%:sesti.
 
Mulla on Master, hankin alunperin varatakseni ulkomaisia hotelleja ja maksaakseni lentoliput netissä. Joskus lähikaupassa oon joutunut ostamaan ruuat masterille, kun tili on päässyt tyhjentymään ennen aikojaan - tällöin tulee toki tarkemmin syynättyä, etten osta mitään ylimääräistä. Luotto on, koskaan en ole käyttänyt.

Oliko muuten niin, että korttilaskut pitää maksaa niin, että rahat on eräpäivänä jo perillä?

Eikö kaikissa maksuissa riitä, että maksupäivä on viimeistään eräpäivä? Vaikka rahat siirtyisivätkin vähän myöhässä, suorituspäiväksi tulee se maksupäivä.
 
Oliko muuten niin, että korttilaskut pitää maksaa niin, että rahat on eräpäivänä jo perillä?

Kyllä mulla ainakin on riittänyt, että maksaa eräpäivänä. Eli ilmeisesti ei.
 
Mitä varmistamista siinä on ku ei ole mitään limiittiä?

Siis jos kyseessä on pankkikortti, niin maksutapahtuman yhteydessä tehdään katevaraus tililtä. Tarkoittaa sitä, että kassa lähettää pankkiin varmennuspyynnön, jolloin pankki vastaa, että ok (katevaraus onnistui), ei (tilillä ei ole katetta) ja lukittujen korttien tapauksessa (kortti varastettu/vahentunu) ilmoitetaan tästäkin.

Pankkikortin tapauksessa varmennnukset tehdään aina. Jos katevaraus epäonnistuu, niin joutuu maksamaan jollain muulla tavalla. Luottokorteilla varmennukset tehdään tapauskohtaisesti maksettavan määrän mukaan, joka vaihtelee korttityypeittäin. Siis vaikka pankin kanssa olisi rajattoman limitin sopimus, niin varmennukset tehdään aina, kun ylitetään joku tietty summa, joka on sidottu luottokortin myöntäjän asetuksiin.
 
Back
Ylös Bottom