Lumilauta kauppoja? (etelä-suomi)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Pitänee laittaa lauta vaihtoon ja herätellä vanhaa rakasta harrastusta.
Mutta kun on jo tälläinen vanha pieru niin eihän mulla ole mitään tietoja noista tämän päivän lautakaupoista täällä eteläsuomessa.

Kyllä täällä varmaan joku tietää 'hyviä' lautakauppoja. Siis muitakin kun tavalliset urheiluliikkeet.
Lisäksi ota kiitollisena vastaan tiedot markkinoilla olevista laudoista jossa on rankka sivuleikkaus (Radius).

Joskushan tuli aina joku lehti jossa oli kaikkien valmistajien eri laudat, joku ostajan opas tms. Mikähän lehti (ja numero) kannattaisi etsiä nykyään?
Vielä kun löytäisi jonkun asiallisen lautailu forumin..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nämä tulivat mieleen ja sijaitsevat Helsingissä:

UnionFive, Erottajankatu 15-17
Ski Service, Höyläämötie 11

Ski Servicessä ostetaan käytettyjä lautoja ja myös myydään niitä, uusista ei ole faktaa. UnionFivessä sen sijaan on varmasti uusia kaupan.

Jos persoonallisen laudan haluaa niin kannattaa ottaa Puuterikukka . Samu Ampuja väsää mittatilauksena lautoja, eikä tarvi pelätä että tulis toista samanlaista vastaan. Jarkko Henttonenkin lanaa tämmöisellä vapaalaskukisoissa.

Oman laudan löysin relaa.comin osto ja myyntipalstalta, sieltä kannattaa varmaan vilkaista käytettyjä. Jos muutaman kuukauden jaksaa vielä odotella, niin alkaa tulla varmaan ihan hyviä tarjouksia kauppoihin tämän talven malleista.

Skimbaaja järjestää testikeskuksia keväällä etelän hiihtokeskuksissa. Niitä kannattaa väijyä, harvoin pääsee kokeilemaan niin monia vehkeitä ennen ostoa. Monesti ne myös kauppaa niitä testisuksia/lautoja vähän halvemmalla.

Laitan tähän samaan threadiin oman kysymykseni, vaikka vähän aihetta sivuaakin:

Kertokaa joku tietävä, minkälainen lauta pitäisi ostaa aloittelijalle ensimmäiseksi laudaksi? Vinkkejä siis merkeistä ja ominaisuuksista olisi kiva saada.

Viime viikonloppuna kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni lautailua ja syystä taikka toisesta ko. laji kolahti mulle perille kuin metrin halko, olen aivan myyty! Kaksi iltapäivää meni rinteessä kuin siivillä (vaikken koskaan ole esim. skimbaamisesta juurikaan pitänyt) ja nyt into oppia mahdollisimman paljon lisää vielä tänä talvena on kova. Laskeskelin, että aika kalliiksi tulee jos vaikka joka toinen viikonloppu ajaa jonnekin kohteeseen muutamaksi tunniksi laskemaan ja sitten siihen päälle vielä vuokraa kaikki kamat.

Eli siis ajattelin ostaa oman laudan, joku aloittelijoiden versio toki. Kaikki lajin gurut, vinkkejä nyt tännepäin, kiitos! :-)

Dee sanoi:
Eli siis ajattelin ostaa oman laudan, joku aloittelijoiden versio toki. Kaikki lajin gurut, vinkkejä nyt tännepäin, kiitos! :-)
Guruja en ole nähnyt kuin etäältä, mutta vastaanpa kuitenkin. Itse olen laskenut laudalla jo n. 15 vuotta, mutta tänä talvena koin varsinaisen heräämisen lasketteluun kun pääsin kokeilemaan Antonissa kaverin PocketRocket- suksia. Nyt on sitten pakko saada omat sivakat äkkiä ja päästä uudestaan mäkeen!

Lautavalinta riippuu hyvin pitkälti siitä, mitä sillä sitten myöhemmin haluaa tehdä. Itse laskin aikaisemmin pelkästään freestyle- laudalla, mutta nyt kun ikää on vähän tullut ja hypyt on alkanut sattumaan on tapahtunut luonnollista siirtymää freeride- lautojen suuntaan. Freestyle- laudalla on varmaan helppo aloittaa, sitä on paljon helpompi kääntää kuin jäykempiä ratalankkuja. Malleja on niin pirusti, että vaikea sen suhteen on opastaa. Laudan pitäisi olla n. leukaan asti, tosin tässäkin on paljon heittoa preferensseistä riippuen. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että mitä läskimpi jätkä - sitä jäykempi lauta. Lautakategorioista aloittelijoiden lautoja välttelisin. Monesti urheilukaupoissa aloittelija- termi on synonyymi halpisvehkeille.

Itte olen Burtonin malleihin tykästynyt, Burtonin Supermodelilla jyrään nyt jo kolmatta vuotta ja lauta ei vielä tiedä mitään. Siteistä Flow:n siteisiin kannattaa ainakin tutustua, mun mielestä parhaat.

Freestyle- laudalla on varmaan helpoin aloittaa, mutta jossain vaiheessa kannattaa kokeilla kovasiteistä ratalankkua. Freestyle laudalla saattaa oppia laskemaan "väärin" (=ei kantilla), ja kantilla laskun idean voi sisäistää helpommin tuommoisella pitemmällä, jäykemmällä laudalla.

Elämä on alamäessä!

jugga sanoi:
Lautavalinta riippuu hyvin pitkälti siitä, mitä sillä sitten myöhemmin haluaa tehdä.....

clip-clip....

Freestyle- laudalla on varmaan helppo aloittaa, sitä on paljon helpompi kääntää kuin jäykempiä ratalankkuja. Malleja on niin pirusti, että vaikea sen suhteen on opastaa. Laudan pitäisi olla n. leukaan asti, tosin tässäkin on paljon heittoa preferensseistä riippuen. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että mitä läskimpi jätkä - sitä jäykempi lauta. Lautakategorioista aloittelijoiden lautoja välttelisin. Monesti urheilukaupoissa aloittelija- termi on synonyymi halpisvehkeille.

Itte olen Burtonin malleihin tykästynyt, Burtonin Supermodelilla jyrään nyt jo kolmatta vuotta ja lauta ei vielä tiedä mitään. Siteistä Flow:n siteisiin kannattaa ainakin tutustua, mun mielestä parhaat.

Freestyle- laudalla on varmaan helpoin aloittaa, mutta jossain vaiheessa kannattaa kokeilla kovasiteistä ratalankkua. Freestyle laudalla saattaa oppia laskemaan "väärin" (=ei kantilla), ja kantilla laskun idean voi sisäistää helpommin tuommoisella pitemmällä, jäykemmällä laudalla.

Elämä on alamäessä!

Kiitos paljon vastauksestasi, tässähän tuli juuri sitä tietoa mitä tarvitsinkin!!

Niin, en kyllä tosiaan vielä tiedä, mitä sillä laudalla aion tulevaisuudessa tehdä mutta epäilen kyllä, että lähitulevaisuus menee tiukasti ihan vaan sitä basic-lautailutaitoa opetellessa ;)

Sen verran ehdin jo ottaa itsekin asiasta selvää, että tuo freestyle-lauta olisi varmaan se oikea vaihtoehto. Juurikin siksi, että sen kääntäminen on helpompaa.... Hehe, viime viikonlopun perusteella ei kyllä kannata mitään järeää lautaa ostaa kun ei meinannut välillä se suksivuokraamon peruslautakaan kääntyä kuin yhteen suuntaan... :eek:

Käsitin myös, että tuo kantilla lasku vaatii sitten jo vahvaa taitoa ja kokemusta, joten siinäkin mielessä varmaan paras pysytellä perusjutuissa näin alkuun.

Mä alan ensimmäistä kertaa elämässäni ymmärtää, miksi lumi on keksitty :D

Sen verran vielä lisää laudoista, että kannattaa samalla kertaa ostaa ne kengät. Tai ainakin ottaa mukaan ne silloin kun ostat lautaa.
Mun kengän koko on jotain 44 mutta monessa laudassa on tullut ongelmaksi laudan leveys. Peruslasku sujuu hyvin mutta jos rinteessa on paljon irtolunta tai se on sohjoinen niin kengänkärki tai siteen takaosa saattaa haukata maahan.
Tai vastaavasti silloin jos kanttaa kunnolla jäisessä rinteessä niin ei ole kiva jos pito katoaa edellä mainitusta syystä.

En tiedä miten pitkä/painava olet, mutta ne määrää pääasiassa laudan pituuden. Plus tietenkin oma mieltymys. Kaikilla lautavalmistajilla on varmaan ne painosuosituksen laudoille. Mutta jos on pituutta paljon niin kannattaa ostaa tietenkin pidempi lautakin.
Ihan letkua lautaa ei kannata ostaa jos painoa on vähänkin enemmän.

Pehmeillä sitellä kannattaa se lauta kuitenkin ostaa. Helpompi harjoitella ja noilla nykylaudoilla pystyy kyllä vetemään aika tiukkaa leikkaavaa käännöstäkin vaikka niissä on pehmeät siteet.

Nykyään noi laudat kai jaetaan jotenkin freestyle, all terrain/freeride lautoihin, tai johonkin siihen väliltä. Uskon ettei aloittelijalle niin paljoa ole väliä mikä lauta se on, kunhan se on oikean kokoinen ja jäykkyys jne. sopii laskijalle.

Mä oon laskenut aika helvetin paljon. Kerrankin uskallan itseäni kehaista sanomalla, olen hyvä lumilautailija. Mäkipäiviä tuli nuorempana +50 kaudessa, mutta nyt on tahti hiljentynyt (tänä vuonna 10 päivää pohjoisessa).

IMO:Aloittelijan ei mun mielestä kannata ostaa sitä kaikkein kalleinta mallia. halpis/keskitaso riittää alkuun mainiosti. Hinta ei ole liian kova ja sillä varmasti oppii laskemaan. laudan eri ominaisuuksia oppii arvostamaan vasta siinä kohtaa, kun tekniikka on hyvällä tasolla. Freeride-laudalla aloittelisin, jos ei hyppyrit kiinnosta. Ei se tekniikan opettelu paljoakaan vaikeampaa ole pitemmällä ja jämäkämmällä laudalla.

Urheiluliikkeet on aika huono paikka käydä hakemassa lumilautaa, sillä asiantuntemus on aika heikkoa. Erikoisliikkeet ovat taas kalliita ja yleensä myyvät laadukkaita lautoja. Näin on ainakin ennen ollut. En osaa sanoa, että kannattaako ostaa heti kärkeen kunnon lauta vai runtata talvi pari halpiksella. Molemmilla kyllä oppii laskemaan. Joku kokeneempi kaveri mukaan ja sitten lautaa hakemaan.

Lautoja on mulla ollut melkoinen kasa ja oma suosikkimerkki on Option. Ko. merkkisiä lautoja on mulla ollut joku 4-5kpl ja testejä olen laskenut oikein perkeleesti eri malleilla :kuola:. Raidilla laskin myös jokusen talven, mutta nyt en uskalla sanoa, mikä on tämän hetkinen laatu.

On se vaan niin mukavaa puuhaa :)

blackie lawless sanoi:
..
Tai vastaavasti silloin jos kanttaa kunnolla jäisessä rinteessä niin ei ole kiva jos pito katoaa edellä mainitusta syystä.
..

Hyvä pointti, mulla on just sama ongelma. Tykkäsin laskea siteet nollakulmilla, mutta nykyinen lauta on sen verta kapea, että kannat laahas. Pakko oli tehdä kompromissi ja pistää pikkuisen kulmaa lisää siteisiin.

Sitten kun tulee hanskakauppaan asiaa, niin kannattaa kattella muuten semmoisia rannetuellisia malleja. Kaatuessa ranteet on melko tiukilla ja kannattaa muutenkin miettiä/kokeilla varovaisesti miten kaatua rintessä. Varsinkin kun lautaillessa niitä kaatumisia tupaa tapahtumaan melkosen usein. Kypäräkin on påp.

Suosittelen vierailua lymitykin sivuilla. Sieltä löytyy varmasti hyvää tietoa kauden laudoista. Aloittelialle suosittelisin sellasta keskitason yleislautaa. Sillä voi harjotella laskemaan ja se toimii kuitenkin kaikissa olosuhteissa. Kenkiin kannatta panostaa heti. Ei kannata ostaa kalleinta eikä samoja mitkä on kaverille, vaan sellaset mitä voi pitää jaloissa koko päivän. Jos kengät painaa edes vähänkin on laskemin äkkiä yhtä tuskaa.

lock sanoi:
Suosittelen vierailua lymitykin sivuilla. Sieltä löytyy varmasti hyvää tietoa kauden laudoista.

Kävin tuolla ja kysyin infoa kauden laudoista. Ei yhtään vastausta. Toisaalta virkatut pipot tuntuivat kiinnostavan koska niistä oli jo kirjoitettu yli 60 sivua samaan topiikkin ja meno vaan tuntuu jatkuvan :lol2:

blackie lawless sanoi:
Kävin tuolla ja kysyin infoa kauden laudoista. Ei yhtään vastausta. Toisaalta virkatut pipot tuntuivat kiinnostavan koska niistä oli jo kirjoitettu yli 60 sivua samaan topiikkin ja meno vaan tuntuu jatkuvan :lol2:

Joo, ei sieltä kysyä kannata, vaan selailet lauta vertailuja/arvosteluja. Niitä on aika monista eri malleista. Jos sulla on paljon massaa hanki riittävän jäykkä yleislauta. Se ei ole kivaa, kun laskee "letkulla".

En ole itse pahemmin lueskellut noita palstoja, mutta näytti pipon virkkaaminen olevan aika suosittua. :hyper: No sieltä opit haltuun ja virkkaamaan uudet salihousut. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom