Lukuisia kysymyksiä joihin ei ole löytynyt vielä vastausta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin nyt sitten kysyä kun en ole haulla löytänyt vastausta kysymyksiini:

- Paljonko palkkarissa pitäisi olla proteiinia, että saisi maksimaalisen hyödyn? Paljonko elimistö saa imeytymään kerralla? Kun olen ottanut 3dl veden kanssa yhden mitallisen Whey 80 eli 20g proteiinia. Ja siis HETI treenin jälkeen. Puolen tunnin päästä olen sitten syönyt ihan jotain proteiinipitoista ruokaa jos on saanut menemään alas.
- Paljonko minun pitäisi saada proteiinia päivässä? Onko tarpeella eroa, että onko treenipäivä vai lepopäivä? Olen tähän mennessä pyrkinyt saamaan noin 150g päivässä proteiinia. Olen 73kg ja 171cm pitkä.
- Mitä lisäravinteita suosittelette? Itse käytän Whey 80 heraa ja Mass Creatiinia, mutta tarkoitus olisi ostaa tarpeelliset ravinteet. Arginiinia käytin, mutta maku oli järkyttävän paha. Pumppia siitä sai ja kauhean seisokin. :D
- Mitä mieltä olette: Olen lukenut, että tutkimusten mukaan kannattaisi palkkarissa olla mahdollisimman VÄHÄN hiilareita kun se hidastaa proteiinin imeytymistä. Siksi olen käyttänyt Star Nutritionin heraa, koska se on halpaa, hyvää ja siinä on 76g proteiinia ja vain 5g hiilareita.

Suora lainaus: "Eivätkö sitten hiilihydraatit ole kriittinen tekijä?

Hiilihydraatteja tarvitaan palautuksen yhteydessä, mutta vain oikein nautittuna niistä on hyötyä. Vastaavasti juuri hiilihydraateilla on helppo pilata koko palautusprosessi.

Hiilihydraatit hidastavat proteiinin imeytymistä. Normaalijuomassa, jossa hiilihydraatteja on 2/3, imeytyvät proteiinit peräti 70%:a hitaammin kuin ilman hiilihydraatteja! Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että mahan tyhjenemisnopeus (ohutsuoleen, jossa imeytyminen tapahtuu) on hyvin rajallinen. Näin ollen juomat, joissa eri komponentit on sekoitettu yhteen, eivät käytännössä voikaan toimia. Esimerkiksi hydrolysoitu proteiini hiilihydraatin ja jopa tavallisen proteiinin seassa imeytyy jopa hitaammin kuin hydrolysoimaton heraproteiini yksinään."

Olen siis opiskellut ahkerasti, mutta kokeneemmilta saa yleensä parhaat neuvot.

Kiitos etukäteen. Ja kiitos kaikille pakkislaisille sekä team M&M:lle motivaation saavuttamisesta sekä innosta, että sain aloitettua salilla käynnin. Olisi pitänyt aloittaa salilla käynti jo aikoja sitten, koska viihdyn siellä paremmin kuin olisin milloinkaan uskonut. :rolleyes:

PS. Aloitin treenaamisen lokakuun heti alusta. :puntti:

-2-3 grammaa proteiinia per (rasvaton) painokilo on suositus ellei peräti miniminä pidetty. Itse painan 80, rasvaton p 70 ja pyrin päivittäin saamaan 200-230 grammaa prodea. Olen tosin laihiksella, bulkilla vetäisin varmaan 300-400g prodea. :)
-On sanottu, että 30 grammaa olisi mystinen kertaimeytymisen raja, mutta luin (muistaakseni tältäkin) boardilta parista tutkimuksesta, jossa koehenkilöiden oli todettu jopa saaneen enemmän lihasmassaa samassa ajassa syömällä yhden-kaksi isoa proteiinilatausta päivässä, kun närkkimällä muruja pitkin päivää.
-Itse vedän kreatiinia, beeta-alaniinia, arginiinia sekä mm. d-vitamiinia, sinkkiä ja omega-rasvoja ravintolisänä, siihen päälle tietty prodesotkusta tulevat aminohapot sekä normiruoan hivenaineet.

Vedän myös tavallisesti hiilarit ja prodet erikseen. Heti treenin jälkeen raaka 30-40g proteiinishotti ja sen jälkeen puolen tai tunnin päästä päivän isoin ateria. Muutamaa tuntia ennen treeniä yleensä jotakin pientä kuten kreat, beetat ja muut mömmöt, hedelmiä tai sitten aamusta prodeshotti.

Itse olen kuullut, että niin rasvat kuin hiilaritkin hidastavat proteiinien imeytymistä. On niillä varmasti vaikutusta, mutta vaikka hera ja malto imeytyvät mun tietojeni mukaan niin nopeasti, että kumpikaan ei paljoa toistaan haittaa. Treenin jälkeen vaan voi teoriassa käydä lihasten kanssa niin, että jos sinne ei saada energiaa niiden paikkaamiseen ja korjaamiseen niin ei se ainakaan hyvä lihaksen kannalta ole.

-2-3 grammaa proteiinia per (rasvaton) painokilo on suositus ellei peräti miniminä pidetty. Itse painan 80, rasvaton p 70 ja pyrin päivittäin saamaan 200-230 grammaa prodea. Olen tosin laihiksella, bulkilla vetäisin varmaan 300-400g prodea. :)
-On sanottu, että 30 grammaa olisi mystinen kertaimeytymisen raja, mutta luin (muistaakseni tältäkin) boardilta parista tutkimuksesta, jossa koehenkilöiden oli todettu jopa saaneen enemmän lihasmassaa samassa ajassa syömällä yhden-kaksi isoa proteiinilatausta päivässä, kun närkkimällä muruja pitkin päivää.

Tässä päästään taas tähä ikuisuusaiheeseen eli proteiinin määrään :D Toisin ku tuossa itelläs väität ni eikös se ole niin että just laihiksella se proteiinin tarve on kovempi kokonaiskaloreista mitä bulkilla ollessa? Eli bulkilla 2, max. 3g/painokg ja laihiksella kenties jopa enemmän. 80kg treenaajan on aivan helvetin turha vetää tollasia 300-400g määriä ellei ole sitten tositarkotuksella treenaamassa itteänsä lavalle/voimakisoihin, hajottaa vaan elimistönsä pidemmässä juoksussa (oliko se nyt munuaiset jotka on kovilla järjettömien proteiinimäärien kanssa). Jos et tosiaan kisaamaan ole menossa ni sanosin et 2kg/painokilo riittää helvetin hienosti, sit jos elopainoa on 100kg+ ni voi nostaa määrän sinne 2.5g-3g. Kuitenki siihe päivittäiseen kalorimäärään pitää pystyä mahduttamaan tarpeeks rasvoja ja hiilareita et hormonitoiminta pysyy kuosissa ja ravinteet tasapainossa...

Tuo 30g/kerta-annos proteiinia taitaa olla tosiaan hieman puppua, mutta noille tienoille se osuu väkisinki jos syö tasasesti pitkin päivää eikä vedä kahella kertaa napaa täyteen niin ettei pysty liikkumaan kahteen tuntiin saati sitten treenaamaan kunnolla...

Palkkarissa voi olla proteiinia ja hiilareita just sen verran ku tuntee tarviivansa. 30-50g on aika yleisesti käytetty proteiinimäärä ja maltoa sitten esimerkiks 20g, riippuen ihan siitä miten rankka treeni on ollu (voimatreeni vaatii vähemmän energiaa kun kuntopiiri korkealla sykkeellä). Hiilareita ei myöskään välttämättä tartte jos otat ennen treeniä tarpeeksi koska siitä riittää puntin jälkeen myös palautumisen alkamiseen, pääasiallinen lähde hiilareille palautumista varten on ateria joka pitäis pyrkiä syömään n.1h treenin jälkeen. Liian raskas palkkari vie näläntunteen joten tuo ateria helposti lykkääntyy. Ja muista myös et ne hiilarit ennen/jälkeen treenin voi ottaa ihan mistä tahansa, malto on se normaalisti käytetty lisäravinne, mutta hedelmät on loistava lähde ja myös esim. tölkki kokista menee jos ei sokeri haittaa :)

Itse olen siirtynyt maltosta virvoitusjuomiin ihan puhtaasti siksi, että olen niin hedonistinen enkä viitsi vetää 50 grammaa mautonta maltoa, kun sen voi saada nautinnollisessa muodossa coca-colastakin. :)

Bulkilla proden tarve ei ole korkeampi, ja sen verran otan takaisin, että ei prodea välttistä ihan noin hirveitä määriä tule syötyä, mutta kun raahaan kalorit sinne 4000 paikkeille, niin ns. normimättöä syömällä prodea yleensä kertyy jo ihan vahingossakin 200, joskus kolmekin sataa grammaa. Mutta pääsääntö on tietysti se, että laihiksella prodea täytyy olla paljon, bulkilla sitä sitten voi, mutta ei kuitenkaan enempää kuin 4 grammaa per rasvaton painokilo, koska se käy munuaisten päälle. Munuaiset kyllä suodattavat tuhansia litroja kamaa vuorokaudessa, että jos nesteytyksestä pitää huolen, ei neljäkään grammaa niitä nyt räjäytä, mutta tietysti niiden rasitusta kannattaa vähentää siltä osin, jos siitä ei ole merkittävää haittaa muun toiminnan kannalta.

Kiitoksia!

Sain paljon vastauksia kysymyksiini. :)

Muistaakseni nuorten ihmisten suositellaan nauttivan proteiinin pitkin päivää ja vanhoilla ihmisillä (eläkeikä tai lähellä sitä) se toimii paremmin kun nautitaan mahdollisimman paljon kerralla. Yritin etsiä artikkelia väitteeni tueksi, mutta en sitä tähän hätään löytänyt.

Avovaimoni "karppaa" eli pitää jonkinnäköistä diettiä ja kun luin tuon ruokavalion ohjeita, niin siinä ainakin todettiin, että proteiinin määrää pitää lisätä ruokavaliossa, koska se tulee puuttuvan hiilihydraatin tilalle. Eli dietillä enemmän proteiiniä kuin bulkilla toisin sanoen.

Itsellä ei ole kyllä mitään dietti tarpeita vielä pitkään aikaan. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom