Lowcarb ja harjoittelu?

Moi. Olen uusi jäsen, löysin just tämän foorumin.

Olisi tarkoitus parantaa kuntoa ja laihduttaa noin 30-40kg, mutta ei menettää niitä lihaksia joita mahdollisesti oli (olen aika roteva, mutta en erityisen vahva, enkä ole treenannut koskaan punttisalilla). Peruskunto muutoin aivan nollissa. Pituus 183cm, paino 134kg. Elikkä melkoinen "Tub of lard".

Olen nyt noudattanut lowcarb-tyylistä ruokavaliota pari viikkoa sekä nostellut käsipainoja (10kg) plus vatsoja/selkiä joka toinen päivä. Lisäksi olen yrittänyt tehdä aerobista liikuntaa 3-4 kertaa viikossa. Olen muiden viesteistä käsittänyt, että ilmeisesti tuo aerobinen kannattaisi tehdä aamulla? Ja onko tuosta noin puolen tunnin käsipainojen nostelusta mitään hyötyä, itselleni riitäisi etteivät lihakset surkastuisi mahdollisen laihtumisen myötä.

Ruoan suhteen merkillepantavaa on se, että roskaruoan (josta valioni aiemmin koostui) jätettyäni olen saanut miettiä todella mitä suuhun laitan, sillä aika paljon saa syödä riitävä kalorimäärä täyteensaamiseksi. Syön noin neljä kertaa päivässä, hiilarit aamulla (puuroa ja rahkaa), myöhemmin päivällä lihaa, tonnikalaa, vihanneksia, jonkin verran hedelmiä. Kahvia ja light-kolaa menee myös kohtuudessa. Lisäksi syön multivitaa ja omega-3 -kapseleita. Nyt ei ole paino viikon aikana paljoa muuttunut, voisiko johtua siitä että syön liian vähän (mystinen säästöliekki)?

En siis harrasta kehonrakennusta tai voimannostoa, mutta ajattelin, että täältä voisi löytyä asiantuntemusta ja kokemusta ruoan ja treenaamisen yhdistämisestä. Eli mikäli teillä on jotain vinkkejä tai kommentteja, kaikki otetaan kiitollisena vastaan!

Tervetuloa ja hitosti onnea tuosta sun "wake up callista". Jos päättäväisyyttä ja selkärankaa löytyy, niin olet vuoden, kenties jo puolen vuoden päästä ihan eri äijä.

Alku kuulostaa joka tapauksessa hyvältä. Kertoisitko vähän tarkemmin tuosta sinun ruokavaliostasi ja sitten tuosta aerobisesta? Onko varsinainen saliharjoittelu kokonaan pois suljettu vaihtoehto? Lopputulos olisi nimittäin rajusti eri näköinen, jos jaksaisit käydä esim 2-3 kertaa viikossa salilla ja varmasti helpottaisi myös sun urakkaa.

Pelkät käsipainot, varsinkin noin kevyet, ei taida pitkälle riittää. Tarvitsisit raskaampaa treeniä jos mieli lihaksia säilyttää. Eli salille tai ainakin monipuolisempaa painoharjoittelua kotona.
Aamuaerobinen pitäisi olla tehokkaampaa kuin muuna aikana tehty, merkitys ajankohdalla vähenee jos kovin alas menet hiilarimäärissä.
Kuulostaa kyllä vähäiseltä ruokamääräsi. Ehkä rypsi- ja oliiviöljyjä voisit ainakin lisätä hieman ruokavalioon.

Kiitos, t'was about time.

No, tuo aerobinen puoli on sitä, että mulla on kuntopyörä, jolla poljen noin puolisen tuntia, muuten perse puutuu liikaa.
Tai sitten teen tunnin kävelylenkin, jonka aikana kävelen noin 4-5km. Juosta en voi, muuten nivelet paukkuu.

Ei se salijuttu nyt aivan poissuljettu vaihtoehto ole, mutta ainakin näin alussa tuo käsipainojen kanssa harjoittelukin tuntuu tarpeeksi raskaalta, hiukan heikko kun olen. Ja sit tietysti se, machobullshittijuttu, että ei viitti mennä sinne niitä pienimpiä painoja nostelemaan...mikä on tietysti hölynpölyä, mutta yeah you know yeah!

Ruoasta sen verran että, kalorit on varmaan siinä 2000-2500 per päivä. Pitäiskö olla enemmän? Rasvaa on varmasti tarpeeksi, kun en vältä esim. oliiviöljyä tai cremeä. Mutta en siis syö niitä hiilareiden kanssa.

Tuo low-carb homma on ihan jees, mulle ainakin ylimääräisten hiilareitten tiputtaminen pois on tuonut hyviä tuloksia, tosin retkahduksiakin on sattunut :curs:.

Noista punttien nosteluista nyt ei kauheasti ole hyötyä, toki ne kulutusta nostavat ja tällä tavalla avustavat laihduttamisessa. Lihaksia niillä et kyllä kasvata. Näin punttisali aiheiseen foorumiin kun kirjoitit niin ehdottaisin saliharjoittelun aloittamista. Sali, aerobinen ja ruokavalio ovat rautainen yhdistelmä painon pudoukseen/hallintaan ;).

Aerobista aamuun vaan. Eli ennen kuin olet mitään laittanut suuhusi (tosin kuppi kahvia voi tehdä hyvää), tuolla tavalla liikunta on rasvanpolton kannalta tehokkainta.

Riippuen liikunnan määrästä lähtisin liikkeelle jostain 2500kcal/d> ja tipputelisin siitä sitten tarvittaessa pois. Kyllä se paino silti putoaa vaikka säästöliekillä mennään, mutta ei niin tehokkaasti kuin mahdollista. Paino putoaa alkuun nopeasti, kun nesteet lähtee veks eli ekalla parilla viikolla paino voi pudota useamman kilon, mutta tahti hidastuu ja dietin jälkeen nuo nopeasti lähteneet kilot eli nesteet tulee takasin. Painonpudotus on pitkäjänteistä puuhaa ja sen olet ilmeisesti hyvin sisäistänytkin, hyvä niin :thumbs: . Tarkkaile rauhassa painoa ja jos ei muutoksia synny muutamaan viikkoon niin koitappa sitten rukailla hieman sitä ruokavaliota.

Rasvaa näyttäisi olevan ravinossasi aika vähän, lisääppä hieman hyvää rasvaa esim.rypsäriä ruokavalioon. Tällä tavalla saat tarvittaessa hilattua niitä kaloreitakin ylöspäin (tuskimpa se ongelmana on). Muuten tuo ruokavalio näyttää ihan mallikkaalta meikäläisen silmissä.

Lueskele palstaa FAQ:ista on hyvä aloittaa, sieltä löytyy tipsiä jos toista.

Uuh, nyt on palattava sorvin ääreen joten, koitappa saada selvää ja jos tuossa on virheitä niin varmasti joku niistä huomauttaa!

Onnea vaan painonpudotukseen, kyllä ne laardit siitä lähtee! :thumbs:

Originally posted by Franco Begbie
Kiitos, t'was about time.

Ja sit tietysti se, machobullshittijuttu, että ei viitti mennä sinne niitä pienimpiä painoja nostelemaan...mikä on tietysti hölynpölyä, mutta yeah you know yeah!

Niinpä niin, itse olen 191cm pitkä ja painan 70kg...
Olen nyt käynyt salilla kaverini kanssa, kuka on lähes samanlainen kukkakeppi kuin minä ja meidän nostelemat "painot" ovat todella pienet.

Ns. noloin tilanne oli jalkakyykyssä, kun lopetettuani sarjat jäi maksimipainot tankoon ja meidän jälkeen paikalle tuli "nuori" neiti ja alkoi LÄMMITTELEMÄÄN samoilla painoilla...

Mutta olen edelleenkin sitä mieltä että treenaamatta ei tulokset parane, sillä kukaan meistä ei ole seppä syntyessään.

Niin nostan tällä hetkellä penkistä 55kg :( , mutta 2kk sitten vain 40kg (siis 8* sarjapaino), joten painojen määrä on noususuhteinen.. :D

Salille vaan ei siellä kukaan naura tai jos niin tekee, niin anna sille :whip: :whip:

Eikö toi ole jo vähän liiallista säätämistä, että suositellaan aerobista vain aamuisin? Eikö tässä nyt olisi tärkeintä, että aerobista on riittävästi, ajankohdasta riippumatta. Jos kunto kestää niin polkee aamuin illoin puoli tuntia, niin eiköhän tuloksiakin tule. :)

Seuraava on pelkästään minun mielipiteeni, mutta päivittäinen kalorimääräsi kuulostaa aika vähäiseltä. Kävin laskemassa Energynetin sivuilla kokoisesi miehen energiankulutuksen ja sain tulokseksi noin 4500 kcal (laskettu siten, että aktiivisuusluokka on hyvin matala). Yleisesti suositellaan, että dieetillä kalorit eivät olisi miinuksella yli 1000 kcal/päivä. Joten mielestäni voisit hyvinkin syödä noin 3500 kcal/pvä. Mutta kuten edellä sanottu tämä oli vain minun mielipiteeni, ja muut saavat esittää omansa.

Onnea kuitenkin urakkaan!!!

että ei viitti mennä sinne niitä pienimpiä painoja nostelemaan

Onhan sekin jotain, alku ainakin.
Itekki oon tällä hetkellä low-carbilla(p.290/hh.100/r.60) , väsyttää ihan saatanasti koko ajan, mutta treeni niinku pitääkin.

Originally posted by Sakael
Eikö toi ole jo vähän liiallista säätämistä, että suositellaan aerobista vain aamuisin? Eikö tässä nyt olisi tärkeintä, että aerobista on riittävästi, ajankohdasta riippumatta.

Tottakai, siis liikuntaaliikuntaajaliikuntaa ei sillä ajankohdalla ole maailman kaatavaa merkitystä, mutta jos tehdään vain yksi harjoitus päivässä niin sitten siirtäisin sen aamuun. Tosin jos hiilarit lyödään ihan minimiin niin sitten kai tuon aamulenkin vaikutuksen saa ihan mihin aikaan tahansa.. hyvän pointin toki toit esille.

Originally posted by Jakob
Tottakai, siis liikuntaaliikuntaajaliikuntaa ei sillä ajankohdalla ole maailman kaatavaa merkitystä, mutta jos tehdään vain yksi harjoitus päivässä niin sitten siirtäisin sen aamuun.

Miksi?

onnea yritykselle, päättäväisyydestä koko homma loppujen lopuksi on kiinni. Aamuaerobisen jälkeen auttaa josset syö aamiaista 45-60min aerobisen jälkeen, sillä läski palaa myös suorituksen jälkeen. Jos vedät liian rankkaa dieettiä, kuten itse aikoinaan tein, jää itsellesi tuollainen löysääkin löysempi "nahkakerros" lihasten päälle. Se ei aivan helposti taas lähde pois, sen voin sanoa :) Itselläni tosin ei ollut noin paljoa laihdutettavaa, joten voi olla että sellainen jää jokatapauksessa aluksi. Ehdottomasti kannattaa punttia vääntää samalla kun laihdutat sillä uskallan sanoa, että tulokset nousevat aloittelijana vaikka olisitkin dieetillä. Kannattaa myös laskea päivän kalorit TARKALLEEN, niin tiedät, missä mennään. Voit myös kokeilla aerobisen muotona HIIT treeniä, josta löydät lisää searchin avulla.

Ainakaan aloittelijalle ei aerobisen ajankohta varmastikaan ole tärkeä. Tärkeintä on mielestäni vain, että liikkuminen on mielekästä. Aloittelija saa varmasti näkyviä tuloksia aikaan, kun ottaa aerobisen liikunnan jollakin tavalla mukaan.

:offtopic: Ooh, uskomaton uusi hymiö, tyylikästä!! :arvi:

:confused: mikä hymiö on uus? olenko ainoa :david: kuka ei ole huomannut? :)

Originally posted by Zamp
:confused: mikä hymiö on uus? olenko ainoa :david: kuka ei ole huomannut? :)

Noh, Arvi-hymiö on mielestäni uusi. Ainakin huomasin sen vasta äsken. Tai sitten mä oon täys :david:

Mun perusneuvoja

Jos haluat pudottaa painoa, sinun täytyy kuluttaa enemmän kuin syöt. 500 kcal energia-alijäämä/päivä johtaa 0.5kg painonpudotukseen viikossa, melkeinpä paras mahdollinen laihdutustahti. Jos samalla kiinnität huomiota siihen, että ruokasi koostuu hyvästä ravitsevasta ruoasta ja nostelet salilla painoja, voit olla varma siitä että suurin osa painonlaskusta on rasvaa, eikä lihaksia. Lyhyitä, intensiivisiä intervallitreenejä kestoltaan 15-20 minuuttia ovat myös suositeltavia, ne nostavat kokonaiskulutuksesi aivan uudelle tasolle. Toinen vaihtoehto on rauhallisia aamulenkkejä jotka kestävät 30-60 minuuttia, keskisykkeen ollessa 100-130 lyöntiä/minuutissa.

Syö monta kertaa päivässä,mieluiten 5-6 , mutta pienennä annoskoot.

Syö hitaita hiilareita,proteiinia sekä hyvää rasvaa jokaisen aterian yhteydessä. Tämän lisäksi tulisi syödä noin 0,5-1,5kg kasviksia ja hedelmiä joka päivä, suurin osa kannattaa dietillä ottaa kasviksista. Hitaita hiilareita=Glykeeminen indeksi alle 70.
. Glykeeminen indeksi-lista löytynee googlella.
Tähän sääntöön löytyy 2 poikkeusta.

1.Treenin jälkeen syö NOPEITA hiilareita ( GI yli 100, esimerkiksi panimosokeri, malto, corn flakes, valkoista leipää, karkkia kuten viinikumit tai vastaava...Katso GI-tabellista) ja proteiinia(mieluiten heraa). Treenin jälkeen proteiinia noin 0,5g/painokiloa kohti ja hiilareita noin 0,7-1,2g/painokilo, dieetillä lähemmän sitä 0,7g. EI rasvaa!
2. Iltapalaksi syö rasvaa ja proteiinia, ei hiilareita.

Hyviä hiilarilähteitä ovat muun muassa: Pasta, parboiled riisi, keitetty peruna, kaurapuuro, ruishiutalepuuro, All-bran, tummaa ruisleipää, pavuja, linssejä.

Hyviä proteiinilähteitä: Vähärasvaista naudan paistijauhelihaa, kinkkua, lehtipihvi, kaikenmoiset kalat, kevyt maitotuotteet ( raejuusto ja rahka), kananmuna, katkaravut, tonnikalaa, broileria jne.

Hyviä rasvalähteitä: rypsi ja oliiviöljy (vielä parempaa jos käytät kylmäpuristettua versiota), pellavansiemenöljy, rasvaiset kalat kuten lohi ja makrilli.

Minulle tuntuu tämmöinen energianjakauma pelaavan parhaiten kun pudotan painoani, 30prode - 40hiil -30rasvaa.

Toivottavasti tästä on apua.

Jos sulle kymmenen kilon käsipainoilla treenaaminen tuntuu raskaalta niin onkohan siellä rasvan alla sittenkään hirveesti lihasta? Mitäs jos pudottaisit painoa pois välittämättä lihasten pienenemisestä ja sitten laihduttuasi koittaisit saada lihasta ruotoon.

Kiitos kaikille vinkeistä!

Tosiaan, olen yrittänyt vetää sitä matalahiilarista dieettiä, kun ei nuo nopeat hiilarit oikein mulle sovi. En tiedä sitten pitäisikö niitä kuitenkin vähän nauttia ennen lenkkiä tai puntinnostoa, jotka joudun kyllä luultavasti tekemään illansuussa kun aamulla ei yksinkertaisesti pysty:rolleyes:.

Juu, niillä käsipainoilla (siis 2X10kg) harjoittelu tuntuu nyt ihan tarpeeksi raskaalta. Pari 8-12 sarjaa jaksaa tehdä esim. jotain hauiskääntöjä seisaaltaan, muita liikkeitä varmaan ehkä saman verran, joitakin enemmän tietysti liikkeestä riippuen. Jos nyt vähän saisi voimaa, niin kehtaisi sinne salille ehkä ensi vuoden puolella mennä. Myönnettävä se on: heikkoa on liha.

Nuo laardit taitaa mulla kuitenkin olla enimmäkseen siinä massun ympärillä. Mittailin tuossa huvikseni vyötärönympäryksen, joka oli 143cm. Toisaalta hauis oli 40cm ja hartioidenväli/leveys (en tiedä mikä on virallinen termi) etupuolelta mitattuna joku 55-60 cm. Noissa tietysti on jonkun verran läskiä, mutta "pelastusrenkaassa" se suurimmaksi osaksi sijaitsee.

Anyhuu, seurataan kehitystä, ja mikäli jotain edistystä tapahtuu, niin voi muutaman kuukauden päästä laitella raporttia ja kertoa mikä on toiminut ja mikä ei.

Originally posted by Phat
Heh, Zamp ei erota Arvia Deividistä :lol2: *pilkallista naurua*

hehe kappas. Itselläni kun ei näy tuossa smilies listassa tossa vieressä arvia ollenkaan, ainoastaan david, niin en katsellut kauhean pitkään tuota hymiötä. Ja onhan se arvi kyllä aika :david:, joten erehtymisen vaara on suuri!

Originally posted by Zamp
Ja onhan se arvi kyllä aika :david:, joten erehtymisen vaara on suuri!

Arvi ei todellakaan ole mikään :david:. Arvi on legenda ja mun listallani :arvi: = :5:.

Back
Ylös Bottom