Lowcarb auttaa jaksamisessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jippuli
  • Aloitettu Aloitettu
Niin että mikä sopii? En nyt ihan ymmärtänyt lausettasi.

Kyllä ilman hiilareita pystyy kaikki elämään, hiilarit eivät ole välttämätön ravintoaine. Kaikki myös elää hiilaripitoisella ruokavaliolla, mutta vähän rasvaa ja proteiinia on kuitenkin saatava (faktaa, ei milelipideasia). Kasvikunnan ravinto on se, jota voidaan tuottaa enemmän, halvemmalla ja luontoa kuluttamatta, joten sillä varmasti korvataan eläinkunnan tuotteita, jos alkaa ekotasapaino enemmän järkkyä, tai tulee joku muu katastrofi (pandemiat, sodat tai pahat taloustaantumat).
Niinpä, nykyiset pellot riittäsivät ruokkimaan 10 miljardia ihmistä kasvisruoalla tai vaihtoehtoisesti 3 miljardia ihmisiä keskimääräisen länsimaisen dieetillä johtuen siitä, että lihaa tuottamalla saadaan sekä kaloreita että proteiinia niin paljon kehnommin samalla maa-alalla.

Aiheesta enemmän täällä protskun osalta: http://en.wikipedia.org/wiki/Edible_protein_per_unit_area_of_land

Taitaa muuten energian ja viljan hinta nousta sitä tahtia että korvataan tulevaisuudessa eläinkunnan tuotteita kasviperäisillä ilman katastrofejakin.

Ai niin, mainitsit myös tuosta kasvisruoalla ketoosissa olemisesta... tuttu ammattitason joogaope on keliaakikko vegaani ja on pari kertaa kokeillut ketoosidiettiä tosi pienillä hiilareilla. Jos jotain kiinnostaa niin voin kysellä tarkemminkin koska hänelle jäi tosi positiivinen kuva kun painoa lähti vauhdilla mutta lihasta ei.

Tosin itse lähtisin kyllä samoilla menetelmillä pudottamaan painoa kuin Ironteme, mutta multa ei todnäk kysytä. :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitoksia oikein paljon vastauksista!

Mun täytyy myöntää, etten oikeasti pärjäisi aivan ketolla - sen taisin jo aikaisemminkin mainita. Kysymys on ihan itsekurin puutteessa tuon asian suhteen. ;) Marjoja ja kasviksia kittailen niin paljon, että helposti menee yli 20 g hiilaria.

Nightkin:
Onko mielestäsi järkeä VHH-tarkkailussa laskeskella kaloreita? Vai syödäkö rasvaa oman fiiliksen mukaan? Esim. eilen tuli illanistujaisten päätteeksi vedeltyä reippaasti pähkinöitä. Näin ollen rasvatasot ok siltä päivältä, mutta menivät kalorit vähän yli 1500 eli tavoitteeni. No, jospa rasvapolttoisuus lähti edes vähän käyntiin, niin en laske tuota kovaksi repsahdukseksi. :rolleyes:

Kiitoksia oikein paljon vastauksista!

Mun täytyy myöntää, etten oikeasti pärjäisi aivan ketolla - sen taisin jo aikaisemminkin mainita. Kysymys on ihan itsekurin puutteessa tuon asian suhteen. ;) Marjoja ja kasviksia kittailen niin paljon, että helposti menee yli 20 g hiilaria.

Nightkin:
Onko mielestäsi järkeä VHH-tarkkailussa laskeskella kaloreita? Vai syödäkö rasvaa oman fiiliksen mukaan? Esim. eilen tuli illanistujaisten päätteeksi vedeltyä reippaasti pähkinöitä. Näin ollen rasvatasot ok siltä päivältä, mutta menivät kalorit vähän yli 1500 eli tavoitteeni. No, jospa rasvapolttoisuus lähti edes vähän käyntiin, niin en laske tuota kovaksi repsahdukseksi. :rolleyes:

Kaloreita on mielestäni hyvä laskea "sinne päin", yleensä pitkällä tähtäimellä kalorit asettuvat VHH:lla väkisten alle kulutuksen. Fysiikan lakeja VHH:kaan ei silti pysty murtamaan, joten pikkuisella miinuksella tullee se paras tulos.

Pähkinät on kyllä hyviä :kuola:

Kiitoksia jälleen!

Olen Atkinsin kirjaa tutkiskellut ja hups, alkaa kiinnostaa kovasti tuo ketoositila. Lähinnä jännittävät nuo sivuvaikutukset, jaksaako liikkua, tuleeko paljon päänsärkyä jne. Lisäksi hikoilu ja hengen haiseminen vaikuttavat yököttäviltä. Tasoittuukohan ajan kanssa vai jatkuuko koko ketoilun ajan?

Kiitoksia jälleen!

Olen Atkinsin kirjaa tutkiskellut ja hups, alkaa kiinnostaa kovasti tuo ketoositila. Lähinnä jännittävät nuo sivuvaikutukset, jaksaako liikkua, tuleeko paljon päänsärkyä jne. Lisäksi hikoilu ja hengen haiseminen vaikuttavat yököttäviltä. Tasoittuukohan ajan kanssa vai jatkuuko koko ketoilun ajan?

Hengitykseen voi tulla sellainen lievä imelä haju. Päänsäryt ja jaksamisen puute menee yleensä parissa päivässä, mikäli sellaista ilmenee. Maksimivoimantuotto ei kuitenkaan ole ketolla yhtä hyvä, sen sijaan matalalla sykkeellä tuntuu jaksavan kyllä päästää loputtomiin esim. hölkkää. Hikoilu ei ainakaan mulla eroa normaalista, mutta hiki haisee pahemmalle.

Ai niin, mainitsit myös tuosta kasvisruoalla ketoosissa olemisesta... tuttu ammattitason joogaope on keliaakikko vegaani ja on pari kertaa kokeillut ketoosidiettiä tosi pienillä hiilareilla. Jos jotain kiinnostaa niin voin kysellä tarkemminkin koska hänelle jäi tosi positiivinen kuva kun painoa lähti vauhdilla mutta lihasta ei.
Mitähän tuo on syönyt, jos on vegaanina mennyt ketoravinnolla? Aika hemmetin vähän on vaihtoehtoja syödä, öljyjähän toki voi juoda.

Tosin itse lähtisin kyllä samoilla menetelmillä pudottamaan painoa kuin Ironteme, mutta multa ei todnäk kysytä. :david:
Miten hyvin olet perehtynyt painonpudotukseeni? Kohtuu hyvin se mielestäni viime kesänä meni, kun tuloksena oli Classic BB:n lyhyen sarjan Suomenmestaruus.

Minuakin kiinnostaisi kuulla.

Itse olen vegetaristi ja täytyy myöntää, että hiilareiden vetäminen alas on aika - ei vaan todella vaikeaa tällä ruokavaliolla.:(

Vegaanina kuluisi soijaproteiinijauhoa ja kasviöljyjä aika lujaa tahtia ketoillessa. Siinäpä ne tulivatkin ne energiaa sisältävät elintarvikkeet, joita kärsisi syödä yhtään enempää. Loppu ruokavalio koostuisi hiilarittomista tai lähes hiilarittomista kasviksista. Vaikeaa tuommoinen olisi kyllä, muttei mahdotonta. Tai siis vaikeaa olisi lähinnä sosiaalisista syistä. Jos luonteelleen sopii ehdoton roboilu syömisen suhteen, niin miksei vegaaniketoilukin onnistuisi. Ehkä myös lesettä ja/tai pellavansiemenrouhetta voisi syödä jonkun verran, jotta saisi kuitua.

Niinno joo, onhan proteiinijauhoa tehty riisistä, herneistä ja hampustakin, eli siis vegaanille soveltuvia proteiininlähteitä. Olen ymmärtänyt, että herne- ja hamppuproteiinijauhot vaan maistuvat vielä soija- tai riisiproteiinijauhoakin pahemmalle. Soijaproteiini on ilmeisesti lisäksi laadukkain kasviproteiinin lähde, mitä on olemassa.

Vegaanina kuluisi soijaproteiinijauhoa ja kasviöljyjä aika lujaa tahtia ketoillessa. Siinäpä ne tulivatkin ne energiaa sisältävät elintarvikkeet, joita kärsisi syödä yhtään enempää. Loppu ruokavalio koostuisi hiilarittomista tai lähes hiilarittomista kasviksista. Vaikeaa tuommoinen olisi kyllä, muttei mahdotonta. Tai siis vaikeaa olisi lähinnä sosiaalisista syistä. Jos luonteelleen sopii ehdoton roboilu syömisen suhteen, niin miksei vegaaniketoilukin onnistuisi. Ehkä myös lesettä ja/tai pellavansiemenrouhetta voisi syödä jonkun verran, jotta saisi kuitua.

Niinno joo, onhan proteiinijauhoa tehty riisistä, herneistä ja hampustakin, eli siis vegaanille soveltuvia proteiininlähteitä. Olen ymmärtänyt, että herne- ja hamppuproteiinijauhot vaan maistuvat vielä soija- tai riisiproteiinijauhoakin pahemmalle. Soijaproteiini on ilmeisesti lisäksi laadukkain kasviproteiinin lähde, mitä on olemassa.
Aikas häijyltä kuullostaa vegaanin ketodieetti. Pähkinäthän voisi tohon lisätä. Niitä voi käyttää pieninä määrinä. Kovin kiinteää ruokaa paitsi vihreitä kasviksia ei pysty kyllä syömään.

Lakto-ovovegaanina (kuten minä) voisi kyllä jo ketoilla, tosin laihaa sekin ruokavalio. Kalan kun lisäisi, niin sitten jo alkais noita vaihtoehtoja tulemaan.

Mutta miksi muuten täytyisi ketoilla? Eikö hiilareiden rajoittaminen ja sääteleminen useimmille riittäisi?

Suositut

Back
Ylös Bottom