Lowcarb auttaa jaksamisessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jippuli
  • Aloitettu Aloitettu
Totta.. semmosta ohjelmaa ei olekkaan mikä sopis kaikille, ainoastaan linjauksia voi pitää aika kaikille sopivina. Mutta ihan ihmisen fysiologiaa ajatellen niin luulen että hiilareita arvostetaan aivan liikaa. Joku pitää kovata treeninä sitä että treenaa salilla 4 tai (gulp) 5 kertaa viikossa ja sen takia ahtaa sokeria koneeseen.
Tämä on nyt huono, mutta esimerkki kuitenkin, miettikääpä vaikka sotilaita nykyaikaisessa armeijassa, kaikki paukuttavat menemään monta tuntia päivässä optimaalisen ravinnon ollessa vähintäänkin kyseenalainen. Ja hyvin sodat luistaa.

Omasta mielestä joku 4 salia ja muutama intervalli päälle ei ole kovaa treeniä, tai siis treeni voi, ja pitääkin olla kovaa, mutta treenimäärä ei ole kova. Mutta tämä on vain minä..
en ole ikinä saanut itteäni piiputtamaan treenimäärää nostamalla, kerran oli leposyke jossain 120-130 hujakoilla illalla, mutta sekin meni 2 päivässä ohi, ja silloinkin oli muistaakseni aika matalat hiilarit.
Peruskunto on tärkeä elementti, mutta kannattaa pitää mielessä että oikein koostettu salitreeni tekee todella hyvää koko kardiovaskulaariselle järjestelmälle.
Enkä nyt tarkota myöskään sitä että ylipainoinen aloittelija voi alkaa tekee laktaattitreeniä hullunlailla.
Mutta yksilöllisyyttä kaikkeen, treeniin ja ruokaan varsinkin..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta.. semmosta ohjelmaa ei olekkaan mikä sopis kaikille, ainoastaan linjauksia voi pitää aika kaikille sopivina. Mutta ihan ihmisen fysiologiaa ajatellen niin luulen että hiilareita arvostetaan aivan liikaa. Joku pitää kovata treeninä sitä että treenaa salilla 4 tai (gulp) 5 kertaa viikossa ja sen takia ahtaa sokeria koneeseen.
Tämä on nyt huono, mutta esimerkki kuitenkin, miettikääpä vaikka sotilaita nykyaikaisessa armeijassa, kaikki paukuttavat menemään monta tuntia päivässä optimaalisen ravinnon ollessa vähintäänkin kyseenalainen. Ja hyvin sodat luistaa.

Omasta mielestä joku 4 salia ja muutama intervalli päälle ei ole kovaa treeniä, tai siis treeni voi, ja pitääkin olla kovaa, mutta treenimäärä ei ole kova. Mutta tämä on vain minä..
en ole ikinä saanut itteäni piiputtamaan treenimäärää nostamalla, kerran oli leposyke jossain 120-130 hujakoilla illalla, mutta sekin meni 2 päivässä ohi, ja silloinkin oli muistaakseni aika matalat hiilarit.
Peruskunto on tärkeä elementti, mutta kannattaa pitää mielessä että oikein koostettu salitreeni tekee todella hyvää koko kardiovaskulaariselle järjestelmälle.
Enkä nyt tarkota myöskään sitä että ylipainoinen aloittelija voi alkaa tekee laktaattitreeniä hullunlailla.
Mutta yksilöllisyyttä kaikkeen, treeniin ja ruokaan varsinkin..

Kun kerroin tekeväni 4-5 salia + 2-3 intervallia viikossa, en tarkoittanut, että se on kova kokonaismäärä, vaan se oli vastaus edelliseen viestiin jossa sanottiin mellevästi tyyliin "treenatkaa kovemmin niin saatte syödä hiilaria!" Idea siis se että jos tolla treenimäärällä hiilarit haittaa, niin tuskin ne haitat enää yhtäkkiä maagisesti katoaa treenimäärää nostamalla.

Haluaisin tietää enemmän näistä matala hiilihydraattisista dieteistä ja toi nighting näyttää omaavan tosi paljon tietoa näistä niin voisitko millää neuvoo/kertoo vähän enemmän niistä vaikka privana? :)

Treenivinkit pitäs osata antaa aina yksilöllisesti profiloiden, mutta aina menee tähän egonpönkityspaskaan nää hommat.

Luin aamun jälkeen tulleet postit pikaisesti läpi enkä kyllä tällaista löytänyt, paas osoittaen mihin viittaat. Äläkä kehtaa pistää mitään quotea jossa joku vienosti kertoo treenaavansa ehkä enemmän kuin joku muu. Mitä itkemistä sen ääneen sanomisessa on?

Toisekseen tuosta yksilöllisestä profiloimisesta, sitä sanotaan valmentamiseksi. Ja tätä mestaa taas keskustelufoorumiksi.

Tuo quottaamasi Irontemen lause oli minulle osoitettua karrikoitua suunsoittoa. Ja ettei tarvitse tivata niin olen kyllä edelleen sitä mieltä, että suurin osa karppaajista ei sellaista menetelmää tarvitse. Ja, että perimmäinen syy mahdollisiin ongelmiin on vähäinen liikunta & fyysisesti kevyt työ.

Laitetaas vielä kertaalleen, että ylläoleva on minun mielipiteeni ja että tiedän poikkeusten olemassaolosta.

Oliko viestini tosiaan niin provoava, että tämmönen poskensoitto on tarpeen? :)
No ilmeiseti kun on niin kova jätkä:) treenaa kovempaa kuin muut ja väittää että kaikkien muiden kropat toimii kuten hänen jos treenaavat kovaa ja/tai paljon. Itsehän väitit koko lowcarb-ideaa turhaksi hömpötykseksi. Minä en väittänyt etteikö monen kroppa toimi hiilareilla. Itse kulun tähän kastiin, joilla se toimii ihan hyvin myös hiilareilla.

Koitin tehdä selväksi, että mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiini.
Niin kokemuksiin sinulla? Entäpä muut?

Mielestäni on ihan paikallaan kyseenalaistaa näinkin heikon otannan perusteella tämä vähähiilarisuus mitä joka paikassa joka jannu toitottaa niin helvetin hyväksi. Eikö?
Ei. Joka jannu ei niin väitä. Mutta tässä tredissä kyllä osa kokee saaneensa hyötyä, eli matalat hiilarit, tai tässä tapauksessa ketoilu on toiminut näille henkilöille ja auttanut heitä pitämään nälkää kurissa ja saamaan paremman olon. Tuolla jippulin mainitsemassa http://karppaus.info/forum/ noita henkilöitä on useampi, ja otantakin on paljon suurempi.
Mitä tulee kokemukseen, empä ole kyllä monen bodarin ruokavalioon tarkemmin perehtynyt. Mutta tuntemani muiden lajien edustajat syövät pääasiassa kuin hevoset, myös niitä hiilareita.

Tässäpä ei ollutkaan kyse alunperin kilpaurheiljoista. Jotkut kilpaurheiljatkin tosin syövät niukasti hiilareita. Suurin osa on kuitenkin tavallisia kaduntallaajia, jotka vain haluavat pudottaa painoa ja voida hyvin. Heille 4-5 kunnon liikuntasuoritusta viikossa on jo hyvä saavutus. On työtä paljon, perhettä ja muutakin tekemistä. Jos vähemmät hiilarit vie nälkää ja auttaa hallitsemaan verensokeria, niin miksi tunkea niitä hiilareita väkisin. Eettiset valinnat tietysti jos estävät syömästä eläinkunnan tuotteita, niin jää ne hiilarit miltei väkisin ruokavalioon.

P.S. Ei enempää vääntöä sun kanssa. Ja syö hiilareita sopivan paljon, jotta jaksat töissäkin.:piis:

Laitetaas vielä kertaalleen, että ylläoleva on minun mielipiteeni ja että tiedän poikkeusten olemassaolosta.
Jos nyt vaikka sinä olisitkin keskimääräisestä se poikkeus, ainakin Suomalaisten miesten otannassa. Et varmaan ajatellut sitä puolta.
jippuli sanoi:
Mitä muuten nightkin, ironteme ja muuta karppailijat on mieltä, kannattaisiko seuraavalla bulkilla lisätä kaloreita hiilareilla vai proteiinilla/rasvalla, kun nyt mennään lähes kokonaan noilla jälkimmäisillä?
Mä en varsinaisesti oo karppailija, koska vähennän hiilareita jonkin verran vain dieetillä, kisadieeteillä ainakin. Kasvissyönti estää edes ajatusta kokeilemasta ketoa tai todella matalahiilarista dieettiä. Kannattaa kokeilla sen hiilarinsietämisen kanssa varovasti. Uskoisin että se voi "siedätyshoidolla" parantua ainakin jonkin verran. Voithan kokeilla plussakaloreita ketolla tai todella vähähiilarisella, ja raportoida tänne miten sujuu.

Täällä myös yksi, jolla on vähähiilarisella paljon parempi ja energisempi olo kuin korkeammilla hiilareilla.

Kun aloitin karppailun, vedin hiilarit ihan minimiin (~5-20g/pvä). Elin silloin ehkä tähän astisen elämäni stressaavinta aikaa, koska kävin salilla/jumpissa 4-5krt/vko, koulussa oli todellakin kiire, kävin ilta- ja viikonlopputöissä samalla yms... Silti eron huomasi jo parin päivän kuluttua ja olin itsekin ihmeissäni, miten pelkästään ruokavalion muutoksella voi saada niin paljon lisää energiaa. Kaikki oli paljon helpompaa ja esim. koulun jälkeen kävin pyrähtämässä kotona, pakkasin salikamat ja lähdin hyvillä mielillä ulos ovesta, kun taas ennen olisin vähintäänkin ottanut torkut välissä. (Tiedän, kuulostan ostos-tv:ltä, kauheaa mainospuhetta)

Nykyisin olen asettunut n.50g/pvä hiilareihin (todella karkea arvio, välillä menee vähemmän ja välillä enemmän). Joskus kun sortuu hiilarimässäilyyn, olo on kyllä tosi hirveä. Yhdellä teatterimatkalla vedin about kourallisen hunajasuolapähkinöitä ja puoli pussia hedelmäkarkkeja. Tulos oli, että oksentelin koko yön ja seuraavan päivän ja makasin sykkyrällä sängyssä. Ei enää karkkeja siis ;)

Mutta niin. En tiedä, mistä se energisyys johtuu. Olen vain tyytyväinen että toimii :)

Kun kerroin tekeväni 4-5 salia + 2-3 intervallia viikossa, en tarkoittanut, että se on kova kokonaismäärä, vaan se oli vastaus edelliseen viestiin jossa sanottiin mellevästi tyyliin "treenatkaa kovemmin niin saatte syödä hiilaria!" Idea siis se että jos tolla treenimäärällä hiilarit haittaa, niin tuskin ne haitat enää yhtäkkiä maagisesti katoaa treenimäärää nostamalla.

En tarkoittanut sitä noin. Ja ne luvut oli ihan hatusta vedetty, en lukenu sun postausta ees.
Ja se on ihan hyvä kokonaismäärä, enempää et luultavasti tarviikkaan kovaa harjoittelua.
Kyse oli lähinnä vertauksellinen treenimäärän ja hiilareiden suhteeseen. :piis:

Ja Pyrunha toi ihan järkevän pointin, että malatalahiilarinen ei välttämättä sovi kaikille, tai ole ainakaan kaikille tarpeellinen. Ärsyttää joskus nämä fundamentalistiset ajatukset että maailma mullistuu ja tulee niin ***keleen hyvä olo kaikille jotka syö just tietyn metodin mukaan. Hyävähän se on jos ei tarvii hiilareita vähennellä, niitä kun on paaljon helpompi saada. Kunhan ei nyt sokeri-maltolinjalla vedä.

Saisko tänne esimerkin lowcarb ruokavaliosta mitä syödä mm. pottujen ja makaroonin tilalta olen tämmöisessä dietissä aloittelija :D

Aamupala: punaista lihaa/munakas+parsaa, tai yleensä rehuja.
Lounas: Lihaa, parsaa, oliiviöljyä+kalaöljy
Välipala:50g heraa ja öljyä
ennen treeniä krea ja vihreä tee
palkkari 40-50g heraa +gluta,krea
Illallinen: jauheliha/kanamunakas+rehuja
iltapala:esim 100g raejuusto ja tonnikalaa +öljyä.

kalaöljyä sit vaan reilusti joka väliin.

Tos nyt oli esimerkki miten mä syön normaalisti.

Ja Pyrunha toi ihan järkevän pointin, että malatalahiilarinen ei välttämättä sovi kaikille, tai ole ainakaan kaikille tarpeellinen. Ärsyttää joskus nämä fundamentalistiset ajatukset että maailma mullistuu ja tulee niin ***keleen hyvä olo kaikille jotka syö just tietyn metodin mukaan. Hyävähän se on jos ei tarvii hiilareita vähennellä, niitä kun on paaljon helpompi saada. Kunhan ei nyt sokeri-maltolinjalla vedä.

Totta. Periaatteessa se sopii lähes kaikille tän pallonpuoliskon asukkaille, eri asia on että onko sille tarvetta. Jos oot kiree ukko mikä ei saa läskiä päälle ku syö lautasellisen spagettia ni miks olis ilman hiilareita?
Mutta sillon ku syö yleensä matalilla hiilareilla ni oppii kontrolloimaan hyvin sokerimääriä, ja minä, ja moni muu on oppinut eroon "hiilarihimosta"

Saisko tänne esimerkin lowcarb ruokavaliosta mitä syödä mm. pottujen ja makaroonin tilalta olen tämmöisessä dietissä aloittelija :D

Salaattia/keitettyjä tai paistettuja vihanneksia. Parsakaali, kukkakaali ja muut vihreät ovat hyviä alussa, niissä kun yleensä on vähiten hiilareita. Itse söin tosi usein ihan simppelisti kanaa/lihaa/kalaa ja keitettyä parsakaalia. Avokado on myös hyvä, siitä saa samalla hyvää rasvaa.

Katoin just ekaa ruokapäiväkirjaani, mutta en viitsikään laittaa mitään esimerkkipäivää, koska 1) olen nainen, syön vähemmän ja 2) söin silloin vieläkin vähemmän kuin normaalit naiset, kalorit pyöri 1000-1300 kieppeillä :wtf:

e. Fuhrer ehti ensin :) Hyvältä näytti.

Totta. Periaatteessa se sopii lähes kaikille tän pallonpuoliskon asukkaille
Niin että mikä sopii? En nyt ihan ymmärtänyt lausettasi.

Kyllä ilman hiilareita pystyy kaikki elämään, hiilarit eivät ole välttämätön ravintoaine. Kaikki myös elää hiilaripitoisella ruokavaliolla, mutta vähän rasvaa ja proteiinia on kuitenkin saatava (faktaa, ei milelipideasia). Kasvikunnan ravinto on se, jota voidaan tuottaa enemmän, halvemmalla ja luontoa kuluttamatta, joten sillä varmasti korvataan eläinkunnan tuotteita, jos alkaa ekotasapaino enemmän järkkyä, tai tulee joku muu katastrofi (pandemiat, sodat tai pahat taloustaantumat).

Tässä ketjussa on tullut hyviä pointteja ja hyviä ajatuksia :)

Olen täysin samaa mieltä, että low-carbia ei pidä ottaa minään ikuisena oikeana metodina punttiharrastukseen liittyen. Lihaksen kasvattamiseen hiilarit vain nyt sattuvat olemaan lisäenergiana hyvä, ellei jopa kriittinen apukeino tietyn pisteen jälkeen, dieetti taas sujuu monilla paremmin ilman niitä. Jos ajatellaan, että hiilari on alunperin ollut pohjoiselle ihmiselle (huom. ei tieteellinen määritelmä) extraenergiaa, punttihommathan ovat juuri niitä, joissa sitä extraenergiaa tarvitaan proteiinisynteesiin. Hankalanhan tästä hommasta tekee optimaalisen suhteen säätäminen rasvaprosentin ja lihasmassan kehittymisen välille.

Tavan tallaaja voi varmasti elää low-carbia tai jopa ketoa elämäntapanakin, mutta punttihommissa on lihasmassaa tavoiteltaessa hyvä syödä jonkin verran hiilihydraatteja niinkuin Ironteme tuossa totesikin jossain postauksessa aiemmin. Sen verran mitä olen pubmediä tutkinut, hiilaria kuitenkin mäntätään yleisesti esim. palautusjuomaan aivan liikaa verrattuna siihen mitä proteiinisynteesi vaatii. Toisille tämä ei tuo mitään ongelmia, mutta toisille, kuten itsellenikin, se alkaa kerääntyä välittömästi laardiksi vyötärölle. Siksi pitää löytää se oikea "oktaanisuhde" ;) itselle, millä kone käy parhaiten ja karstaa ei keräänny. Toisille se oktaanisuhde on vähähiilarisempi kuin toisille.

VHH:sta ja ketosta, sekä yleisestikin proteiinisynteesistä yms. löytyy valtavasti tietoa internetistä. Aloittelevan karppaajan, vaikka sitten karppaisi vain dieeteillä, kannattaa tutustua Antti Heikkilän kirjaan Ravitsemus ja terveys, joka ei ole täysin tieteelliset vaatimukset täyttävä sisältäen myös hieman väärää tietoa, mutta loistava ja helppotajuinen teos, joka selvittää asian perusteita laajasta näkökulmasta. Samaten erilaiset keskustelufoorumit antavat tietoa ruokaresepteistä yms.

Kun perustieto on kunnossa, voi hifitietoa kaikkeen mahdolliseen ravitsemukseen, myös VHH- ruokavalioon ja terveyteen yms. liittyen alkaa kaivamaan Pubmedistä. Tämä tosin vaatii englannin kielen erittäin hyvää taitamista, sillä terminologia ei avaudu ihan kouluenglannilla. Tietokannasta kuitenkin löytää valtavasti punttihommiin sovellettavaa dataa kun osaa oikeat hakusanat.

Lukiessa on hyvä muistaa kuitenkin lähdekritiikki ja se tosiasia, että tiede on debattia eri tutkimusten välillä, teesi-antiteesi-synteesi -rakenteella. Siksi monesti vain lukemalla useita tutkimuksia saa hahmotettua kokonaiskuvan.

Ravitsemussuosituksista voisi sanoa sen verran, että niihinkin kannattaa suhtautua aina kriittisesti. Kannattaa ottaa selville ketkä päättävät, mitä esimerkiksi koululaisille ja varusmiehille syötetään. Yhteiskunnan eri intressiryhmät kun ovat vahvasti mukana päättämässä siitä, mitä syötetään.

Lisäksi, niin kuin julkishallintoon kytköksissä oleva toiminta aina, kaikki uusi tieto tulee yleisiksi suosituksiksi ja toimintatavoiksi todella hitaalla aikataululla. Nopeasti arpomalla KTL:n ravintosuosituksetkin muokkautunevat 5 v-10 vuoden aikataululla vähähiilihydraattisempaan suuntaan kun puoltavien tutkimusten painetta ei voida enää torjua... valitettavasti nyt tuntuu siltä, että Suomessa ei osata englantia ja saksaa :jahas:

Alla vielä yksi tuore tutkimus, joka oli tänään hesarissa :)
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...ja+terveellinen+tapa+laihduttaa/1135237934520

Kamalan vaihtelevaa suhtautumista on havaittavissa tuossa hiilarijutussa. Ensinnäkin, mulla ei ole itsekurin kannalta mitään edellytyksiä vetää ketoosilinjalla. Olen nyt hiilareita vähentänyt ja onnistunut pitämään ne 50-60 grammassa päivässä. Käsittääkseni en voi edes "puolustaa" korkeampaa hiilarimäärääni liikunnalla ja punttaamisella, koska useiden karppaajien mielestä karppiruokavalio ei missään nimessä vaikuta liikuntaan. Sen sijaan perussyöjät kannattavat reippaampaa hiilarimäärää - jopa 200-250 g!

Ennen söin vähän rasvaa, paljon hiilareita ja proteiinia noin 1 g/painokilo. En laihtunut grammaakaan, olin vain täynnä nesteitä ja treenikään ei kulkenut. Eipä ole ihme, kun elää täysjyväviljalla, hedelmillä, maitotuotteilla ja kasviksiakin syö vain vähän. Sain vain pari kiloa turhia nesteitä kroppaani, enkä ainakaan kiinteää lihaa.

Nyt olen syönyt pari päivää vähemmän hiilareita. Paino ei ole laskenut mihinkään - pettymyksekseni, koska odottelin hiilareista johtuneiden nesteiden pudottavan heti kilon pari. Ei kai sitä pitäisi liikaa odotella. Sen sijaan huomaan, että esim. reidet tuntuvat kiinteämmiltä. :dance: Jostain sitä nestettä on lähtenyt. Luulisin menkkojen vaikuttavan ja treenin puolestaan keräilevän extranestettä lihasten väliin. ;)

Olo oli kahtena ensimmäisenä päivänä vähän höntterö. Kolmas ja tämä neljäs päivä ovat olleet helpompia! Eilen salilla nostin painoja kulmasoudussa, penkissä, etukyykyssä, ojentajissa ja pystypunnerruksessa. No, pitänee mainita, että vähensin samalla toistoja eli esim. penkkiä tein vain 6-5-5 ja ennen olen puristanut 10-8-8. Silti tuntui olevan enemmän lihasvoimaa. Tiedä sitten, enkö ole ennen vain uskaltanut kovempia painoja laittaa, mutta enpä minä saanut pystypunnerruksessa ennen yhtään ylös 7,5 kilon painoa - ainoastaan viiden kilon. En väitä, onko nimenomaan hiilareiden rajoittaminen vai kaloreiden nostaminen ruokavalion monipuolistamisen kera vaikuttaneet näin nopeasti. Tsemppaa hirvittävästi - olipa syy sitten, mikä tahansa!

Aerobisella puolella menee heikommin. Lenkillä tuntuu pohkeissa lihasjäykkyyttä ja kuntopyörällä polkeminen saa jalat totaalisesti maitohapoille. Olen jaksanut sen 10 min polkea, mutta viimeiset minuutit menevät tahdonvoimalla. Toivottavasti tasoittuu tämä lihasjämähdys. Ennen ei kipeytynyt ollenkaan lihakset salin jälkeen ja nyt tuntuu seuraavana päivänä kunnon poltetta pohkeissa.

Kamalan vaihtelevaa suhtautumista on havaittavissa tuossa hiilarijutussa. Ensinnäkin, mulla ei ole itsekurin kannalta mitään edellytyksiä vetää ketoosilinjalla. Olen nyt hiilareita vähentänyt ja onnistunut pitämään ne 50-60 grammassa päivässä. Käsittääkseni en voi edes "puolustaa" korkeampaa hiilarimäärääni liikunnalla ja punttaamisella, koska useiden karppaajien mielestä karppiruokavalio ei missään nimessä vaikuta liikuntaan. Sen sijaan perussyöjät kannattavat reippaampaa hiilarimäärää - jopa 200-250 g!

Hyvä nyrkkisääntö olisi pitää hiilarit joko alle 20g/vrk, etenkin dieetin alussa, tai vaihtoehtoisesti yli sadan gramman. 50-60g on siitä hankala, että kone arpoo ketoni- ja glukoosipolttoisen välillä, eikä ketoosiadaptaatiota pääse tapahtumaan. Ketoadaptaation nopeus vaihtelee "nollahiilareillakin" suuresti yksilön ja aktiivisuustason mukaan päivästä pariin viikkoon. Tuona aikana hiilarit olisi hyvä pitää mahdollisimman alhaalla ja suorittaa ensimmäiset viikoittaiset glykogeenintäydennystankkaukset vasta adaptaation tapahduttua. Siihen asti olo on luultavasti ei-niin-teräksinen ja treenejä voi vastaavsti keventää mutta adaptaation tapahduttua pulkka luistaa vallan mainiosti.

Ennen söin vähän rasvaa, paljon hiilareita ja proteiinia noin 1 g/painokilo. En laihtunut grammaakaan, olin vain täynnä nesteitä ja treenikään ei kulkenut. Eipä ole ihme, kun elää täysjyväviljalla, hedelmillä, maitotuotteilla ja kasviksiakin syö vain vähän. Sain vain pari kiloa turhia nesteitä kroppaani, enkä ainakaan kiinteää lihaa.

Nyt olen syönyt pari päivää vähemmän hiilareita. Paino ei ole laskenut mihinkään - pettymyksekseni, koska odottelin hiilareista johtuneiden nesteiden pudottavan heti kilon pari. Ei kai sitä pitäisi liikaa odotella. Sen sijaan huomaan, että esim. reidet tuntuvat kiinteämmiltä. :dance: Jostain sitä nestettä on lähtenyt. Luulisin menkkojen vaikuttavan ja treenin puolestaan keräilevän extranestettä lihasten väliin. ;)

Olo oli kahtena ensimmäisenä päivänä vähän höntterö. Kolmas ja tämä neljäs päivä ovat olleet helpompia! Eilen salilla nostin painoja kulmasoudussa, penkissä, etukyykyssä, ojentajissa ja pystypunnerruksessa. No, pitänee mainita, että vähensin samalla toistoja eli esim. penkkiä tein vain 6-5-5 ja ennen olen puristanut 10-8-8. Silti tuntui olevan enemmän lihasvoimaa. Tiedä sitten, enkö ole ennen vain uskaltanut kovempia painoja laittaa, mutta enpä minä saanut pystypunnerruksessa ennen yhtään ylös 7,5 kilon painoa - ainoastaan viiden kilon. En väitä, onko nimenomaan hiilareiden rajoittaminen vai kaloreiden nostaminen ruokavalion monipuolistamisen kera vaikuttaneet näin nopeasti. Tsemppaa hirvittävästi - olipa syy sitten, mikä tahansa!

Aerobisella puolella menee heikommin. Lenkillä tuntuu pohkeissa lihasjäykkyyttä ja kuntopyörällä polkeminen saa jalat totaalisesti maitohapoille. Olen jaksanut sen 10 min polkea, mutta viimeiset minuutit menevät tahdonvoimalla. Toivottavasti tasoittuu tämä lihasjämähdys. Ennen ei kipeytynyt ollenkaan lihakset salin jälkeen ja nyt tuntuu seuraavana päivänä kunnon poltetta pohkeissa.

Hiilarit vaikuttavat palautumiseen, ei ketolla pääse koskaan samanlaiseen palautumiseen kuin hiilareita sisältävällä ruokavaliolla. Pari päivää menee aluksi aina ihan pihalla kun elimistö säätää polttoaineiden kanssa, mutta kyllä se siitä tosiaan tasaantuu kun ketoainekoneet käynnistyy.

Perstuntumalta alakarppiruokavalio on itselle ja muutamalle tutullekin ollut paras liikunnan harrastamisen kyljessä, ei kuitenkaan ketoruokavalio. Kilpaurheilukin on sitten erikseen.

Sellainen 75-100 g hiilaria päivässä oikeaan aikaan tuo kyllä potkua, jota ketolla ei ole.
Palautuminenkin nopeutuu. Keto taas on parasta pitkien dieettien yhteydessä kun painonlasku on hidastunut tai jumittaa. Yleensäkin keto tuo hyvän, ehkä jopa hieman euforisen olon, mikä liittynee aivokemiaan. Sopinee myös elämäntavaksi monille, mutta en kyllä itse ketoilisi koko vuotta jos tavoitteena on massanhankinta. Alakarppaus saa riittää.

Eilen alkoi todellinen sokeripommihiilaritankkaus; ruokavaliossa mansikkakakkua, lettuja, perunoita, leipää ja jäätelöä normiruuan lisäksi :hyvä: *huom. tämä ei ole oikea tapa tehdä hiilaritankkaus, tässä on kyseessä myös inhoreaktion aikaansaaminen kaikkeen makeaan pariksi kuukaudeksi*

Palautuminen oli kyllä ihan eri levelillä, mutta olokin oli aamulla ihanan pöhöttynyt ja melkein oksetti :urjo:

Sunnuntaina takaisin ketoosia kohti salaatin ja pihvien pariin, vielä tarvis pari päivää ahtaa...:whip:

edit. E-mieheltä tulikin tuossa hyviä pointteja, pulkan vetäminen muuten luonnaa mainiosti ketollakin ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom