Lonkka/perse/selkäkipu vasemmalla puolella

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli vasemmalla puolella lonkan/perseen yläpuolisella seudulla ollu lieviä kiputiloja jo pidempään, mutta tänään se kyrvähti kokonaan. SJ-maven jälkeen alko tuntuun kipua tuolla, ja koko ajan vaan menee pahemmaks. Seisaallaan ei voi olla ilman kipuja, kyykistyä jos yrittää niin menee jalat alta. Mistä tämmönen voi johtua?

Saatko nostettua jalkaa suorana (ja selkä suorana) esim sohvalle? Penkille? Pöydälle?

Kuulostas issiäksen ärtymiseltä / pinteeltä. Voi johtua rakenteellisesta muutoksesta tai toiminnallisesta ongelmasta, esim perselihojen kireydeltä jne. Kokeile foamrollia pakaroihin kunhan akuutti vaihe lakkaa.

Mä en voi ees istua suorassa enää ilman jäätävää kipua. Ja ei, en saa nostettua jalkaa tolleen. Perselihat on auki, tämän mä tiiän faktana ja foam rolling on osana rutiinia. Kiitos kuitenki avusta, mutta selittäkkö vielä juntille mitä toi rakenteellinen muutos tarkottaa?

Mulla oli muutama vuosi sitten painavan treenikassin kantamisesta vasen puoli perseen yläpuolelta lonkasta niin kipeä, että tarttin sen 3g Buranaa päivässä että pystyin kävelemään. Liikaa painoa kohdistunut vain toiselle puolelle?

sI-nivelen tai iskiaksen kanssa on ollut itellä tuollaista. Koiralle pantaa laittaessa järjetön vihlaisu alaselästä perseen kautta alemmas ja jalat alta. Meni kolmiolääkkeillä huti. Tuliko tuossa sjmavessa mitään nitkahduksia, tuntuiko sarjojen aikana mitään outoa?

Ei tietenkään nitkunu, mähän treenaan täydellisesti. On toi ilmotellu itestään välillä tammikuusta asti, mutta nyt sitte meni kunnolla juntturaan. Voihan se johtua osin siitäki, ku tullu aurattua 60h ja melkeen koko ajan saa olla selkä mutkalla kattomassa mitä takana tapahtuu. Kolmiolääkkeillä vedin pöntön sekasin ja jatkoin töitä, on se jo vähä parempi.

Itellä oli sama ongelma puolisen vuotta sitten ja kipu lähti pois piriformiksen venyttelyllä. Sulla ei välttämättä ole piriformis syndrooma mutta on tuo silti kokeilemisen arvoinen.

Mulla oli sama ongelma ja samankaltasesta duunista vielä kun sulla. Pari kertaa kävin hierojalla, fyssari ei oikein osannut antaa mitään ohjeita ja Norgesicin relaxantteja vaan pari viikkoo, niin alko helpottamaan. Muutaman kuukauden päästä ei ollut enää mitää ongelmaa.

Itsellä oli vähän aikaa sitten samanlaisia oireita juuri SJMV:sta tullut, ei tosin ihan noin vakavia Pikuhiljaa helpotti, kun venytteli joka päivä jalat, perseen ja selän kunnolla. Piriformista ainakin kannattaa venytellä. Lisäksi foam rolleria ja tennispallolla tuli hierottua.

Mulla oli sama ongelma ja samankaltasesta duunista vielä kun sulla. Pari kertaa kävin hierojalla, fyssari ei oikein osannut antaa mitään ohjeita ja Norgesicin relaxantteja vaan pari viikkoo, niin alko helpottamaan. Muutaman kuukauden päästä ei ollut enää mitää ongelmaa.
Jaaha, no pitää mennä jollekki oikein väkivaltaselle hierojalle ja jos ei tokene niin yksityiselle tohtorille. Kunnallisen puolalainen perseenreikä vaan antais buranaa ja käskis lopettaan puntin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyseessä taitaa olla lumbago eli noidannuoli. Jos menet lääkäriin niin varmasti saat tuon diagnoosin. Itsellä on kyseinen vaiva pari kertaa ollut ja silloin ei liikkumisesta meinaa tulla mitään. Itse suosittelisin buranaa, kylmäpussia ja kävelyä kunnes pahin kipu hellittää. Läkäriltä voi hakea myös jotai lihaksia rentouttavaa lääkettä. Itsellä kävely on ollut kaikista paras apu kyseiseen vaivaan ja jättäisin kyllä venyttelyt ja raskaiden taakkojen nostelut toistaiseksi väliin että saat selän rauhoittumaan.

Mä oon tässä päivän aikana tallustellu arviolta 3-4km, ja ainoa helpotus on maata selällään liikkumatta. Jonku lääkkeen söin aamulla missä oli varotuskolmio, se helpotti myös. Tai ainakaan ei vituttanu vaikka sattu.

Eihän se selkävaiva tietenkään ihan hetkessä hellitä. Itsellä on yleensä kestäny yli viikon et selkä on semmosessa kunnossa että sitä uskaltaa rasittaa. Mut kovalla alustalla makaaminen saattaa auttaa, tai asento jossa ei ole kipuja on tietenkin se paras.

Mulla ollut kans jokunen vuosi sitten samaa vaivaa. Jotenkin tuntu että SJMV isoilla painoilla ja remmeillä vaan ei tehnyt hyvää. Olin tehnyt SJMV:tä kyllä monta vuotta ja lähtenyt pienistä painoista ylöspäin aikoinaan. Kerran sit nitkahti ja pahasti alaselkä. Aamulla saanut sukkaa jalkaan ja viikon sarasloma.

Lopetin SJMV:n ja ei tuota alaselän ongelmaa oo enään ollut. Eli ittee sattu tuohon pakaran päälle/alaselkään. Ei vaan sopinut näköjään isot romut omalle kropalle SJMV:ssä. Aloin sit reenaan mavee nollista, ja hyvin kulkee eikä oo enään oireilua ollut.

Niin juu, nykyään myös lämmittelen alaselän kunnolla ennen kyykkyä tai mavee. 10 kg levy käsiin ja heilautuksia jalkojen välistä pään päälle 30 kpl + kunnon lämmittelyt itse liikettä. Uskon että tälläkin on merkitys toki omiin ongelmiin, en varmaan lämpännyt selkää tarpeeks kunnolla.

Melko saletti lumbago, huomenna et välttämättä omin avuin nouse sängystä.
On meinaan siitä kokemusta, alkaa terävällä pienellä vihlaisulla ja päivän mittaan alkaa pahenee.

Ei tarvitse olla nostellut isoja painojakaan kun se iskee, useimmiten jo lämmitellessä.
Itselläni on tehonnut venyttelyt pakaroille ja takareiskoille, sekä koittanut kävellä ja pitää jääpussia kipukohdalla.

Jos käytössä on kolmiolääkkeitä niitä pitää ottaa ainakin 2 x määrätty annos alussa, jotta pääsee liikkumaan.
Tulehduskipulääkkeet on sitten rotanmyrkkyä, joten ei isoja annoksia.

Keskiviikkona sitten taas salille:puntti:

Jos käytössä on kolmiolääkkeitä niitä pitää ottaa ainakin 2 x määrätty annos alussa, jotta pääsee liikkumaan.
Tulehduskipulääkkeet on sitten rotanmyrkkyä, joten ei isoja annoksia.

Ja kolmiolääkkeetkö on niin turvallisia, että niitä voi ottaa tupla-annoksia ihan sinun luvalla? :face:

Ja kolmiolääkkeetkö on niin turvallisia, että niitä voi ottaa tupla-annoksia ihan sinun luvalla? :face:

Eihän lääkärin määräämää annostusta saa ylittää.
Antaisin kyllä muuten luvan ihan näin lonkalta, kun tiedän ettei lekurit välitä jonkun kivusta vittuakaan ja määrää tehottomia lääkkeitä.

Tämä nyt näin omakohtaisena kokemuksena.

Itsellä lähti reilulla buranakuurilla vastaava vaiva pois, kun kolmiolääkkeitä ei ollut kuin muutama hassu. Jääpussia useamman kerran päivässä kipukohtaan, jotain eristävää väliin.
En itse uskaltanut venytellä tai hieroa sitä mitenkään, kun pelkäsin sen pahenevan kun tietoa ei kivunaiheuttajasta hirveästi ollut.
Vältä pehmeitä alustoja, pahin on kun johonkin sohvalle menet ja uppoat siihen.

Itsellä oli paras paikka sänky (suht kova ja jämäkkä patja) ja jalat tyynyn päällä.

2-3 seuraavaa päivää pahimmat, sitte pitäs ehkä helpottaa, tai sitten ei :)

Yleisiä vaivoja juu. Syynäkin hyvin monasti nuo mainitsemasi vääränlainen treeni (yksipuolista, liian suuri vastus/liikenopeus, huolimaton alkulämmittely jne.), lihashuollon puute tai ainakin sen riittämättömyys ja sitten varmasti yhtenä vaikuttavampina, ergonomia. Eli surkea sänky, huonot työasennot, vapaa-aika koneella/soffalla jne.

Mikä avuksi? Akuutissa vaiheessa nuo lääkkeet ja leppoisa liike, jatkossa panostus siihen ettei uusi. Syitä mahdolliselle (tai no jopa todennäköiselle) uusimiselle onkin lueteltu jo yllä. Jossei muuta keksi, niin ainakin lonkkien liikkuvuuksien symmetriaan kannattaa kiinnittää huomio.

Back
Ylös Bottom