Yllättävän yleinen vaiva näyttää olevan. Mikähän tähän on syynä? Vääränlainen treeni, liian vähän venyttelyä..?
Heittäisin että väärät välitykset liikkeisiin, väärät painot ja kuormitus liikkeen aikana, liian iso liikerata liikkuvuuteen nähden eli liian vähän liikkuvuutta.
Oikeasti, en oikein älyä näitä "loukkasin selän kyykätessä 5v sitten, 2v en pystynyt kävelemään, nyt olen pikkuhiljaa alkanut taas maltillisesti kyykkäilemään." Mikä vittu vetää takasin sen kyykyn pariin? Eikö sitä voi korvata millään? [/ava]
Rakenteellinen muutos on juurikin se. Välilevy vähän pullahtaa ja muuttaa muotoaan = pysyvä muutos eikä pelkkä lihaksen spasmi. Tai esim joku multifidusruptuura, saatanallisen kipeä, mutta ei kauhean vaarallinen vaikka rakennemuutos onkin.
Miksi valita liikkeet joissa on aivan äärettömän helppo paskantaa ittensä? "Jos tekniikka on täydellinen ja pitää kokoajan itsekurin painojen kanssa ja pitää huolen ettei selkä pyöristy ja huoltaa lihaksia jne jne jne" niin, mutta sit vaikka teet kaikki noi ja loukkaat itses ni mitä sitten? Et tehny tarpeeksi? Et tehny oikein? Jotaki meni pieleen kuitenkin.
Eli long story short: Jos ei ole tavoitteena kyykätä maailman isoimpia kyykkytuloksia (pro tip: jos olet 30v etkä ole sitä vielä tehnyt et todennäköisesti sitä tule tekemäänkään), niin vaihda kyykky johonkin liikkeeseen missä ei selän rakenne ole niin hazardissa.
Ja aiheeseen: SJMV vetää mulla ainakin perselihat niin tukkoon että issiäsoireet alkaa vaikka niitä ei aiemmin ole kauheasti ollut (vaikka välilevy onkin revennyt). Ei voi sanoa että "SJMV vetää aina - - - " kun olen ehkä 2 kertaa kokeillut ja todennut että ennemmin reisikoukistuksia ja perseojennuksia (supine hip thrusts) kuin että riskeeraan selkää tai käytännöllisyyttä liikkeellä mikä loppupeleissä on täysin korvattavissa paremmilla.
EDIT: Ja tässä "paremmilla" tarkoitan liikkeet jotka ottavat takareisiin, perseeseen ja alaselkään. Yläselälle on sitten omat treenit, vaikka SJMV onkin erinomainen latseille.