Lonkka/perse/selkäkipu vasemmalla puolella

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Päivä kaksi, kipu on suurin piirtein sama ku eilen eli ei mitään sietämätöntä ja sängystäki nousin omin avuin hyljemäisellä notkeudella ylös. Burana 800mg muutama kerta päivässä ja miettii miten tän kans toimii jatkossa, työ ku on 90% istumista hytissä huonossa maastossa.

Yllättävän yleinen vaiva näyttää olevan. Mikähän tähän on syynä? Vääränlainen treeni, liian vähän venyttelyä..?

Heittäisin että väärät välitykset liikkeisiin, väärät painot ja kuormitus liikkeen aikana, liian iso liikerata liikkuvuuteen nähden eli liian vähän liikkuvuutta.

Oikeasti, en oikein älyä näitä "loukkasin selän kyykätessä 5v sitten, 2v en pystynyt kävelemään, nyt olen pikkuhiljaa alkanut taas maltillisesti kyykkäilemään." Mikä vittu vetää takasin sen kyykyn pariin? Eikö sitä voi korvata millään? [/ava]

Rakenteellinen muutos on juurikin se. Välilevy vähän pullahtaa ja muuttaa muotoaan = pysyvä muutos eikä pelkkä lihaksen spasmi. Tai esim joku multifidusruptuura, saatanallisen kipeä, mutta ei kauhean vaarallinen vaikka rakennemuutos onkin.

Miksi valita liikkeet joissa on aivan äärettömän helppo paskantaa ittensä? "Jos tekniikka on täydellinen ja pitää kokoajan itsekurin painojen kanssa ja pitää huolen ettei selkä pyöristy ja huoltaa lihaksia jne jne jne" niin, mutta sit vaikka teet kaikki noi ja loukkaat itses ni mitä sitten? Et tehny tarpeeksi? Et tehny oikein? Jotaki meni pieleen kuitenkin.

Eli long story short: Jos ei ole tavoitteena kyykätä maailman isoimpia kyykkytuloksia (pro tip: jos olet 30v etkä ole sitä vielä tehnyt et todennäköisesti sitä tule tekemäänkään), niin vaihda kyykky johonkin liikkeeseen missä ei selän rakenne ole niin hazardissa.

Ja aiheeseen: SJMV vetää mulla ainakin perselihat niin tukkoon että issiäsoireet alkaa vaikka niitä ei aiemmin ole kauheasti ollut (vaikka välilevy onkin revennyt). Ei voi sanoa että "SJMV vetää aina - - - " kun olen ehkä 2 kertaa kokeillut ja todennut että ennemmin reisikoukistuksia ja perseojennuksia (supine hip thrusts) kuin että riskeeraan selkää tai käytännöllisyyttä liikkeellä mikä loppupeleissä on täysin korvattavissa paremmilla.

EDIT: Ja tässä "paremmilla" tarkoitan liikkeet jotka ottavat takareisiin, perseeseen ja alaselkään. Yläselälle on sitten omat treenit, vaikka SJMV onkin erinomainen latseille.

Itellä oli uudestavuodesta tonne huhtikuun alkuun iskiasvaiva, joka uusi nyt tässä tällä viikolla kun tein polvilta vetoja.. jonku säälittävän 3 x 10 sarjan 120kilolla. Tehdessä ei tuntunut oikeammin miltään, mut himaan ku pääsin niin munuaisen korkeudelle ilmaantui vasemmalle (sama puoli kuin alkuvuodesta) jomotus. Soitin kaverille että tuun hierontaan.. no se hieroi ja vähän auttoi mutta.. kipu siirtyi perskankkuun ja siellä se nyt on ollut tässä ainaki viis päivää eikä varmasti lähde mihinkään kuukauteen pariin mun tuurilla. Taitaa olla välilevyssä vikaa tuolla selässä, onhan se magneettikuvissakin todettu kalkkeutuneeksi, kuluneeksi ja onhan yks nikama murtunut ja sidottukkin titanilla vuodeksi tos 10v sitten.

Mahottoman paljo tullu vastauksia ja infoa, kiitos kaikille.

Liikkuvuus mulla on hyvä, siihen oon aina panostanu koska jumi ei oo voimaa ja kengännauhat on mukava pystyä sitomaan. Painotkaan ei ollu överisuuret, 60kg, koska mulle tää SJMV on takareisiliike eikä koko kropan voimaliike, sitä varten teen mavea. Oma arvaus on työergonomian ja treenin kombo, joka on ilmeisesti pidemmän päälle myrkkyä perseen/alaselän lihaksistolle.

Mulle tulis mieleen SI Nivelen jumitila joka lagaa sitte lantion väärää asentoon ja sitä kautta kipeyttää tehokkaasti.

Samaa paskaa ollut itselläni liiankin usein, mut topiccia lainatakseni, miten tota piriformista venytellään? Itellä ainakin siellä seudulla aikamoista kireyttä niin olis kiva saada apua siihen. Tälläki hetkel vääntäny sitä kautta paikat niin jumii että on jo niska/hartia seudulta saakka aivan totaalijumissa ja oikeen vittumainen olla välillä.

Työkseni ajan täysperä rekkaa joten istumista paljon, ja sehän tuon suurimmaksi osin ainakin tekee miksi lagaa aina.

Joo mullakin joskus toi alaselkä mavessa menny. Minulla on enemmän oikealla puolella kipua mutta koko selkä kokoajan pieni muotoisessa jumissa, niin pitää yrittää venytellä ja naksutella. Hierojallakin aika usein käyny ja vähän se auttaa pariksi päiväksi. Kyllä pitäis aika varata jollekkin ammattilaiselle joka osaisi kahtoa ja aukoa paikat. Itsekkin ajan tollasta pyöräkuormaajaa murskalla ja joskus tuli tehtyä 16h pv. Kyllähän toi homma välistä vituttaa kun kone pomppii niin prkleesti, kahvi tauolle ei kerkeä aina, ruoka puolikaan ei niin terveellinen reissussa ja on se kiva ajaa 16h päivän jälkeen sitten 400km vielä kotiin. :D Ihan järetöntä.

Iski sitten eilen noidannuoli alaselkään, kun vähän pyörittelin lantioo ja venyttelin illalla. On se kumma kun yhtääkkiä iskee ja prkl kipee. Liikkuvuus on taas kun 80 vuotiaalla :D

Back
Ylös Bottom