lonkka kiristää (lonkankoukistajassa jotain ongelmaa)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä on nyt noin puoli vuotta melkein ollut jotain ongelmia tuossa lonkankoukistajassa (ja tai lonkassa). Minulla on taustalla yksi raskaus ja olen lähinnä käynyt uimassa, aika vähän salilla. Tuo vasen lonkka vain jostain syystä kiristää. Olen fysioterapiassa koittanut aktivoida pakaraa ja syviä vatsalihaksia ja se onnistuukin nyt paremmin, mutta varsinaisesti en ole niitä vielä juuri vahvistanut. Jostain syystä nykyään lonkankoukistajan venytys tuolle vasemmalle puolelle ei tunnu kovin hyvältä. Se ehkä ottaa vähän kipeää.. ja tuntuu että venytys vähän kiristäisi enemmän tuota lonkan aluetta. Kyykkyyn kun menee niin ei satu, mutta jostain syystä lonkankoukistaja kiristelee kuitenkin siinäkin.. Minulla on notkoselkäkin ja maha "pullottaa" jonkin verran. Jonkinlaista saliohjelmaa pitäisi kehitellä, mutta en yhtään tiedä millaista ?? Onko jotain liikkeittä mitä kannattaisi tehdä ja mitä ei. Tuo koukistaja vielä kipeyttää välillä myös kylkeä ja alaselässä on arka kohta.. Se myös jotenkin kiristää vasemman puolen lapaluun aluetta siis ettei yläselkä toimi kunnolla. Vielä voisin mainita, että tuo vasen jalka on hieman "kiertynyt" sisäänpäin siis paino on enemmän sisäsyrjällä ja joskus polvikin tuntuu rasittuneelta, mutta ei varsinaisesti kipeältä ja lantio on hieman kierynyt. En tiedä kannattaako tuota lonkankoukistajaa nyt sitten enää juuri venytellä. mitään varsinaisia kummempia kipuja ole, paitsi venytettäessä lonkankoukistaja on vähän kipeä tai ehkä ennemminkin arka.. Että onkohan se kireä edes vai ennemminkin heikko/ylirasittunut?

Sen verran epämääräiset vaivat, että lähtisin kyllä suosittelemaan fysioterapiaa/naprapaatti/kiropraktikkoa joka katsoo että kaikki on sillai miten kuuluukin ja uskallat lähteä tekemään sitä salireeniä, että uskallat lähteä rasittamaan/vahvistamaan paikkoja turvallisesti.

Myös hyvä hieroja voi osata auttaa. Itse sain vastaavan kaltaiseen vaivaan apua PT:ltä (oikeat liikkeet pakaran aktivointiin, lonkanojennukseen + venyttelyt) ja hieroja aukoo pakaran lihaksia kuten piriformista ja keskimmäistä pakaralihasta tuosta sivusta. Tärkeintä on korjata toispuoleisuutta ja jumittamista aiheuttavat liikeradat ja tavat.

Ok, kiitos vastauksista. Luulen, että pääasiassa ongelmana on toispuoleisuus. Unohdin mainita, että syksyllä jotenkin mobilisoitiin tuota lonkkaa, kun siinä oli lihaskalvot jotenkin hyvin jumissa. ja kipu lakkasikin, mutta tilalle tuli tai jäi tuo kiristys. Ja se on vähän pahentunut, kun kannoin noin kuukausi sitten aika painavaa sänkyä. Siis kipu ei oikeastaan ole lisääntynyt, mutta kireys on. Ja lonkankoukistajan venytys ehkä provosoi hieman tuota kireyttä. Tosiaan pakara on hieman arka ja ulkosyrjältä selkeiten.. Takareisi on myös ihan jumissa .Mikä on PT? =) ,Ja millaisia liikkeitä sait? Minulla on pakaran aktivointiin sellainen liike, että liu'tan yhtä jalkaa taaksepäin ja palautan sen. Samalla jännitän syviä vatsalihaksia ja pakaraa niin, että lantion asento pysyisi mahdollisimman neutraalina/hyvänä. Muuten kyllä saan liikkeen jo suht hyvin toimimaan, mutta pakaran ulkosyrjä ei oikein tahdo toimia! Kantapää on myös välillä arka siis astuessa.

Suosittelen kans fysioterapeuttia/omt-fysioterapeuttia. Mutta ongelma ei välttämättä ole lonkankoukistajan kireys vaikka se sillä alueella tuntuu vaan se kireys on pakarassa. Ens alkuun ainakin erilaisia venytyksiä pakaralle. Tai jos sulla on vaikka tennispallo niin se pakaran alle ja rullailemaan jumeja auki. Etenkin just nuo pakaran/lonkan sivut ja lonkankoukistajan alue kannattaa rullailla/hierottaa.

PT on siis personal trainer. Pakaran alueella itselläkin se ongelma siis oli, heikko. Mutta myös asentovirhe, toispuoleisuus suorituksissa. Ja sitten se veti juntturaan pakaraa ja kiristi lonkkaa. Monella tasolla piti touhuta et alko paranemaan. Eli aktivoida pakaralihasta salilla, venytellä paljon pakara, takareisi, lonkankoukistaja -akselia ja sitten vielä hierojan avulla saada kunnolla auki tuota lantionseutua.

Salilla liikkeet oli erilaisia. Sumo-veto, taljaveto jalkojen välistä, pakaran ulkosyrjän aktivointia loitonnuslaittessa, kuminauhalla, askelkyykkyä jne.

Ok, kiitoksia paljon. Tällä viikolla on aika samalle fysioterapeutille, jolla olen joitakin kertoja käynytkin. Jos ehdotan sille tuota pakaran ongelmaa, kun aikaisemmin on puhuttu vain lonkankoukistajan ongelmasta.. Noita paikkoja olisi sitten varmaan hyvä hieroa auki. Ja pitäisi varmaan varmistaa, että millä liikkeillä tuota nimenomaan ulkosyrjää saisi parhaiten aktivoitua. Olen ennen liiikunnut aina säännöllisesti. Nyt yli pari vuotta selkeästi vähemmän. Painoakin pitäisi pudottaa 4-5kg. Ja nuo syvät vatsalihakset taitaa olla myös ongelmaisen heikot, niihin varmaan myös jotain tehokkaita liikkeitä. Kuinka kauan Tiuskis teit säännöllisesti venytyksiä ja tiettyjä liikkeitä, että alkoi selkeästi auttamaan?

Olen aktivoinut tuota pakaraa ja vahvistanut syviä vatsalihaksia. Myös fysioterapeutti on hieronut tuota pakaran aluetta. Hän sanoi,että lihasten (ja kalvojen) kiinnityskohdat on kireät ja ne aiheuttaa sitä kipua ja kireyttä on kai muutenkin. Hän sanoi, että tehdä nyt ensin kyykkyjä päivittäin molemmilla jaloilla yhtä aikaa ilman painoja ja puhui myös kuminauhalla tekemisestä. Tuo vasen puoli kiristyy aina enemmän tai vähemmän, jos teen jotain staattista työntö- tai vetoliikettä (tai nostan jotain painavaa). Heikko tuo pakara tosiaan on jollain tasolla. Tuntuu , että kun menee yhden askeleen eteen päin niin sitten menee kaksi taaksepäin. En oikein tiedä , että kuinka paljon tuota pakaraa pitäisi aktivoida ja miten, jos jollain on vielä jotain vinkkiä niin kertokaa. Niin ja fysioterapeutti sanoi, että esim askelkyykky voi olla haastava, koska tuo jalkaterä on tosiaan kääntynyt sisään päin aika selkeästi. No ensi viikolla on aika fysioterapeutille salilla, jos saisin selkeitä ohjeita että mitä tehdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tein tuon testin ja kuyllä sen mukaan vasen lonkankoukistaja kiristää, oikea sen sijaan ei. Aluksi mielestäni ongelma olikin lonkankoukistaja, mutta sitten myös lonkka (pakara) alkoi kiristää. Tuntuu vain että vaikka venyttelen lonkankoukistajaa , on se silti jonkin verran kireä. Mutta kun fysioterapeutti venytti tuotalonkankoukistajaa, hän sai sen auki. Silloin toinen jalka roikkui alhaalla ja tuoista venytettiin ylös ja eteenpäin tietyssä kulmassa.Tuossa pakararassa on jokin jumi vieläkin eikä se tunnu aktivoituvan tavallisessa kyykyssä.. Tuo pakara on siis myös varmasti heikko mutta miten saan sitä vahvistettua, kun se ei tunnu aktivoituvan. Venyttelen päivittäin takareiden ja lonkankoukistajan ja nyt olen venytellyt myös pakaraa säännöllisemmin..

Back
Ylös Bottom