lommot kynsissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja conaa
  • Aloitettu Aloitettu
Itselläni on ollu monta vuotta peukaloissa ja toisessa etusormessa tommoset kuopat eikä lähe millään pois - muttei myöskään tapa! Mut joo, en tiedä mitä ovat, mutt eivät ole mitään haitanneetkaan. Älä murehdi niitä

En niitä nyt kovasti murehdikaan, mutta vähän aikaa sitten vasta huomasin niin kai niille joku syykin löytyy.

Tosi kiva huomata kuinka paljon aikaa ja vaivaa asiattomuuksien kirjoittajat näkevät tälläkin forumilla.

Kynsimuutokset voivat liittyä ihotauteihin, kuten psoriaasiin tai punajäkälään. Psoriaasissa kynnet ovat usein paksuuntuneet ja irtoavat alustastaan . Krooninen käsi-ihottuma tai kynsivallintulehdus voi johtaa kynnen kasvuhäiriöihin, jotka saattavat näkyä kynsissä kuoppaisuutena ja vakoina. Pälvikaljuuden yhteydessä kynsissä voi esiintyä kuoppaisuutta .

Kannattaa kyllä käydä lääkärillä varmuuden vuoksi, voi olla oire jostain vakavasta.

kiitos vastauksesta, pitää varmaan käydä sit ihan näyttämässä.

Apua! käteni haarautuu viiteen osaan toisessa päässä! :wtf:

ja kiitti nyt sullekin, oot varmaan suomen hauskin111!!!
kannattaa varmaan sunkin näyttää niitä narujas lääkärille, jos pidät sitä itsestäänselvyytenä että kynnet on "kuoppaiset" tai muuten vaan vituillaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en nyt tienny mihin olis pitäny laittaa..

Eli sormien kynsissä(varsinkin oikean käden) näkyy valoa vasten paljon pieniä lommoja/kuoppia.
mistäköhän nuo mahtaa johtua?

vitamiineja syön paljon, joten niiden puutoksesta en ainakaan uskoisi johtuvan.

apua:eek:
Mulla oli pienempänä kanssa. Niinkuin pieniä kraatereita.
Nykyään ei oo enää, varmaan johtuen siitä kun menee reilu 2 litraa maitoa päivässä :kippis1:

Joo, mullakin on parissa sormessa lommoiset kynnet. Juurikin sen näköisiä kuin olisivat jääneet oven väliin tai vasaran alle. Noista vastauksista päätellen mulla vois ainakin johtua juuri tuosta kroonisesta käsi-ihottumasta. Lääkärille en ole tämän takia vielä vaivautunut, mutta voisihan tuosta kysäistä sitten kun on muutakin asiaa.

nykyään oon kyllä juonu vettä ruokajuomana, ku ennen meni maitoa 1-2 litraa päivässä..
mutta eikös maitorahkassa sitten ole kalsiumia, kun sitä syön yleensä jonkun melkein kilon päivässä?
maitoa joku n.0,5l nykyään.

mitään ihottumaa mulla ei ole.

vuosikaudet mulla on ollut lommoja(niin kuin ois neulalla hakattu tiheään tohon kynteen) toisessa peukalon kynnessä. varmaan kynsi syöpä;) tai ehkä jopa peukalo syöpä.

Ns. kuoppakyntisyyttä on perinteisesti pidetty oireena elimistön raudanpuutteesta. Joko suoraan eli ravinnosta ei saa riittävästi rautaa/rauta ei imeydy tai välillisesti eli C-, E- ja B12 -vitamiinien puutteesta johtuen punasolut hajoavat tavallista nopeammin, joka kuluttaa kehon rautavaroja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom