Lomalle Norjaan

Sinne ollaan siis menossa. Eli autolla lähetään, ajellaan Suomen läpi Pohjois-Norjaan, sieltä tehdään kieppi ja Ruottin kautta Ouluun ja kotia päin. Suunnittelu jäi näköjään taas pahasti viime tippaan joten ei ole oikein tietoa nähtävyyksisä jne. Tarkoituksena on telttailla yöt (sillon tällö ehkä mökissä), kalastaa (okei okei, onkia mato-ongella tai vastaavaa), pällistellä vuonoja jne. Tuleeko kenellekkään mitään mainitsemisen arvoista mieleen, eli missä ihan ehdottomasti kannattas käydä, sekä muita jutskia. Trööts.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pohjois-Norja on hirmu kaunista seutua. Itse tuli käytyä siellä kalastelemassa jokunen vuosi sitten. Suosittelen ehdottomasti Tromssassa käyntiä. Hieno paikka... ruokapuolella parhaiten jäi mieleen Norjassa (ainakin siihen aikaan) harvinainen hampurilaismesta, jossa sai 500 g jauhelihapihvillä varustettuja jättihamppareita. Se oli siinä torin laidalla...

Norjassa on todella paljon pitkiä tunneleita - bongatkaa niitä kartasta ja käykää ihan mielenkiinnosta ajelemassa läpi. Upea fiilis ajaa kuumana kesäpäivänä kylmään, pimeään ja huiman pitkään tunneliin...

Majoituspuolella kannattaa etsiä kalastajataloja / tavallisten ihmisten koteja, joissa tarjotaan yläkertamajoitusta yleensä hirmu edullisesti - tyyliin 10 euroa per huone.

Itse harkitsin tuonne Norjaan lähtemistä vaimon kanssa, mutta säästän hieman enemmän rahaa ja lennetäänkin Islantiin. Autolla ajamiseen menee ensinnäkin aikaa ja rahaa. Kaiken lisäksi se rasittaa aivan helkkaristi. Norjassa kaikki maksaa paljon eli sekään ei kompensoi kallista matkustamista. Siellä on lisäksi siltamaksuja ja peseytyminen todella hankalaa...ja kallista. Kaunis luonto on vailla vertaa, mutta niin on Islannissakin. Ja onhan tuo Islanti kiehtonut meikäläistä aina jotenkin eksoottisena paikkana. Tää ei sulle tuonut varmasti haluttua tietoa...asia vaan liippasi niin läheltä omia suunnitelmia. Varmasti siellä käyneitäkin täällä pakkiksella luurailee.

Bad Karma sanoi:
Varmasti siellä käyneitäkin täällä pakkiksella luurailee.

Viime syksynä kävin Islannissa, pari viikkoa sitten Pohjois-Norjassa. Hienoja paikkoja molemmat. Suomen Lappia ei voi edes verrata Norjan Lappiin, niin paljon huikeammat maisemat jälkimmäisessä Jäämerineen, vuonoineen ja vuorineen on. Mitään varsinaisia erä- tai kalastusvihjeitä en osaa Norjan puolelta antaa, mutta Tromsassa kävimme: mukava paikka. Hinnat eivät suurimmalta osin vaikuttaneet juurikaan suomalaisia korkeammilta.

Islanti on hieno paikka. Kovin laajalti emme sielläkään liikkuneet, mutta Reykjavikiin yöelämineen, geysireihin, Gullfossiin ja Siniseen laguuniin tutuistuimme. Sympaattinen ja jännittävä paikka, mutta hinnat erityisesti ravintoloissa olivat aivan tolkuttomat. Kesä- ja syyskauden taitteesta voi saada matkapaketteja, joissa yhdistyvät sikäläisittäin vielä hyvät säät ja edullisemmat hinnat.

Pohjois-Norja on aivan uskomatonta mestaa! Siellä vietin nuorena muutamia kesälomia. Tehtiin aina porukoiden kanssa autolla parin viikon matkoja. Ihan mielettömän nättiä mennä lumisotaa jossain jäätiköllä, seikkailla luolissa, katsella maisemia ja nauttia siitä luonnosta. Mä en nyt muista niitä paikkoja missä oltiin, mutta ainakin tromssa oli yks mesta. Majotukset jossain pikkumökeissä tai teltoissa. Yks leirintäalue oli ihan mieletön. Siellä oli sellanen iso, ihan kirkas joki missä uitiin. Ne vuoristojoet/purot on kyllä muutenkin ihan sairaan kauniita! Tarvis varmaan kysyä mutsilta sulle pari hyvää luontovinkkiä... Itellä on muistot noista jo heikentyneet, kun niin nuori sillon olin. Kuvista päätellen kyllä ollu hauskaa ja onhan mulla jotain norjasta kerättyjä kauniita kiviäkin hyllyssä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom