Ljk 2009

Siinä papereissa oli tosiaan joku kohta mihin piti tulla merkintä jos paino oli alle 60kg(?) tai yli 85kg, mutta itselleni ei ainakaan laitettu mitään, vaikka painoa löytyikin 87kg.

Itsekin olen aika paska uimaan, mutta pari kertaa kun ehdin käydä ennen testejä polskimassa niin juuri ja juuri pääsin vaaditun rajan ali. Tekniikka tosiaan on todella tärkeä ettei menee semmoiseksi rämpimiseksi kuin minulla, käännöksetkin kannattaa opetella kunnolla sillä niihin saa tuhrattua aikaa ihan sievoisesti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos oikein muistan, tuli papereihin merkintä lääkäriltä jos paino oli alle 60 tai yli jotain. Ainakin oli kohta sellaiselle merkinnälle. Pituudessakin jotkin rajat.

Uinnista en ottaisi paljon paineita, mutta kannattaa alkaa käymään. Ihan kivaa vaihtelua treeniin muutenkin.
Rajat olivat 190cm ja 87kg. Itse olin yhden sentin ja kilon alle noiden rajojen. Tuosta pituudesta tuntuu olevan lähinnä haittaa kun joitakin varusteita taitaa olla vain sitä yhtä kokoa, esim. makuupussiin oli vaikea mahtua.

Rajat olivat 190cm ja 87kg. Itse olin yhden sentin ja kilon alle noiden rajojen. Tuosta pituudesta tuntuu olevan lähinnä haittaa kun joitakin varusteita taitaa olla vain sitä yhtä kokoa, esim. makuupussiin oli vaikea mahtua.
Ja kun kattoo sen värväysvideon http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/videoesite.dsp (jos vain toimii) niin siellä näkyy sellanen 155 pitkä kaveri yhdessä vaiheessa :) eipä se pituus niin ratkaseva ole!

No sehän on hyvä että lyhyemmätkin pärjää. Ja jos tää painon kehitys jatkaa yhtään samanlaisena tän seuraavan vuoden kun mitä tässä viime aikoina on kertynyt, niin tuo 60 kiloo nyt tulee jo kesään mennessä helposti, joten siitäkin turha murehtia :)

Olin kuulevinani että siellä olisi tai ainakin on ollut palveluksessa 50kg kaveri. Siitä vaan puhuivat miten suuri rinkan paino on sen kokoselle suhteellisesti.

mutta eihän tuolla vaan ole mitään pituus tai paino rajoituksia??!! tuloo muuten aika tiukka dieetti (jos paino rajat alle 90)... :D

mutta eihän tuolla vaan ole mitään pituus tai paino rajoituksia??!! tuloo muuten aika tiukka dieetti (jos paino rajat alle 90)... :D
Ei kai se mikään rajoite ole, mutta merkintä siitä menee niihin papereihin. Voisi kuvitella, että esim. hypyissä suuresta painosta on haittaa.

Päätin liittyä tähän trediin, koska saatan olla ensi vuonna itsekin samassa tilanteessa, jos tänä vuonna ei onnista :)

Kaiken A ja O valintakokeissa on kuitenkin loppujenlopuksi oma asenne ja sisu. Vahva mieli vie heikon kehon viimekädessä pidemmälle kuin vahva keho vie heikon mielen. Ei nuo fyysiset testit nyt mitenkään ylivoimaisen rankat olleet ja tämä kannattaakin takoa itselle päänuppiin jo varhaisessa vaiheessa. Ylimielisyyttä ei kuitenkaan kannata harjoittaa, koska se varmasti karsiutuu pois viimeistään siinä vaiheessa kun vedätte sukset jalkaan.

Itse ehtisin testejä varten treenata kunnolla vain noin 7-8 kk. akillesjänteen repeämisestä johtuen, mutta ilmeisesti jotain tuli tehtyä oikein kun jaksoin ne testit läpi puuskuttaa. Viimeiset n. 3½ kk. vietin enimmäkseen kuntosalilla ja altaassa johtuen huonosta uimataidostani. Viime kesänä tuli puolestaan tehtyä aerobista joskus hieman liiankin rankalla kädellä.

Mitä itse treeniin tulee niin kannattaa yhdistellä vähän kaikkea, mutta pitää pääpaino kokoajan sillä aerobisella kestävyysharjoittelulla. Kuitenkin mielestäni kuntosalitreenaamisen hyötyä esim. lihaskuntotestissä ei voi kieltää, jos sitä on tehty sopivassa määrin aerobisten yhteydessä. Itse huomasin punttauksen hyödyt ainakin leuoissa, vatsoissa ja punnerruksissa sen jälkeen kun muutin puhtaasti aerobisen ohjelmani sisältämään mm. penkinnostoa, painotettuja leuanvetoja, punnerruksia levypaino selän päällä, vatsoja lisäpainoilla jne.
Viimeiset pari kuukautta ja valintakokeet osoittivat kuitenkin, että itse oli tullut käytyä vähän liikaakin puntilla (kävin/käyn noin 3-4 kertaa viikossa) ja se hyöty minkä sain siitä lihaskuntotestiin (täydet pojot kaikista muista paitsi vauhdittomasta pituudesta 2p.) menetin reppujuoksussa (16p.). Bulkkilihasta ei siis kannata hankkia liikaa, näytti se kuinka hyvältä peilissä tahansa.

Siellä punttiksella kannattaa käydä korkeintaan se 3x viikossa ja asettaa pääpaino punnertamiselle, vatsoille, leuoille jne. Hiihtoa kannattaa harjoitella paljon ja jos mahdollista SA-Int. mallisilla suksilla ja "monoilla". Suosittelisin myös pitämään sellaisia treenipäiviä ainakin yhden viikossa, jolloin yhden päivän aikana käytte esimerkiksi kuntosalilla, juoksette tai pyöräilette ja uitte ja jos mahdollista käytte hiihtämässä. Näin itse tein viime kesänä poislukien hiihto ja aerobinen kunto kohisi nopeasti, kyseinen valmentaa myös hyvin valintakokeiden rasitusta varten.

Jos itse olisin ohjelmaani jotenkin näin jälkikäteen saanut muuttaa niin olisin lisännyt hiihdon, reppujuoksun ja kävelyn, sekä uinnin määrää huomattavasti. Älkää luulkokkaan, että se uinti tulee olemaan helppoa. Se oli ainakin meillä heti reppujuoksun jälkeen ja siirtyminen Utin jäähallilta uimahallille suoritettiin juosten (huom. tämän vuoksi ei kannata pakata liikaa rompetta mukaan. Itse tein tämä virheen ja se kostautui :) ), jolloin syke oli jo kiitettävän korkealla hallille tultaessa. Harjoitelkaa sitä kroolia paljon.

Hyvä kikka leuanvetojen määrän lisäämiseen on hommata ovenkarmeihin ruuveilla kiinnitettävä leuanvetotanko esim. wrange.fi:stä ja joka kerta kun kävelet huoneeseesi tai sieltä ulos vedät sen 10 leukaa. Tälla tavalla tulee välillä aika huimiakin toistomääriä päivässä :)

PS. Testeihin kannattaa todellakin ottaa mukaan riittävästi energiajuomaa ja patukoita. Ja oman vatsan reaktiot näihin kannattaa testata jo hyvissä ajoin.

Meikä ilmoittautuu kanssa tänne koska uinnista tuli hylsy. No, kaksi päivää testien jälkeen ilmoittauduin uimakurssille ja nyt, jo kahden kerran jälkeen saisin sen yhden pisteen prkl. Helppoahan tässä on olla jälkiviisas.. tavotellaan sitten täysiä vuoden päästä! potuttaa vaan kun lihaskunnosta tuli jo täydet ja repusta 19/20. Mut aina ei voi voittaa. Hyvä kun löytyy muitakin innokkaita. Pidetään threadi pystyssä ja vajaan vuoden päästä näytetään testeissä kaikilli vovovovovompatin kaltaisille!

mukana!
vuosi sitten päätin että tonne (tai sukkiin tai hävittäjälentäjäksi) pääsen ja vuoden verran oon nyt reenaillu muiden lajien ohella päätavoitteena nuo testit.

Tällä hetkellä muista testeistä saisin täydet pisteet, paitsi juoksusta (ja hiihdosta) saattaisi jäädä muutamaa pistettä vaille. Tosin tottakai pitää muistaa, että samana päivänä suoritettuina ei tulokset ole yhtä hyviä.

E: vombo<3 :hyper:

Tosin tottakai pitää muistaa, että samana päivänä suoritettuina ei tulokset ole yhtä hyviä.
Itte oon alkanu reenaamaa kerran viikossa yhen "kovan" treenin elikkä koulusta kun pääsee nii meen salille ja sieltä uimaan ja sen jälkee vielä futistreeneissä lenkki ja pelailut päälle.. onkohan mahollisesti mitää järkee?

Lenkki ja punttitreenit kannattaa vetää kevyemmin. Meinaan sellainen ennen futistreenejä vedettävä lämppärikierros on ihan jees, mutta ylimääräiset lenkit samaan päivää on jo sitten hyvä alku burn outille.

Älkää treenatko liikaa!! Ihan turhaa menee kroppa ja pää jumiin. Etenki reppujuoksun kans kannattaa käyttää järkee ettei rasitu jalat paskaks. Ja vaikka kaikki lajit on samana päivänä vetää sen kuitenkin ihan sisulla läpi. Jos on mahdollisuus nii hiihtoo kannattaa käydä intin suksilla testaamassa. Ite olin hiihtäny edellisen kerran vuosi sitten, mut pikku puristuksella meni läpi kuitenki hiihtokin. Tsemppiä treeniin kaikille!!

Älkää treenatko liikaa!! Ihan turhaa menee kroppa ja pää jumiin. Etenki reppujuoksun kans kannattaa käyttää järkee ettei rasitu jalat paskaks. Ja vaikka kaikki lajit on samana päivänä vetää sen kuitenkin ihan sisulla läpi. Jos on mahdollisuus nii hiihtoo kannattaa käydä intin suksilla testaamassa. Ite olin hiihtäny edellisen kerran vuosi sitten, mut pikku puristuksella meni läpi kuitenki hiihtokin. Tsemppiä treeniin kaikille!!
Joo tuon reppujuoksun harjoittelussa kannattaa aloittaa kevyesti. Itse löin suoraan sen 10kg rautaa reppuun ja lenkille, alkoi penikat kipeytymään pikkuhiljaan.

Elikkä siis tollanen rääkkipäivä on turha? Luulis sen nyt sinänsä kehittävän jotaa??

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom