Ljk 2009

No nyt kun on saatu ljk 2008 suunnillee päätökseen (testien osalta) nii nyt ois hyvä alotella seuraavaa ryhmää.
Alotin nyt heti joulun jälkee reenailun, että ois kunnossa (ettenkö nyt muka olis;)) vuoden päästä.
Uinti on ehkä se ainoa mihin pitää panostaa mielettömästi, että sais yli 40 pistettä (oma tavote).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ehkä "hieman aikasessa" topicci, mutta itse olen yrittämässä 100% varmasti, tänä vuonna ei paukut riittäny, ens vuonna uus yritys entistä suuremmalla määrällä reeniä.

No ehkä "hieman aikasessa" topicci, mutta itse olen yrittämässä 100% varmasti, tänä vuonna ei paukut riittäny, ens vuonna uus yritys entistä suuremmalla määrällä reeniä.

On tää myöhemmin ku toi edellinen :D se oli 7.1.2007 mutta miten meinasit nyt sit treenailla tän vuoden? Itte tosiaan opettelen eka uimaa vaparii ensin lasien kans et oppis sen tekniikan oikein ja sit ilman laseja, kerran ei saa testeissä käyttää :(

Juuh ilmottaudun ens vuoden hakijaksi! Muussa ei ongelmia kuin juoksussa ja siitäkin ongelmat häviää juoksemalla! :whip:
Tässä pitää vähän laihutella että jaksaa liikutella kaiken massan mukana :D
Eipä muutaku kovaa reeniä tämä vuosi!!!

Itselläni ei testit mennyt nappiin ja palvelukseenastuminen on heinäkuussa, mutta jos vielä ens talvena kiinnostaa niin aivan varmasti haen uudelleen... Jotenkin vaan on sen tuntuista meininkiä kyseisessä palveluspaikassa, että se työ minkä paikkansa eteen ahertaa kyllä palkitaan...

Terve. Olen seurannut tätä keskustelua ihan alusta saakka, ja itsekin olen siis kiinnostunut laskuvarjojääkärikurssista. Itselläni on vielä 2 vuotta että armeija kutsuu. Siksi ajattelinkin kysyä, että onkohan minulla mitään mahdollisuuskia päästä kurssille, kun nykyinen kuntoni on tämä:

Cooper: 2500m
Leuat: Hädintuskin 2
Vatsat: 1 piste
Selät: 3 pistettä
Koord. testi: ~2min meni
Uinti ja hiihto on vielä kokeilematta, mutta hiihtoa joka talvi harrastanut. Uintia taasen en.

Olisi myös muutama kysymys noista pääsykokeista. Selkälihasten suoritusliike lukee mil.fi:ssä, että vartaloa nostetaan 30cm. Mitattiinko tätä millään? Toinen kysymys on, että kelpaako jos näkö on parannettu laserleikkauksella.

Kiitos ja etukäteen, ja onnittelut niille joilla testit meni hyvin!

Terve. Olen seurannut tätä keskustelua ihan alusta saakka, ja itsekin olen siis kiinnostunut laskuvarjojääkärikurssista. Itselläni on vielä 2 vuotta että armeija kutsuu. Siksi ajattelinkin kysyä, että onkohan minulla mitään mahdollisuuskia päästä kurssille, kun nykyinen kuntoni on tämä:

Cooper: 2500m
Leuat: Hädintuskin 2
Vatsat: 1 piste
Selät: 3 pistettä
Koord. testi: ~2min meni
Uinti ja hiihto on vielä kokeilematta, mutta hiihtoa joka talvi harrastanut. Uintia taasen en.

Kunto riittää helposti jos vain treenaat kunnolla. Onhan sulla reilusti aikaa. Kannattaa kuitenkin aloittaa treenaus heti.

Olisi myös muutama kysymys noista pääsykokeista. Selkälihasten suoritusliike lukee mil.fi:ssä, että vartaloa nostetaan 30cm. Mitattiinko tätä millään? Toinen kysymys on, että kelpaako jos näkö on parannettu laserleikkauksella.

Ei mitattu. Ja ei niitä testejä mistään videonauhoilta tarkisteta. Kyllä siellä monenlainen vilppi menee läpi. Kannattaa kuitenkin opetella tekemään suoritukset puhtaasti niin ei ainakaan jää jossittelun varaa.

Tuosta laserleikkauksesta en osaa tarkkaan sanoa, mutta luulisin että jos näkö pelaa vaaditun rajan yli ilman laseja niin pitäisi kelvata.

Selvä, kiitoksia.

Olen nyt tässä talvella käynyt lähinnä kävelylenkeillä, koska kylmällä ilmalla saan usei kurkun kipeäksi jos juoksen, ja sitten taas lenkit jää vähemmäksi. 4 kertaa viikossa käyn ~7-8km kävelyn tekemässä, kävelen reippaasti, ja tänään kävin ekan kerran 11kg reppu selässä. Salilla käyn n. 3-4 kertaa viikossa, aina tunti kerrallaan. Motivaatio on kohdallaan, ja menen lenkille oli sää mikä tahansa. Ainoa mikä pelottaa on, että meneekö 2v päästä leukoja 14 kappaletta, kun nyt menee vain se 2, ja nekään eivät mene ainva tikkusuorana.

Leuanvetoahan on esim. juoksuun verrattuna mielestäni harvinaisen helppo kehittää. Itse tuossa 6kk sitten vedin ehkä 6 leukaa ja nyt testeissä meni kevyehköt 14.

Ei sulla hätää ole jos vaan jaksat treenata.

KKcK:lle hieman vinkkiä:

ÄLÄ treenaa vielä lisäpainoilla. Lisäpaino kannattaa ottaa vasta samana syksynä/talvena kun testit on. Tuo kävely on ihan ookoo, mutta silloin kannattaa tehdä todella pitkiä lenkkejä. Esim. 1h-2h. Sitten kun aloitat juoksun, treenaa ensin peruskuntoa. Muutama kerta viikossa sellaisia 45min.-90min. lenkkejä sykkeellä 120-140. Sitten kun kunto alkaa nousta lisäät yhden vauhtikestävyys-lenkin mukaan peliin. Eli sellaisia 20min.-45min. vetoja sykkeellä 160-180. Jossain vaiheessa sitten alat vähentämään pk lenkkejä ja lisäät sitä mukaa vk lenkkejä (mutta vasta testivuonna kannattaa tehdä enemmän vk:ta).

Leukoja on erittäin helppo kehittää. Hanki kotiisi johonkin oven rakoon tanko (ei maksaa paljoo). Niitä luulis löytyvän jostain Hong Kongista tms. Leuat eivät nimittäin parane kun leukoja vetämällä. Yksi hyvä harjoitus keino on myös treenata ylätaljalla esim. vain 70% omasta painosta. Tuloksia alkaa syntyä suhteellisen nopeasti, joten leuan veto on siitä kiitollinen laji. Muusta lihaskunnosta sen verran, että mitään punttia ei tarvita. Kunhan treenaat testattavia lajeja. Lihaskunto vaatii paljon harjoitusta tuloksien nostamiseen.

Uinti ei ole kovinkaan vaikea läpäistä, mutta suosittelen sen treenaamista kerran viikkoon ihan sen takia, että uinti on ehkä paras palauttava treeni, niin lihaskunnon kuin juoksukunnonkin kannalta. Tekniikka on uinnissa kaiken a ja o. Uimahallissa kannattaa valvojalta kysyä rohkeasti vinkkiä ja treenata sen mukaan.

Hiihdosta sen verran, että siitä ei pisteitä saa ilman sisua. Eli jo treenatessa kiinnitä huomiota siihen, että kun alkaa tuntua pahalta (laji mikä tajansa) niin älä luovuta ja mene peiton alle itkemään, vaan jatka treenaamista(kerran luovuttaja, aina luovuttaja). Näin elimistö tottuu happoihin ja myös kipuun. Hiihtoa kannattaa treenata ja se korvaakin talvisin hyvin pari juoksulenkkiä. Hiihdossa hartiaseudun lihakset joutuvat koville, joten hiihdon treenaaminen kehittää myös lihaskuntoa.

Muista treenata alkuun varovammin ja lisätä tasaisesti kunnon mukaan treeniä. Pidä muutaman viikon välein lepoviikkoja, jolloin käyt vain esim. kerran juoksemassa ja parin kerran uimassa(Myös parin kuukauden välein voi olla hyvä pitää ihan kokonainen lepoviikko, jolloin ei tee oikeastaan mitään). Lepoviikolla lihaskunnossa toistojen määrät kannattaa jakaa kahdella(esim. normi treeni viikolla punnerrukset 4x25, lepoviikolla 2x12). Älä tee maksimi suorituksia usein!!! Kroppa ei ehdi muuten palautua treeniä varten ja ylikunto on miltei väistämätön. Aina kun testaat oman kuntosi tee se lepoviikon jälkeen. On jopa järkevää testata itsensä parin kuukauden välein. (Esim. kahden kuukauden välein cooper ja lihaskunto testit) Ravintoon kannattaa myös kiinnittää huomiota. Puolet salaattia ei ole mitään kukkahattutätien keksimää kusetusta vaan oikeasti terveellinen tapa. Kuntoillessa elimistö kuluttaa sellaisia vitamiineja ja muita ravinteita joita ei saa kuin hedelmistä ja kasviksista (SHERLOCK!!! :hyvä:) Syö muutenkin enemmän kuin kulutat jottei kasvukautesi stoppaisi. Itse huomaisin, että kun aloin syömään kuin pieni kylä niin olo parani. Ei ollut niin vaikea nousta treenin jälkeen aamulla sängystä ja jo kuudelta illalla en nukahdellut sohvalle. Unta täytyy saada kuntokaudella hyvin. Jos koulu rokottaa aamujen takia, mene illalla aikaisemmin nukkumaan ja korvaa velat viikonloppuisin. Viina kannattaa unohtaa!(irrottele kuitenkin joskus!!!!)

Tottahan se on että kahessa vuodessa saa ihmeitä aikaan! Joo ja kannattaa tosiaan irrotella välillä ettei toi pelkkä reenaaminen tuu korvista ulos ja sit yhtäkkiä huomaa että eihän tää ookkaa yhtää kivaa..

Mik3, kiitos hyvistä neuvoista.

Tuosta syömisestä sen verran, että painoa pitäisi pudottaa nyt ihan rutkasti, koska läskiä on aika paljon. Sen takia en voi tällä hetkellä vielä syödä paljoa. Painoa onkin lähtenyt kahdessa viikossa lähes 4 kiloa. Leukoja vedän aina kun kuljen oven ali jossa on tanko. Aluksi en jaksanut yhtään leukaa, mutta kolmessa viikossa jaksoin jo tuon 2. Kesällä käyn varmaan aina lenkin päälle järvessä uimassa, jossa on 25m väli laituireiden välillä.

Sitten semmonen, että jos nyt käyn kesään asti 4 kertaa viikossa kävely/hölkkä lenkillä, niin kesäksi ajattelin että kävisin joka aamu kevyen ~5-6 km lenkin, ja 4 kertaa viikossa siihen päälle illalla toinen vähän nopeammin juostu lenkki.

Lihaskuntoa teen lähes jokapäivä. Punnerran, vatsoja, selkiä nyt ei niin paljoa koska nyt jo menee varmaan 2p verran. Salilla teen lähinnä jalkoja, mutta en kyykkyä. Kyykkyä en siksi tee koska selkä menee pilalle. Vauhditonta pituutta menee ehkä 2m hyvällä lykyllä. Se muuttunee painon laskiessa.

Muuten siitä silmän laserleikkauksesta, kysyin asiaa lääkäriltä ja hän sanoi että se ei voi vaikuttaa mitenkään koska sitä ei tarvitse kertoa ja siitä ei tule merkintöjä mihinkään terveyslappusiin.

Kyykkyä nimenomaan kannattaa salilla tehdä, ei mene selkä pilalle jos tekniikka on oikea ja painot sopivat. Kyykyllä ja mavella saat mukavasti jalkoihin potkua joka varmasti on tarpeen. Etenkin vauhditon pituus nousee parhaiten juuri kyykyllä ja mavella, eikä repun kanssa juostessa vahvoista polvista ja keskivartalosta todellakaan ole haittaa..

Muista välillä pitää kevyitäkin jaksoja ettet ajaudu ylikuntoon. Ja treenimäärääkin kannattaa nostaa kohtuudella, eikä yhtäkkiä alkaa lenkkeillä joka päivä.

Hyvä että motivaatiota on :)

Muuten siitä silmän laserleikkauksesta, kysyin asiaa lääkäriltä ja hän sanoi että se ei voi vaikuttaa mitenkään koska sitä ei tarvitse kertoa ja siitä ei tule merkintöjä mihinkään terveyslappusiin.
Yks "kaverin kaveri" meni laserleikkaukseen juuri siksi, koska kuulemma halusi aivan välttämättä laskuvarjojääkäriksi. Ei siitä sitä paitsi ole kylläkään mainintaa, että leikkaus olisi este.

mistäs päin nää seuraavien testien kokelaat on? Itellä on ollu hyvin mieles toi ljk ku tässä naapurissa asustelen :D Valkealassa siis..

Noniin, kutsunnat ens syksynä ja aattelin kans uttiin hakea, eli vuoden päästä testeihin :) Ainoa mikä pelottaa, niin on tuo uinti. Oon nimittäin aina ollu aivan sysipaska uimaan, mikä johtuu todennäköisesti vain motivaation puutteesta opetteluun, jota ei tällä kertaa pitäisi puuttua. Kävin jo kerran koittamassakin tuota uimista viime vknloppuna, tosin kun yksin kävin ja uimalasien unohtuminen vitutti, niin saunomiseksihan se tahtoi mennä ja tuohon 200m taisi mennä lähemmäs 1½ tuntia :D Mutta tästä eteenpäin on tarkotus käydä ainakin kerran viikossa uimassa, ja kun ottaa vielä osaavan kaverin mukaan vilauttamaan sitä tekniikkaa niin kyllä tää uintikin alkaa luistaan!

Juoksun nyt saa kuka tahansa kuntoon suht helposti, pitää vain sekin aloittaa tarpeeksi aikaisin. Lihaskunnosta pitäisi jo nyt tulla täydet pisteet, ja salireeni pitää huolen siitä, että tulokset eivät nyt ainakaan tipu tästä. Hiihdossa voitin ala-asteella 5 kertaa kultaa, joten pohjat on hyvät näin parin vuoden tauon jälkeen! :D Pitäis vaan sukset jostain hankkia..

Mites kun oon tämmönen vähän sirompi ja lyhyempi kaveri (170cm / 56kg), niin lieneekö siitä mitään haittaa? Tosin kun aloin salilla käymään, niin tässä parin viime kuukauden aikana tullut noin 5 kiloa lisää massaa, ja tahti näyttää vain kiihtyvän. Sen lisäksi rasvaprosentti huitelee siinä 5-8% välillä, joten lähes vain ja ainoastaan luita, lihaksia ja jänteitä oon. Ei oo oikeen koskaan tahtonu tuo rasva tarttua meikäläiseen, mikä tuntuu kyllä nyt saliharrastuksen myötä ihan mukavalta :D Ennen sitä harmitteli kovasti, kun ei mitään tarttunut luitten ympärille vaikka kuinka mättöi, nykyään vain lihaksia pukkaa. Terkkarinkin mukaan jo normaalipainoinen, outo ajatus kun tottunut olemaan koko elämänsä alipainoinen :D

56kg ei nyt vielä paljoa ole, mutta että jos hommaat paljonkin lisää massaa, niin se ei lupaa hyvää juoksukuntoa silmällä pitäen. Itse kävin nyt testeissä, ja cooper-tulos oli syksyllä huonompi kuin vuosi sitten. Syynä juurikin se, että hommasin välissä 10kg lisää lihasmassaa. Ja kun kerran vähän pienempi kaveri olet, niin kannattaa siihen lisäpainolla juoksemiseen totutella kunnolla. Se on kuitenkin kaikille se sama 10kg.

Jos oikein muistan, tuli papereihin merkintä lääkäriltä jos paino oli alle 60 tai yli jotain. Ainakin oli kohta sellaiselle merkinnälle. Pituudessakin jotkin rajat.

Uinnista en ottaisi paljon paineita, mutta kannattaa alkaa käymään. Ihan kivaa vaihtelua treeniin muutenkin.

Maailmanlaajuisesti erikoisjoukkojen miehet eivät todellakaan ole mitään 190 cm, vaikka joissain kuvissa silta voisi näyttää. Itseasiassa tuollainen 170 cm pituus on aika yleinen [yleisempiä kuin pitkät](joskin muutamasta sentistä ei varmasti haittaakaan ole), mutta painoa sinulla on aika vähän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom