Lisien sisällyttäminen tuntipalkkaan..neuvoja kiitos!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sanratti
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Yksinkertaisesti kysymys kuuluu: Onko lain mukaista sisällyttää lauantai- ja sunnuntailisät tuntipalkkaan? Saako niin tehdä?

Ja vähän pidemmän kaavaan mukaan selventäen: Aloitin nykyisessä työpaikassani viime marraskuun alussa. Valmistun kuukauden kuluttua optikoksi ja teen valmistumiseen asti töitä tuntipalkalla. Valmistumisen jälkeen jatkan sitten kuukausipalkalla. Jo työsopimusta allekirjoitettaessa älähdin kun huomasin, että soppariin oli kirjoitettu, että lisät kuuluisivat tuntipalkkaan. Kun tulevalta työnantajalta asiasta kysyin ja sitä vähän ihmettelin, että saako noin muka tehdä, hän lupasi laittaa minulle joka kuukausi hieman lisätunteja jotka korvaisivat sitä, ettei varsinaisia lisiä makseta. Näin sitten tapahtuikin ja palkkaa olen saanut suurinpiirtein sen verran mitä saisin jos lisät maksettaisiin. Myöhemmin otin asian uudelleen puheeksi pomoni kanssa ja kerroin, että minua häiritsee se, ettei lisiä makseta. Hän vain sivuutti asian sillä, että olenhan minä sinulle niitä tunteja laittanut. Annoin asian olla, sillä olin palkkaa saanut ihan sopivasti ja kohtahan alkaa kuukausipalkka pyörimään.

No nythän sitten asiat hieman mutkistuivat. Kyseinen firma jossa olen töissä on kolmen henkilön omistuksessa. Nyt kuviot ovat kuitenkin muuttuneet ja tämä kyseinen henkilö jonka kanssa olen palkka-asiani sopinut on jättänyt yrityksen. Laitoin hänelle viestiä ja kysyin ovatko muut omistajat tietoisia meidän järjestelyistä. Hän sitten vastasi minulle, etteivät ole ja minun täytyy nyt heille selittää miten hommat on sumplittu. Kerrassaan reilu kaveri siis kyseessä. Huomenna pitää siis ottaa puheeksi jäljellä olevien pomojeni kanssa nämä palkka-asiat.

Takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Onko minulla oikeus vaatia viikonlopputyöstä lisiä. Työsopimuksessani lukee, että siinä sovelletaan optikoiden työehtosopimusta ja kyseisen sopimuksen mukaan lisät voi sisällyttää kuukausi palkkaan jos niin erikseen sovitaan. Tuntipalkasta ei sanota mitään. Tällöin oletan, että jos siitä ei erikseen ole mainintaa tulee lisät maksaa työehtosopimuksen mukaisesti.

Olen tällä hetkellä ihan raivoissani siitä, että ex-pomo ei ole hoitanut asioita loppuun. En halua heittäytyä hankalaksi työntekijäksi, mutta haluan reilua kohtelua enkä ihan helpolla hyväksy sitä, että minua käytetään hyväksi. Minulla on tässäkin kuussa kaikki viikonloput töitä ja ei hirveästi kiinnosta mennä töihin jos lisiä ei makseta. Mitä siis teen jos nämä kaksi muuta pomoa sanovat, että lisiä ei tipu. Kaivanko itselleni hautaa jos kieltäydyn tulemasta viikonloppuna töihin. Vai pitääkö vain niellä pettymys siitä, että on hölmönä mennyt allekirjoittamaan paskan sopimuksen....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai se ole edes laillista, ettei maksettaisi lisiä... Jos kuulut liittoon, niin suosittelen ottamaan sinne yhteyttä lakimieheen (ovat yleensä liiton jäsenille maksuttomia) ja kysymään mielipidettä. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kusetukselta haiskahtaa.

Hei!

Yksinkertaisesti kysymys kuuluu: Onko lain mukaista sisällyttää lauantai- ja sunnuntailisät tuntipalkkaan? Saako niin tehdä?

Ja vähän pidemmän kaavaan mukaan selventäen: Aloitin nykyisessä työpaikassani viime marraskuun alussa. Valmistun kuukauden kuluttua optikoksi ja teen valmistumiseen asti töitä tuntipalkalla. Valmistumisen jälkeen jatkan sitten kuukausipalkalla. Jo työsopimusta allekirjoitettaessa älähdin kun huomasin, että soppariin oli kirjoitettu, että lisät kuuluisivat tuntipalkkaan. Kun tulevalta työnantajalta asiasta kysyin ja sitä vähän ihmettelin, että saako noin muka tehdä, hän lupasi laittaa minulle joka kuukausi hieman lisätunteja jotka korvaisivat sitä, ettei varsinaisia lisiä makseta. Näin sitten tapahtuikin ja palkkaa olen saanut suurinpiirtein sen verran mitä saisin jos lisät maksettaisiin. Myöhemmin otin asian uudelleen puheeksi pomoni kanssa ja kerroin, että minua häiritsee se, ettei lisiä makseta. Hän vain sivuutti asian sillä, että olenhan minä sinulle niitä tunteja laittanut. Annoin asian olla, sillä olin palkkaa saanut ihan sopivasti ja kohtahan alkaa kuukausipalkka pyörimään.

Kyllähän asiasta voi ja varmasti kannattaa mainita, mutta itse tuskin alkaisin kovin hankalaksi jos kuukauden päästä palkanmaksu muuttuu joka tapauksessa! Miten vaikuttaa tulevaan työilmapiiriin jos nyt alkaa riiteleen...?

Sunnuntaituplat pitäisi ainakin maksaa eikä siitä ole mitään poikkeuksia. Työnantaja on käsittääkseni velvoitettu maksamaan kaikki sunnuntaikorvaukset viimeiseltä 5 vuodelta mikäli homman riitauttaa. Liittoon vaan yhteyttä, tuo järjestely haiskahtaa pahemman kerran.

^ Sanrattihan tuossa totesi, että bonaritunteja on tullut sen verran, että lisät ovat suunnilleen kuittaantuneet. Eipä nyt kovin pahalta vedätykseltä haiskahda ainakaan Sanratin kannalta. Ongelmahan lienee tällä hetkellä vain se, että sopiiko tuo diili uusille pomoille.

Voin hyvinkin olla väärässä, mutta eikö tuossa tehdä mahdollisesti uusi työsopimus, kun tuntipalkkalaisesta siirtyy kuukausipalkalle? Kokemusta ei itsellä ole, mutta ekaksi tuli itselle mieleen.

^ Sanrattihan tuossa totesi, että bonaritunteja on tullut sen verran, että lisät ovat suunnilleen kuittaantuneet. Eipä nyt kovin pahalta vedätykseltä haiskahda ainakaan Sanratin kannalta. Ongelmahan lienee tällä hetkellä vain se, että sopiiko tuo diili uusille pomoille.

No kuulostaahan se vähän hölmöltä, että saadaksesi saman palkan kuin mihin olisit oikeutettu työehtosopimuksen mukaan joudut tekemään ylimääräisiä vuoroja. Tuossahan tiputetaan ihan törkeästi työntekijän KTA:ta ja teetetään lisien verran ilmaista työtä.

^ ymmärsin tekstistä, että nuo bonaritunnit ovat lisänä palkkaukseen eikä niitä ole oikeasti tehty.

Taisin kyllä ymmärtää vähän väärin :face:

^ ymmärsin tekstistä, että nuo bonaritunnit ovat lisänä palkkaukseen eikä niitä ole oikeasti tehty.

Taisin kyllä ymmärtää vähän väärin :face:

Tuota tulkintaa en edes ajatellut, silti KTA laskisi tuolla käytännöllä ja se taas merkitsee paljon sairaslomien kohdalla jos ne tuon TES:n mukaan maksetaan KTA:lla.

Mää ymmärsin myös, että tunteja on laitettu "extrana", eli niitä ei ole tehty. Mutta tosiaan, jos jo kuukauden päästä alkaa kuukausipalkka, niin ei kai nyt stna kannata alkaa tappelemaan sitä ennen mistään?

edit. sen jälkeen kaikki oikeuteen ja muutamalle äityislomalle

Mulla on vähän aiheeseen liippaava kysymys. Eli voiko työnantaja maksaa sunnuntaipalkan KTA:n mukaan tuplana, jos normityö tehdään tuntipalkalla?

Integrandi ja Mölliskö olivat ymmärtäneen ihan oikein. Eli olen konkreettisesti tehnyt x määrän tunteja ja palkkaa maksettaessa siihen on lisätty päälle ekstraa.

Tässä juuri valmistaudeun lähtemään töihin ja ahdistaa ihan älyttömästi ottaa tää asia esille. Käsitykseni mukaan ex-pomo ja nämä jäljelle jääneet ei ole kovin hyvissä väleissä ja nyt sitten joutuu laittaman oman lusikkansa tähän soppaan. En tosiaan halua alkaa riitelemään asiasta, mutta jos lisät minulle lain mukaan kuuluu niin ei siinä pitäisi mitään riitelemistä ollakkaan. Ja kuulun kyllä liittoon, joten jos ei asiaan muuten saada selvyyttä soitan sinne ja kysyn neuvoa.

älä riitele asiasta, vaan kysy että mites tämä menee kun olen ihmetellyt asiaa, ja kysy esim. että eikös tämä vaikuta minun ktahan negatiivisesti. ja jos kuukauden päästä aloitat kk palkkalaisena en edes välttämättä ottaisi asiaa esille. työpaikalla kannattaa valittaa vain isoista asioista, olen vierestä seurannut miten osaava kitisijä "ohjataan" talosta ulos. ja yleensä työntekijäkin "kusettaa" hieman, töitä tehdään yleensä varmaan 60% työajasta. kiinnitä ennemmin huomiota että uusi työsopimuksesi on oikeanlainen, siitäkin kannattaa keskustella, ei kiistellä/kitistä. liittoon en suosittele ottamaan yhteyttä mikäli on muutamasta kympistä kyse. itse ainakin katsoisin kieroon työntekijää joka ei uskalla asiasta keskustella muuta kuin viranomaistahojen kautta.

Mulla on vähän aiheeseen liippaava kysymys. Eli voiko työnantaja maksaa sunnuntaipalkan KTA:n mukaan tuplana, jos normityö tehdään tuntipalkalla?
Ei kai,mut eikös KTA oo aina parempi kuin perus tuntipalkka?

Mä saan kohta tinat kun luottamusmiehet hoitaa mun asioita vähän liian aktiivisesti.
Multa on viety pois saavutettuja etuja,eikä työnantaja sitä tietenkään halua myöntää.
Älkää vaan missään tapauksessa siitykö tuntipalkalta kuukausipalkalle!!!!
Laskekaa pirun tarkasti kuinka suuren korotuksen tarviitte siihen kuukausipalkkaan,että pysytte edes samassa palkassa kuin tuntipalkalla

Sii KTA = Keskituntiansio. Lasketaan tuntipuolella ainakin omassa työehtosopimuksessa muistaakseni edellisvuoden 1:n ja 3:N vuosineljänneksen keskiarvosta, ja 2:N ja 4:n vuosineljänneksen keskiarvosta. Laskentatapa riippuu missä kohti vuotta ollaan menossa. Korottavat tekijät lomarahat, omassa hommassa asuntovarallaolo, kokemuslisät, haittalisät ym.

KTA:ta käytetään esim. loma-ajan palkassa ja sairauslomissa. Ylityöt lasketaan henkilökohtaisesta tuntipalkasta, ei KTA:sta.

Huhhuijaa...asia selvitetty. Otin eilen heti töihin päästyäni asian puheeksi pomon kanssa. Hän kertoi, että oli vasta viime keskiviikkona ensimmäisen kerran nähnyt minun työsopimukseni. Kun kysyin lisistä ja niiden maksuista sanoi hän heti, että tottakai lisät kuuluu minulle maksaa ja oli hyvin ihmeissään siitä miten tämä ex-pomo oli asian hoitanut ja käytännössä yrittänyt sitä heiltä salailla.

Kyllä putosi paino sydämeltä saman tien. Onneksi nämä jäljelle jääneet pomot on reiluja ihmisiä eikä tarvitse murehtia siitä, että yritettäisi joka käänteessä kusettaa työntekijää :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom