lisäravinteista tietoa tietämättömälle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ainii,unohtu semmonen vielä,että miks se kannattaa justiinsa laittaa ultraa 50g ja maltoa 30g? miksei vois laittaa vaikakka ultraa 50 ja maltoakin 50g?ajattelin vaan että saisko vähän enemmän massaa tällä tyyliillä?

No ihan hyvin voit siihen heittää sen 50g maltoakin.. varsinkin jos sua ei pieni lihominen haittaa. Mutta tuskin tuolla nyt niin paljon ylimääräistä massaakaan tulee.
Suurimmassa osassa valmiita palautusjuomia hiilareita on muutenkin enemmän kuin proteiinia.
Yleensä se että laittaa hiilareita vähemmän kuin protskua perustuu kai siihen että proteiini pääsee imeytymään nopeammin (mutta jonkun Ultra Wheyn kanssa sillä ei kai ole niin paljon väliä) ja siihen ettei kerry liikaa ylimääräistä fläsää etenkin jos yrittää olla dietillä.

hernekeppi sanoi:
ainii,unohtu semmonen vielä,että miks se kannattaa justiinsa laittaa ultraa 50g ja maltoa 30g? miksei vois laittaa vaikakka ultraa 50 ja maltoakin 50g?ajattelin vaan että saisko vähän enemmän massaa tällä tyyliillä?

Mielestäni voit massakaudella ottaa gramman hiilaria per painokilo palautusjuomassa. Dietillä sen voi tiputtaa puoleen.

Muista, että koko juomaa ei tarvitse kiskaista kerralla. Suuresta määrästä nopeaa hillaria voi muuten tulla paha olo. Itse juon puolet heti ja siemailen loput seuraavan kolmen vartin aikana.

Mike sanoi:
Itse olen pärjännyt vähemmällä hiilarilla, vaikka painoa on se 90+ niin otan vain 20-40g treenistä riippuen, jalkatreeniin eniten.

Oletko kokeillut suuremmalla määrällä? Mitä tapahtui?

Pertti 123 sanoi:
Odottelen edelleen Miken vastausta, mutta...

Kuinka se palautumis juoma voisi olla välttämätön, kun heti treenin jälkeen voi kuitenkin saada protskua ja hiilaria muistakin lähteistä. Nyt sanotaa, että "no kun se imeytyy nopeammin ja katabolia peikko ajetaan nopeasti pois palkkarilla". Jos ennen treeniä syödään järkevästi ja heti reenin jälkeen otetaan vaikka se banaani ja kananmunia. Banaanista saadaan nopeasti hiilareita. Ok protskut ei imeydy munasta yhtä nopeasti kuin hera jauheesta, mutta kuinka suuri se aika ero on. Jos hera drinkin ottamisesta menee joku 10 min että protskut alkaa siirtymään imeytymis vaiheeseen, niin kanan munalla ei varmaan mene 30 minuuttia kauempaa, vai???

Eli voisi kuvitella, että palautumisjuoman ottamisesta saadaan MAX joku 20-30 minuutin ero muuhun safkaan nähden.

Eli jos tuo parikymmentä minuuttia on se ero minkä takia palkkari kannattaa ottaa, niin ei luulisi hyödyn olevan järin valtava.

Jos on synyt jotain proteiini pitosta ennen reeniä, niin luultavasti suolessa on vielä sitä imeytymässä!?!?!?!?!

PS: korjatkaa mua jos olen väärässä, en väitä olevani välttämättä oikeessa

Kyllähän sinä aikalailla oikeassa olet. Treeniä ennen on tosiaan hyvä nauttia jotain proteiinipitoista, kuten myös jälkeen. Tämän hetkisten? tutkimustulosten perusteella ei voida kuitenkaan sanoa onko heraproteiini + malto anabolian kannalta parempi kuin esim. banaani ja rahka. Kokonaisuus ratkaisee, ts. riittävästi kaikkia makroravinteita.

Palautusjuoman puolesta puhuu sen kätevyys ja myöskin nopeampi imeytyminen. Kiinteän ruuan nauttiminen treenin jälkeen saattaa tuottaa vaikeuksia, joten tässäkin palautusjuoma on varsin kätevä.

MuscleMemory sanoi:
Tämän hetkisten? tutkimustulosten perusteella ei voida kuitenkaan sanoa onko heraproteiini + malto anabolian kannalta parempi kuin esim. banaani ja rahka.

Väittäisin, että voidaan. Itse en jaksa lähteä kaivamaan viitteitä, mutta Anssi tai Jhulmi varmasti osaisivat antaa tähän hyvän vastauksen.

Omskakas sanoi:
Väittäisin, että voidaan. Itse en jaksa lähteä kaivamaan viitteitä, mutta Anssi tai Jhulmi varmasti osaisivat antaa tähän hyvän vastauksen.
Siksipä laitoin tuohon kysymysmerkin. En minäkään uskalla palautumista hoitaa pelkällä banaanilla. :)

edit: Proteiinisynteesi on kyllä lisääntynyt muutaman tunnin ajan harjoituksen jälkeen hiilari- ja proteiinikombolla, mutta pidemmän aikavälin tutkimustulokset puuttuvat.

Palautumisjuoman välttämättömyydestä...

Vaikka itsekkin juon treenin päätteeksi mitä hienoimpia palautumisjuomia niin en kyllä usko että niillä isoakaan merkitystä on loppupeleissä. Jengi kasvoi isoksi ja lihaksikkaaksi esim 70-luvullakin pihvillä sun muilla....Sitten kun lisäravinnebisneksestä tuli myöhemmin ISOA (kiitoksia Weiderille siitä..) niin "keksittiin" kaikenlaista "välttämätöntä" jota ihan jokaisen oli ostettava tai muuten ei mistään tulisi mitään...

Mutta toisaalta tyhmäähän se olisi olla saamatta sitä pientäkin kehitystä lisää jos se on kiinni vain yhden drikin juomisesta.

Meidänkin salilla on näitä ns old skool -tyyppejä jotka ei tänä päivänäkään syö muuta kuin perusruokaa ja silti lihasta ja kuntoa löytyy...*kade*

Jahas, kello näytää kohta nukkumaan menoa ja pitäkin ottaa tuo pakollinen night time protein koska nukkuessa sitä kasvaa isoksi :)

Onhan niitä palautusjuomia tutkittu esim Jyväskylän Yliopistossa ja tieteellisesti pystytty näyttämään, että näin olisi hyvä tehdä. Kuinka suuri se apu kuitenkaan on siihen verrattuna, että esim. skippaisit koko palautusjuoman ja söisit tunnin päästä treenistä lihapullia ja pottumuusia? Luultavasti ei hirveän suuri ero. Ja kasvoivathan ne ukot vahvoiksi ja isoiksi ennen palautusjuomia ja lisäprotskut oli pääsääntöisesti jotain pieru-soijaa, joka myös tutkimusten mukaan nakka estrogeenit kattoon tai jotain sinne päin.

Itse kuitenki juon palautusjuoman, koska se on niin helppo ja halpa tapa varmistaa nopein mahdollinen palautuminen, olkootkin sitten ero lihapulliin vaikka vain aivan mikroskooppisen pieni.

Jos palautusjuomana otat, niin veteen, kun se maito tuppaa hidastamaan sen proteiinin imeytymistä. Tosta mehusta en sitten tiedä, että onko se muutenkaan niin hirveä makunautinto. :)

edit: vitsi mä olen HIDAS!

MuscleMemory sanoi:
Kyllähän sinä aikalailla oikeassa olet. Treeniä ennen on tosiaan hyvä nauttia jotain proteiinipitoista, kuten myös jälkeen. Tämän hetkisten? tutkimustulosten perusteella ei voida kuitenkaan sanoa onko heraproteiini + malto anabolian kannalta parempi kuin esim. banaani ja rahka. Kokonaisuus ratkaisee, ts. riittävästi kaikkia makroravinteita.

Palautusjuoman puolesta puhuu sen kätevyys ja myöskin nopeampi imeytyminen. Kiinteän ruuan nauttiminen treenin jälkeen saattaa tuottaa vaikeuksia, joten tässäkin palautusjuoma on varsin kätevä.

Voi olla että tavallinen sapuska ajaisi käytännössä saman asian kuin palautusjuoma. Mutta kertokaapa yksikin hyvä syy vetää sitä normisapuskaa palautusjuoman sijasta? Minä en keksi yhtään, kätevyyden lisäksi se palari on yleensä vielä halvempaakin ja ei nyt ihan heti tulis mieleen salin pukkarissa alkaa tonnikalaa vetämään. Ja moni sapuska ei ees pysy kovin hyvänä jos joutuu esim. päivän pitämään lämpimässä, mutta taas jauhona oleva palautusjuoma ei mene miksikään. Näistä syistä mä pidän palautusjuomaa välttämättömänä ja kun se kerran imeytyy ees vähän nopeemmin, niin siinä on lisää plussaa!

Omskakas sanoi:
Oletko kokeillut suuremmalla määrällä? Mitä tapahtui?

Tulee enemmän rasvaa. Sama pätee tolkuttomiin maltotankkauksiin.

Minulle eräs sm tason ukko sanoi aikanaan, että vatsan entsyymitasot yms muut happotasapainot eivät ole normaalit treenin jälkeen, siksi kiinteän ruoan syöminen ei ole hyvästä heti kovan treenin päätteeksi.

Omskakas sanoi:
Muistelen, että heraproteiini (riippuu toki myös herasta) alkaa imeytyä puolisen tuntia nauttimisesta.

Kandeisko siis alkaa särpiä palautusjuomaa jo siinä treenin kestäessä, olisko haittaa ?) Varsinkin jos tuppaa treenit kestämään 1,5 tuntia.. hörppäis puolet juomasta siinä tunnin paikkeilla ja loput sitten heti treenin jälkeen. Pari kertaa kokeillut ja ei se ainakaan huonoa ole tehnyt, oisko peräti antanut vähän potkua treenin loppuun.

ressukka sanoi:
Kandeisko siis alkaa särpiä palautusjuomaa jo siinä treenin kestäessä, olisko haittaa ?) Varsinkin jos tuppaa treenit kestämään 1,5 tuntia.. hörppäis puolet juomasta siinä tunnin paikkeilla ja loput sitten heti treenin jälkeen. Pari kertaa kokeillut ja ei se ainakaan huonoa ole tehnyt, oisko peräti antanut vähän potkua treenin loppuun.

[mutu]
Ei taida kovin hyvin imeytyä harjoituksen aikana. Kestävyylajeissakin käytetään erittäin laihaa hiilihydraattiseosta harjoituksen aikana, ihmisen vatsalaukku ei kovin hyvin sulattele silloin kiinteää ruokaa ja uskon tämän tilan jatkuvan välittömästi treenin jälkeenkin.
[/mutu]

Omskakas sanoi:
Muistelen, että heraproteiini (riippuu toki myös herasta) alkaa imeytyä puolisen tuntia nauttimisesta. Kananmunalla sitten meneekin jo 1-1,5 tuntia

Mistä lähteestä tuo 1-1,5 tuntia kananmunan imeytymisajan alkamiselle on peräisin?

Kun muistelee koulunpenkiltä niin eikös se ollut niin että mahalaukussa vaan vatsahapot pilkkovat ruuan ja se ruuan imeytyminen alkaa vasta suolistossa. Edelleen olen käsityksessä että proteiinipitoset kiinteät ruoka-aineet viipyy mahalaukussa siis vähintään 4 tuntia aineesta riippuen ennenkuin ne on saatu pilkottua imeytymiskykyseen muotoon suolistoa varten. Joten tuo alle 4 tunnin imeytymisajan alkaminen ei liene mahdollista muilla kuin hiilaripitosilla kiinteällä ravinnolla.

Nestemäinen ravinto urheilusuorituksen jälkeen imeytyy varmasti nopeammin kuin kiinteä. Esim. banaani ei ymmärtääkseni ole nopeasti imeytyvä hedelmä vaan päinvastoin viipyy noin 45min vatsassa. Nestemäinen hiilari taas menee nopeasti läpi tyhjästä mahasta ja alkaa imeytyä noin vartissa. Tohon kun vielä lisää sen että treeni varmasti haittaa ja hidastaa ruuuansulatusta niin eroa tulee kyllä käytännössä enemmän. Eri asia on tietysti jos toisille riittää hitaampi imeytyminen niin eihän siinä sitten mitään. Itse vedän aina kaiken rasittavan urheilun jälkeen tuoremehua niin saan enimmät tärinät ja tutinat veke nopeesti.

Edit: Ja vitut toi 4h kananmunallekaan voi olla totta. Mistäköhän mä sen keksin? Mistä noita aikoja löytää?

Käsittääkseni banaani imeytyy erittäin nopeasti. Sehän on yleisurheilijoiden perus hiilari tankkaus. Esim. alkuerien ja finaalin välillä voi rauhassa mussuttaa banaania, koska katoaa vatsasta hetkessä. Vai oonko mä unta nähnyt.

Ja nyt ihan oikeeta faktaa peliin kuka tietää näistä ajoista mistä löytyy.

Pertti 123 sanoi:
Käsittääkseni banaani imeytyy erittäin nopeasti. Sehän on yleisurheilijoiden perus hiilari tankkaus. Esim. alkuerien ja finaalin välillä voi rauhassa mussuttaa banaania, koska katoaa vatsasta hetkessä. Vai oonko mä unta nähnyt.

Banaania tuskin käytettäisiin, jos se antaisi rajun insuliinivasteen. Se antanee tasaisemmin ja pitemmin energiaa hitaamman imeytymisen johdosta, maltot ja kumppanit sitten vaikuttavat rajummin insutasoihin ja siksi sopivat paremmin heti treenin jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom