lisäravinteiden tarve?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Umm
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Umm

Hei,

olen aivan uusi jäsen täällä ja olen mielenkiinnolla lukenut aikaisempia threadejä. Luulenpa, että viihdyn täällä :thumbs:

No, mutta olisi sitten kysymys. En käytä tällä hetkellä mitään lisäravinteita vaan pyrin syömään terveellisesti. Missä vaiheessa lisäravinteita tarvitsee tai kenelle niistä on apua? Tämä alue on vielä pimennon peitossa minulla.

Ehkä omasta laihdutus/liikunta historiikista olisi apua? Olin ennen kokoa XXL (tai jotain sinnepäin) - valtava olin enkä sinne mittoihin enää koskaan tahdo takaisin. Silloin ei liikunta jaksanut kiinnostaa koska en yksinkertaisesti edes jaksanut liikkua, jo ajatus hikoilutti ;)

No, ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen paino alkoi tosissaan ottaa aivoon ja liityin painoinvartijoihin. Seuraavan vuoden aikana tippuikin reippaat 30 kiloa heidän pointsejaan laskemalla.

Nyt sitten on alkanut liikuntakin kiinnostaa ja siitä on tullut oikeastaan intohimo. Kun nyt sitä JAKSAA ja HALUAA harrastaa! :lol2: Ja kun laihduttaa vain ruokavaliolla niin eihän se kroppa kiinteydy.

Painonnosto ja aerobinen harjoittelu kuuluu tällä hetkellä meikäläisen ohjelmaan. Pyrin harrastamaan vähintään viitenä päivänä viikossa, joskus kuutena.

Mutta nyt ruokavalio vaivaa. Mitä sitä pitäisi syödä ennen/jälkeen treenin? Astuvatko lisäravinteet tässä kuvaan?

Joten, neuvokaa "aloittelijaa"!

*Umm (a.k.a Mari)

Tervetuloa palstalle, ja mahtionnittelut hienosta elämäntaparemontista! :)

Syömisestä on keskusteltu paljon niin täällä mimmien puolella kuin tuolla yleiselläkin. Uudemminta ketjuista tulee mieleen ainakin "Mitä söit tänään/eilen?" (täällä mimmipuolella siis), siitä saa jo jonkinlaista osviittaa muiden punttimimmien syömisistä. Mutta ihan lyhyesti sanottuna, treenin jälkeinen ateria saa olla runsas, mielellään jotain nopeaa hiilihydraattia (esim. riisiä) ja proteiinia. ei ehkä niinkään rasvaa. Ennen treeniä kannattaa syödä jihan normaalisti, ja pitää mielellään parin tunnin tauko syömisessä ennen salille menoa, ettei vahingossakaan tule :urjo: ja :(.

Lisäravinteita et välttämättä tarvitse ikinä, eivät ne mitään pakollisia ole edistyneemmällekään treenaajalle. Hyvä perusruokavalio on kaiken pohja, ja riittää pitkälle. Itselläni tosin proteiinijauhe on nykyään olennainen osa tuota hyvää perusruokavaliota, ihan kätevyytensä ja helppoutensa takia. Ja halpuutensa, edullinen proteiinijauhe tulee käytössä pitemmän päälle huomattavastikin edullisemmaksi, kuin broilerinfile ja raejuusto... Nykyään proteiinijauheita on myös saatavilla erittäin hyvän makuisina! :)

Viitsisitkö laittaa tähän ketjuun (tai sitten sinne mitä söit tänään-ketjuun) yhden tyypillisen päivän syömisesi, niin olisi helpompaa antaa lisää neuvoja?

Auts, katselin hiukka tarkemmin tuota "mitä söin tänään" threadia ja taidan olla ihan pihalla :itku: (no ei hätä tämännäköinen, aina voi opetella uutta)

Tyypilliset syömiset seurailevat enemmän tai vähemmän seuraavaa:

aamupala: ruis-kaurapuuro 2 dl, 2 dl rasvatonta maitoa, kahvi

(mahdollinen välipala jos aamulla pidempi ulkoilu lasten kanssa)

lounas: kasviskeitto TAI riisiä/perunaa + lihaa/kalaa (~100 gr), rasvatonta maitoa 2 dl

välipala: jogurtti, ruisleipä, hedelmä

päivällinen: jotain vastaavaa kuin lounas, lihakeittoa...

välipala: hedelmä

iltapala: jos oikein nälättää iltaisella, keitän puuroa.. jos ei niin kovin nälkä, otan hedelmiä ja vihanneksia.

Ajat vaihtelevat ja se onkin haaste minulle. Joskus on suuria vaikeuksia pitää säännöllinen ruokarytmi, siis tyyliin aamupala, lounas jne. Joskus tulee enempi välipaloja ja sehän taas sotkee ainakin minun dieetin totaalisesti.

Se tuottaa päänvaivaa eniten, jos treenaan kotona aamulla (jo joskus neljän viiden aikaan) et mitäpä silloin ottaa ennen treeniä?

Itse olen juuri vähäisen lukemiseni perusteella ajatellut proteiinijauhetta, että se voisi "helpottaa" elämää :rolleyes:

Tuo Painonvartijoiden ohjelma on siinä mielessä huono (vaikka sain hyvät tulokset) että se opettaa laiskaksi - siinä ei paljonkaan laskeskella proteiineja, hiilareita jne vaan pelkästään pisteitä (jotka perustuvat kalori- ja rasvamääriin tietääkseni). Itselläni ei esimerkiksi ole tajuntaa siitä mikä on nopeaa hiilihydraattia tms

Nyt sitten tarvitsisi opetella uudelleen ruokavalion suunnittelu ja kiinnittää huomiota juuri siihen mitä kroppa tarvitsee. Mistäpä siis lähteä liikkeelle? Täällä foorumilla on varmaan kasa tietoa kun sen vaan paikallistaa.

Se jäi mainitsematta, että aterioiden (lounas, päivällinen) yhteydessä pyrin aina syömään salaattia (tomaatti, kurkku, salaatinlehdet plus siihen sekaan raejuustoa tai tonnikalaa).

No niin, katsotaanpas...

Umm sanoi:
aamupala: ruis-kaurapuuro 2 dl, 2 dl rasvatonta maitoa, kahvi

(mahdollinen välipala jos aamulla pidempi ulkoilu lasten kanssa)

lounas: kasviskeitto TAI riisiä/perunaa + lihaa/kalaa (~100 gr), rasvatonta maitoa 2 dl

välipala: jogurtti, ruisleipä, hedelmä

päivällinen: jotain vastaavaa kuin lounas, lihakeittoa...

välipala: hedelmä

iltapala: jos oikein nälättää iltaisella, keitän puuroa.. jos ei niin kovin nälkä, otan hedelmiä ja vihanneksia.

Hyvää ruokavaliossasi on se, että syöt useamman kerran päivässä, vihannekset ja hedelmät sekä puuroaamiainen ja ruisleipä. Korjattavaa taas on siinä, että se suorastaan huutaa lisää proteiineja ja hyviä rasvoja (kasviöljyt ja kalaöljy).

Eli raejuustoa, rahkaa yms. välipaloille, aamiaiselle, iltapalalle, ja pääaterioilla kannattaa pitää huoli siitä, että syöt aina joko lihaa tai kalaa tai vastaavasti maitotuotteita. Leivän päälle sopii kalkkunaleike tai kinkku.

Umm sanoi:
Se tuottaa päänvaivaa eniten, jos treenaan kotona aamulla (jo joskus neljän viiden aikaan) et mitäpä silloin ottaa ennen treeniä?

HUH sentään, sinähän aikaisin treenaat! :eek: ja :worship: Tuossa tapauksessa tekisin niin, että ottaisin heti herättyä vain proteiinijuoman ja vettä, pitäisin pienen paussin, että protskujuoma ehtii laskeutua (puolisen tuntia ehkä, juuri se aika mikä menee aamutoimiin jne.), ja sitten treenaamaan! Itse olen jo 2/3 vuotta treenannut aamuisin pelkän proteiinijuoman voimin, ja kovasti olen tykännyt. Laitan juomaan desin hera-kaseiinisekoitusta (valmis sekoitus) ja vettä ja that´s it. Joskus juon myös teetä siinä ohessa.

Umm sanoi:
Tuo Painonvartijoiden ohjelma on siinä mielessä huono (vaikka sain hyvät tulokset) että se opettaa laiskaksi - siinä ei paljonkaan laskeskella proteiineja, hiilareita jne vaan pelkästään pisteitä (jotka perustuvat kalori- ja rasvamääriin tietääkseni). Itselläni ei esimerkiksi ole tajuntaa siitä mikä on nopeaa hiilihydraattia tms

IMO Paikkareissa on 2 pahaa ongelmaa/puutetta: Kalorimäärät ovat pisteohjelmassa AIVAN liian alhaiset, ja systeemi kannustaa syömään melkeinpä pelkkiä hiilihydraatteja ja niukkailemaan rasvan ja proteiinin kanssa - eli juuri päinvastoin, kuin dieetillä olisi järkevää tehdä... :rolleyes: Nopeita hiilihydraatteja ovat sokerit ja valkoiset viljatuotteet: vaalea leipä, valkoinen riisi ja makaroni, makeat jogurtit, luonnollisestikin kaikki makeiset, lisäravinteista maltodekstriini...

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

Kiitokset vastauksesta, siitä on todellakin apua. Itse olen juuri sitä ajatellut, että proteiinia en saa läheskään tarpeeksi...

Kiitos tuosta ennen treeniä vinkistä. Niin, miksipä treenaan siihen aikaan hehe :hyper: minulla on kaksi pientä poikaa, jotka heräävät kuuden jälkeen, joten jos haluan treenata rauhassa eikä tarvitse pelätä että kolautan heitä painoilla päähän... :eek:

Olen kanssasi aivan samaa mieltä Painoinvartijoiden ohjelmasta. Se on ehkä hyvä lähtökohta sellaiselle, joka ei treenaa laisinkaan (kuten minä joskus muinoin) ja jolla on paljon pudotettavaa. Sitä kun on niin helppo seurata.

Napostelun "halu"/ tarve luultavimmin johtuu juuri siitä, ettei ruokavalio ole tasapainossa. Minulla on melko paljon sellaista, että tahdon napostella jotain. (jota sitten koittaa vain olla tekemättä)

Gillyanne sanoi:
No niin, katsotaanpas...

Hyvää ruokavaliossasi on se, että syöt useamman kerran päivässä, vihannekset ja hedelmät sekä puuroaamiainen ja ruisleipä. Korjattavaa taas on siinä, että se suorastaan huutaa lisää proteiineja ja hyviä rasvoja (kasviöljyt ja kalaöljy).

Eli raejuustoa, rahkaa yms. välipaloille, aamiaiselle, iltapalalle, ja pääaterioilla kannattaa pitää huoli siitä, että syöt aina joko lihaa tai kalaa tai vastaavasti maitotuotteita. Leivän päälle sopii kalkkunaleike tai kinkku.

HUH sentään, sinähän aikaisin treenaat! :eek: ja :worship: Tuossa tapauksessa tekisin niin, että ottaisin heti herättyä vain proteiinijuoman ja vettä, pitäisin pienen paussin, että protskujuoma ehtii laskeutua (puolisen tuntia ehkä, juuri se aika mikä menee aamutoimiin jne.), ja sitten treenaamaan! Itse olen jo 2/3 vuotta treenannut aamuisin pelkän proteiinijuoman voimin, ja kovasti olen tykännyt. Laitan juomaan desin hera-kaseiinisekoitusta (valmis sekoitus) ja vettä ja that´s it. Joskus juon myös teetä siinä ohessa.

IMO Paikkareissa on 2 pahaa ongelmaa/puutetta: Kalorimäärät ovat pisteohjelmassa AIVAN liian alhaiset, ja systeemi kannustaa syömään melkeinpä pelkkiä hiilihydraatteja ja niukkailemaan rasvan ja proteiinin kanssa - eli juuri päinvastoin, kuin dieetillä olisi järkevää tehdä... :rolleyes: Nopeita hiilihydraatteja ovat sokerit ja valkoiset viljatuotteet: vaalea leipä, valkoinen riisi ja makaroni, makeat jogurtit, luonnollisestikin kaikki makeiset, lisäravinteista maltodekstriini...

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

umm....sielun sisko :kippis1:

tosin olen vielä siinä 'pois-koosta-xxl'- vaiheessa, josta sä olet jo selvinnyt. kiloja pois saatava vielä sellainen vajaa 20. painonvartijat jo ennestään tuttuja, mutta nyt päätin, et liikunta saa tulla mukaan jo heti. osasyy erilaiseen laihdutukseen oli työni (olen yrittäjä), koen että mun tarvii jaksaa enemmän ja osasyy kohonnut verenpaine, jonka laskemiseen liikunta on jo auttanut. olen periaatteessa pisteillä nyt, mutta aina treenipäivinä syön normaalipisteiden lisäksi kaikki pisteet, mitä olen liikkunut. varsinaisestihan paikkareissa sais niitä syödä viikossa vain 12, mutta mulla tulee jo kunnon salitreenistä ja vesjuoksusta sen jälkeen 20 pistettä....joten haluan kyllä syödä ne!

proteiinijauhetta ostin minäkin itselleni, maitoproteiinia, mitä olen sekoitellut esim. puuroon, koska sen juominen sellaisenaan maistuu musta ällöltä :urjo:
mutta kait ihan perusruoallakin selviäis, mm. treenaava tuttavani syö proteiinit luonnollisina, ts. kanaa, raejuustoa yms. mut tosi varmaan, kuten gillyanne kirjoitti, et proteiinijauhe saattais tulla halvemmaksi. ja onhan se helppo. mut ainakin ton maitoproteiinin maku on hirvee IMO.

koska olen vanha painonvartijaretku, muistan nekin ajat, kun paikkareissa piti syödä tietyn värisiä pisteitä, eli esim. proteiineja, hiilareita, maitotuotteita, rasvaa tietty määrä per päivä ja herkutkin oli rajattu tiettyyn määrään per viikko. nythän voi vaikka suklaata syödä koko päivän pisteet. ok, tämä on helppoa muttei ohjaa ihmisiä ravitsemuksellisesti oikeisiin valintoihin, jos itse ei ole kiinnostunut niin toimimaan.l

liikunta muuten helpottaa mässäilyjen vähentämistäkin, treenin jälkeen ei ole nälkä ja toisaalta treenejä edeltävänä päivänä ei tee mieli syödä itseään ähkyyn (mitä ennen harrastin usein.....), koska vatsassa on yliraskas tunne vielä seuraavanakin päivänä. hyvä syy jättää esim. pizzat väliin, nykyään niitä ei hirveästi edes tee mieli. ruisleipä kalkkunaleikkeellä tai juustolla on ihanaa.

variksenpelätti sanoi:
proteiinijauhetta ostin minäkin itselleni, maitoproteiinia, mitä olen sekoitellut esim. puuroon, koska sen juominen sellaisenaan maistuu musta ällöltä :urjo:

Tämän takia olen itse siirtynyt pitkälti valmiiksi maustettujen proteiinijauhojen käyttäjäksi, monet protskut kun maistuvat maustamattomina vähintäänkin epämiellyttäviltä, ja esim. soijaisolaatti lähinnä kuolemalta :urjo: Joten tällä hetkellä hyllystä löytyy maustettu hera-kaseiinijauhe ja maustamaton "halpishera", jota välillä tuohon maustettuun jauhoon sekoittelen. Kippis! :kippis1:

Gillyanne sanoi:
Tämän takia olen itse siirtynyt pitkälti valmiiksi maustettujen proteiinijauhojen käyttäjäksi,

joo, niin minäkin aion seuraavan paketin ostaessani...poikani juo mansikan makuiseksi maustettua palkkaria ja se tuoksu on ihana, kiva haistella sitä kun itse vetää yrjöttävää maitoprotskua..... :jahas: tosin hänen sanojen mukaan ei sekään niin ihanaa ole, mutta kai sentään käytettävämpää kuin minun valintani.

variksenpelätti sanoi:
joo, niin minäkin aion seuraavan paketin ostaessani...poikani juo mansikan makuiseksi maustettua palkkaria ja se tuoksu on ihana, kiva haistella sitä kun itse vetää yrjöttävää maitoprotskua..... :jahas: tosin hänen sanojen mukaan ei sekään niin ihanaa ole, mutta kai sentään käytettävämpää kuin minun valintani.

Mullekin oli proteiinin juominen joskus aluksi ongelma maun vuoksi. Vedellä ei mene alas vieläkään. Sen sijaan maustettuja voi sekoittaa maitoon (suklaan makuinen protsku hävyttömän hyvää) tai maustamatonta protskua kun pistät sokerittomaan mehukeittoon niin varmaan menee mansikka- tai vattupirtelö alas. Sen lisäksi tietysti maut vaihtelee sen mukaan että minkä merkkistä jauhoa olet ostanut... Oman maun mukainen juoma selviää kokeilemalla. Ja tottumalla... :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom