Lisäravinteiden laadukkuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radawa
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nyt lukenut netistä sivustoilta, että tälläinen ja tällänein proteeini on hyvää mutta olen menyt vähän sekaisin asioissa eli millasta sen proteiinin pitäisi olla?
Olen nyt käyttänyt tota star nutritionin perus whey-80. Onko se nyt iha paskaa mitä suuhuni laitan? pitäiskö ostaa jotai parempaa ja jos pitäisi nii millasta?
Mitä ylensä ees pitää katsoa noissa? Mikä lasketaan halvaksi tuotteeksi tai halvaksi raaka-aineeksi?

Ittellä on käytössä smartsuppsin creatiini ja BCAA. Onko nääkin nyt jotain halpoja paskoja missä on käytetty halpoja raaka-aineita ja sen takia tulee välttää?

Uskonko mä vähän liikaa vaan kaikkea mitä mä luen?
Siin on kysymyksiä hämmeltyneeltä ihmiseltä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Whey-80 on perus "pieruheraa" eli konsentraattia. Isolaatti on sitten "laadukkaampaa" ja sitä kannattaa ostaa jos tuo whey 80 aiheuttaa ilmavaivoja ja onhan siinä hiukan enemmän sidä prodee prosentuaalisesti ja siis laktoosia, rasvaa jne vähemmän. Oikeasti se on aivan vitun sama kumpaa vetää, et kehity toisella sen paremmin. Ei noissa mitään ihmeellisiä ole ja jos raha on tiukassa niin tottakai kannattaa halvempia merkkejä suosia, johon tuo smartsupps soveltuu hyvin ja miksei sitä muutenkin voisi ostaa, samaa tavaraa se on kun jotkut kalliit muscletechin paskat.

Netissä mainostetaan liikaa kaikkea paskaa. Star-nutritionin ja Smart suppsin tuotteet ovat hyviä ja halpoja vaihtoehtoja, joita itse olen käyttänyt ja suosittelen.

Hyvä nyrkkisääntö on varmaan se, että käytä niin halpaa kuin pakki kestää ja saat nieltyä.

Tavallisen treenaajan, ja tuskin ammattilaisenkaan, kannalta ole mitään merkitystä onko se proteiini isolaattia vai konsentraattia.

Joillakin on herkempi vatsa ja makuaista, joka on minusta hyvä syy sijoittaa hintavampiin tuotteisiin ettei tarvitse tuskanhiessä yökkäillen nieleskellä ja sitten istua loppupäivä pöntöllä. Mutta muutoin kannattanee suosia edullisia, koska aika ihme olisi, jos se näkyisi tuloksissa mitenkään.

Hyvä nyrkkisääntö on varmaan se, että käytä niin halpaa kuin pakki kestää ja saat nieltyä.

Tavallisen treenaajan, ja tuskin ammattilaisenkaan, kannalta ole mitään merkitystä onko se proteiini isolaattia vai konsentraattia.

Joillakin on herkempi vatsa ja makuaista, joka on minusta hyvä syy sijoittaa hintavampiin tuotteisiin ettei tarvitse tuskanhiessä yökkäillen nieleskellä ja sitten istua loppupäivä pöntöllä. Mutta muutoin kannattanee suosia edullisia, koska aika ihme olisi, jos se näkyisi tuloksissa mitenkään.

boldattuun kohtaan, pitää sen verta sanoo vastaan et, ei varmaa olekkaan mitää eroa _kehityksen_ kannalta, mutta vuositasolla tuossakin on iso ero et mistä maksaa ja mitä saa sisäänsä(pause), jos ostaa jtn heraa jos 76g prodee + rasvat ja hiilarit verrattuna jos ostaa vaikka jtn hydrolisouta mis 90g prodee ja kolmasosat rasvaa ja hiilaria.

Ihan hieno ajatus miettiä proteiinimäärien erotusta vuositasolla, mutta sillä nyt ei ole mitään väliä. Kalorit ja makroravinnejakauman tarkastelu on fiksumpaa hoitaa vuorokausi/viikkotasolla. Ainakin omassa perinteisessä punttaajan ruokavaliossa syön ruokaa enkä herajauhetta, poislukien palautusjuoma. Toisin sanoen enemmistö tarvittavista valkuaisaineista tulee tavallisista ruoka-aineista. Jos olet Boogie Mustonen niin sitten suosittelen, että ostat mahdollisimman "hyvää" heraa ja saat nauttia heradrinksuja yhdessä sen pullan kanssa.

Esim.
Pentti Peruspunttaaja nauttii 50 grammaa herajauhetta joka päivä. Hän päättää valita "puhtaamman" hydrolysoidun heraproteiini-isolaatin SoMuchWHEYGAINZZ-valmistajalta. Vanhat Whey80-jauhot menee roskiin, koska ne on kuulemma paskaa. Salikarjun muu ruokavalio pysyy täysin muuttumattomana. Näin ollen Pentti nauttii joka päivä 7 g[45g(isolaatti)-38(pieruhera)] enemmän laadukasta protskua, puhumattakaan vältetyistä pieruheran likaisista rasvoista ja hiilihydraateista. Nopea laskutoimitus: 7 g*365=2555 g ~2,5 kg

Minun musklekonnektion kertoo, että tuo muuntuu suoraan puhtaaksi lihasmassaksi. Pakko olla totta tai ainakin haluan uskoa.

timthumb.php

boldattuun kohtaan, pitää sen verta sanoo vastaan et, ei varmaa olekkaan mitää eroa _kehityksen_ kannalta, mutta vuositasolla tuossakin on iso ero et mistä maksaa ja mitä saa sisäänsä(pause), jos ostaa jtn heraa jos 76g prodee + rasvat ja hiilarit verrattuna jos ostaa vaikka jtn hydrolisouta mis 90g prodee ja kolmasosat rasvaa ja hiilaria.

Olettaen tietysti, että kumpaakin sorttia syödään samanverran. Itse käyttäisin kuitenkin sitä 76/100g suhteessa enemmän kuin 90/100g, jotta proteiinia tulee yhtälailla. Epäilisin hinnan olevan tuolloinkin edullisempi per proteiinigramma? En ole varma, koska en ole enää vuosiin tehnyt tuollaisia vertailuja, kun korvasin urheiluravinteet tavallisella safkalla.

Hiilihydraattien ja rasvan välttely proteiinilisässä on vähän niin ja näin, jos kuitenkin samalla lisää juomaan vaikkapa maltoa eli käytännössä kaloreita toisessa muodossa.

Ihan hieno ajatus miettiä proteiinimäärien erotusta vuositasolla, mutta sillä nyt ei ole mitään väliä. Kalorit ja makroravinnejakauman tarkastelu on fiksumpaa hoitaa vuorokausi/viikkotasolla. Ainakin omassa perinteisessä punttaajan ruokavaliossa syön ruokaa enkä herajauhetta, poislukien palautusjuoma. Toisin sanoen enemmistö tarvittavista valkuaisaineista tulee tavallisista ruoka-aineista. Jos olet Boogie Mustonen niin sitten suosittelen, että ostat mahdollisimman "hyvää" heraa ja saat nauttia heradrinksuja yhdessä sen pullan kanssa.

Esim.
Pentti Peruspunttaaja nauttii 50 grammaa herajauhetta joka päivä. Hän päättää valita "puhtaamman" hydrolysoidun heraproteiini-isolaatin SoMuchWHEYGAINZZ-valmistajalta. Vanhat Whey80-jauhot menee roskiin, koska ne on kuulemma paskaa. Salikarjun muu ruokavalio pysyy täysin muuttumattomana. Näin ollen Pentti nauttii joka päivä 7 g[45g(isolaatti)-38(pieruhera)] enemmän laadukasta protskua, puhumattakaan vältetyistä pieruheran likaisista rasvoista ja hiilihydraateista. Nopea laskutoimitus: 7 g*365=2555 g ~2,5 kg

Minun musklekonnektion kertoo, että tuo muuntuu suoraan puhtaaksi lihasmassaksi. Pakko olla totta tai ainakin haluan uskoa.

timthumb.php

im not your bro, pal. mut sulta nyt meni iha ohi mitä tarkotin, enkä todellakaan jaksa selittää, mut hauska viesti = D (y)

Esim.

timthumb.php
Ei tuo hydrolysoitu hera nyt ihan placeboa ole. Kyllä sen on tieteellisesti todistettu imeytyvän nopeammin kuin perus isolaatti tai konsentraatti. Kyllä itsekin hydrolysoitua vetäisin jos vain kukkaro kestäisi mutta kun ei kestä. :D

Ei varmasti olekkaan placeboa. Persaukiselle tämä lisäravinteiden hankinta on aina hirveää taistelua, ostaako tuon vai tämän. Yhtenä iltana tuli laskettua kaikkien lisäravinteiden kokonaiskustannukset vuositasolla ja yllätti itsenikin. Tulos oli 750-800 euroa, kun tarkastelin halvimpia hintoja/tuotteita, joihin olen itse päätynyt.

- 12,5 kg herajauhetta
- 37,5 kg malto/hiilarivalmiste
- 4,8 kg EAA
- 2,4 kg kreatiinimonohydraatti
- 2,4 kg L-glutamiini
- Muut erikoisvalmisteet esim. Sitrulliinimalaatti/arginiini/beta-alaniini. Näiden käyttö epäsäännöllistä.
- Vitamiini: D/C/Sinkki/Magnesium/Omega3/Monivita/Vihreä tee-kapselit. Kaikki ostettu Vitacost/iHerbistä.

Jos mietitään, että vaihdetaan herakonsentraatti tuohon hydrolysoituun heraan niin koko paskan hinta nousee 200 eurolla, ~1000 €. Hiilarivalmisteen voisi vaihtaa Vitargoksi ja halvimman EAA:n vielä paremmaksi ja niin edelleen. Kaikki listan ravinteet ovat hyvinkin perinteisiä tuotteita ja ainoastaan erikoistuotteet ovat vähän niin ja näin. Tuota laskiessa havahduin, minkä takia lisäravinnebisnes on jopa Suomen tasolla niin suurta(Func Food: Liikevaihto 17 milj. euroa, liikevoitto 0,9 milj. euroa). Kuntosaliharrastajia oli jo 2010 yli 700 000. Mitähän se on tämän fitnessbuumin myötä vuonna 2014?

Ei varmasti olekkaan placeboa. Persaukiselle tämä lisäravinteiden hankinta on aina hirveää taistelua, ostaako tuon vai tämän. Yhtenä iltana tuli laskettua kaikkien lisäravinteiden kokonaiskustannukset vuositasolla ja yllätti itsenikin. Tulos oli 750-800 euroa, kun tarkastelin halvimpia hintoja/tuotteita, joihin olen itse päätynyt.

- 12,5 kg herajauhetta
- 37,5 kg malto/hiilarivalmiste
- 4,8 kg EAA
- 2,4 kg kreatiinimonohydraatti
- 2,4 kg L-glutamiini
- Muut erikoisvalmisteet esim. Sitrulliinimalaatti/arginiini/beta-alaniini. Näiden käyttö epäsäännöllistä.
- Vitamiini: D/C/Sinkki/Magnesium/Omega3/Monivita/Vihreä tee-kapselit. Kaikki ostettu Vitacost/iHerbistä.

Jos mietitään, että vaihdetaan herakonsentraatti tuohon hydrolysoituun heraan niin koko paskan hinta nousee 200 eurolla, ~1000 €. Hiilarivalmisteen voisi vaihtaa Vitargoksi ja halvimman EAA:n vielä paremmaksi ja niin edelleen. Kaikki listan ravinteet ovat hyvinkin perinteisiä tuotteita ja ainoastaan erikoistuotteet ovat vähän niin ja näin. Tuota laskiessa havahduin, minkä takia lisäravinnebisnes on jopa Suomen tasolla niin suurta(Func Food: Liikevaihto 17 milj. euroa, liikevoitto 0,9 milj. euroa). Kuntosaliharrastajia oli jo 2010 yli 700 000. Mitähän se on tämän fitnessbuumin myötä vuonna 2014?
Joo kyllähän tuo on valtava bisnes suomessakin. Mullakin kulutus vuositasolla n. 800e. Ajatellaan että jos miljoona ihmistä käyttäis keskimäärin tuon verran vuodessa niin se ois sen 800 miljoonaa vuodessa. Mitä se todennäköisesti onkin, ellei jopa enemmän.

Ei tuo hydrolysoitu hera nyt ihan placeboa ole. Kyllä sen on tieteellisesti todistettu imeytyvän nopeammin kuin perus isolaatti tai konsentraatti. Kyllä itsekin hydrolysoitua vetäisin jos vain kukkaro kestäisi mutta kun ei kestä. :D

Sitä en epäile etteikö imeytyisi nopeammin, mutta onko sillä merkitystä lihaskasvun kannalta?

Jo vuosia sitten moneen kertaan todettu perusjuttu: jos on riippumattomien labrojen testituloksia, mitä vertailla, niin voi ehkä löytää oikeitakin laatueroja lisäravinteista. Mutta moisia testituloksia on hyvin rajallisesti olemassakaan. Täten ite päädyin kauan sitten siihen johtopäätökseen, että käytän vain perusmallin lisäravinteita, mistä on paljon tieteellistä tutkimustietoa ja viisveisaan jokaikisen lisäravinnekauppaan ja niitä valmistavien yritysten "Meidän tuotteet ovat laadukkaimpia!" mainostuksista. Jokaikinen väittää samaa ja aniharvoista tuotteista on kumminkaan riippumattomia tutkimustuloksia, joten paskan väliä.

Em. lisäksi välitän vain siitä, ettei proteiinijauhoni ole makeutettu aspartaamilla. Sekin vain maun vuoksi. En ole nähnyt luotettavaa tietoa aspartaamin vaarallisuudesta, joten paskat siitä, maku ratkaiskoon. Sukraloosilla makeutettu on niin paljon paremman makuista, että sitä sitten. Aspartaamilla makeutettujakin olen varmaan ainakin 20kg vuosien mittaan vetänyt, mutta niin ikävä sivumaku niissä on, että ei enää ikinä.

Hifihera versus pieruhera vertailussakin päästiin muutamankin asiantuntijan vastausten perusteella vuosia sitten pakkiksella siihen johtopäätökseen, että mikäli maha ei kestä, mutta tiliote kestää, niin sama ostaa hifiä, muut voivat ihan rauhassa vetää halpista. Ite en ole laktoosivammainen, joten vedän halpista. Joojoo, minäkin vedin aikoinaan noin 10kg hifiheraa (sekä hydrolysaattia, että isolaattia), enkä huomannut mitään eroa konsentraattiin, joten siihen loppui mun hifiheran ostamiseni.

Sitä en epäile etteikö imeytyisi nopeammin, mutta onko sillä merkitystä lihaskasvun kannalta?

En usko, että on ollenkaan vaikutusta lihaskasvuun. Eiköhän ne kalorit ja fiksu ruokavalio määritä sen lihaskasvun enemmän, kuin se mitä heraa juot.

Lisäravinteet kun alunperin kehitettiinkin huippu-urheilijoille. Niille jotka halusivat huipulle. Ei näille toimistossa istuville keskivartaloläskeille joita kiinnostaa vain kesäkilojen menetys. Nyt kun myynti on laajentunut koskemaan "taviksiakin" on ravinteiden laatukin pitänyt heikentyä ja saatavuus laajentua. Edelleen sieltä löytyvät nämä huippu-urheilijoiden tuotteet jotka kyllä maksavat. Ei niitä tavisten tarvitsekkaan ostaa. Nyt kun hera on kovasti esillä. SE ON JÄTE. Juuston teossa syntyvä jäte. Kyllä ainakin näistä itse ostan sen laadukkaimman tuotten ja kroppa kiittää. Ja näin voi ajatella jokaisen tuotteen kohdalla. Pitäisi osata ajatella sitä isompaa kuvaa kokonais terveyden kannalta eikä sitä mikä on halvin aminohappo... liekkö edes pidä etiketit paikkojaan.

No mikäs nyt sitten on suositeltavin näistä hyvistä ei pieruheroista?

Suositut

Back
Ylös Bottom