Lisäravinteet ja ikä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonkki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
33
Noniin! Ihan ensiksi hieman infoa minusta. Ikä on jonkun verran yli 14, pituutta 185 ja painoa jotakuinkin 63 kiloa, joka tosin saattaa vaihdella parilla kilolla suuntaan tai toiseen. Okei, tiedetään jo, että saisi mielellään olla enemmänkin.. :nolo: Liikuntaharrastuksia mulla on ollut koko pienen ikäni ajan.
Se varsinainen aihe sitten oli se, että kun kaikki tuntuvat puhuvan että jos haluaa kehittyä ja saada vähän massaa ja muuta kaikkea, niin täytyy syödä hyvin (syön mielestäni ihan normaalisti. Tosin melkolailla nopea aineenvaihdunta on mulla olemassa.. ) ja vielä mussuttaa lisäravinteita lisäksi. Onko näissä jonkinlaista "ikärajaa" vai voiko niitä syödä minkä ikäinen tahansa? Ja minkälaista kannattaisi ihan ensin hommata? Sellaista siis millä saa ihan näkyvää tulosta aikaiseksi ja mikä ei maksaisi ihan HIRVEÄN paljon.. Junou..

Jostain olen kuullut myös sellaista että lihaskuntoharjoittelua ei kannattaisi aloittaa ennenkuin lihakset ovat täysin kehittyneet. Pitääkö paikkaansa?

Ja vielä loppuun sellainen kysymys että kuinka saisi kotikonsteilla kehitettyä hartioita ja sitä solisluun ympäristöä ja olkapäitä? Tällähetkellä olen semmoinen naurettava ruikula mutta tarkoitus olisi saada sitä habaa edes jonnekkin.. :D Siinä kaikki taisiki sitten olla. Kiitoksia jo etukäteen jos joku vastailee.. :worship:

Jonkki sanoi:
Jostain olen kuullut myös sellaista että lihaskuntoharjoittelua ei kannattaisi aloittaa ennenkuin lihakset ovat täysin kehittyneet. Pitääkö paikkaansa?

Millonkas ne lihakset ovat täysin kehittyneet? Ei ikinä. Kyllä sinun iässäsi voi treenailla lihaskuntoa hyvin mielin.

Jonkki sanoi:
Ja vielä loppuun sellainen kysymys että kuinka saisi kotikonsteilla kehitettyä hartioita ja sitä solisluun ympäristöä ja olkapäitä?

Punnerukset ottavat olkapäiden etuosaan. Jos jaksat, voit tehdä pystypunnerruksia seinää vasten. Saat laajemmin vaikutusta olkapäihin.

Jos haluat välttämättä ottaa jotain lisäravinteita käyttöön, ota vaikka joku palautusjuomajauho, ehkä myös joku halpishera kylkeen. Pärjäät kyllä ilmankin lisäravinteita - ei ne tuossa treenivaiheessa ole vielä suuressa roolissa.

Jonkki sanoi:

Mitäs tällä tarkoitat?

ohop! Tuli pieni virhe. Tarkoitin, että "ennenkuin luusto on täysin kehittynyt", ei lihakset.. :D Jotain sinnepäin olen kuullut, että jos lihakset kasvavat tarpeeksi paljon ennenkuin luut ovat ihan kunnossa, niin ne saattavat aiheuttaa jotain luuston vääntymistä tms.. En tiedä onko siinä mitään perää mutta.. Tietämättömyyttäni kyselen. :)

syö vaa niitä lisäravinteita jos mieli tekee mutta sinuna söisin vaan iha perkeleesti tavallista ruokaa, ite ainaki mielummi syön kiinteetä ruokaa, treenaat viisaasti lepoa,treeniä,ja RUOKAA siitä se lähtee äläkä särje ittees kute mie tehin nyt vittu prkl stna

Muistutan tässä että lisäravinteet on lisäravinteita jotka täydentää sun ruokavalioo. Eli kannattaa panostaa siellä kotona/koulussa aamupalaan, välipaloihin, iltapalaan. Ettei tuu sellasta efektiä että syön hyvin ja vedät 2 lämpimää ateriaa päivään -> ittes ähkyyn. Eli pyydät vaikka vanhempias ostaan sulle maitorahkaa (ehrmann 55cent~), raejuustoa ja nappailet niitä pitkin päivää -> saat tarpeeksi proteiinia päivittäin. Jos sinulla on sanavaltaa kotisi ruokavalioon niin Riisiä, pastaa hiilihydraatti lähteiksi näitten kanssa esim. Kana & kalkkuna ovat oiva yhdistelmä.
Palautusjuomaksi hommaat jotain nopeasti imeytyvää & tuolla pakkiksen kaupassahan noita on sepostettu hyvin että mihin mikäkin tuote sopii. Katsele noita FAQ threadeja läpi & käytä hakutoimintoa niillä löytyy hyvin infoa.
Esim. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=20346
Tsemppii :thumbs:
[itse otan n.2 proteiinidrinkkiä päivään, 1 yöproteiinidrinkin (kaseiini), ja treenipäivinä palautusjuoman hera:malto 1:~1)]

Kannattaa kuitenkin ottaa ihan rauhallisesti ton treenin kanssa, ihan oikeasti voi pituuskasvu yms rajoittua kuten tuossa jo puhuit. No, oletki jo aika pitkä, mutta muuten luusto ei varmaankaan ole täysin kehittynyt. Mielestäni voit hyvin kyllä käydä salilla ja vetää lisäravinteita (palautusjuomasta on hyvä aloittaa). Osta vaikka perusheraa ja maltoa pakkikselta ja laita näitä molempia vähän vajaa desi + vettä. Muista kuitenkin että lisäravinteet on LISÄravinteita, tärkeintä on syödä paljon tavallista ruokaa. Syö siis niin paljon ku napa vetää :D

Ok, et nyt ihan ole siinä tilassa että tarvitsisit diettiä tms, mutta vaikka olisitki, älä ajattele mitään tämmöstä vielä. Ei siis mitään erikois ruokavalioita tms, vaan monipuolisesti tavallista kotiruokaa ja paljon ;)

(En tiedä liittykö aiheeseen, mutta ainaki koirille ei saa antaa liikaa proteiinia pentuna, koska lihakset kasvaa liian nopeasti (verrattuna luustoon), ja koira sitten kärsii tästä koko ikänsä).

Syöt varmaankin liian vähän tällä hetkellä. Syö enemmän välipaloja, ja niillä proteiinipitoisia ruokia. Mun mielestä tollainen "mulla on nopea aineenvaihdunta" on turhaa paskapuhetta, kyllä se paino nousee kun tarpeeksi syö. Pitää vaan hetken totutella siihen syömiseen.

jälleen nimim. kokemusta on.

Ribee sanoi:
Syöt varmaankin liian vähän tällä hetkellä. Syö enemmän välipaloja, ja niillä proteiinipitoisia ruokia. Mun mielestä tollainen "mulla on nopea aineenvaihdunta" on turhaa paskapuhetta, kyllä se paino nousee kun tarpeeksi syö. Pitää vaan hetken totutella siihen syömiseen.

jälleen nimim. kokemusta on.

Ribee, nimimerkillä kokemusta on :D Painat ite vähemmän ku toi jätkä, no toisaalt pituus/paino suhde on parempi.
Mutta joo SYÖ paljon, oon ite saanu painoo nyt kuukaudes-puolestoista 3kg ku syöny iha sikana ja tulokset nousee kans :) Sit oon lisänny aina rahkan joukkoon(2krt/pvä) 1rkl rypsiöljyä se on kans varmaa hyvä :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ants sanoi:
Ribee, nimimerkillä kokemusta on :D Painat ite vähemmän ku toi jätkä, no toisaalt pituus/paino suhde on parempi.

Ei helvetti sun juttujas, onneksi edes tuon viimeisen pätkän tohon kirjoitit.

Ribee on profiilin mukaan n. 20 cm lyhyempi ja muutaman kilon kevyempi, eli suhteessa painaa varmasti enemmän. Ja taitaa ikääkin olla reilusti vähemmän.

Mutta mutta, todellakin asia on niin, että safkaa koneeseen tarpeeksi niin paino nousee ja lihakset kasvaa. Nopeat aineenvaihdunnat yms selitykset on 99% :anssi:

Ants sanoi:
Mutta joo SYÖ paljon, oon ite saanu painoo nyt kuukaudes-puolestoista 3kg ku syöny iha sikana ja tulokset nousee kans :) Sit oon lisänny aina rahkan joukkoon(2krt/pvä) 1rkl rypsiöljyä se on kans varmaa hyvä :D
ööh, itse olen siis aina olettanut että mulla on nopea aineenvaihdunta, mutta nyt 4kk salilla käytyäni oon saanut about 8 kiloa painoa lisää. tosin pituuskasvuakin saatto olla tuossa. mutta siis eipä ton nopeemmin nyt voi järkevillä rasvoilla nostaa painoa.

ja ihan btw, topicin aloittaja oli 14v ja minä 15v. on vaan pojalle pituutta aika hyvin siunaantunu tohon ikään mennessä jo.

Lisäravinteet ovat sinulle aika hyödyttömiä, jos muu ruokailu ei ole kunnossa. Palautusjuoman voit ottaa, jos siltä tuntuu, mutta palautusjuoma ei ole välttämättömyys. Ja jos sinusta tuntuu, että syöt nyt normaalisti, niin ala syömään normaalia enemmän, paino nousee varmasti. Varsinkin noin nuorella kohonnut paino tulee olemaan lihasta suurelta osalta.

Jos mä olisin sä, niin söisin vain paljon ruokaa ja jättäsin lisäravinteiden käytön myöhemmäksi. Kyllä tossa iässä kasvaa mukavasti jo luonnon puolestakin. :)

lisäravinteissa ei ole mitään ikärajaa itsekkin olen 14 ja olen käyttänyt n.1vuoden lisäravinteita. Mutta ensisijaisesti kannattaa ravinnon tarve täyttää normaalilla kotiruualla kannattaa suosia proteiinipitoisia vaihtoehtoja. Mutta esim palautusjuoma kannattaa aina olla kuitenkin.

Mä otan ite proteiiniprotskun 1-2 krt/treenipäiväs...
Joskus ku ei tavallinen ruoka maistu ni tosta saa helposti ne puuttuvat proteiinit...

No siis jos vaan jaksat iskee ruokaa naamaan sillein että saat tarpeeks protskua niin turhaa sä lisäravinteita ostat. Ei ne mitään ihmeaineita ole. Jos vaan jaksat tarpeeks syödä niin mielummin tavallisesta ruoasta protskut. Palautumisjuoma kuitenki kannattaa ottaa koska sitä on mielestäni lähes mahdoton korvata ruoalla.

Ei nyt varmaan jokaisen tarvitse sanoa että "ei ne lisäravinteet ihmeitä tee jos ei muu ruokailu ole kunnossa"... käytä ihmeessä jos siltä tuntuu, ei ne mitään kiellettyjä ole. Itse otan joka ilta protskudrinkin ja palkkarin tietysti.

Protujauho, malto ja esim. Multitabsia 1 tai 2 päivässä ovat täysin turvallisia lisäravinteita jopa 14-15-v, toki muun järkeväksi viilatun ruokavalion täydennykseksi, ei korvaajaksi. Ei pidä kuvitella, että niillä ihmeitä saisi aikaan, onpahan vain huomattavasti kätevämpää saada tarpeelliset kalori-, vitsku-, ja proteiinimäärät päivittäin kasaan, kun käyttää em. lisäravinteita apunaan.

Mooonesti olen sanonut: lisäravinteet = tiivistettyä ja jauhoksi tai napeiksi (vitskut ja jotkut proteiinit, siis lähinnä yksittäiset aminohapot) pistettyä ruokaa, ei sen enempää eikä vähempää. Lääkkeet ovat sitten täysin eri asia, niin reseptillä kuin ilmankin ostettavat. Reseptilääkkeitä käytetään lääkärin ohjeiden mukaan ja reseptivapaidenkin lääkkeiden käyttö on syytä minimoida (esim. ottaa Burana 400 lämmönlasku tarkoituksenaan ennen nukkumaanmenoa, jos on kuumetta, joka mahdollisesti vaarantaisi kunnollisen nukkumisen), mutta ruokaa toki voi jokainen syödä ja juoda harkintansa mukaan, myös jauhemuotoon tiivistettyä ruokaa. :)

On se kumma, että moni niin kovasti huolehtii esim. protujauhon tai maltodekstriinin käytöstä, mutta sipsejä, karkkia, ranskanpottua ja limua vedetään sitten tuosta vain päivittäin. :jahas:

Ketjun aloittajalle sanoisin, että osta esim. tämmöinen setti:
1) halpisheraa pussi
2) maltodekstriiniä pussi
3) Multitabsia purkki.

Em. annostelu vaikkapa näin:
1) aamupalan yhteydessä 1kpl Multitabs sekä juoma, jossa maltoa 0,5dl ja heraa 1dl
2) lämpimän ruoan kyytipoikana juoma, jossa 1dl heraa, ELLEI ko lämmin ruoka sisällä runsaasti laadukasta lihaa, kanaa tai kalaa (eli jos on lähinnä pastaa, pottua tai riisiä, niinkuin hyvin usein esim. kouluruoka on), pistä toki maitoa sekaan muutama desi, jos haluat
3) reenin jälkeen juoma, jossa maltoa 2dl ja heraa 1,5dl (tarkoituksella aika tuhti juoma), siemaile se kaikessa rauhassa, älä kulauta ykösellä kitusiin (siitä seuraa vatsavaivoja tod.näk.) ja mutustele vaikka banaani tai pari siinä sivussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom