Lisäproteiini vatsavammaselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SirVili
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
43
Tullu hankittua semmonen suolistosairaus, jonka takia pakki ei kestä pahemmin lisäravinteita. Mikä olisi semmonen protsku, jossa ei olisi keinotekoisia makeutusaineita, sopisi lievän laktoosin imeytymishäiriön omaavalle ja joka pierettäisi mahdollisimman vähän? Ei viitti käydä jokaista merkkiä itse läpi, joten vinkit kelpaisi kyllä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin Fastin makeuttamaton Reco 2:nen. Siinä on kylläkin jo hiilaritkin valmiina.

Originally posted by SirVili
Tullu hankittua semmonen suolistosairaus, jonka takia pakki ei kestä pahemmin lisäravinteita. Mikä olisi semmonen protsku, jossa ei olisi keinotekoisia makeutusaineita, sopisi lievän laktoosin imeytymishäiriön omaavalle ja joka pierettäisi mahdollisimman vähän? Ei viitti käydä jokaista merkkiä itse läpi, joten vinkit kelpaisi kyllä.

Mulla (olen aika herkkä vatsainen ja laktoosi-intolerantikko) melkein ainoa tuote on UFS:n maustamaton ultra-whey. Jotain 13€/900g joten hintakaan ei oo paha.

Fastin Hera-85 taas on ihan järkkyä kamaa siis laktoosin puolesta. Makukin oli ton ultra-wheyn "kermaisen" jälkeen kemiallinen?!?

Tämä siis mulla nimim. paskamaha... :)

Mikä saíraus jos saan kysyä? Nukatko menneet suolesta..? Eli imeytyminen tosi huono?

Silloinhan hiilaritkin voi olla aika forbidden...malto ja dekstroosi..

En nyt muista virallista nimeä...

Re: Re: Lisäproteiini vatsavammaselle

Originally posted by maximillian
Mikä saíraus jos saan kysyä? Nukatko menneet suolesta..? Eli imeytyminen tosi huono?

Silloinhan hiilaritkin voi olla aika forbidden...malto ja dekstroosi..

En nyt muista virallista nimeä...

Colitis Ulcerosa, eli haavainen paksusuolentulehdus. On muuten yleinen tauti roinaajilla, kuulemma! Itse en ole roinannut.

Mulla oli pari vuotta sitten suoli niin paskana ja tulehtunu voimakkaasti monta kuukautta, että enää ei imeydy kunnolla mikään ja lähes kaikki syöminen pierettää ja turvottaa. Eikä tämä tästä parane. :itku: Malto on tosiaan aivan kiellettyä. Mut proteiinia olis saatava...

Onks tossa minkälaiset oireet? itellä on toi uloste ollu aika mustaa kamaa eli täytyy pistäytyä lääkärissä varmaan. Joku haava täytyy olla mulla yläsuolistossa ei se scheisse muuten värjäydy(tietääkseni).

Mitä oireita sulla oli SirVili kun toi vaiva todettiin?Ite oon ruvennut miettimään mikähän vittu on mahassa tai suolistossa vialla kun välillä pierettää ihan saatanasti.Eilenkään syönyt mitään ihmeellistä mutta koko päivän sai kaasutella.Tänään vastaavasti suunilleen samat safkat kun eilen mutta ei mitään ongelmia,outo juttu.Oiskohan apteekissa jotain mikä vähentäisi tota kaasumuodostusta?

Originally posted by makew
Onks tossa minkälaiset oireet? itellä on toi uloste ollu aika mustaa kamaa eli täytyy pistäytyä lääkärissä varmaan. Joku haava täytyy olla mulla yläsuolistossa ei se scheisse muuten värjäydy(tietääkseni).

Mä oon huomannu ittelläni, että jos vetelee paljon proteiinia ja muuten jää hiilarit ja kuidut vähiin niin melkoisen mustaa on tavara.

Kuitujen riittävä saanti on mulle muutenkin 'elinehto' muuten ei toi pakki oikein kunnolla pakkaa toimimaan.

No ainakin runsas proteiininsyönti laittaa monilla vatsan sekaisin ja pierettämään. Tämä mun vaivani on siis yleinen roinaajilla, itse tosin sairastuin jo ennen koko saliharrastusta. Eräällä salilla oli 8 hengen roinaajaporukka, joista 3 sai taudin. Yleisesti tautia ilmenee 1/100 000 ihmistä eli aikamoinen altistuminen. Oireita on järkyttävät ilmavaivat, ripuli monta kertaa päivässä ja veri ulosteen mukana, laihtuminen, ja huono hehoglobiini verenhukan vuoksi. Itselläni tosin verta ei tullut alkuvaiheessa lainkaan.
Tauti alkoi mulla pahan stressin yhteydessä. Ensin oli vatsa vaan sekaisin monta viikkoa, sitten kunnossa, sitten taas sekasin jne. Ja järkyttävät pieretys siis koko ajan, etenkin aamuisin.

Musta kakki on merkki, että suoli vuotaa verta ylempää paksuasuolta. Jos sulla on noita ylhäällä mainitsemiani oireita, mene ihmeessä lääkäriin, varsin vakava tauti kyseessä. Tauti todetaan paksusuolentähystyksessä.

On apteekissa ilmaa vähentäviä lääkkeitä, esim Cuplaton. On tosin tärkeetä että vaivan syy tutkitaan. Voihan pieretys johtua epäsopivasta safkasta tai laktoosistakin. Ei tartte olla varsinaisesti laktoosi-intoleranssia jotta maitotuotteista saa oireita.
Eli jos alkaa verta pukata, niin silloin viimeistää lekuriin.

Palstalta löytyi mennä viikolla mielenkiintoinen thread, jossa kerrottiin syljen tärkeydestä ruoansulatukselle. Protskudrinkit yms. kannattaa siis 'pureskella', jotta sylkeä erittyisi mukaan. Tämä oli auttanut monia vatsavaivoissa - etenkin ilman muodostuksessa. Testasin itsellä ja kyllähän tuo toimii. Kannattaa tietenkin hyödyntää muidenkin ruoka-aineiden kanssa: elä hotki vaan syö/juo hitaasti.

Cuplaton on myös hyvä aine ja lääkärin mukaan (kävin viime viikolla) sillä ei ole mitään haittavaikutuksia pitkäaikaisessakaan käytössä.

Tummasta ulosteesta: myös vuotava vatsahaava voi värjätä ulosteen. Vatsahaavan aiheuttajahan on useimmiten helikobakteeri, mutta myös asperiini voi ärsyttää vatsaa ja aiheuttaa verenvuotoa. Tämä kannattaa ottaa huomioon mikäli on "kuurilla". Helikobakteeriin auttaa antibiootit eli lääkäriin kannattaisi hakeutua.

Originally posted by Jakob
Mä oon huomannu ittelläni, että jos vetelee paljon proteiinia ja muuten jää hiilarit ja kuidut vähiin niin melkoisen mustaa on tavara.

Kuitujen riittävä saanti on mulle muutenkin 'elinehto' muuten ei toi pakki oikein kunnolla pakkaa toimimaan.

No kyllä mun mielestä ulosteen ei pitäis olla piki mustaa... jos se on tumman ruskean väristä lähinnä niin no hätä mutta mulla on kans noita vatsakipuja ollu välillä, eli välillä toimii ihan kunnolla mutta sitten välillä vittuilee ihan kunnolla just tyyliin pari viikkoa toimii ja sitten taas ei. Muuten ihan aneeminen olo... joo pakko se on aika varata, epätietoisuudessa ei oo kiva elää... ja hiilareita tulee aika reilusti, ja kuitakin hedelmien ja kunnon ruisleivän ja puuron muodossa.

Re: Re: Re: Lisäproteiini vatsavammaselle

Colitis Ulcerosa, eli haavainen paksusuolentulehdus. On muuten yleinen tauti roinaajilla, kuulemma! Itse en ole roinannut.

Mulla oli pari vuotta sitten suoli niin paskana ja tulehtunu voimakkaasti monta kuukautta, että enää ei imeydy kunnolla mikään ja lähes kaikki syöminen pierettää ja turvottaa. Eikä tämä tästä parane. :itku: Malto on tosiaan aivan kiellettyä. Mut proteiinia olis saatava...

Kerrompa kokemukseni, jos niistä ois apua.
Sairastan nimittäin samaa tautia.
Mulla homma alko ankarasta stressistä. Nytki jos tulee yksi huonosti nukuttu yö, ni sen tietää et seuraavat kax viikkoo paskantaa verta. Mutta ei hätä niin suuri, ettei apukaan aivan lähellä.

Mulla autto, ku rauhotin aamut. Eli herään reilusti ennenkuin pitää lähtä mihinkään. (jopa 2 -3h ennen lähtöä töihin yms.)
Sitte rupesin syömään Biooteekin Probiotti plussaa. Se tuntus auttavan. Ihan varma en oo, ku oon tehny muitaki muutoksia. Suosittelen kuitenki koittamaan. Se jotenki tasapainottaa suolen bakteerikantaa.
Sitten pyrin syömään tasasesti päivän mittaan 6 jopa 7 kertaa päivässä. Sellanen yx iso ateria (joku iso pitsa tai järkyttävä kebab annos) vetaa mahan sekasin.
Kuitujakin kokeilin. En suosittele ainakaan mitään lisäkuituja purkista. Jotain missä on kuitua itessään toimii, mut ei lisäravinteena.

Sitte hyviin uutisiin. Oon syöny Fastin 85 ja HeraXR:ää. Ei oireita, ei pieretä (vaimoki tyytyväinen ku sen ei tartte enää öisin tuulettaa makuuhuonetta), ei mee kuralle/kovalle.
Oon myös syöny kreatiinia, ja sekään ei suolta häiritte.
Nyt alotin dieetin reilu kuukausi sitten. Sitä ennen söin vähä miten sattuu ja treenasin liian kovaa. (vissiin ruoka ei imeytyny tai jotain, koskapa) Dieetin alotettuani painoa lähti ensimmäisen 5 päivän aikana 3kg. Sen jälkeen ei oo lähteny yhtään. Lopetin kreatiinin syönnin ja luulen, että nesteethän sieltä ropisi.

Selkä on leventyny, reidet ja haba on kasvanu. Treenitulokset on parantunu lähes kaikessa. Ja silti peilin ja housujen mukaan kiristymistä on tapahtunu reilusti (n. -6 cm vyötäröltä).
Tämä kaikki sen takia, että pistin ruokavaliota paremmaksi.
En tiiä onko legendaa, mut jotenki tuntuu, että tuossa kevään aikana kaikki treenit on menny jotenki "varastoon" ja nyt ku suoli toimii ja ruoka imeytyy niin lihaksetki on alkanu kasvamaan vaikka miinuskaloreilla mennään.

:thumbs:

Twinlabin Colon Clean on tosi hyvä noihin mahavaivoihin!!!!
Tuskin vastaavaa myydään apteekissa!

Tänään labraan norm. verikokeet ja ulosteen veri syyniin, labran naisille :( kyl pikkasen vituttaa tai sitten legendaarinen letkaus, vois olla paikallaan: " Vituttaa kun pientä oravaa, jonka käpy oli jäässä" :D . On se GTI lehti niin addiktoiva...

Nutriplussan maustamatonta heraa olen syönyt viimeisen vuoden ja sopii ok, tosin kaikki ne mua pierettää jossain määrin huonon suoliston imeytyvyyden johdosta, mutta tämä ehkä vähiten tähän mennessä. Tämä ei ole laktoositon tuote ja siksi metsästänkin yhä parempaa ja vähemmän oireita tuottavaa heraa.
Kerran erehdyin ostamaan Multipoverin PowerShake-soijaa, joka on makeutettu keinotekoisella esanssilla. Se oli aivan myrkkyä mulle, verta alko taas tupata ahterista.

OT: Nyt on ollut huhtikuusta lähtien semmonen ongelma, että oksennan lähes joka aamu, syytä ei ole löydetty vaikka verikokeet ja vatsantähystykset on tehty. Todella ikävää :itku:
Jossain toisessa ketjussa joku kertoi Wrangen kreatiinin aiheuttavan pahaa oloa, siinäkö syy...

Nää on yksilöllisiä juttuja, mutta mä en siedä kreatiinia tulehdusvaiheessa.

Pahimmillaan on joutunut pärjäämään ilman lisäprotskuja
+ muutenkin vajaalla ruokavaliolla.

Demoni: Kasvattaa kummasti kärsivällisyyttä, kun kerää ensin pari vuotta sitkeästi lihaa luiden ympärille menettääkseen sen kaiken 2kk:ssa aktiivivaiheessa :D ;) :itku:

kannattaa kokeilla sekottaa heraan hiukan vaikka hyvää soijaa joka hidastaa hiukan heran imeytymistä ainakin mulla se vähentää turvotusta ja paukuttelua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom