lisäideoita "isoihin" ruokaeriin

Aloitin tossa viime syksynä tekemään säännöllisesti aina kerralla isomman erän jotain ruokalajia. Pääasiallisena syynä että säästää rahaa kun tekee kerralla enemmän. Nyt huomannut myös että säästäähän siinä aikaakin kun ei tartte olla joka välissä pannun ääressä.
Kriteerit ruualle ovat olleet rutkasti proteiinia, maltillisesti hiilaria ja sopivasti rasvaa.

Olen nyt syksystä saakka pyörittänyt seuraavia kolmea vaihtoehtoa:

1. Lihamakaroonilaatikko
Oma versio:
jätän osan makarooneista(5dl->3dl) pois ja käytän täysjyvämakarooneja. 400g Jauhelihan lisäksi tulee 2,5dl tummaa soijarouhetta. Lisäksi kaksi kananmunaa on muuttunut neljäksi joista vain kahdesta keltuainen. Puoli litraa maito on vaihdettu PLUS-maitoon jossa enemmän proteiinia.

2. Lasange
Oma versio:
Käytän täysjyvälevyjä. Lisään taas 400g jauhelihan kaveriksi 2,5dl tummaa soijarouhetta. Lisäksi puolen kilon purkki tomaattimurskaa.

3. Jauheliharisotto
Oma versio:
Jätän osan riisistä(3dl->2dl) pois ja käytän täysjyväriisiä. Lisään 400g jauhelihan kaveriksi 2,5dl tummaa soijarouhetta. Lisäksi tulee aikalailla vihanneksia yms.

En erikseen maininnut mausteita kun ne eivät vaikuta oleellisesti ravintoarvoihin. Kaikkiin tulee aina jonkun verran oliivioljyä sekään. En sitäkään maininnut noissa "resepteissä". Aina aterioidessa lisään annoksen päälle vielä n. 100g raejuustoa. Millä tahansa noista kolmesta vaihtohdosta syön 2-3 päivää muiden välipalojen yms. ohella. Ei nämä siis varsinaisesti mitään ihan jättieriä ole, mutta ei oikein huvita seisottaakaan ruokaa ihan viikkoa jääkaapissa.

Oon ollut ihan tyytyväinen näihin ravintoarvojen ja sen semmoisten suhteen nyt vaan puolen vuoden jälkeen alkaisi kaipaamaan ehkä paria lisävaihtoehtoa rinnalle vaihtelua tuomaan. Eli jos jollakulla olisi ehdottaa yhtä tai kahta hieman samankaltaista settiä tuohon rinnalle?

Tumma soijarouhe on semmoinen mitä tykkään sotkea ruokaan kuin ruokaan jos se vaan jotenkin sinne sekaan sopii. Se kun mielestäni nostaa ravintoarvoja mukavasti paremmiksi. Eli erilaiset soijarouhereseptit kiinnostavat eritoten.

Dankkö schön!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
noihan riittää yheks ateriaks...? Miettii kolme ateriaa kolmena päivänä, 400g/9 ateriaa, reilu 40g lihaa per ateria? :S

mää teen aika usein nykyään tota ekasta gymlogin foodcornerista tuttua settiä vähän (paljon) muokattuna riippuen fiiliksistä, johon laitan about 1600g naudan jauhelihaa ja vajaan kilon tummaa makaronia + 5dl kermaa + pastakastiketta ja mausteet, riittää pari kolme päivää

ite jos teen normiannosta em. safkoja niin jauhelihaa menee minimissään se 600-800g. Jos teen isoja satseja niin puhutaan 1000-1500g jauhelihan määristä.

Mutta kaipa me kaikki syödään sitten niin erikokoisia annoksia. Viestiketjun alottajan annokset on niin pieniä ettei riittäisi meikäläiselle edes dieetin kerta-annokseksi :D

Käyppähän käpi kaikki VHH -ja karppausketjut. Sovella niiden ruokaohjeista itse.

http://www.pakkotoisto.com/faq.php?faq=reseptit#faq_keto

-Kanaa
-Kalaa
-Lihaa

+Lisukkeina salaatteja ja vihanneksia. Perunaa, pastaa ja riisiä mausteena, ei täytteenä. Raejuustoa myös, joka ateriaan n 100-200g.

Ja ennenkaikkea, niinkuin muutkin ovat sanoneet : Kun haluat säästää: ISOMPIA SATSEJA tarjoustuotteita hyödyntäen.

ite jos teen normiannosta em. safkoja niin jauhelihaa menee minimissään se 600-800g. Jos teen isoja satseja niin puhutaan 1000-1500g jauhelihan määristä.

Mutta kaipa me kaikki syödään sitten niin erikokoisia annoksia. Viestiketjun alottajan annokset on niin pieniä ettei riittäisi meikäläiselle edes dieetin kerta-annokseksi :D

No mä olen kooltani 191cm ja 108kg ja mielestäni syön ihan riittävästi. Painonnousu ja kehitys on kohtuu tasaista. Noista annoksista tulee aikalailla täysiä vuokia kerrallaan. Muun muassa makaroonit, riisit ja soijarouhehan laajenee valmistuksen aikana. Syön tosi monta kertaa päivässä ja kerta-annokset ei ole hirmu isoja. Yhdestä vuuasta syön päivässä kahdesti. Eli kaikkineen 4-6 kertaa. Lasangea tulee vähän vähemmän joten se riittää kahdeksi päivää ja muita sitten enemmän.

Välipalat muodostavat ison osan ruokavaliota, mutta nyt olisi hakusessa vaan joitakin reseptejä näiden edellä mainittujen rinnalle.

No mä olen kooltani 191cm ja 108kg ja mielestäni syön ihan riittävästi. Painonnousu ja kehitys on kohtuu tasaista. Noista annoksista tulee aikalailla täysiä vuokia kerrallaan. Muun muassa makaroonit, riisit ja soijarouhehan laajenee valmistuksen aikana. Syön tosi monta kertaa päivässä ja kerta-annokset ei ole hirmu isoja. Yhdestä vuuasta syön päivässä kahdesti. Eli kaikkineen 4-6 kertaa. Lasangea tulee vähän vähemmän joten se riittää kahdeksi päivää ja muita sitten enemmän.

Välipalat muodostavat ison osan ruokavaliota, mutta nyt olisi hakusessa vaan joitakin reseptejä näiden edellä mainittujen rinnalle.

Teriyakikanaa / härkää by Ironbutt
-2,5 dl vettä
-4 tl sipuliraetta (vastaa kahta sipulia)
-2 tl inkivääritahnaa
-8 rkl soijakastiketta
-4 tl Worcestershire-kastiketta
-2 tl valkosipulirouhetta (1 tl vastaa yhtä isoa kynttä)
-450 g pirkka broilerinfilesiivuja

Sekoita ainekset ja anna kanan marinoitua vähintään tunti. Paista teflon-pannulla kunnes kypsä. Voit myös korvata kanan naudansuikalelihalla. 2 annosta. Sopii oikein hyvin ketodietille tällaisenaan ja tavan dietille kun lisukkeeksi ottaa esim. riisiä.

Koko satsin energiajakauma (2 annosta):
Energiaa 558 kcal
Proteiinia 109 g
Rasvaa 6 g
Hiilarit 16 g

Välimalliksi käy esim. jauhelihan ostaminen isossa erässä ja pakastaminen valmiiksi paistettuna.

Jauhelihakeittoa olen välillä tehnyt itselleni kattilallisen, kun perhe lähtee jonnekin. Säilyy pakastimessakin aika hyvin, ja ravintoarvoa ja makua voi parantaa pistämällä kuumaan soppaan sulamaan juustoa. Makua saa paistamalla porkkanaa, lanttua, selleriä ja palsternakkaa, ei siis vain laita niitä kiehumaan. Noitakin voi valmiiksi kuutioida ja pakastaa.

Kilo perunaa tekee ~150 gr hiilihydraattia, 400 grammaa lihaa taas vajaat 80 gr proteiinia. Onko 2/1 hh/prot liian heikko suhde sinulle?

Välimalliksi käy esim. jauhelihan ostaminen isossa erässä ja pakastaminen valmiiksi paistettuna.

Jauhelihakeittoa olen välillä tehnyt itselleni kattilallisen, kun perhe lähtee jonnekin. Säilyy pakastimessakin aika hyvin, ja ravintoarvoa ja makua voi parantaa pistämällä kuumaan soppaan sulamaan juustoa. Makua saa paistamalla porkkanaa, lanttua, selleriä ja palsternakkaa, ei siis vain laita niitä kiehumaan. Noitakin voi valmiiksi kuutioida ja pakastaa.

Kilo perunaa tekee ~150 gr hiilihydraattia, 400 grammaa lihaa taas vajaat 80 gr proteiinia. Onko 2/1 hh/prot liian heikko suhde sinulle?

Ehkä mieluummin aikalailla 1/1 suhteessa hiilarit ja protskut. Mutta kiitos ehdotuksesta! Kyllähän tuosta vähän fiksaamalla saa suhteita muutettua.

Mä oon ainaki tykänny tästä setistä

Kiitos myös tästä! Kyllähän tuotakin voisi kokeilla :)

Pistinpä ekana tämän tänään testiin. On muuten aika hyvä setti! Oon silti kyllä tyytyväinen että aloitin varovaisesti ja jätin chilipaprikoista ja valkosipuleista puolet pois. Tuli juuri sopivan tymäkkää. Muutoin ois voinut olla vähän rajua mun makuun :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tee valtava satsi chiliä, paljon eri reseptejä. Kanasta, possusta, naudasta jne. Ei tartte ottaa sitä riisiä siihen kumppaniksi vaan pelkkää tota tavaraa ääntä kohti. Sitten eikö joku iso lihamureke toimi? Vaikka 3 jauhelihapakettia ja niistä sitten alkaa tekemään.

Suositut

Back
Ylös Bottom