Lisää tehoa vatsalihastreeniin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jon_dahl
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tarvitsisin hieman oikeaa suuntaa tässä asiassa. Sori myös jos tätä asiaa on kysytty jo sata kertaa ennenkin!

Eli teen nykyään vatsalihaksia seuraavalla tavalla:
Ekan kerran viikosta etunojalaitteella (se missä istutaan ja työnnytään reisiä kohti) teen 3-4 kertaa 15-20 toistoa, yrittäen aina nostaa painoja pikkuhiljaa.
Loppuviikosta teen normaaleja vatsalihaksia muutaman sarjan. Teen joko 50 sarjoja pieni punnus rinnan päällä tai 15 sarjoja isompi punnus niskan takana. Tässä on vähän fiilisvaihtelua mitä aina suosin (toistamääriä vai painoa lisää).

Joskus aikoinaan tein ilman painoja normivatsalihaksia ja yritin vaan panostaa toistomääriin ja tein yli 200 toistoa putkeen. Mulle kerrottiin ettei moisissa toistomäärissä ole oikein enää ideaa, joten olen pitänyt etten tekisi kerralla yli 50 toistoa.

Ongelmana on kuitenkin että puolisen vuotta sitten sain vatsalihastestistä 47. Nyt taas vaikka olen kovasti treenaillut niin sain taas 47 tulokseksi. Jotenkin tuntuu että tarvitsisin jotain uusia ideoita miten saada tätä minuutissa tehtävää toistomäärää paremmaksi. Ja edelleen, älkää vetäkö hernettä nenään jos on WANHA kysymys!

Suosittelisin sinulle ottamaan kunnolla sitä painoa, jolloin saat sen 10 toistoa juuri ja juuri. Jos haastavuutta haluat niin ala tekemään janda-rutistuksia eli keppi jalkojen ja niskan taakse. Jos tämä on liian vaikee saada edes yhtä niin laita aluksi pelkkä keppi niskan taakse niin kyllä se siitä lähtee.

IMO paras vatsalihasliike on voimapyörä, joka antaa takuu varmasti vatsoille kyytiä jos se tehdään oikein. Osta sellainen niin saat keskivartaloosi lisää puhtia.

Suosittelisin sinulle ottamaan kunnolla sitä painoa, jolloin saat sen 10 toistoa juuri ja juuri. Jos haastavuutta haluat niin ala tekemään janda-rutistuksia eli keppi jalkojen ja niskan taakse. Jos tämä on liian vaikee saada edes yhtä niin laita aluksi pelkkä keppi niskan taakse niin kyllä se siitä lähtee.

IMO paras vatsalihasliike on voimapyörä, joka antaa takuu varmasti vatsoille kyytiä jos se tehdään oikein. Osta sellainen niin saat keskivartaloosi lisää puhtia.

Vai sellaista, että vielä enemmän painoa voimatreeniin vaan vai? Ok, sitä kai sitten...

Janda-rutistukset kuulostivat kyllä hyviltä, olisiko heittää mitään linkkiä että voisin tarkastella kyseistä liikesarjaa? Se ei oikein tullut mulle täysin selväksi tuosta selityksestä.

Monipuolisuutta siihen vatsatreeniin. Niin toistomäärien kuin liikkeidenkin osalta.

Ota mukaan vaikka istumaannousut lispainoilla (jalat tuettuna ja ilman), jalannostot/polvennostot riipunnasta, venäläiset kierrot, sivuttaistaivutukset, erilaisia syviä vatsalihaksia aktivoivia dynaamisia ja staattisia liikkeitä yms.

Kiitos, tutustun näihin ajan kanssa! Hyvää materiaalia!

Suosittelisin sinulle ottamaan kunnolla sitä painoa, jolloin saat sen 10 toistoa juuri ja juuri.

Mun mielestä tää mies puhuu asiaa.Vaikka 3*10 max painoilla ja siihen päälle vielä vatsa linkkuja suorin jaloin ja puhtaalla tekniikalla max sarja niin kyllä on äijällä peter andreen sixpäkki kesään mennessä.

Uusin ihastukseni vatsatreenissä on "penkkilinkku" (en oo tyhmempää nimee viel keksiny). Siinä istutaan tasapenkillä ja alkuasennossa suora vartalo "taitetaan", eli jalkoja nostetaan ja samalla tuodaan ylävartaloa hieman eteenpäin. Jalkoja voi myös liikkeen lopussa koukistaa.
Penkkiin siis koskettaa pelkästään kankut ja kämmenet (itellä oikeastaan vaan molempien pakaroiden puolikkaat: ), joten vaatii hieman tasapainoilua, varsinkin, jos on lisäpaino jalkojen välissä. (Liikkeen bongasin Fastin seminaarivihosta. Tosin pidän itse käsiä toisella puolen penkkiä ku vihon kuvassa.)

Koittakaas nyt joku selittää mulle toi Janda-rutistuksen tekniikka, ku toi voimaharjoittelu.netin ohje ei oikein jeesannu ja salilla kokeillessani ei tuntunu oikein missään:david: .

Haussa ois myös hyviä alavatsaliikkeitä, joihin mielellään sais lisättyy vastustaki siten, et sais tehtyy vaa sen ~10 toistoo.
Tähän asti oon tehny jalkojennostoja tasapenkillä, leukatangossa ja dipissä (salilla ei konetta/puolapuita :itku: ) ja kulmanojapitoa, muita en oo keksiny..

Jos alavatsaliikkeitä ei löydy, kertokaa edes miten toi ihramöykky tost alapalojen päältä lähtee :D

Viimeksi muokattu:
Hei apua!

Mä testasin eilen tota Jandaa kotona. Menin sängylle ja laitoin peiton nilkkojen taakse ja rutistin sitä lujasti reisiä vasten. Sitten vedin putkeen ainakin kymmenisen vatsalihasta. Ainoat kyseenalaisuudet tulivat siitä, että ehkä sentin verran nousivat jalkapohjat sängystä ja alaselkä ei tullut kauhean hyvin mukaan kertaakaan vaan istuma-asennossa olin enemmänkin selkä kaarella.

Mitä tein väärin? Tiedän että se on vaikea sanoa ilman näkemättä, mutta jotain "amatöörit aina tekevät näin"-arvauksia olisi kiva kuulla.

tee ihan lattialla käsipaino nilkan ja persuksen välissä ja niin että jalat pysyy maassa etkä nykäise niin huomaat eron...

Ekan kerran viikosta etunojalaitteella (se missä istutaan ja työnnytään reisiä kohti) teen 3-4 kertaa 15-20 toistoa, yrittäen aina nostaa painoja pikkuhiljaa.
!

Olen huomannut että jatkuvasti ja liian nopeasti vastusta nostamalla eniten rasitusta saavat jalat! Tulee jotenkin ihmeellisesti mongerrettua laitteessa sitten jos vastusta on liikaa :)

Noni tajusinhan mäki sen vihdoin, ku vähän potki. Säbämaila polvitaipeisiin avars mun tajunnan. Ja ei, eihän sieltä yhtään puhasta tullu, vaikka pidän vatsalihaksiani aika hyväkuntoisina :nolo:. No tiukempaa reeniä vaan, pitää ottaa tavotteeks saada vaikka 5 2kk sisää :)

Varmaa toistomäärät nousee koht. nopeesti, kuhan "pääsee liikkeeseen sisään"?

Koittakaa joku selittää seuraavaks "dragonflyesin" (vai mikälie) suoritustekniikka, ei exrcslkfm:n ohje oikein avartanu..

No tuli kokeiltua jandaa tanaan ei onnistu ei ainuttakaan toistoa puhtaasti taikka repimalla. Kauhea taistelu pelkastaan keppi niskan takana ettei selalle kaatunut. Nyt pitaa siis vissiin treenata......

Nyt tuli treenattua tota jandaa vanhan saliketun kanssa ja hän sanoi, että teen niitä puhtaasti. Kyllä mä vähän repäisen, ihan niin kuin Hulmi varoitti, mutta se johtuu vaan siitä kun ei tunnu oikein missään.

Mutta paljon kiitoksia hyvästä treenivinkistä, paljon mukavampi kun ei pysty enää tekemään sadoittain vatsalihaksia kerralla ja ei tarvii mitään kauheita vehkeitä ja painoja!

Jos tosiaan haluat kehittää juuri tuota minuutin vatsalihastestin tulosta niin treenaa vaikka kerran viikkoon muun treenin lisäksi "räjähtävästi", samalla tekniikalla kuin se testi suoritetaan, esim. joku 5-10 x 10 toistoa.. tuossa testissä kun voi saada kovat lukemat vaikkei niissä vatsoissa hirveästi voimaa olisikaan, kunhan on nopeus ja tekniikka kunnossa. Sen minuutin kyllä jaksaa painaa täysillä alusta loppuun melkein(!) samalla nopeudella jos lihaskunto on suht kunnossa.

Back
Ylös Bottom