Lisää ohjeita, oma ohjelma & treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yannara
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
no en nyt tiedä onko tuo liikaa.. siis jos teet koko kropan aina samalla kerralla... itse kun käyn nykysin 3-5 kertaa viikossa salilla, eikä tunnu missään.. paitsi joskus ranteet kipeet ja rintalihakset.

Entäs sitten tauot. Kaveri pitää aina viikon tauon kuukauden välein. Mikä juttu noissa on? Olen nyt vääntänyt yli 2 kuukautta putkeen samalla ohjelmalla ilman mitään taukoja. Minkälaisina aikaväleinä te taukoilette, miten pitkiä ja mitä silloin teette kropanne hyväksi?

Taukoja tai kevyitäviiikkoja pidetään sen takia ettei pääse ylikunto yllättämään. Mutta jos treeni kulkee hyvin ja tulosta tulee niin en näe mitään syytä pitää taukoa. Itse en pidä taukoja tai kevyitä mitenkään säännöllisesti vaan aina silloin kun tuntuu että treeni junnaa paikoillaan, ja tähän mennessä se kevytviikko on aina auttanut.

yannara sanoi:
Entäs sitten tauot. Kaveri pitää aina viikon tauon kuukauden välein. Mikä juttu noissa on? Olen nyt vääntänyt yli 2 kuukautta putkeen samalla ohjelmalla ilman mitään taukoja. Minkälaisina aikaväleinä te taukoilette, miten pitkiä ja mitä silloin teette kropanne hyväksi?

Esimerkiksi joka neljäs- kuudes viikko on ihan hyvä pitää taukoa vaikka kolme neljä päivää tai kevyt treeniviikko (samat liikkeet ja treenijako, mutta toistot esim. 20/sarja ja hieman vähemmän sarjoja kokonaisuudessaan).

Joo, no nyt pidän viikon tauon tän jälkeen. Vaikka treenaaminen on edelleen kivaa, niin voisi vähän kropan antaa levätä.

Hmm... muuten, jos puhutaan penkistä ja kyykystä, niin kumpi on parempi & raskaampi, sillai että tekee liikeradat vapailla painoilla, vai laitteessa joka on turvallisempi. Mun salilla on sellainen härpäke jossa on tanko kahden tukipilarin sisällä ja siihen voi asettaa myös turvaeston. Kokeilin tänään tehdä siinä penkkiä ja kyykkyä, niin kummallista kyllä... tuntuu huomattavan raskaalta, vaikka se itse tanko on myös 20kg.

Ja sitten tämä.... mä vedän sellaista protskua, jossa on proteiinia joku 20-30% ja hiilareita joku 50%. En muista minkäniminen se setti oli, mutta siinä neuvottiin 2-3dl 1-3kertaa päivässä sekoitettuna 5dl veteen.

Mä vedän tota vain treenien jälkeen 2dl -> 4dl veteen. Onko se liian vähän? Jotenkin minusta tuntuu, että mä sain noi 2kg ton protskun käytön aloittamisen jälkeen. Tosin syön nykyään aamupuuron lisäksi 3 kunnon ateriaa päivässä.

yannara sanoi:
Joo, no nyt pidän viikon tauon tän jälkeen. Vaikka treenaaminen on edelleen kivaa, niin voisi vähän kropan antaa levätä.

Hmm... muuten, jos puhutaan penkistä ja kyykystä, niin kumpi on parempi & raskaampi, sillai että tekee liikeradat vapailla painoilla, vai laitteessa joka on turvallisempi. Mun salilla on sellainen härpäke jossa on tanko kahden tukipilarin sisällä ja siihen voi asettaa myös turvaeston. Kokeilin tänään tehdä siinä penkkiä ja kyykkyä, niin kummallista kyllä... tuntuu huomattavan raskaalta, vaikka se itse tanko on myös 20kg.

Tarkoitat varmaan smithiä. Yleensä se tanko siinä painaa 25-30 kg ja jos kiskot ei oo hyvin rasvattu ( niinkuin meidän salilla ), niin kitkakin voi olla melkoinen.

Kyykkyä en ole tehnyt smithissä, mutta penkkipunnerruksessa tuntuma rintalihaksessa on ollut parempi vapaalla tangolla tehdessä.

Akkeli sanoi:
Tarkoitat varmaan smithiä. Yleensä se tanko siinä painaa 25-30 kg ja jos kiskot ei oo hyvin rasvattu ( niinkuin meidän salilla ), niin kitkakin voi olla melkoinen.

Kyykkyä en ole tehnyt smithissä, mutta penkkipunnerruksessa tuntuma rintalihaksessa on ollut parempi vapaalla tangolla tehdessä.

Ööö, kai se on smith. Mä menin tavalliselle penkille ja otin pelkän tangon käteen 20kg ja nostelin sitä pari kertaa. Sitten asetuin smithin alle ja kokeilin myös pelkällä tangolla, ja aika varma olen, että se tuntui erittäin samalta painolta. Mutta tiedä sitten....

yannara sanoi:
Ööö, kai se on smith. Mä menin tavalliselle penkille ja otin pelkän tangon käteen 20kg ja nostelin sitä pari kertaa. Sitten asetuin smithin alle ja kokeilin myös pelkällä tangolla, ja aika varma olen, että se tuntui erittäin samalta painolta. Mutta tiedä sitten....

Hyvin mahdollista, smithejä on niin paljon erilaisia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mutta joo, vihdoinkin sain keksittyä miten ohjelmani jaan ja lopputulos on tämä;

Ensimmäinen päivä;

4x10 vipunostot 10kg
4x10 ylätalja 40kg
4x8 rintalihakset käsipainoilla 17,5kg
4x10 hauis vinotangolla, n.28kg
4x10 hauiksen "vastalihas" vetotangolla 35kg
4x20 vatsat koneella, 40kg vastus
4x20 selkä, 10kg paino niskassa

Toinen päivä;

4x6 penkkipunnerus 50kg
4x7 hauis käsipainoilla 12,5kg istuvilteen
4x10 etureidet 30kg
4x20 jalkaprässi 90kg

yannara sanoi:
Ensimmäinen päivä;

4x10 vipunostot 10kg
4x10 ylätalja 40kg
4x8 rintalihakset käsipainoilla 17,5kg
4x10 hauis vinotangolla, n.28kg
4x10 hauiksen "vastalihas" vetotangolla 35kg

Toinen päivä;

4x6 penkkipunnerus 50kg
4x7 hauis käsipainoilla 12,5kg istuvilteen
4x10 etureidet 30kg
4x20 jalkaprässi 90kg

Taas mä puhun itsekseen, mutta puhunpa kuitenkin :rolleyes:

elikkä olisiko siinä mitään ajatusta tehdä 3 sarjaa, eikä 4? Ja vaihdella eri painoja sarjojen välissä. Esim. mä voin tehdä rintaa myös 20kg:n painoilla, mutta silloin toistot vähenevät 5-6 toistoa.

Mä teen ite yleensä 3 sarjaa/liike, mutta jos siltä tuntuu niin teen vielä neljännenkin. Eli hyvin pitkälle tuntuman mukaan menen.
Voit tehdä siten että aloitat liikkeen vähän pienemmillä painoilla ja lisäät sitten jokaiseen sarjaan vastusta.

En jaksa uutta threadia tehdä.

Yritän tässä tehdä uutta treenijakoa, ajattelin tehdä 4-jakosen.

1. rinta, hauis
2. selkä, forkut
3. ojentajat, olkapäät
4. jalat

Missä järjestyksessä, kun mukaan pitäisi saada vielä 2 aerobista tällä hetkellä(myöhemmin lisään aerobisen määrää).

Ja tarkoitus olisi pistää leuanvetoja sekä selkä- että hauis-treeneihin.

comments?

Vanha jako oli:
1. rinta-ojentaja-olkapää
2. selkä-hauis
(eipä tota vanhaa tarvitse mitenkään moralisoida)

yannara sanoi:
Taas mä puhun itsekseen, mutta puhunpa kuitenkin :rolleyes:

elikkä olisiko siinä mitään ajatusta tehdä 3 sarjaa, eikä 4? Ja vaihdella eri painoja sarjojen välissä. Esim. mä voin tehdä rintaa myös 20kg:n painoilla, mutta silloin toistot vähenevät 5-6 toistoa.

Parempi vaan ettet nyt alussa niin murehdi näitä sarjojen ja toistojen määrää. On kyllä hyvä välillä ottaa isommilla painoilla kovempia sarjoja (tekniikan pitää kuitenkin pysyä hyvänä). Syöminen on kuitenkin se missä tämän harrastuksen painopiste lepää.

Nyt vaan keskityt siihen että, syöt hyvin , nukut hyvin, treenaat kovaa, palaudut ja kasvat. Katsot miten homma etenee ja jos tuntuu että tökkii niin palataan asiaan.

Akkeli sanoi:
Parempi vaan ettet nyt alussa niin murehdi näitä sarjojen ja toistojen määrää. On kyllä hyvä välillä ottaa isommilla painoilla kovempia sarjoja (tekniikan pitää kuitenkin pysyä hyvänä). Syöminen on kuitenkin se missä tämän harrastuksen painopiste lepää.

Nyt vaan keskityt siihen että, syöt hyvin , nukut hyvin, treenaat kovaa, palaudut ja kasvat. Katsot miten homma etenee ja jos tuntuu että tökkii niin palataan asiaan.

Kiitos fiksuista kommenteista Akkeli :thumbs:

Kun jossain puhuttiin olkapäävammoista, niin tuntuvat ne olevan aika yleisiä. Mullakin alkaa tuntua vasemmassa olkapäässä, varsinkin kun venyttää kättä kunnolla sivulle, niin se vihloo. Mitä tämä voi merkitä? Teen penkin aivan normaalisti, mutta en kykene ollenkaan nostamaan painoja suoraan ylös - aivan ylivoimaista, ja juuri tämän kipeän olkapään takia. Voikohan toi vielä pahentua tästä....

Olkapäissä on kaikilla aina silloin tällöin vaivoja, jotka usein johtuu kiertäjäkalvosimien huonosta kunnosta tai vääränlaisista pystypunnerrustekniikoista. Niistä ei kannata heti huolestua, ellei kipu ole tosissaan paha.

Kerta viikossa on hyvä tehdä lihashuoltoa erityisesti olkapäille. Eli keppijumppaa, perusteelliset venyttelyt ja kiertäjäkalvosimille pikkupainoilla pumppailua.

Kun kun..... nyt on tullut pidettyä vähän pidempääkin taukoa, ensin oli viikon reissu, sitten tulin kipeäksi ja nyt on jussikin vielä edessäpäin, jonka jälkeen jatkan taas treenaamista, niin tippuuko teillä noi suoritukset noin pitkinä tauoina? Vai voiko jatkaa siitä, mihin on jäänyt. Meinaa mulla on vähän niinku tavoitteena treenata isommilla ja isommilla painoilla, sen verran kun voimaa tulee lisää.

Ja sitten onko kukaan huomannut sellaista, että kun salin treenaamisen jälkeen vilustuu tai sairastuu herkemmin?

Muutaman viikon tauon jälkeen saattaa ensimmäinen treeni tunutia hieman takkuiselta mutta kyllä se siitä lähtee.

Mutta asia mihin haluaisin puuttua on tuo sinun syöntisi. Jos 23v jässikällä on terveellisen kotiruuan saanti äidistä kiinni (vrt eka postauksesi) niin asialle kannattaisi tehdä jotain! Opettele itse kokkaamaan. Ruuan valmistus on yllättävän helppoa ja kokeilemalla oppii. Aloita jostain helposta, esim broilerin rintapalat uuniin ja riisiä kaveriksi. Onnistuu taatusti ja on paljon parempaa (sekä maulta että ravintoarvolta) kuin kaupan valmissörsselit.

Mass Blast vois olla hyvä lisäravinne täs tapauksessa, ainakin mun mielestä.
Hinta, laatu ja maku kohdallaan ja sopii palautukseen sekä välipalaksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom